Ga naar inhoud

Buikpijn


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ben een tijdje weggeweest. Echter heeft Vlekje sinds gisteravond weer buikpijn. Het is wel 2 jaar goed gegaan, daar ben ik blij om. Gisteravond heb ik nog tegen 23 uur pijnstilling gehaald bij de dierenarts want wat ik nog had was over de datum. Ik dacht het wel op te kunnen lossen met pijnstilling. Helaas is ze vandaag dus echt wel ziek. Ze eet bijna niet meer en ze ziet er ook echt uit alsof ze heel veel pijn en ongemak heeft. Over een halfuur gaat de dierenarts open en zal dan meteen bellen. Ze zit inmiddels al binnen met een snugglesafe.

Ik baal een beetje want vandaag op stage gaat een collega met pensioen en dat is wel een feestelijke dag. Ze begrijpen de situatie heel goed gelukkig en wil wel heel graag even een paar uur komen. Eerst even dierenarts afwachten.

 

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alsof ze het er om doen, momenten dat het totaal niet handig is, ziek worden 😅 Dat is natuurlijk niet zo, maar soms zou het fijn zijn als ze er een vrije dag voor uitkiezen dat je er ook echt kan zijn voor ze 😉 

 

Hopelijk valt het allemaal mee en is het met wat medicijnen die op de spijsvertering werken snel weer opgelost. Veel beterschap en hopelijk heb je nog wel een moment  om naar het feest te gaan!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft dus geen plek en vond het niet spoed genoeg. Heb dus morgen eind van de middag pas een plekje. Ik denk dat ze geen gasbuik heeft maar verstopping. Ze heeft echt kleine keutels en ze kreunt/bromt als ze moet poepen. Ze heeft haar brokjes van vanmorgen wel opgegeten. Peterselie at ze en ze heeft pijnstiller gehad. Ik heb niet echt ervaring met een verstopping, is er iets dat ik zelf kan doen? Ik voel mij een beetje machteloos nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt fijn dat ik toch ben geweest want ze is nu alweer blij. Eind van de middag was ze wel echt nog sipjes maar nu kwam ze zoemend naar mij toe. Wat een wonderspul die injectie tegen darmkrampen en Cisaral. Ze eet nu zelfs alweer een beetje hooi. Ik blijf mij toch altijd weer verbazen hoe ze het doet mijn knappe babybeer. Goed ben er nog niet natuurlijk maar dit is al een hele vooruitgang.

De dierenarts ging ook voelen aan haar buikje en ze verkrampte gewoon van de pijn. Mijn hart brak en die van de dierenarts ook. Tanden en kiezen zijn ook nog bekeken en die zijn ook oké, want daar was ik ook nog bang voor.

 

Nou hele update. Zijn jullie weer op de hoogte. 😄

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: ze eet opzich redelijk groenvoer smult ze op en brokjes eet ze ook wel. De portie van de ochtend heeft ze op. Heb haar nu de avondportie gegeven. Hooi eten kan beter. Maar ik ben wel gewend dat ze hooi pas weer als laatste eet. Ze is niet zichzelf dat zie ik wel maar ik hoef gelukkig niet te dwangvoeren. Ik heb nog met de dierenarts gebeld en geef nu 3x per dag Cisaral i.p.v. 2x. Beetje balen dat nou net de dierenarts die ik niet wil hebben dienst heeft, maar ja.. Ik blijf mij wel zorgen maken want ik mag absoluut niet aan haar buik komen. De snugglesafe is op dit moment ook haar beste vriend daar ligt ze tegen aan of ligt ze met haar buikje op. Morgen ben ik de hele dag weg. Ik ga naar KreaDoe beurs met mijn nicht en verheug mij daar al tijden op. Mijn moeder is gelukkig wel thuis maar ja is toch lastig. Ik wil wel graag gaan ook omdat ik thuis anders ook maar steeds zit te zitten en het is nu ook niet dat ze heel slecht is ofzo. Het is een beetje mwah. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan voor jezelf ook goed zijn om even iets totaal anders te doen. En zolang je eet en omdat je moeder ook thuis is en een oogje in het zeil kan houden, zou ik inderdaad lekker naar de KreaDoe gaan. Konijnen hebben er ook niks aan als je zelf helemaal gestresst bent. Hopelijk knapt Vlekje snel op. Veel plezier op de beurs.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben naar de beurs geweest gelukkig en was wel even fijn. Vlekje blijft een beetje hetzelfde. Ze eet wel, brokjes eet ze in 2 delen op. Maar echt de blije Vlek is ze niet. Heel af en toe wel maar ze lijkt soms erg afwezig. Ik weet het niet zo goed. Donderdag moet ik weer de dierenarts bellen voor overleg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien toch wat extra onderzoek laten doen? Luister naar je onderbuik uit welke hoek de klachten komen, de dierenarts heeft vlekje wel gezien toch? Die heeft misschien ook een idee waar je het beste onderzoek naar kunt doen. Het kan zoveel zijn, maar dat ze zich nog steeds niet lekker voelt vind ik wel verdacht.

 

Zou eigenlijk lichamelijk alles laten onderzoeken op de tast, focussen op pijn (incl ontstekingen). Eventueel inwendig kijken met röntgen of echo als daar aanleiding toe is, anders misschien bloed checken. Ik noem maar wat.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind echt lastig. Zeker omdat ze al op leeftijd is. Het lijkt alsof ze soms gewoon wegdoezeld. Ik vraag mij af of haar lijf niet gewoon op is. Ik bedoel op oudere leeftijd buikpijn krijgen is vast ook een aanslag op dat lichaam. Alleen vind ik haar nu ook weer te goed om te laten gaan. Morgen even bellen. Ook wil ik haar niet te veel door de medische molen halen want ben toch bang dat ik haar in deze conditie niet goed doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft haar inderdaad wel gezien hoor vorige week en heeft haar ook goed onderzocht. Alsin gebit, gewicht, temp, luisteren naar darmgeluiden en voelen van darmen en maag. Ik hoop dat ik even telefonisch met de dierenarts kan overleggen i.p.v. met de assistente als tussenpersoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reageer toch even, vooral de zin dat je niet aan haar buikje mag zitten doet me denken aan de situatie met één van mijn eigen konijntjes. Die had ook af en aan periodes van heftige buikpijn en niet willen eten, eindelijk na lang zoeken en een echo van de onderbuik erachter gekomen dat ze een maagonsteking/maagzweren bleek te hebben.  Alle onderzoeken bij de dierenarts kwam verder niks uit, behalve dus de echo in het dierenziekenhuis. Na een maand 2x daags ranitidine was ze daar gelukkig vanaf. Mocht Vlekje pijn blijven houden en ze verder niks anders kunnen vinden, zou je ook nog in deze hoek kunnen denken. Hoe je het beschrijft lijkt me de leeftijd alleen niet de meest waarschijnlijke oorzaak... Succes, ik hoop dat jullie er snel uitkomen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, pakyakker zei:

De dierenarts heeft haar inderdaad wel gezien hoor vorige week en heeft haar ook goed onderzocht. Alsin gebit, gewicht, temp, luisteren naar darmgeluiden en voelen van darmen en maag. Ik hoop dat ik even telefonisch met de dierenarts kan overleggen i.p.v. met de assistente als tussenpersoon.

Heeft de dierenarts haar urine onderzocht? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, MarieElsa zei:

na lang zoeken en een echo van de onderbuik erachter gekomen dat ze een maagonsteking/maagzweren bleek te hebben.

Deze diagnose zat wel in mijn hoofd, dus ik vind het geen rare gedachte.

 

Ik snap dat je haar nog te goed vindt. Weet wel dat het ook heel snel om kan slaan. Eerst overleggen is prima. Stress kan ook weer nadelig werken. Zou zeker regelen dat je de dierenarts te spreken krijgt, vind het niet verantwoord om dat via de assistente te doen.

 

Ik hoop natuurlijk dat je haar er weer bovenop krijgt, maar na een week nog niet lekker zijn, dat baart mij echt zorgen. De keuze tussen stress en onderzoek is lastig. Ik kan me best voorstellen dat medicatie voor de maag ter test een optie zou kunnen zijn. Hoeft niet perse dat middel te zijn, je hebt hierin verschillende opties. Zelfs die antidepressiva die in een ander topic worden genoemd zou je kunnen overwegen, om eetlust op te wekken.

 

Het is belangrijk dat je keuzes maakt waar je achter staat, had ik maar... Dat is iets waar je ver weg van wilt blijven. Toch denk ik, als vlekje te goed is om afscheid te nemen, dan kom je niet onder onderzoek uit. Je kunt niet blind behandelen als je niet weet waar je tegen moet behandelen. De kans dat er iets onderliggend zit is te groot. Dan heb je beeldvorming nodig om uit te vinden wat dat is. De stress die dat geeft, daar kom je soms niet onder uit.

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan trouwens nu wel aan haar buik zitten hoor. Die voelt prima. Eten is ook het probleem niet want ze eet alles ook hooi alleen doet ze er langer over.

Het is nu wel omdat ik steeds zoveel medicatie geef dat ze als ze mij of mijn moeder ziet dat ze al boos wordt. Cisaral spuit ik toch onder lichte dwang in haar bek want ja dat spul vind ze echt niet lekker en eet ze ook niet als ik het op wat lekkers spuit. Dat ze boos is doet mij wel zeer want nou zal ze nooit laten zien dat ze blij is dat ik er ben en dat is nou juist de referentie of ze weer goed is of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cisaral ja, ik ken geen konijn die dat lekker vindt, je zou kunnen vragen of je mag switchen naar emeprid. Dat vinden konijnen meestal wel oke en in haar geval durf ik die switch wel aan, mits ze goed keutelt. Wel cisaral afbouwen hoor! Emeprid kan dan in de laagste dosis, eventueel nog lager.

 

Eventueel zou je als de maag en darmen verder goed werken lactulose kunnen overwegen, maar dit brengt alleen vocht naar de darm en helpt wat met darmflora. Dit accepteren de meeste konijnen ook wel. De meningen over dit middel lopen uiteen. Ik zet het wel in wanneer nodig, maar niet onnodig.

 

Dierenartsen wisselen nog wel eens een beetje van voorkeursmiddel, het beste is dus om een dierenarts te vragen die in de studiegroep konijnen meepraat. Zij zijn wel op de hoogte van de laatste bevindingen.

 

Uiteindelijk is zonder medicatie het beste, maar ik weet niet of je nu medicatie geeft voor de zekerheid of dat er echt nog iets aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef de medicatie eigenlijk omdat het nog is voorgeschreven. Heb nu wel gevraagd of ik het mag afbouwen. Haar keutels zijn ook wel redelijke grote. Het is alleen dat het vertrouwen in mij totaal weg is. Ze doet nu heel afstandelijk en komt niet meer naar mij toe. Dus daarom wil ik ook wel stoppen met medicatie omdat ik zo nooit kan zien of ze blij is als ze zo boos reageert op mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie je topic nu pas. Het was me al opgevallen dat je al lang niet meer over haar problemen had geschreven. Daarvoor had ze steeds maar terugkomende problemen hè. Maar ja, nu dus weer wel. Al gaat het nu dus gelukkig weer de goede kant op. 
 

Als ze weer vrij normaal eet en goed keutelt dan is ze op de goede weg. Lastig dat je nu niet kan zien of ze blij is omdat ze jou nu niet vertrouwt. Wel heel logisch natuurlijk. Kan je wel zien of ze verder gewoon haar eigen ding doet? In de zin van niet afwijkend van normaal. Meestal kan je daar op afstand wel een gevoel/idee van krijgen. Maar zelf ben je natuurlijk ook nog een beetje bang, dat is ook logisch. 
 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .