Ga naar inhoud

Konijn vecht rond etenstijd


konijntje30

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb een vraag. Vorig jaar heb ik een hangoor konijntje gevonden op straat. Volgens buurtbewoners liep deze al enkele dagen buiten. Gevangen, was erg vermagerd,had wat lichte verwondingen (geschatte leeftijd 6 weken, mannetje). Aanbellen aan deuren, buurtpreventie app, niemand miste een konijn.... Hoe dan ook, ik heb het beestje opgevangen (bij de dierenarts geweest) en 4 maanden later gekoppeld aan een ander jong konijn uit het asiel (een dame). 

 

Dikke mik samen, nog steeds, maar steeds rond etenstijd wordt het konijntje dat van de straat komt agressief naar zijn maatje. Als ze eenmaal eten mag het meisje er wel bij en eten ze samen. De agressie is echt alleen op het moment dat hij ziet dat het etenstijd (of snacktijd) is. Dit speelt al vanaf het begin. 

 

Hij rent dan achter het dametje aan en gromt. Vind dat voor haar erg vervelend. Is er iets dat ik hier tegen kan doen/ is dit normaal? Komt dit misschien door de ervaring die hij heeft met honger? Zodra het voerbakje staat is het klaar en vliegt hij erop af alsof hij nognooit eten heeft gezien. 

 

Het mannetje en vrouwtje zijn allebei gecastreerd. Ze zitten buiten in een ruime overdekte ren met genoeg schuilmogelijkheden, speeltjes en ruimte en hooi. Overdag laat ik ze in een aangrenzende ren het gras op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lief dat je een verwaarloosd konijn hebt opgevangen en een maatje hebt gegeven.  
 

Veel konijnen reageren tijdens etenstijd met vlinderen (achter elkaar aan rennen), geluiden (soms uit enthousiasme, soms idd wat aggressief) en met in de kontjes bijten (laat me er langs). 
 

Er zijn een aantal dingen die je kan proberen:

* rondstrooien ipv in een bakje geven, zodat ze kunnen snuffelen en het gedrag sneller stopt

* beiden een bakje geven wat je uit elkaar zet 

* uit de hand wat voeren

 

Soms zul je moeten accepteren dat ze zo doen, want het is vaak wel echt een konijnen-ding. 
 

Hier kregen ze eerst uit 1 bak, maar toen verslikte mijn dame zich door te snel te schrokken. 😑. Wij geschrokken en ritje spoed, maar gelukkig in de auto alweer zelf hooi eten. Spoedarts vond wel slim dat we waren gekomen, want het kan vast blijven zitten. Ze had het eruit gekwijld gelukkig. 
 

Toen hebben ze een tijdje 2 bakken gehad, maar dan ging ze kijken of zijn bak misschien wat anders had 🤣. En hij was nogal afgeleid vaak. 

 

Nu hebben ze weer 1 bakje en eten ze netjes om en om, dus met de tijd is ze meer gaan accepteren van hem.
 

Terwijl hij degene is die vaak achter haar aan rent en probeert haar kont te bijten, omdat ze groter is en vaak zo gaat zitten dat ze eerst kan eten. Zij maakt echter een soort enthousiaste snuif geluiden als er eten is. Zeker als het eten is dat ze erg lekker vindt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het had gedeeltelijk mijn verhaal kunnen zijn. Hier is Bobby vorig jaar op het erf aan komen lopen. Niet vermagerd en geschat zo'n 3 jaar.

Ook hier dikke mik maar een drama rond etenstijd, eigenlijk ook wel als ik eraan kom want Bobby is ontzettend gericht op eten en denkt vast: ik krijg eten. Bobby rent achter Meike aan en als het eten binnen handbereik (bekkiebereik) is het klaar. Ik heb er zelf een verklaring voor gemaakt en dat is dat Bobby wellicht altijd alleen is geweest en nu moet delen en dat is hij waarschijnlijk niet gewend. Ik heb me erbij neergelegd omdat ze vervolgens weer tegen elkaar aan liggen en ook de rest vd dag het rustig is.

Ik gooi wel het eten door de gehele ren, win win situatie, ze hebben iets te doen en ze kunnen rustig eten. In het wild zijn konijnen de hele dag opzoek naar eten. In een bakje serveren is geen natuurlijk gedrag. Dat is nog een tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou de brokjes door de ren kunnen strooien. Hij kan niet overal zijn en niet al het eten claimen, waardoor er mogelijk meer rust komt. Vaak werkt dit, maar niet altijd. Proberen zou ik het zeker. Ze zien je toch aan komen en dat kan al een moment zijn om te jagen. Dit is lastig te voorkomen.

 

Wat ook zou kunnen is een tijdje onbeperkt brokken geven, dus zoveel dat ze dit niet op kunnen binnen een dag. Of dat kan hangt wel een beetje af van hun gezondheid (krijgen ze snel plakpoep?) en van hun gewicht. Want meer brokjes zal in het begin waarschijnlijk ook meer eten betekenen. Er zijn wel bewijzen dat konijnen die je onbeperkt brokjes voert dit zelf gaan reguleren. Mijn advies zou ook niet zijn om dit de rest van hun leven te doen, maar van een tijdje onbeperkt langzaam afbouwen tot een normale portie. Zodat hij leert dat er nooit meer honger zal zijn.

 

Ik zou wel eerst proberen wat uitstrooien voor effect heeft en dit ook met groenvoer doen. Snoepjes zou je misschien kunnen geven in de vorm van een spelletje. Een beetje te focus weg van alles kunnen/willen toe eigenen. Maar dat enthousiasme als er eten aan komt, ja dat hoort er wel en beetje bij.

 

Voor nu dus, eerst kijken of je de focus kunt verleggen en werkt dat niet, hem leren dat er altijd eten is en hij niet bang hoeft te zijn om te kort te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei ja dat is of was hier ook wel een dingetje 🥴

Ik gaf de vreetzakjes eerst wat peterselie voor ik de bakjes vulde. Dan waren ze daar even zoet mee voor een paar tellen.

 

Nu nog af en toe wat gejaagd en getrek maar niet zo erg meer. Als ze echt bezig zijn zeg ik NEE en staan ze beiden stil. Vooral de grote reageert er direct op. NEE en weer rustig.😇 Ze eten netjes uit 1 bakje. Al heeft er 1 net het hele bakje omgegooid in het verse water 🤪

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, bunnyempress zei:

Veel konijnen reageren tijdens etenstijd met vlinderen (achter elkaar aan rennen) 

Een kleine correctie, je info klopt maar je haalt twee dingen door elkaar.

Het achter elkaar aan rennen tijdens het eten heet jagen.

Vlinderen is als beide konijnen op elkaar willen rijden en dus proberen bij de achterhand van de ander te komen. Dan draaien ze soort van cirkeltjes om elkaar heen, omdat ze allebei hun achterhand weg willen draaien van de ander. Dit zie je vooral bij koppelingen die nog erg onrustig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, happy211 zei:

Een kleine correctie, je info klopt maar je haalt twee dingen door elkaar.

Het achter elkaar aan rennen tijdens het eten heet jagen.

Vlinderen is als beide konijnen op elkaar willen rijden en dus proberen bij de achterhand van de ander te komen. Dan draaien ze soort van cirkeltjes om elkaar heen, omdat ze allebei hun achterhand weg willen draaien van de ander. Dit zie je vooral bij koppelingen die nog erg onrustig zijn.

 

Oh, dan vergis ik me. Al denk ik dat mijn konijnen dan dus wel vlinderen bij het eten? Ze rennen rondjes om elkaar heen en rondom mij dus én Lodewijk bijt Scarlett vaak wel in de kont. Zo van: "Ik moet er langs/Ik wil eerst eten", maar vooral omdat zij dus groter is. Er wordt echter niet gereden. Ze jagen niet achter elkaar aan in de trant van heen en weer rennen. Dat deed Lodewijk laatst wel achter Scarlett, maar op de camera zag ik dus dat zij zijn eten had gejat, dat hij net, tussen het hek door, uit onze tuin had gejat. Stelletje vraathazen.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook voor rondstrooien gaan. Ik mik het overal. In de tunnel, achter de catcubes etc. Het verhaal doet me denken aan een moeder die een kind geadopteerd had dat op straat zijn kostje op moest scharrelen. Die sliep de eerste tijd ook naast zijn bed op de grond want dat was hij gewend. Maar bij het eten bunkerde hij vreselijk. Had geen rem en viel er gelijk op aan. Hij moest dus echt leren dat er altijd eten in huis was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde verhaal; Boris begint gelijk te jagen op Beer zodra ze mij aan zien komen en het rond etenstijd is. Dit gedrag stopt eigenlijk zodra de brokjes rondgestrooid zijn, maar om de een of andere reden blijft Boris jagen zodra hij doorheeft dat er wat komen gaat. Blijft toch een dingetje bij hem, ook al strooi en verstop ik de brokjes.. Gewoon een karaktertrekje denk ik dan maar zo 🙂 

 

Maar nog een tip: je kunt ook een snuffelmat gebruiken i.p.v. strooien, mijn nijns vinden dat echt geweldig. Er wordt dan druk 'gegraven' in de mat en ze moeten dan echt moeite doen. Ik heb een grotere snuffelmat die eigenlijk voor honden/katten bedoeld is, want die voor knaagdieren vond ik veeeel te klein hihi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Boris en Beer zei:

Ik heb een grotere snuffelmat die eigenlijk voor honden/katten bedoeld is, want die voor knaagdieren vond ik veeeel te klein hihi.

Die zijn inderdaad veeeel te klein, ik denk voor marmotten oid😉

Ik heb er vorig jaar zelf 1 gemaakt maar gebruikt voor bobby en Floor dus kan ik die helaas niet meer gebruiken. Het is niet wasbaar omdat de onderkant een dikke rubberen mat is. Ook hier was het een geweldige hit. Wellicht maak ik er vd winter weer 1, ik heb nog een helft vd mat liggen. En nee ze hebben er niet aan gebeten, je ziet het rubber ook niet alleen de stoffen repen en ook dat lieten ze met rust.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Kun je er een keer een foto van plaatsen?

 

Hierbij de foto, ze hebben net gegeten en liggen er 'uitgeput' naast hihi 🙂 De mat is volledig van stof, dus ik gooi hem ook af en toe in de was. Boris en Beer zijn best groot, dus dan zie je ook meteen het formaat. Ik verstop de brokken ertussen en dan zijn ze even zoet! Gewoon te koop in de welbekende dierenzaken, maar dan dus op de katten/honden-afdeling!

 

image.thumb.jpeg.ceeb93d75e071853e775be5e943a6bdb.jpeg

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die mat gebruikte je dan zeker wel onder toezicht? Ik heb het idee dat Flo gelijk heel nijdig aan de stof gaat trekken.

Ik heb inderdaad gelezen dat je ze zelf kunt maken met rubberen mat. 

3 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Ik heb er vorig jaar zelf 1 gemaakt maar gebruikt voor bobby en Floor dus kan ik die helaas niet meer gebruiken.

Kun je hem bijv. niet in een bak leggen met Biotex zodat hij wat schoner wordt? Ik zou zoiets ook nog wel in de wasmachine durven proberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Die mat gebruikte je dan zeker wel onder toezicht?

Nee hoor, is bij mijn konijnen niet nodig. Die hebben nog nooit aan stof gebeten/geknabbeld/opgegeten. Ik heb de mat nu zo'n 6 maanden en hij is nog helemaal intact. De mat ligt er eigenlijk standaard in ook, in het verblijf, ze slapen er namelijk ook graag op! Maar ik kan me voorstellen dat andere konijnen wel toezicht nodig hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Die mat gebruikte je dan zeker wel onder toezicht? Ik heb het idee dat Flo gelijk heel nijdig aan de stof gaat trekken.

Ik heb inderdaad gelezen dat je ze zelf kunt maken met rubberen mat. 

Kun je hem bijv. niet in een bak leggen met Biotex zodat hij wat schoner wordt? Ik zou zoiets ook nog wel in de wasmachine durven proberen. 

oh nou wat een goede tip zeg. Nu weet ik alleen niet meer of ik het weggedaan heb. Ik ga even opzoek.

Dank je wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .