Ga naar inhoud

Met mijn handen in het haar


Aanbevolen berichten

Lieve leden,

 

Zoals de titel al aangeeft, zit ik met mijn handen in het haar.

 

Een paar jaar terug kreeg ik (ongevraagd) een konijn kado. Destijds was ik erg ziek, waardoor ik wel alle tijd en aandacht voor hem, en zijn latere vriendin, had. Het gaat inmiddels zo goed met mij dat ik weer kan terugkeren in de maatschappij en vanaf februari start met een nieuwe studie en baan. Echter heb ik hierdoor niet meer de tijd om mijn konijnen de passende middelen te geven. Wij wonen namelijk in een klein appartement en ze mogen van de verhuurder niet loslopen als ik niet in de ruimte aanwezig ben, gezien eerdere knaagschade. Dit zou betekenen dat ik ze zou moeten opsluiten in een kooi, waarbij ze enkel 's avonds een uur of vier kunnen rondlopen. Daarnaast zijn ze erg mensgericht, wat ook in één klap wegvalt. Hierom heb ik met pijn in mijn hart de keuze moeten maken om een nieuw tehuis voor ze te zoeken.

 

Echter, dit lukt niet. Ik heb enkele reacties gehad, maar ze wonen bij mij binnen waardoor ze geen buitenvacht hebben. Ze zouden pas in het voorjaar, wanneer de temperaturen dit toelaten, een overstap kunnen maken. De reacties zijn enkel van mensen die ze buitenshuis willen vestigen. Gezien de tikkende tijd heb ik inmiddels ook al enkele kinderboerderijen benaderd, maar ook daar loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Daar ik bang ben te moeten kiezen uit twee kwaden, heb ik ook rond gekeken naar asielen en opvangcentra. Helaas zit er gewoon weg geen enkele opvang in mijn omgeving (Noord-Holland Noord). 

 

Gezien jullie brede kennis, ben ik benieuwd of iemand de gouden tip heeft om er voor te zorgen dat deze ontzettend lieve, kerngezonde dieren nog heel veel jaar met liefde kunnen worden verzorgd, want dat verdienen ze...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tip zou zijn ze bij een opvang te brengen, maar het lastige daar aan is dat de meeste opvangen geen plek hebben voor binnenkonijnen in de winter en veel opvangen hebben een wachtlijst voor afstand. Wat een goede opvang betreft zou ik wel aanraden verder te kijken dan je eigen regio. Als je je konijn geadopteerd hebt uit een goede konijnenopvang is de afspraak inderdaad dat als je er niet meer voor kan zorgen je ze terug mag (of zelfs moet) brengen naar die opvang waar ze vandaan komt. Mogelijk met maatje, zoals To ook aangeeft. 

 

 

Is het een idee om een goede panelenren aan te schaffen waarin ze voldoende leefruimte hebben wanneer je er niet bent, en ze geen knaagschade kunnen veroorzaken? En ze zo wel mee te verhuizen naar het nieuwe appartement of in ieder geval wat meer tijd te hebben om ze te herplaatsen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Evee zei:

het een idee om een goede panelenren aan te schaffen waarin ze voldoende leefruimte hebben wanneer je er niet bent, en ze geen knaagschade kunnen veroorzaken?

Dat was ook het eerste wat in mij opkwam. Dat hoeft voor de konijnen geen probleem te zijn. Dat jij niet veel tijd meer voor ze hebt, is ook niet erg. Ze hebben elkaar en hebben ons mensen eigenlijk alleen maar nodig voor hun eten, drinken en onderdak 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-1-2024 om 13:46, To van de Veluwe zei:

Komt die vriendin uit een konijnenopvang? Als dat zo is, mag je ze beide - tegen een vergoeding - terugbrengen.

Nee, mijn ram komt uit de dierenwinkel en mijn voedster komt bij een fokker vandaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-1-2024 om 13:52, Evee zei:

Mijn tip zou zijn ze bij een opvang te brengen, maar het lastige daar aan is dat de meeste opvangen geen plek hebben voor binnenkonijnen in de winter en veel opvangen hebben een wachtlijst voor afstand. Wat een goede opvang betreft zou ik wel aanraden verder te kijken dan je eigen regio. Als je je konijn geadopteerd hebt uit een goede konijnenopvang is de afspraak inderdaad dat als je er niet meer voor kan zorgen je ze terug mag (of zelfs moet) brengen naar die opvang waar ze vandaan komt. Mogelijk met maatje, zoals To ook aangeeft. 

 

 

Is het een idee om een goede panelenren aan te schaffen waarin ze voldoende leefruimte hebben wanneer je er niet bent, en ze geen knaagschade kunnen veroorzaken? En ze zo wel mee te verhuizen naar het nieuwe appartement of in ieder geval wat meer tijd te hebben om ze te herplaatsen? 

De dichtstbijzijnde opvang zit op tachtig kilometer rijden enkele reis, dus het is niet dat ik enkel in de buurt wil kijken. Het lijkt mij niet fijn voor de konijnen om ook zo lang in een auto te zitten, dat zijn ze beiden niet gewent. 

 

Ik heb meerdere rennen geprobeerd, maar daar breken ze allen met gemak uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-1-2024 om 17:42, Bunny566 zei:

Dat was ook het eerste wat in mij opkwam. Dat hoeft voor de konijnen geen probleem te zijn. Dat jij niet veel tijd meer voor ze hebt, is ook niet erg. Ze hebben elkaar en hebben ons mensen eigenlijk alleen maar nodig voor hun eten, drinken en onderdak 😉

 

Ze breken uit een ren. Los daarvan heb ik eigenlijk ook niet de ruimte om een deel van mijn kamer af te zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Noir zei:

De dichtstbijzijnde opvang zit op tachtig kilometer rijden enkele reis, dus het is niet dat ik enkel in de buurt wil kijken. Het lijkt mij niet fijn voor de konijnen om ook zo lang in een auto te zitten, dat zijn ze beiden niet gewent. 

 

Ik heb meerdere rennen geprobeerd, maar daar breken ze allen met gemak uit. 

En deze opvang neemt geen konijnen vanuit mijn regio aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Noir zei:

En deze opvang neemt geen konijnen vanuit mijn regio aan. 

Tja dan heb je een probleem. Veel opvangen zitten vol. En daarom is adopteren via een opvang ideaal. Stop je een keer door verhuizing,, ziekte of ouderdom dan kun je ze terugbrengen. Al zou ik in jou situatie 180 km moeten rijden en je vindt een opvang zou ik dat er voor over hebben.

 

Kun je niet even de situatie tot het voorjaar overbruggen? Kennelijk zijn er mensen die ze wel willen hebben maar pas over een paar maanden. Dat zal denk ik in mei zijn?

De tijd gaat hard. Kun je niet een stukje afzetten met van die panelen in je appartement zodat ze niet los kunnen lopen maar ook niet kunnen ontsnappen. Bij mij zijn ze nooit over die panelen heen gesprongen. Als je bij mij in de buurt zou wonen, zou je ze wel kunnen lenen. Maar wellicht is er iemand bij je in de buurt? Die panelen zijn trouwens niet echt duur. Ze zijn niet echt mooi maar met ziekte wel handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Noir zei:

 

Ze breken uit een ren. Los daarvan heb ik eigenlijk ook niet de ruimte om een deel van mijn kamer af te zetten. 

En een ren die je kunt inklappen en wegzetten wanneer je thuis bent? Als je er zelf niet ben zou de ren bij wijze van spreken onder de eettafel door kunnen lopen, je hebt er dan toch geen last van.

Veel mensen gebruiken een puppyren, die zijn zwaar en hoog. Zou dat een oplossing zijn tegen het uitbreken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Tja dan heb je een probleem. Veel opvangen zitten vol. En daarom is adopteren via een opvang ideaal. Stop je een keer door verhuizing,, ziekte of ouderdom dan kun je ze terugbrengen. Al zou ik in jou situatie 180 km moeten rijden en je vindt een opvang zou ik dat er voor over hebben.

 

Kun je niet even de situatie tot het voorjaar overbruggen? Kennelijk zijn er mensen die ze wel willen hebben maar pas over een paar maanden. Dat zal denk ik in mei zijn?

De tijd gaat hard. Kun je niet een stukje afzetten met van die panelen in je appartement zodat ze niet los kunnen lopen maar ook niet kunnen ontsnappen. Bij mij zijn ze nooit over die panelen heen gesprongen. Als je bij mij in de buurt zou wonen, zou je ze wel kunnen lenen. Maar wellicht is er iemand bij je in de buurt? Die panelen zijn trouwens niet echt duur. Ze zijn niet echt mooi maar met ziekte wel handig.

Dat ik een probleem heb, daar ben ik achter. Ik heb niet voor niets een account aangemaakt om jullie om hulp te vragen. Ik ben dol op mijn konijnen en ik wil dat ze goed terecht komen. Ik adverteer al een jaar via Marktplaats en Facebook. Ik heb zelfs twee maal met iemand afgesproken, waarvan de één toch op het laatste minuut af zei, omdat ze konijnen in de winkel hadden gekocht en ik de ander zelf heb afgezegd omdat het daar ontzettend smerig bleek te zijn. Verder 's winters reacties van mensen welke ze buiten willen houden en zomers reacties van mensen die ze graag gebruiken als voedsel. 

 

Ze zullen per februari moeten vertrekken. Ik heb meerdere rennen geprobeerd en daar breken ze met gemak uit. Voornamelijk mijn ram springt gewoon tegen de hoek aan waardoor die een draai kan maken en hierbij nog meer omhoog kan komen. Afdekken heb ik ook geprobeerd met kleden, plastic en karton. Ik heb ze bij pure wanhoop zelfs in een kooi van een meter gestopt wanneer mijn huisbaas op controle kwam, maar die krijgen ze open door lang genoeg aan de tralies te trekken. Ik begrijp ze ook, want ze zijn bij mij gewent om altijd los te lopen. Als ik dan plots zou worden opgesloten zou ik het daar ook niet mee eens zijn. Hun sterkte karakter maakt ze ook juist zo leuk en uniek, maar dat zorgt er wel voor dat ik hierin geen oplossing weet te vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Marjoleink zei:

En een ren die je kunt inklappen en wegzetten wanneer je thuis bent? Als je er zelf niet ben zou de ren bij wijze van spreken onder de eettafel door kunnen lopen, je hebt er dan toch geen last van.

Veel mensen gebruiken een puppyren, die zijn zwaar en hoog. Zou dat een oplossing zijn tegen het uitbreken?

Die zijn wel zwaar genoeg, dat klopt, maar daar spingen ze uit. Die panelen tillen ze gewoon op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is je hulpvraag precies? Misschien kunnen we dan gerichter advies geven. 

 

Je zou de site verhuisdieren.nl nog kunnen proberen. Daar staan tegenwoordig ook konijnen op. Hopelijk lukt het om te herplaatsen.

Ik weet dat opvang Knijn en Ko in Bavel (bij Breda) ook binnenkonijnen kan opvangen, daar zou je nog kunnen navragen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is er gewoon geen gouden tip of makkelijke snelle oplossing. Er is een enorm overschot aan konijnen.

De meeste mensen die konijnen willen houden zijn niet op de hoogte van wat ze nodig hebben. 

 

Onze konijnen springen ook makkelijk 1m, dus onze hekken zijn 1.30 (buiten).

De meeste mensen hier bedoelen een zware zwarte puppyren. Die zijn met 1m hoogte te krijgen en die hebben dikke spijlen ipv trailies waar aan geknaagd kan worden.

Die krijgen ze ook niet omgeduwd of getild. Je kan ze vaak goedkoper op Marktplaats krijgen. Evt. zou je dus nog een stuk  karton kunnen bevestigen om ze hoger te krijgen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het wel met je te doen. Je bent ook op een aparte manier aan de konijnen gekomen en wil er netjes afstand van doen en je wil het beste voor ze. Aan iemand op MP zou ik ze niet verkopen.

Wordt het misschien slangenvoer. En er staan al konijnen op vanaf  begin december. Er is een overschot aan konijnen.  Maar het advies van Happy211 is allicht het proberen waard. Nee, heb je en ja kun je krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-1-2024 om 18:12, happy211 zei:

Wat is je hulpvraag precies? Misschien kunnen we dan gerichter advies geven. 

 

Je zou de site verhuisdieren.nl nog kunnen proberen. Daar staan tegenwoordig ook konijnen op. Hopelijk lukt het om te herplaatsen.

Ik weet dat opvang Knijn en Ko in Bavel (bij Breda) ook binnenkonijnen kan opvangen, daar zou je nog kunnen navragen. 

 

 

 

Waar ik een plek voor ze kan vinden. Op deze manier begrijp ik wel dat er zo veel dieren worden gedumpt als oud vuil. Het is echt krom. 

 

Ik ga op verhuisdieren.nl kijken, bedankt voor de tip! Breda is wel echt heel ver weg helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-1-2024 om 21:10, To van de Veluwe zei:

Ik heb het wel met je te doen. Je bent ook op een aparte manier aan de konijnen gekomen en wil er netjes afstand van doen en je wil het beste voor ze. Aan iemand op MP zou ik ze niet verkopen.

Wordt het misschien slangenvoer. En er staan al konijnen op vanaf  begin december. Er is een overschot aan konijnen.  Maar het advies van Happy211 is allicht het proberen waard. Nee, heb je en ja kun je krijgen. 

 

Dank je wel voor je lieve woorden. Het gaat mij ook oprecht aan mijn hart. Het zijn zulke leuke dieren. Ik ga ze ontzettend missen. Het minste wat ik kan doen is er voor zorgen dat ze goed terecht komen, maar dat blijkt een hele uitdaging te zijn, wat ik van te voren niet had verwacht. In deze mate althans. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Noir zei:

 

Waar ik een plek voor ze kan vinden. Op deze manier begrijp ik wel dat er zo veel dieren worden gedumpt als oud vuil. Het is echt krom. 

 

Sorry, maar ik heb echt geen begrip voor dumpen. Dumpen is gewoon dierenmishandeling. De twee konijnen die wij hebben geadopteerd zijn beide gedumpt gevonden. Grote kans dat de andere kleintjes die bij het nest hoorden van Lodewijk dood zijn gegaan. Gedumpt op de dierenboerderij. Dumpen van konijnen bij andere konijnen leidt vaak tot gevechten die dodelijk kunnen zijn. Ik ben blij dat onze maffe springkikker het heeft overleefd. Scarlett is op straat gedumpt gevonden als jong volwassen konijn. Waarschijnlijk te groot geworden (half Vlaamse) en alleen gezeten het eerste jaar/1,5 jaar van haar leven. Een schoot konijn dat altijd geaaid wil worden. Dus iemand heeft wel tijd aan onze extreem dominante dame besteed.

 

Met oud en nieuw heeft er iemand in Den Haag een konijn gedumpt in een zak bij de tramhalte - die heeft het helaas ook niet overleefd. Deze verhalen staan niet op zichzelf - konijnen die gedumpt worden gaan voornamelijk dood. 

 

Ik snap best dat het rottig is dat je langer voor een konijn moet zorgen dan je wil. Maar dat konijn is in de eerste plaats bij jou gekomen, dus als je ze weer weg wil hebben, zul je je verantwoordelijkheid moeten nemen.

 

17 uren geleden, Noir zei:

 

Dank je wel voor je lieve woorden. Het gaat mij ook oprecht aan mijn hart. Het zijn zulke leuke dieren. Ik ga ze ontzettend missen. Het minste wat ik kan doen is er voor zorgen dat ze goed terecht komen, maar dat blijkt een hele uitdaging te zijn, wat ik van te voren niet had verwacht. In deze mate althans. 

 

Ik hoor helaas wel vaker dat mensen dat onderschatten. Hoeveel konijnen gedumpt worden en/of een plek zoeken. Hoe vol Marktplaats staat met allerlei konijnen die worden aangeboden. Vaak met: 'de kinderen kijken er niet meer naar om'. Zeker binnen konijnen zijn zeer lastig plaatsbaar en er zijn zelfs konijnenopvang/asiels die ze helemaal niet plaatsen. Omdat ze veel te vaak terugkomen en heel moeilijk blijvend plaatsbaar zijn. Mensen weten gewoon niet waar ze aan beginnen en dan moeten ze weer weg.

 

Ik duim gewoon dat je iemand vindt die ook goed voor die 2 kan zorgen, nu het bij jou niet meer kan. Maar de kans dat dit voor februari gaat lukken is niet zo groot helaas. Ik zou toch echt overwegen om te vragen of je bij een konijnenopvang op de wachtlijst kan. Dan weet je in ieder geval dat er een eindpunt is. Dat lijkt me beter dan zelf blijven proberen in de hoop dat je het juiste baasje voor ze vindt.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-1-2024 om 18:01, Noir zei:

Die zijn wel zwaar genoeg, dat klopt, maar daar spingen ze uit. Die panelen tillen ze gewoon op. 

Misschien met tie wraps vastmaken? Dan kunnen ze ze nooit heel ver optillen. Het is wel een waardeloze situatie en je bent niet de enige helaas... Ik hoop echt dat je een oplossing vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-1-2024 om 12:18, bunnyempress zei:

Sorry, maar ik heb echt geen begrip voor dumpen. Dumpen is gewoon dierenmishandeling.

Noir zal ze ook niet dumpen maar ze kan het zich voorstellen. Ik ken ook 'dierenliefhebbers' die ze bij een konijnenheuvel van een vakantiepark gedumpt hebben.

En inderdaad als je konijnen hebt en je kunt ze nergens kwijt..... Het is jammer dat daar geen oplossing voor is. Bij ons is ook een keer een konijn gedumpt. En die van ons renden er achter aan. Beestje was zo bang. Dat diertje had een oog dat niet goed was. Nog mee naar de DA geweest en hij was ook blind aan dat oog. Wij wilden niet dat diegene die het konijn gedumpt hadden hem aan de voorkant van ons huis zouden zien en hebben hem achter het huis gehouden waar hij op het pleintje los kon lopen. Het was net een hondje. Wat een schitterend en lief konijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gebeurt vaak hoor. Heel triest. Voor veel mensen is een konijn helaas ook echt weinig waard.

 

Sofie was met broer en zus in de straat van het dierenasiel gedumpt. Gevalletje geen afstandsbijdrage willen betalen vermoed ik, want plek was daar wel (gewoon dierenasiel). Een paar maanden later werden er weer jonge konijnen gedumpt bij dat asiel op die manier, die er hetzelfde uitzagen. Harold liep in een park. 

Brenda is wel via afstand in het asiel gekomen. 

 

De gewone dierenasiels hier hebben geen wachtlijsten voor konijnen maar nemen ze wel aan. Zorg, kennis en plaatsingseisen zijn heel basis. Maar altijd beter dan dumpen. In de basis zijn dat honden/kattenasiels. Maar die hebben hier in ieder geval ook wat hokjes/flats om konijnen in op te vangen. Wie weet is dat nog een optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 20-1-2024 om 11:09, bunnyandme zei:

Aangezien je aangeeft dat het om Noord-Holland Noord gaat, kan dierenasiel 't schuthok in Den Helder misschien nog een optie zijn? 

Ik ben in afwachting van hun reactie inderdaad. Ik heb inmiddels met ruim dertig organisaties gesproken, maar ik krijg constant het antwoord dat ik buiten regionaal woon of dat er een opnamestop is. Het is ongelooflijk. 

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .