Ga naar inhoud

Sterilisatie voedsters


pluizemama

Aanbevolen berichten

Binnen twee weken is het zover en worden onze voedster gesteriliseerd. Volgens onze dierenarts beter, omdat ze dan minder kans hebben op baarmoederhalskanker. Ze hebben nu al twee nestjes gemaakt, dus het is tijd.

Maar ik ben er zo nerveus voor....lijkt wel of ik zelf onder narcose moet.

Ze zitten nu in hun buitenren (met hun gewone hok erin), volledig met gaas omheind, en hebben dus aardig wat loop. Volgens de dierenarts mogen ze daar ook in blijven na de operatie. Mijn man zou wel hun gewone hok afsluiten, zodat ze kunnen rusten (is met boven en benedenverdieping dus nog ruim genoeg.

We moeten ze 's morgens afzetten, en rond 16uur mogen we ze weer gaan ophalen. Da adviseerde om wat eten mee te geven en een handdoek.

In hun hok ligt nu stroo en hooi, in hun buitenren (dat een paar dagen wordt afgeloten) stenen en zand om te graven....

Hoop zo dat dit gaat goedkomen. Iemand nog tips?

Nu komen ze goed overeen, al zitten ze wel eens achter elkaar aan, maar ze liggen altijd zo schattig samen :-) Hoop dat ze na de operatie ook nog lief zijn voor elkaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat goed komen 🙂  Ik heb al heel wat dames laten castreren (ze halen baarmoeder en eierstokken weg, officieel is dat dus castratie, sterilisatie is het doorknippen van zaad- of eilders). En hoewel het herstel per konijn wel wat wisselt, de eerste 1-3 dagen na de ingreep zijn vaak even spannend omdat ze dan nog niet volledig alles zelf eten en je ook echt pijnmedicijnen en soms nog aanvullende medicijnen moet geven. Zorg dat je die dagen in ieder geval veel thuis bent. 

 

Ik haal zelf de voedster na de ingreep altijd binnen. Het is wel vreemd dat het advies van dierenartsen daar zo over wisselt. De eerste dag na de operatie kunnen konijnen moeite hebben om op temperatuur te blijven. Aangezien de nachttemperaturen best laag zijn, ook nu nog, soms maar 10 graden, houd ik ze toch echt liever binnen Minimaal de eerste nacht, maar meestal wel twee of drie nachten. Daarbij zitten ze binnen ook beter beschermd tegen vliegen die op de wond af kunnen komen.  

 

 Wat betreft direct bij de partner, dat ligt aan de relatie die ze hebben. Vaak zie je dat als een konijn zo verzwakt is, de rangorde verstoord is en er onderling toch wat gekibbel is. En dat wil je juist niet hebben na de ingreep. Dat is dus een kwestie van kijken hoe het in jouw situatie gaat, en dan zien of je ze samen laat of niet. Zelf houd ik de dames wel apart van hun partner, omdat je dan ook beter kan zien of ze weer eten, drinken en keutelen. Als je nu al aangeeft dat ze af en toe achter elkaar aan gaan, denk ik dat ik wel zou zorgen dat je de mogelijkheid hebt om ze apart te houden, want dan vermoed ik dat dat nodig is. 

 

Wat betreft bodembedekking is het aan te raden om geen stro te gebruiken, want dat kan in de wond steken. Ik kies meestal voor back 2 nature of katoenbedding, of oude handdoeken of een oud dekbedovertrek. Of een combi van die dingen 😉 De eerste 10 dagen gebruik ik in ieder geval zachte (niet stoffige) bodembedekking, tot de wond goed dicht is. 

 

Verder staan er in deze twee artikelen veel tips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info. Het zijn twee voedsters die samenzitten. Als ik ze naar een andere locatie zet, (bv in een rennetje in het gras), dan merk ik wel dat ze even aftasten wie de baas mag zijn in dat rennetje, vandaar dat ik ze liever in hun domein zou laten. Misschien is het toch nog goed weer 's nachts binnen twee weken. Daar duim ik alvast voor.

Als ik ze nu bekijk, liggen ze al de ganse dag naast elkaar, af en toe hupt de ene eens naar het eten of drinken, gevolgd door de andere. Heel veel gaan ze niet achter elkaar...soms maar, en is ook weer zo voorbij. Zal echt blij zijn als het voorbij is....mijn man zegt dat ik er niet te veel over moet nadenken :-) en niet te veel anders dan anders gaan doen.

Bizar hoe je ermee bezig bent he
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker bij twee dames zou ik de dame na de ingreep echt apart zetten.

 

Het is beter om ze pas terug te zetten bij elkaar als ze weer een beetje de oude is. Juist een castratie, de zwakheid na de ingreep, kan er voor zorgen dat ze gaan vechten met elkaar. Twee dames zijn toch al geen ideale match, gaat toch al heel vaak mis tijdens de puberteit. Het is dan beter ze op goede voet uit elkaar te halen, zonder dat het mis gelopen is. De voedster echt even goed laten herstellen van de ingreep en pas als ze weer fit is, even eerst terug op neutraal terrein samen, en als dat goed gaat in het vertrouwde hok. 

 

Het normale verblijf heeft juist als nadeel dat dat echt hun territorium is. Een zwak konijn word in de natuur ook verstoten uit de kolonie. Hoe gemeen het ook is. Het is dan echt beter om ze even rustig herstel te geven. 

 

Of laat je beide dames tegelijk castreren? Als dat zo is, zou ik ze wel samen houden. Maar als het er maar één van de twee is, dan dus niet. 

 

Heb je wel snugglesafes in huis voor de eerste nachten? 

 

Vergis je er niet in dat je best een zwak konijn terug krijgt na de ingreep. Het is een behoorlijke buikoperatie, waar ze niet in een paar dagen van hersteld zijn. Het eten en keutelen werkt dan wel weer, maar het echte herstel duurt langer. Ik zeg niet dat je overdreven zorgen moet maken, maar zorg wel dat je de middelen en mogelijkheden hebt om haar apart te zetten binnen in huis, en intensieve zorg te geven als dat nodig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze worden samen gecastreerd.

 

Ik heb geen snugglesafes in huis, nooit gehad eigenlijk. Hun verblijf kan wel afgeschermd worden met een plastiek ervoor, zodat ze uit de tocht zitten. Ze zitten buiten vanaf midden maart. Ons vorig konijn zat winter en zomer buiten, en bij wind, regen of kou ging zijn "rolluik" naar beneden.

 

We hebben deze sinds November, en ze hebben een tijdje (winter) in de garage gezeten met hun hok, en een afgesloten stuk ervoor, zodat ze toch wat ruimte hadden.

 

Heb de indruk dat de dierenarts er nogal luchtig over doet, maar als ik dit zo lees....

is altijd dubbel om met een gezond dier naar de dierenarts te gaan vind ik.... heb dat zelfs met hun inenteningen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik ze echt zelf binnen halen, toch zeker voor een paar dagen. Niet alleen voor hun lichaamstemperatuur maar ook zodat je ze optimaal in de gaten kunt houden. Die van mij moesten een paar dagen pijnstilling, 2 keer op een dag. Als ze buiten zitten moet je ze telkens naar binnen halen, ik weet niet hoe dat bij jouw konijnen zit maar die van mij vinden het een ramp om opgepakt te worden en toch zeker om er telkens mee te sjouwen van de ren buiten naar binnen. Dan is het toch een stuk makkelijker als ze al binnen zitten in de buurt van waar je medicatie kunt geven. Ook hebben ze een paar dagen aan de dwangvoeding gezeten omdat ze niet wilden eten.

Ik heb ze samen gelaten omdat ze allebei tegelijk gecastreerd zijn (dat adviseerde mijn dierenarts ook).

Weet je of ze onderhuids of bovenhuids gehecht worden?

Succes alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fles met heet water in een handdoek werkt ook vaak prima, hoor. Een snugglesafe is super om te gebruiken, omdat die konijn-veilig is, heel lang warm blijft en ze kunnen er hoever ze willen op of tegenaan gaan liggen. Als je beide dames de kans geeft tegen of bij een "eigen" kruik te gaan liggen dan kunnen ze kiezen waar ze zich het prettigst bij voelen wat betreft wel of geen gezelschap en wel of geen kruik. 

 

Mijn voedster is onderhuids gehecht en aan de buitenkant zijn de wondrandjes tegen elkaar geplakt met langs de hele wond nog een extra laagje lijm. Ik heb nog nooit zo'n mooie wond gezien, je zag namelijk helemaal niet dat er een wond zat (alleen een kale buik en een recht streepje van een paar cm)! Geen lekkage, geen ontstekingen, geen rode randjes, geen zwelling...wat een opluchting was dat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei pluizemama:

Mag dit een gewone plastiek fles zijn?

Hoe het gehecht gaat worden, dat weet ik niet.

Ik hoop dat de dierenarts dit weet 🙂

 

Nee, dat zou ik niet doen. Dat is ten eerste in het begin heel warm, maar koelt af tot juist een koude kruik. Het is maar heel korte tijd comfortabel voor konijnen. Daarbij is plastic van een fles ook niet knaag-proof, het vervormt van zichzelf al vaak als je er warm water in doet! En als het kapot gaat krijgen ze dan of heet water in hun hok, of koud water! Dan zitten ze dus met een beetje pech in de nacht-kou op een natte bodem! Dat is zeker niet goed. 

 

De ouderwetse metalen babykruiken zijn op zich nog wel geschikt voor konijnen, mits je daar ook een goede hoes voor hebt. Maar ook die koelen wel sneller af dan een snuggle safe. Het voordeel van de snugglesafe is dat die eerst wel warm is, maar stabiliseert en dan tot wel 10 uur lekker comfortabel warm blijft, dat is dus de hele nacht en precies de periode dat het belangrijk is. Daarbij is het ook veilig & knaag-proof. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster was erg zwak net na de castratie. Ze wilde eerst niet zelf eten en ik heb haar moeten dwangvoeren. Ik ben er ook bij blijven slapen s'nachts. Na een dag of 2/3 ging het snel beter met haar. 

De snuggle safe was echt ideaal. Die had ze echt wel nodig ondanks dat ze binnen zat. 

Ik vind het een behoorlijke ingreep voor een voedster. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag er ook vreselijk tegenop maar het is me best meegevallen. Mijn voedster herstelde vrij snel, alleen de biks liet ze wel zo'n 3-4 dagen liggen. Gelukkig at  ze wel hooi, gedroogde kruiden en groenvoer dus ik heb niet hoeven dwangvoeren. Ik had vanalles ingeslagen vanuit de webshop hier qua kruiden en die kregen haar lekker vlot weer aan het eten. De snugglesafe was ook fijn. Ze ging er niet echt bovenop liggen maar wel ertegenaan.

 

Ik heb mijn koppel samen gehouden en dat is goed gegaan. De eerste nacht hebben ze binnen gezeten maar vanwege allergie van mijn zoontje de volgende dag alweer in de ren buiten. Het was gelukkig mooi weer.

Ik heb er, net als @Mira11, die eerste nacht naast geslapen....

 

In jouw geval zou ik ze ook zeker samen laten. Ze zijn allebei verzwakt en hebben dan wat steun en warmte van elkaar.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

toch nog een vraagje, die snugglesafe, is dat eentje per konijn?

Of leg ik dit gewoon in het nachthok en geeft dit dan voldoende warmte?

 

@Ot&Sien heb je verslagje gelezen.... hoop dat onze da ook niet wijzigt van gedacht. Zij is van mening dat ze gerust weer naar buiten kunnen.... Nog twee weken te gaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei pluizemama:

toch nog een vraagje, die snugglesafe, is dat eentje per konijn?

Of leg ik dit gewoon in het nachthok en geeft dit dan voldoende warmte?

 

@Ot&Sien heb je verslagje gelezen.... hoop dat onze da ook niet wijzigt van gedacht. Zij is van mening dat ze gerust weer naar buiten kunnen.... Nog twee weken te gaan....

 

De dierenarts die de vaccinaties heeft gedaan raadde me aan om haar te laten steriliseren en zij vertelde me dat ze na de operatie meteen weer buiten in de ren bij haar maatje kon.

De dierenarts die de sterilisatie heeft uitgevoerd heb ik alleen telefonisch gesproken toen hij me belde om te zeggen dat alles goed was gegaan.

De assistente gaf me een papier met nazorginformatie mee waarop stond (en dat vertelde ze er ook nog expliciet bij) dat het konijn minimaal een week binnen zou moeten blijven. Vooral ivm vliegen zei ze.

 

Mijn zoontje bleek echter zwaar allergisch (hij kreeg bijna geen lucht meer, we moesten met spoed medicijnen ophalen) dus toen mocht Sien ineens wel naar buiten van de dierenarts omdat het niet koud was. Het is meteen heel goed gegaan buiten. Ze zocht zelf wel een plekje waar ze het prettig vond (in het bovengedeelte van het nachthok).

 

Sommige mensen leggen meerdere snugglesafes neer voor één konijn. Mijn konijn heeft de snugglesafe gedeeld met haar (niet geopereerde) maatje. 😉 Hij ging er bovenop zitten, zij ging er tegenaan liggen. Het ligt er denk ik heel erg aan hoe je konijn uit de narcose komt. Sien heeft geen moeite gehad om haar temperatuur goed te houden. Ze at ook vrij snel weer (wel selectief, maar toch). Er zijn ook konijnen die echt een paar dagen last hebben van de narcose en het lastig vinden om hun temperatuur stabiel te houden. Dan is zo'n snugglesafe echt wel heel erg nodig. Het lastige is dat je dat van tevoren niet kunt inschatten. Ik had verwacht dat Sien moeite zou hebben met alles omdat ze "al" 4 jaar is. Het ging veel soepeler allemaal dan ik had ingeschat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts vertelde eens dat er bij een van de klanten wel eens een hond was overleden na een castratie. Ze begreep echt niet waarom, alles was goed gegaan. Bleek dat die mensen de hond na het ophalen buiten in een kennel hadden gedaan, en niet in huis hadden gelaten. Het was niet eens winter, maar een best koude nacht, en de hond had zich dus niet op temperatuur kunnen houden buiten en is daardoor onderkoeld geraakt en overleden. Zo sneu. Nu is dus altijd bij hun het advies, voor hond, kat, konijn, wat dan ook, na een narcose in ieder geval de eerste nacht binnen houden. Beter de veilige optie kiezen, dan achteraf spijt hebben. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn voedster wordt maandag gecastreerd, gelukkig voor de erge warmte. Ik hou haar een paar dagen binnen in de badkamer, daar blijft het gelukkig wel koel. 

En het is gelukkig ook geen 30 graden, alleen woensdag wordt het warmer dan 25 graden (op de voorspellingen hier in de regio tenminste). Probeer gewoon zoveel mogelijk rustig aan te doen, niet te veel rond het beestje te stressen (ik weet het haha, wat is dat moeilijk zeg!). Hopelijk houdt ze zich dan zelf ook lekker rustig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, heb er gevonden op tweedehands voor 16 euro enzoveel. En op bunnybunch voor 17 euro enzoveel. Bunnybunch is beter dan!  Dan kan ik het laten leveren en is het gloednieuw. Op tweedehands moet ik het ophalen, is het al gebruikt en het is ver weg dus ja. 

aangepast door Punky🐰
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een echte snugglesafe is wel beter dan de meeste alternatieven (bijvoorbeeld een gewone kruik) omdat het echt veilig is in gebruik voor konijnen. Ze kunnen het niet kapotmaken, het geeft een comfortabele warmte en blijft lang warm. Dus het is even een investering, maar dan heb je wel een veilig product wat lang meegaat.

aangepast door happy211
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei happy211:

Een echte snugglesafe is wel beter dan de meeste alternatieven (bijvoorbeeld een gewone kruik) omdat het echt veilig is in gebruik voor konijnen. Ze kunnen het niet kapotmaken, het geeft een comfortabele warmte en blijft lang warm. Dus het is even een investering, maar dan heb je wel een veilig product wat lang meegaat.

Maar wanneer gebruik je dat dan nog eens? Aangezien mijn konijn binnen leeft...

aangepast door Punky🐰
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Punky🐰:

Maar wanneer gebruik je dat dan nog eens? Aangezien mijn konijn binnen leeft...

Als je konijn een keer een gasbuik heeft. Als het konijntje heel oud gaat worden. Als een konijntje tijdelijk alleen leeft zonder maatje kan het een prettig warm knuffelplekje zijn (in de winters). Of voor je eigen voeten in de winter, of je rug of buik als je daar last van hebt. Hier heb ik ze ook al voor de katten, hond en vroeger voor de kippen gebruikt. Ze gaan al heel wat jaartjes mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .