iloveChucky Geplaatst: 23 september Geplaatst: 23 september (aangepast) Beste forumleden, Een van mijn konijnen kwakkelt de laatste tijd met haar gezondheid. Het begon 2 weken geleden, toen ze plotseling niet meer wou eten en heel stilletjes in elkaar gedoken zat en nergens op reageerde. Gelukkig was het vrijdagmiddag en konden we nog net bij de dierenarts terecht. Deze kon niks aan haar ontdekken. Darmkanaal etc. was gewoon soepel dus het leek ook geen verstopping of gas. Longetjes, hart etc. allemaal oké. Ze was wel lichtelijk onderkoeld. Thuis heb ik haar naar binnen gehaald en pijnstilling (metacam),cisaral drops en dwangvoeding (critical care) gegeven. Ze dronk heel veel, maar begon pas laat in de avond met eten. Eerste keuteltjes kwamen de volgende ochtend. Daarna leek ze weer vrij snel normaal (superactief en nieuwsgierig) en kon ze eind van de ochtend weer terug naar het buitenverblijf. Ik heb wel even de keutels onderzocht en het viel me op dat er een soort haren/pluis in leek te zitten wat helemaal aan elkaar klit. Nou gebruik ik toevallig sinds een paar maanden hennepvezel. In het nieuwe pak dat ik sinds een aantal weken gebruikte, zat abnormaal veel pluis. Mijn gedachte was dus dat ze mogelijk van dat pluis binnen heeft gekregen via het hooi (want hooi dat op de grond valt kleeft aan het henneppluis zag ik). Het pak heb ik teruggebracht naar de Welkoop, zij vonden het ook niet normaal en zouden contact opnemen met de fabrikant. Ik heb toen gratis een nieuw pak gekregen, waar geen tot amper pluis in zat die ik daarna in gebruik nam. Afgelopen donderdag was het toch weer raak. Dezelfde klachten, alleen dan 's avonds laat. Konijn in huis gehaald en in overleg met de spoeddierenarts besloten dat ik zelf met de medicatie aan de slag zou gaan, omdat ik van alles voldoende in huis heb. Het ging om dezelfde medicatie als de vorige keer. Ze was er alleen deze keer een stuk slechter aan toe, hele tijd knarsetanden ook lang nadat ze metacam had gekregen. Midden in nacht begon mevrouw toch weer te eten, en de volgende ochtend was ze weer vrolijk, ookal leek ze nog niet helemaal beter. Met de dierenarts overlegd dat ik in ieder geval het hele weekend door zou gaan met de metacam en cisaral drops. Dit ging heel goed. Ik was heel opgelucht weer mijn vrolijke, actieve konijn terug te hebben. Daarnaast ben ik per direct overgestapt op papierkorrels, omdat ik het hennepvezel niet meer vertrouw en om uit te testen of het hier idd aan ligt. Nu krijgt ze vanaf zondag geen medicatie meer. Gisteren ging het supergoed, vanochtend heeft ze ook nog andijvie gegeten. Ik laat de konijnen nu in een afgezet stuk van de tuin lopen wanneer ik het hok verschoon, zodat ze ook absoluut geen giftige planten of besjes per ongeluk kan binnenkrijgen. Rond 12 uur liet ik ze dus even in de tuin lopen, alleen kwam ze deze keer niet en wil ze ook niks meer eten. Geen goed teken. Op dit moment laat ze weer vrijwel hetzelfde gedrag zien als de vorige twee keren. Ondanks dat ik nu papierkorrels als bodembedekking gebruik, zie ik nog steeds veel haren/pluis in dr keutels zitten (bij mijn andere konijn ook, maar in mindere mate). Sommige keutels zitten zelfs in strengen aan elkaar vast. Verder lagen er ondanks mijn voorzorgsmaatregelen vanochtend toch weer wat besjes van de rode karnoelje in de ren. Zijn deze giftig? Ze eet/proeft normaal gesproken wel werkelijk alles wat in de tuin groeit of in de ren valt, dus het zou zomaar kunnen dat ze ervan heeft gegeten. Ik maak me veel zorgen om haar. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een konijn ziek is zonder een duidelijke oorzaak. Ik weet ook niet of de haren in de keutels er iets mee te maken hebben, maar het is het enige afwijkende dat ik kan vinden. Ik zal zo de dierenarts bellen voor overleg, maar ben benieuwd of jullie misschien inzichten hebben in wat misschien de oorzaak kan zijn en/of welke opties er zijn bij de dierenarts wanneer er bij fysiek onderzoek geen oorzaak te vinden is. 23 september aangepast door iloveChucky Quote
alidajxhanna Geplaatst: 23 september Geplaatst: 23 september (aangepast) Geen advies van mijn kant, maar veel sterkte! Ik hoop dat het snel beter met haar gaat. 🩷 23 september aangepast door alidajxhanna Quote
Evee Geplaatst: 23 september Geplaatst: 23 september Zijn er foto's gemaakt? Buikfoto's kunnen duidelijkheid geven in dit soort situaties. Sterkte gewenst! Quote
iloveChucky Geplaatst: 25 september Auteur Geplaatst: 25 september Afgelopen dinsdag heeft de DA haar uitgebreid onderzocht en een röntgenfoto gemaakt. Daarop was te zien dat Lexi's maag extreem opgezwollen/groot was en er o.a. grote gasbellen in zaten. Ook zat er spul in haar darmen dat voor verstopping zorgde, maar ze konden niet zien wat (waarschijnlijk haar). Arm konijn had heel veel pijn en ongemak met zo'n opgezwollen buik ☹️ Heel naar om te zien. Ze kreeg per injectie pijnstilling, iets om de darmen op gang te brengen en vocht toegediend onder de huid. Haar lichaam moest zelf het gas gaan afvoeren zei de DA. Helaas kon haar lijfje het niet meer aan en is ze die avond overleden 😭 Ben er kapot van. Lexi is het leukste, meest aanhankelijke konijn dat ik ooit heb gehad. Ze was ontzettend mensgericht, slim en lief. Verschrikkelijk om haar zo te moeten verliezen. Iedereen was dol op haar en ik had gehoopt dat ze nog heel lang bij me zou blijven. Ik zit nog een beetje in de ''wat als'' fase. Ik vind het heel erg dat ik haar niet heb kunnen redden, omdat de DA en ik niet op tijd aan gas hebben gedacht en de diagnose te laat kwam. Hoe dan ook is mijn lieve konijntje er niet meer... Rust zacht lieve Lexi ❤️ Ze is 5 jaar geworden. 9 Quote
MarieElsa Geplaatst: 25 september Geplaatst: 25 september Ah nee, wat ontzettend triest dat het zo snel gegaan is. Veel sterkte met het verlies ❤️ Quote
Boris en Beer Geplaatst: 25 september Geplaatst: 25 september Wat ontzettend verdrietig, heel veel sterkte!! ❤️ Quote
Evee Geplaatst: 25 september Geplaatst: 25 september Oh nee, wat zonde. Heel veel sterkte met het verlies Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 25 september Geplaatst: 25 september Ik vind dat je je enorm ingespannen hebt. Wat kun je nog meer doen dan wat je deed? Je hebt de DA een paar keer ingeschakeld. Zelfs de spoed. Ik begon je verhaal te lezen en dacht: dat lijkt mijn Flo wel. Ook al 2x binnen korte tijd niet willen eten. Misschien een tip voor mocht het ooit nog eens gebeuren. Probeer de buik te masseren. Op internet te vinden. Niet in plaats van medicijnen maar als extra. Sterkte. Lief konijn om te zien en dat blijkt ook uit je verhaal. Quote
Kolino Geplaatst: 29 september Geplaatst: 29 september Die "wat als" is naar he? Ik kan hem helaas niet (helemaal) voor je weghalen. Je verhaal is wel tekenend voor een konijn dat het niet haalt. Dat had een paar dagen geleden totaal niet bemoedigend geklonken, maar ik hoop dat het je nu troost biedt, dat je het niet beter had kunnen doen. Die paar "kleine" dingen, waar je aan denkt, ze hadden waarschijnlijk geen andere uitkomst gegeven. Heel erg veel sterkte! Als je zo'n sterke band hebt, dan komt het extra hard binnen. Je mag verdrietig zijn en ja de "wat als", het hoort er bij en hoewel je het nodig hebt dat mensen zeggen dat je het niet beter had kunnen doen, je gevoel zal tegensputteren, want "wat als"... Soms lukt het alleen niet, wat je ook doet. Quote
Suus1978 Geplaatst: 29 september Geplaatst: 29 september Je hebt volgens mij alles gedaan, neem jezelf niets kwalijk. Maar soms is zelfs alles niet genoeg en moet je afscheid nemen. Ontzettend verdrietig, ik wens je heel veel sterkte! Quote
Arielle Geplaatst: 1 oktober Geplaatst: 1 oktober Ach nee wat ontzettend verdrietig... ☹️ Heel veel sterkte Quote
iloveChucky Geplaatst: vrijdag om 22:02 Auteur Geplaatst: vrijdag om 22:02 Bedankt voor alle lieve reacties! Hartverwarmend dat zo veel mensen (uitgebreid) hebben gereageerd 🥰 Ik heb veel troost uit jullie woorden gehaald. Door diverse omstandigheden en na zorgvuldig afwegen heb ik besloten om mijn overgebleven konijn Charlie terug naar de opvang te brengen. Ik weet zeker dat het voor Charlie de beste beslissing is, maar ik vind het emotioneel heel moeilijk om afstand te doen van hem. Maar Charlie heeft duidelijk zsm een nieuw maatje nodig. Nu hij alleen zit durft hij minder zijn omgeving te verkennen, zit hij veel op dezelfde plek en eet hij minder makkelijk. Daarom ga ik hem dit weekend brengen. Toen ik Charlie 3 jaar geleden adopteerde zat hij al ruim een jaar bij Flappus. Ik wil absoluut niet dat zoiets nog een keer gebeurt, om bovenstaande reden. Dit heb ik aangegeven bij Flappus. Zij zeggen dat konijnen gemiddeld niet langer dan 3 a 4 weken in de opvang zitten en dat het ook een mogelijkheid is om Charlie bij hen alvast te koppelen aan een voedster. Dat is wel een geruststelling. Ik vind het moeilijk om straks de controle uit handen te geven, maar ik heb vertrouwen in de mensen van Flappus. Duimen dat Charlie snel een maatje en een forever home krijgt! Quote
Evee Geplaatst: zaterdag om 05:20 Geplaatst: zaterdag om 05:20 Dat vind ik een dappere beslissing en heel goed dat je vanuit het konijn en konijnenwelzijn denkt. Ik kan mij voorstellen dat het geen makkelijke keuze is geweest. Sterkte dit weekend. Quote
bunnyempress Geplaatst: zaterdag om 09:21 Geplaatst: zaterdag om 09:21 Heftige en dappere beslissing. Ik duim mee dat Charlie snel een goede plek vindt. Heel veel sterkte met alles. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.