Ga naar inhoud

Eén of twee konijntjes?


Aanbevolen berichten

Hallo,

De kinderen willen graag een konijn en ik ben me aan het verdiepen in het houden van konijnen. 
Ik vind het hartstikke leuke beestjes (heb ze vroeger gehad) en ik denk ook dat het goed is als kinderen een huisdier hebben. 
We willen rond de zomer één of twee konijntjes aanschaffen.
Ik heb een grote tuin en hier kan ik een goed verblijf voor ze maken. 

En hier begint mijn vraag in de verdiepingstocht. 
Eén of twee konijntjes. Je leest overal dat twee konijntjes samen goed is, en dat geloof ik ook zeker. 
Want dan heb je een maatje, wellicht helpen ze elkaar met verzorgen, ze kunnen samen spelen etc. 

Als ik twee jonge konijntjes koop dan moeten ze nog geholpen worden.

Dat lijkt me dan een lastige start, want ik denk dat ze tot het moment van helpen + enkele weken daarna niet samen mogen zijn. 

Zie ik dat goed? Of werkt dat anders ivm bv nog nog niet vruchtbaar? 

Indien ik het wel goed zie denk ik toch ook aan één konijn.

Wie heeft daar ervaring mee? Merk je dat ze bv echt eenzaam zijn (als ze gewoon dagelijks genoeg aandacht krijgen / kan rennen etc)? 
Kun je ook één konijntje als eerste kopen, laten helpen en dan bv maandje of twee later een van het ander geslacht erbij nemen? 

 

 

aangepast door Forsa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee konijnen! En in plaats van kopen, zal iedereen hier je het advies geven om naar een konijnenopvang te gaan. Daar kan je dan een koppeltje adopteren, die al geholpen zijn. De konijnen kunnen wel pas na ijsheiligen naar buiten als het binnen konijnen zijn. Dan heb je tijd om een mooi verblijf voor ze te maken. Konijnen zijn geen makkelijke huisdieren (voor kinderen) om mee te beginnen en vaak worden de konijnen afgestaan, omdat de kinderen er niet meer naar omkijken en ouders het teveel werk vinden. Dus houd daar rekening mee, dat jij het meeste van de verzorging zelf zal moeten doen. Hopelijk kan je hier mee verder en misschien binnenkort een lief koppeltje een goed huisje geven 🙂 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zelf ook super leuke beestjes en realiseer me dat de zorg veelal op mij komt, en dat de kinderen gewoon mogen helpen als ze dat willen. 
Het is al leuk om te kijken (dat heb ik hen ook uitgelegd) en niet steeds op te pakken etc. Maar goed, welk dier vindt dat wel leuk. 
Wel goed dat je het aangeeft, want er zijn misschien ook mensen die zich dat niet realiseren.

 

Maar hoe werkt zo'n konijnenopvang? Zijn dat asiels waar ik dan op moet google? 
Het klinkt nl wel goed om een geholpen koppeltje te adopteren.

Maar de vraag die dan op komt is: kun je dan weten of ze bv tam zijn? Weet je hun leeftijd? 

Gezondheidstoestand zal wel gecheckt worden en dat biedt natuurlijk wel voordelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijnenopvang of knaagdierasiel googlen. Niet naar een gewoon asiel gaan. Die hebben vaak wel konijnen, maar weten beduidend minder.

 

Een goed voordeel is dat ze veel weten van het gedrag van de konijnen. Wij hebben 2 onwijze lieve schatten geadopteerd, die ook makkelijk met kinderen kunnen. Maar ze hadden ook heel angstige konijnen en eentje die best wel humeurig uit de hoek kon komen, daar stond ook duidelijk bij dat ze niet wilden laten adopteren met kleine kinderen. Ze zijn daar ook 100% eerlijk over, want als het niet klopt, kom jij de konijnen terugbrengen. In tegenstelling tot mensen op marktplaats (ja, hij is nu even schuw.. maar hij is super lief hoor)  of fokkers (nee, dat zijn 2 vrouwtjes, maar die kunnen echt samen en dan een oops nestje, want het bleken toch geen 2 vrouwtjes te zijn of een gevecht als de konijnen gaan puberen).

 

Als je investeert in je konijnen, dan worden ze wel tammer. Toch is het handiger, zeker met kleine kinderen (t/m 5 jaar) om wat tammere konijnen te adopteren. Die zijn natuurlijk het meest geliefd, dus mogelijk moet je wel wachten. Leeftijd is vaak een schatting, want helaas worden er regelmatig konijnen op straat, in parken en bij dierenweides gedumpt. Bij afstaan weten ze het soms wel natuurlijk.

 

Je betaalt wel meer voor een konijn. Vaak tussen de €50-75 euro, maar je konijn is dan wel al gevaccineerd en de mannetjes zijn eigenlijk altijd geholpen. Vrouwtjes soms wel, soms niet. Realiseer je dat een castratie van een vrouwtje in de papieren loopt met kosten van €200-€350 gemiddeld. Toch ben je op termijn goedkoper uit dan op marktplaats, want daar moet je alle medische kosten en risico's zelf dragen. Vrouwtjeskonijnen die niet gecastreerd worden hebben na een paar jaar 75%-90% kans op baarmoederkanker, daarom is het vanuit gezondheidsoogpunt echt belangrijk. Niet elk asiel kan het opbrengen helaas.

 

Daarnaast wil een goede opvang vaak eerst een foto zien van het verblijf, voordat de konijnen met je mee mogen. Ze voorkomen ze dat mensen alleen een hok kopen (en geen ren) of dat ruimtes te klein zijn voor de konijnen. Je hebt 4m2 nodig voor een konijnenkoppel minimaal en ze mogen niet 's nachts opgesloten worden. Woon je in roofdier-gebied (bijna heel Nederland tegenwoordig), dan moet je verblijf ook roofdier proof zijn. Los laten lopen in de tuin is leuk, maar niet elk konijn kan dat aan. Dat was ook ons plan, want dat was onze vroegere situatie, maar deze twee vraathazen blijven eten en dus kan het qua gezondheidsredenen niet.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze lijst kun je beginnen met je zoektocht naar een konijnenopvang voor een koppeltje konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

Ik werk als vrijwilliger bij een konijnenopvang, en de meeste konijnen die we hebben zijn erg jong, denk aan jonger dan 1,5 jaar. Als je een jong konijn wil, dan kan dat dus ook zeker via een konijnenopvang. Veel konijnen komen tussen de 6 en 12 maanden in de puberteit, en waar ze als jonge konijnen dan vaak nog samen gingen met 'broertje' of 'zusje', gaat dat dan niet altijd meer, waardoor ze vaak bij de opvang terecht komen. Konijnen hebben echt een eigen karakter en kiezen daarom ook graag zelf hun partner uit. Soms klikt het tussen de konijnen die wij voor elkaar uitkiezen, maar vaak genoeg wijzen ze onze eerste keuze af, en moeten we een andere proberen voor ze hun match gevonden hebben. En dat begint dus in de puberteit.

 

Daarnaast hebben veel konijnenopvangen ook al volwassen koppels zitten, die dus als koppel worden afgestaan en al langer samen leven. Als mensen langskomen voor een koppel dan adviseer ik nieuwe konijneneigenaren, die dus nog niet eerder konijnen hebben gehad, om voor een bestaand koppel te gaan. De eerste periode van een koppeling, dus de eerste weken, is vaak nog erg onrustig en dat kan best lastig zijn als je nog niets weet van wat normaal konijnengedrag is. Dan is het wel fijn dat je dat kan leren met een koppel dat elkaar al goed kent. Dat is ook de reden dat ik zou adviseren om direct een koppel uit een opvang te adopteren, in plaats van eerst 1 konijn ergens te kopen, en die later bij de opvang te laten koppelen als die gecastreerd is/wat ouder is. Daarnaast zijn er zoveel foute praktijken en onkunde bij bijvoorbeeld fokkers en dierenwinkels, dat ik daar ook niet achter sta voor het kopen van dieren. De meeste handelen puur uit winstoogmerk en geven foutieve informatie, zoals @bunnyempress ook al aangaf.

 

Dan denk je nu misschien, want een gedoe, al dat koppelen. Dat klopt wel, konijnen zijn niet de makkelijkste huisdieren als je het goed wil doen vanuit dierenwelzijn. Maar een konijn alleen houden, dat is echt geen optie. Ik hoor het bijna wekelijks, hoe een konijn lusteloos en stil wordt na het overlijden van een maatje, en hoe blij de baasjes zijn dat ze opnieuw kunnen laten koppelen. Ook al is voor henzelf het verlies van het konijn eigenlijk nog erg groot, ze zien dat hun konijn een partner nodig heeft. Ik merk het ook als ik foto's of filmpjes krijg van koppelingen die gelukt zijn. We verzorgen de konijnen in de opvang natuurlijk zo goed als we kunnen met de beperkte middelen en ruimte die we hebben, maar een eigen maatje bij een eigen thuis, dan zie je ze helemaal weer opleven. Er is niets mooier dan te zien hoe een konijn dat een tijdje alleen in de opvang heeft moeten zitten gewassen wordt door hun nieuwe maatje.

 

Dus kijk vooral of er een konijnenopvang in jouw regio zit, en kijk even op de website. Vaak worden opvangen gerund door vrijwilligers, dus de konijnen die op de site staan is niet altijd up to date, maar het kan wel een beeld geven. Vaak moet je een afspraak maken om te komen kijken en helpen ze je dan ook verder met veel meer informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is al gezegd. Niet op Marktplaats gaan kijken maar echt naar een konijnenopvang. En .... als het om een of andere reden niet gaat of er gaat een konijn dood en je wilt stoppen, mag je ze terugbrengen!

Ik heb het nu meerdere keren gedaan via een opvang en het is bij allemaal goed op de konijnenpootjes terecht gekomen.

Wat misschien wel leuk is dat je een konijn ook dingen kunt leren. Er zijn spelletjes dat ze dekseltjes moeten verwijderen om bij hun brokjes of iets lekkers te komen. Dat vinden kinderen vast leuk. Om of gewoon iets te verstoppen en het konijn dan laten zoeken. Bij mij kunnen ze over een hindernis springen en op commando ergens bovenop.

Zoek maar eens op internet naar 30 tricks bunnies. Je kunt ook van een konijn genieten door hem niet op te pakken. Gewoon bij ze gaan zitten, is al leuk.

 

Ik heb een jong koppel geadopteerd die gekocht en afgestaan zijn in de coronatijd. En ik ben ook wel bij een opvang geweest toen ik mijn konijn wilde laten koppelen dat ze zeiden; die moet je niet nemen. Die is te angstig. Je mag nl. een paar keuzes aangeven. Bij mij is het toen keuze 2 geworden.

 

https://www.google.com/search?q=30+tricks+bunnies&rlz=1C1GGRV_enNL777NL777&oq=30+tricks+bunnies&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTQ5MTJqMGoxNagCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:12bee972,vid:TpRQ8aidsOc,st:0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee, altijd twee 😄

Maar wel uit een opvang! 

Net als mensen zijn konijnen graag samen met een partner waar ze het goed mee kunnen vinden, waar ze een klik mee hebben, misschien zelfs  wel hoteldebotel verliefd op zijn. En als konijnenbaasje is dat toch één van de leukste dingen om te zien, twee kleffe, gelukkige konijnen! Als je zomaar twee konijnen samen zet, ben je ze eigenlijk aan het uithuwelijken, vaak zelfs als ze nog maar tiener zijn. Dat is absoluut niet ideaal en de kans is groot dat ze dan gaan vechten als ze groter zijn. Logisch, maar wel heel sneu, want dan zit je inderdaad met een lastige situatie. Die volledig te voorkomen is als je een op karakter gekoppeld stelletje uit een goede konijnenopvang adopteert. 

 

Verder is bijna alles al gezegd. Je zal zelf de verantwoordelijkheid hebben. Leer de kinderen dat ze niet mogen optillen: "niet optillen, wel aaien". Laat ze in de ren zitten met wat lekkers en rustig met de konijnen om gaan. Konijnen zijn geen knuffeldieren en optillen geeft heel veel stress. 

 

Konijnen zijn niet goedkoop of makkelijk, dat wil ik ook nog mee geven. Als je het goed wil doen zul je moeten investeren in een ruim en veilig verblijf, jaarlijkse vaccinaties. Dierenartsen zijn duur, ook voor konijnen! En konijnen zijn kwetsbaar als ze ziek zijn, een paar honderd euro ben je zo kwijt voor een ziek konijn. 

 

Verstandig dat je vooraf opzoekt wat het allemaal inhoud, succes met het maken van een keuze!

 

Aanvullende informatie: 

 

Konijnenopvang en asiel lijst
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

Tips voor beginnende konijnenbaasjes
https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

 

10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben bijna 8 jaar onze Lappie gehad. Mijn dochter was al heel jong groot fan van Konijnen (ik ook) maar ik wilde het niet doen voordat ze 10 was. Mijn moeder dacht daar anders over dus ze kreeg Lappie zo'n 2,5 jaar eerder dan gepland. Die 2 waren vanaf dag 1 broer en zus. Lappie was alleen maar had zijn zus en elke dag bij hem, zelfs snachts. Binnen konijn en altijd los.

Koppelen ging bij hem niet.

 

Nu hebben we 2 lieve boys. Flink wat jaren verschil en beiden gecastreerd. 

 

Als ik nu terug kijk op 1 konijn en 2 zijn er heeeeel veel pluspunten met 2 en zie ook echt dat deze 2 een konijnen maatje heel hard nodig hebben. Lap was gewoon een lot uit de loterij om het maar zo te noemen.

Hij ging ook echt overal mee naartoe...vakanties, logeer partijtjes..Lap was erbij. Aan een tuigje het strand op, bos wandeling niks was te gek en alles vond hij geweldig. 2 keer in zijn leven echt voor gezondheid naar de DA en natuurlijk jaarlijkse vaccin.

 

Met deze 2 🙈 ik moet er niet aan denken🤪

De 1 raakt al gestresst als je aan hem komt al wordt dat wel wat minder. Ritje naar DA is 4 dagen snot. De ander heeft darm problemen en heeft echt verzorging nodig. We kunnen dus nooit ergens heen... En dat is een groot min punt🥴

Bijna 3 maanden lang elke week dierenarts. De 1 een virus de ander natuurlijk ook. Behalve kostenplaatje(wat in Polen gelukkig mee valt) waren we ook vrije tijd kwijt en ook nergens naartoe kunnen gaan in de zomer vakantie.

 

Behalve dit is het zo leuk om die 2 te hebben en zou het nu nooit anders willen hoor maaar ...over hopelijk heeeeel veel jaar zal ik denk ik...denk ik...toch niet meer voor konijnen gaan tot ver na mijn pensioen 🤪 Eerst eens vakantie hihi. 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lappie2 zei:

Eerst eens vakantie hihi. 

Lap wat heb je toch een positieve kijk op alles. Wat een bijzonder konijn is Lappie geweest. Aan een tuigje overal mee naar toe. Hij liet dus overal keutelspoortjes achter. Haha.

Je schrijft leuk en ik geniet van je verhalen. Geweldig.

  • Vind ik leuk 2
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Lap wat heb je toch een positieve kijk op alles. Wat een bijzonder konijn is Lappie geweest. Aan een tuigje overal mee naar toe. Hij liet dus overal keutelspoortjes achter. Haha.

Je schrijft leuk en ik geniet van je verhalen. Geweldig.

Hihi ja de Joepie de poepies vlogen ons om de oren 🤣

 

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met alles wat hierboven staat. Twee konijnen!! Ik heb er drie, wat ook kan, maar niet nodig is. En uit een opvang, heb ik toentertijd niet gedaan (gebrek aan kennis). Die van mij kwamen uit een oeps nestje van kennissen.  Maar zeker wel doen, uit de opvang!! Konijnen zijn geweldige huisdieren, als je je er goed in verdiept. Sinds ik hier lid ben heb ik trouwens ook super veel geleerd over konijnen. Namelijk ook dat je voor een koppel 4m2 nodig hebt, 2m2 per konijn aan permanente ruimte. Nu ben ik bezig met het konijnenverblijf uitbreiden, zodat ze de ruimte krijgen die ze verdienen. Veel succes en plezier als je konijnen neemt!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel mensen voor jullie goede reacties.

Ik ben toevallig van de week eens gaan kijken bij een opvang. Maar wat ik daar wel jammer vond is dat ze daar niet wisten hoe oud het konijn is.
Ik wil graag een jong konijn, zodat wij als gezin er vanaf jongs af aan mee kunnen opgroeien. Dat komt zich natuurlijk niet op een maand.

Maar die man kon ook amper een realistische schatting maken.

Weet iemand in de driehoek Eindhoven - Venlo - Maastricht een adres waar ik terecht zou kunnen? 
Jonge konijntjes, liefste inderdaad een koppel. 

Ik zie door de hooibalen het konijn niet meer 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je bij de opvang geweest bent!

Meestal worden gedumpte konijnen geschat qua leeftijd.

Dan heb je meestal jonger dan 1 jaar - dat is makkelijk te zien, want ze groeien nog. Maar of ze 7 of 9 maanden zijn niet echt.

Jongvolwassen 1-2 jaar - omdat ze puberen, dus zitten ze ergens daar tussen.

Volwassen 2-5 jaar - weinig zicht op hoe oud ze dan precies zijn.

Senior 5+

 

Soms zijn er nestjes geweest en dan weten ze natuurlijk wel de exacte datum.

Let erop dat konijnen pas kunnen worden gekoppeld na 4 maanden, dus jonger dan dat krijg je ze niet mee.

 

Als je een heel jong stelletje zou hebben, bijv. 7-8 maanden, dan zit je er wel mee dat ze gaan puberen bij je in de tuin en je hebt kans dat een koppeling breekt in/bij de puberteit. Tussen de 1-2 jaar worden de meeste konijnen gedumpt (behalve nestjes onverkochte konijnen, die zie je vaak bij 5-6 maanden gedumpt worden), juist omdat ze dan volgens mensen irritant gaan doen. Ze verliezen zindelijkheid en gaan overal plassen (territoriumdrift), gaan meer bij elkaar rijden (zelfs na castraties), gaan meer knagen en slopen e.d. Maar het verschil tussen 2 en 3 is slecht te zien.

 

Ik heb een stel met eentje geschat werd op een juni datum, maar die uiteindelijk jonger was. Hij bleef namelijk na juni nog groeien, dus hij was duidelijk geen 1. Hij is toen ook lekker gaan puberen daarna, maar gelukkig duurt konijnenpuberteit een maandje of 3-6, dus daar ben je veel sneller van af dan bij mensenkinderen. Ik denk dat hij eerder een augustus konijn is. Hij is een mix met groot ras, dus dat is ook lastiger schatten qua leeftijd.

 

Scarlett werd geschat op augustus en zou richting de 1,5 jaar oud zijn, maar toen zij in februari gecastreerd werd, vond de dierenarts, dat ze waarschijnlijk meer richting de 1+ zou zijn. Wel activiteit in de eierstokken, maar heel gladde soepele baarmoeder nog. Kan is dus groter dat zij een november/december konijn is.


We houden de juni/augustus geboortedata aan, want dat stond al in hun paspoort en geregisteerd bij de dierenarts. En het verschil is maar enkele maanden. Wij hadden dus een koppel geadopteerd met geschat 7 maanden (hij) en 1,5 jaar (zij) en dat was dus waarschijnlijk 5 maanden en 1 jaar.

 

Denk dus goed na dat een stabiel koppel van 2+ waarschijnlijk minder zorgen geeft dan een jong koppel van 1 jaar.

 

aangepast door bunnyempress
tikfouten overal
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik kreeg in de opvang ook het volgende advies valt me nu te binnen:

 

Schaf een rammetje aan.

Laat hem helpen.

Geef hem veel aandacht.

En dan na X periode *weet even neit meer hoelang* doe je een koppeling in (die) opvang met een meid.

 

Kan zoiets ook?

aangepast door Forsa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gevoel van jongere konijnen willen hebben snap ik heel goed, maar ik zou toch aanraden ga dan voor een konijn van +6 maanden. Inschatten of een konijn jonger dan 1 is, dat lukt nog wel. Maar vergis je niet in de pubertijd, wat een sloopkanonnen zijn het dan!

 

Inschatten hoe oud konijnen zijn is gewoon moeilijk, als ze 2+ zijn ga je pas bij 6+ zien dat ze ouder zijn. Dat die man dat niet in kan schatten is gewoon heel eerlijk eigenlijk, dat is geen doen.

 

In jouw geval is het het beste om voor een nog niet volgroeid, maar wel al koppelbaar konijn te kiezen. Karakter vormt rond de 20 weken, vanaf die tijd zou ik "stabiel" koppelen wel aandurven. Jonger dan dat heeft geen zin, vandaar dat ik zeg, ga maar voor 6 maanden of iets ouder, dan is er wel aardig in te schatten of konijnen bij elkaar passen. De omslag komt soms wel later hoor, mocht je vroeger koppelen, dat het nog ineens bij 9 maanden dikke ruzie is.

 

Wat je benoemd eerst een jong rammetje nemen en dan wachten tot hij geholpen is... je weet dat ze met 8 weken weggaan (als het niet eerder is bij fokkers), dan kan hij ergens tussen de 16 en 20 weken gecastreerd worden, daarna moet je dus nog wachten tot week 3 na castratie om te mogen koppelen. Het konijn zal dan dus zeker een maand of 3 a 4 alleen zijn. Stel je haalt hem in de zomer, laten we zeggen halverwege juli, dan kan het wel eens november worden voor je kunt koppelen. Het is een afweging, je steunt een fokker, je weet niet of zo'n beetje erfelijke aandoeningen heeft. Is dat het waard om de ervaring van een jong beestje te hebben?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Kolino zei:

 

Wat je benoemd eerst een jong rammetje nemen en dan wachten tot hij geholpen is... je weet dat ze met 8 weken weggaan (als het niet eerder is bij fokkers), dan kan hij ergens tussen de 16 en 20 weken gecastreerd worden, daarna moet je dus nog wachten tot week 3 na castratie om te mogen koppelen. Het konijn zal dan dus zeker een maand of 3 a 4 alleen zijn. Stel je haalt hem in de zomer, laten we zeggen halverwege juli, dan kan het wel eens november worden voor je kunt koppelen. Het is een afweging, je steunt een fokker, je weet niet of zo'n beetje erfelijke aandoeningen heeft. Is dat het waard om de ervaring van een jong beestje te hebben?

 

Zeker waar.

Anderzijds moeten ze denk ik ook gescheiden leven? 
Als je een mannetje en vrouwtje samen koopt moet je ook wachten tot één van hen, rammetje als ik goed lees, geholpen is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je niet al te veel haast hebt dat er binnenkort weer genoeg jonge konijnen in de konijnenasielen zitten, nu het voorjaar er aan komt. 

Maar ik sluit mij aan bij de rest, overschat het niet om een jong konijntje te kiezen. Er zijn net zo veel (meer?)nadelen dan voordelen hoor! Konijnen zijn echt op hun monsterlijkst in de puberteit 😂 De meeste konijnen die in winkels en bij particulieren gekocht zijn worden op een leeftijd van een maand of 8 al afgestaan omdat ze dan "verschrikkelijk" zijn en meestal zijn de kinderen het dan ook wel beu. Dan mogen ze dus weer weg. Het echte hele schattige om te zien is er ook al vrij snel af, ze groeien enorm snel op. 

Bij volwassen konijnen is het karakter bekend, vaak ook veel stabieler, als je met volwassen konijnen koppelt is daardoor de kans dat het een goede match is en blijft groter, ze veranderen niet zo veel meer. Je weet dus ook beter wat je krijgt, bij een jong konijn heb je geen idee hoe het karakter verder ontwikkelt, en hoewel wij mensen vaak anders zouden willen (en denken dat het zo werkt), heb je daar toch echt geen 100% invloed op hoor 😉 

Dat je niet gelijk senioren wil snap ik ook wel. Leeftijden van konijnen zijn echter heel lastig schatten. Het is dus of een opgroeiend jong konijn, dat zie je omdat het nog in de groei is of het konijn is volwassen. Bij echt bejaarden zie je dat meestal ook wel weer, maar daar tussen is het een heel stuk waar de leeftijd lastig te zeggen is. Dan kan een konijn 2 zijn of 6. Je ziet het gewoon niet. Als het een vondeling is zit er ook geen kaartje bij met die info. Bij afstandskonijnen is er soms wel een idee, als de vorige eigenaar dat doorgeeft. 

 

Even uit mijn hoofd zit er ook niet veel qua konijnenopvangen in de hoek waar jij woont. Ik weet niet of het voor je aan te rijden is, maar bij Bavel (Breda) heb je konijnenopvang Knijn&ko zitten. Daar heb ik zelf wel goede ervaringen mee.  De konijnenherberg in moergestel hoor ik ook vaak goede verhalen over. Dus dat zou ook misschien een optie zijn? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleine komt uit een mini winkel waar ze af en toe 1 of 2 konijnen hebben. 

Kleine was geloof ik 4 maanden ..misschien iets jonger/ouder toen we de vraag kregen of we een gecastreerde ram wilden over nemen van rond de 5 jaar. Zwaar verwaarloosd 🥺

 

Nou weet ik niet of het gewoon hun karakter is, het ziek zijn.... of dat ze zo goed klikken door het grote leeftijds verschil. Kleine was bloed irritant toen hij begon te peuterpuberen. Gelijk gecastreerd en toen werd hij ook nog ziek. Al met al zeker 2,5 maand elke week DA. Ik denk dat als Leeuw ook jong was geweest dat het niet goed zou zijn gegaan. Maar hij is" volwassen" en was echt aan het zorgen voor de kleine. Reageerde ook helemaal niet op de luchtjes van DA als kleine weer thuis kwam (eerste keer trouwens wel door te stampen)... Want daar waren we wat bang voor zo kort bij de koppeling. Leeuw had wel de eerste week dat hij ging rijden op die kleine mini poepie maar dat was snel over.

 

Toen mini poepie begon te puberen was het jagen, bijten en rijden en niet even...nee bijna de hele dag door. Maar Leeuw bleef rustig... En gaf hem soms een duw en ging dan zijn kooi in (die we in het begin hadden, 2 kooien) en gaf daar een duw tegen waardoor de voorkant sloot en zo had hij rust 🤪 Na de castratie was dat eigenlijk direct voorbij maar ook omdat de kleine 2 dagen erna ziek werd dus geen puf om te irriteren.

Leeuw nam de taak op zich om voor hem te zorgen en zo is het nog steeds. Ze zorgen echt voor elkaar, super klef stel samen🥰

 

Eerst een ram uit die opvang? Bedoel je dan een jonge ram? Dacht dat rammen namelijk al gecastreerd zijn bij de opvang... Als de ram al gecastreerd is dan kun je makkelijk direct koppelen of al een bestaand koppel kiezen. Maar ik heb daar geen verstand van... Is hier nog niet zo.n opvang of heel ver weg.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 2 konijnen bij een fokker of winkel haalt heb je inderdaad 2 konijnen die maanden alleen moeten zitten. Ik bedenk me net, volgens mij mogen ze niet meer los verkocht worden (alleen als je al een konijn hebt), in ieder geval in winkels gaan ze per 2 en dan meestal nog 2 voedsters... want dat is de betere match (ik bedoel dit dus sarcastisch). Met een beetje pech blijkt de ene toch een ram of heb je netjes na maanden de ram gecastreerd en blijken ze elkaar niet leuk te vinden.

 

Een ram van een half jaar of ouder in een opvang is 100% zeker gecastreerd (of wordt gauw gecastreerd), dus die kan dan "meteen" met een voedster gekoppeld worden en dan mee naar huis. Met meteen bedoel ik, zij kunnen aangeven, we kunnen dan en dan koppelen en dan heb je een koppel als je ze gaat halen.

 

Stel je nou eens voor, jullie halen heel enthousiast 2 konijnen bij een fokker en het matcht niet, dan moet dus 1 van de konijnen weg, of je moet ruimte maken voor 2 koppels. Voor kinderen is dat natuurlijk best traumatisch als een huisdier weg moet waar ze aan gehecht zijn. Ik zou aanraden om te zorgen dat je niet in die situatie terecht komt. Dat je er lang van wilt genieten snap ik ook helemaal. Dus vandaar het advies, kies een jongvolwassen konijn in de opvang en laat deze een maatje uitkiezen. Dan heb je beiden, een konijn beneden een jaar moet zeker te vinden zijn, broertjes en zusjes die gaan vechten... verhalen te over!

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet eerst een jonge ram halen, dan wachten tot hij gecastreerd kan worden en dan weer wachten tot hij gekoppeld kan worden en dan aan een voedster koppelen. Ik zie daar alleen maar nadelen bij. Ja, je hebt dan even een klein konijntje, maar hij is al zo snel groot! En het is echt niet zo dat je op die manier een tammer konijn krijgt. De eerste zeg 3 weken wegen toch niet op tegen de vele jaren dat je hoopt dat de konijnen bij jullie blijven?
 

Ik heb ooit een groepje volwassen konijnen (2-3 jaar) van een gezin overgenomen. Het was een oepsnestje en ze hadden een deel van de jongen gehouden. De kinderen hadden veel contact met de konijnen gehad. Maar o wat waren dat schuwe konijnen. Ik kon ze echt niet aaien en ze zijn nog 6-7 jaar bij me geweest.

 

Ik zou een koppel (voedster en gecastreerde ram) uit een goede konijnenopvang halen. Geef daarbij aan dat de kinderen de konijnen graag willen kunnen aaien. Dat is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend bij konijnen! Pak ze nooit op (het zijn prooidieren) en laat ze dus tijdens het aaien met 4 pootjes op de grond en geef ze de kans om weg te lopen. Vrijwillig aaien dus. 
In de konijnenopvang kennen ze hun konijnen en kunnen ze aangeven welke konijnen voor jullie geschikt zijn. Er zitten zoveel leuke konijnen in de opvang! En vaak zijn ze nog jong hoor. Je kan voor een koppel kiezen dat al bij elkaar zit (dat is natuurlijk het handigst, dan weet je ook gelijk dat het een stabiel koppel is), en anders vraag je aan de opvang of ze een voedster en gecastreerde ram voor jullie willen koppelen. Zo neem je dus altijd een koppel konijnen mee naar huis. Een (goede) konijnenopvang zal nooit 1 konijn mee naar huis geven, en al helemaal niet een ongecastreerde ram. Ik vind het dus een raar advies wat je bij die opvang hebt gekregen. Bij piepjonge konijnen heb je ook geen idee hoe het karakter zal zijn als ze volwassen zijn en of ze dan een beetje tam zijn of heel schuw. Je hoeft echt geen bejaarde konijnen te nemen, maar bij konijnen van bijvoorbeeld 9 maanden of 1 jaar uit een konijnenopvang weet je veel beter wat je in huis haalt. Dit zal teleurstelling van de kinderen kunnen voorkomen.

 

Soms moet je best een stuk rijden voor een goede konijnenopvang, maar het scheelt je een hoop gedoe en mogelijke teleurstelling. Knijn & Ko in Bavel en Konijnenherberg in Moergestel zijn al genoemd. Verder heb je Hazel in Schaijk en Flappus in Zwolle.
 

 

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lappie2 zei:

Eerst een ram uit die opvang? Bedoel je dan een jonge ram?

 

Zo is het me inderdaad uitgelegd. 
Eerst een ram. Dan vaccineren. En dan een tweede erbij. 

 

1 uur geleden, Kolino zei:

alleen als je al een konijn hebt

 

Pest is dat je dat nooit kan controleren.

Dus goed idee om met twee te voorkomen, maar niet waterdicht. 

 

1 uur geleden, Kolino zei:

Dus vandaar het advies, kies een jongvolwassen konijn in de opvang en laat deze een maatje uitkiezen

 

Dat is wat die man in de opvang zei. 
Kom dan over paar maandjes terug voor een match te zoeken. 
Dan zou hij geloof ik ook een paar dagen daar kunnen blijven. 

 

1 uur geleden, Kolino zei:

broertjes en zusjes die gaan vechten

 

Die zei ik inderdaad ook, omdat ik het hier gelezen had.

Maar er werd ook gezegd dat dit helemaal niet zo hoeft te zijn, omdat hun niet een familieband kunnen leggen ofzoiets zei die man.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Forsa zei:

 

Zo is het me inderdaad uitgelegd. 
Eerst een ram. Dan vaccineren. En dan een tweede erbij. 

 

 

Pest is dat je dat nooit kan controleren.

Dus goed idee om met twee te voorkomen, maar niet waterdicht. 

 

 

Dat is wat die man in de opvang zei. 
Kom dan over paar maandjes terug voor een match te zoeken. 
Dan zou hij geloof ik ook een paar dagen daar kunnen blijven. 

 

 

Die zei ik inderdaad ook, omdat ik het hier gelezen had.

Maar er werd ook gezegd dat dit helemaal niet zo hoeft te zijn, omdat hun niet een familieband kunnen leggen ofzoiets zei die man.
 

Vaccineren of castreren? Ik snap er niks meer van 😜 konijn helpen is castreren namelijk.

Maar vaak zijn de rammen al gecastreerd en hoef je dus niet te wachten met koppelen. Misschien zoeken naar een andere opvang.

 

Klein nijntje is schattig voor een maand  maar ook veel zorgen..

Daarna worden ze groot en gaan puberen en zijn ze ineens niet zo schattig meer. Lap vrat de hele bodem van mijn dochters bed aan flarden, kreeg een abces in zijn keel en daarna nog 1 en de DA vond bij toeval door dat  abces een tumor in zijn nek.

 

Allemaal goed gekomen en daarna nooit meer wat gehad tot zijn laatste maand voor hij overleed maar ow wat was dat een drama toen😱 en zoveel geluk gehad dat ze de tumor vonden en konden verwijderen.

 

Toen hij 1,5 was liet hij die streken voor wat het was en vrat niet meer aan hout of andere dingen. 

 

De kleine begon paar maanden terug de muur/plafond (schuin plafond) op te vreten. Maar dat is nu ook klaar...hoop ik🙏🙏

 

Met kinderen zeggen ze...kleine kinderen kleine problemen, grote kinderen grote problemen maar in het geval van konijnen is dat dus precies andersom 🤪😂

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Lappie2 zei:

Vaccineren of castreren?

 

Castreren bedoelde ik inderdaad. 
 

Hij zei als je hier een koppeltje neemt (wat goed klikt in de opvang) en ze zijn allebei nog niet geholpen, dan moet je wachten tot op zijn minst de ram is geholpen. 
En de vrouw moest je ook laten helpen, want anders zou ze grote kans op kanker krijgen. Baarmoeder dacht ik. 
Hij zei dat het sneu was om ze dan wel bij elkaar te hebben middels gescheiden kooien maar toch ook weer niet samen als koppel. Zijn advies is dus wel twee, maar wel pas koppelen nadat de ram geholpen is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou naar een goede konijnenopvang gaan waar de rammen allemaal gecastreerd zijn voor plaatsing, dat maakt het zoveel makkelijk. Dit klinkt helaas niet als een echte konijnenopvang, die zijn er ook, vaak honden/katten asiels die het er bij doen, maar ik zou in dit geval wel aanraden echt een goede opvang te zoeken, zodat je wel ervaren en goed advies hebt voor het koppelen en begeleiden. 

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .