Ga naar inhoud

Jip heeft snot


DaniëlleV

Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Bunny566 zei:

Welke klachten heeft hij?

Bij hem zit het in de bovenste luchtwegen. Hij niest en hij "kucht". Vieze pootjes heeft hij tegenwoordig ook en hij heeft regelmatig snot bij z'n neus. Dat is iedere dag, soms denk ik, ik heb hem vandaag nog niet gehoord (een halve dag ofzo) en dan 5 minuten later zit hij toch weer te niezen. Hij niest dus eigenlijk iedere dag wel, maar is verder wel een blij konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Kolino zei:

Bij hem zit het in de bovenste luchtwegen. Hij niest en hij "kucht". Vieze pootjes heeft hij tegenwoordig ook en hij heeft regelmatig snot bij z'n neus. Dat is iedere dag, soms denk ik, ik heb hem vandaag nog niet gehoord (een halve dag ofzo) en dan 5 minuten later zit hij toch weer te niezen. Hij niest dus eigenlijk iedere dag wel, maar is verder wel een blij konijn.

Gelukkig dat hij er niet al teveel last van heeft dan. En fijn dat af en toe een kuur nog afdoende is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, DaniëlleV zei:

Bij jouw konijnen is het snot dus groen, bij Jip is het wit van kleur. 
Ik heb geen idee of de kleur van het snot ook iets zegt. Mijn dierenarts zei wel dat sommige konijnen rhinolieten (verkalkingen) in hun neus hebben maar dat ze dan waterig snot hebben en geen wit snot. Dat wit snot eigenlijk altijd wel door bacteriën komt. 

Dat heb ik inderdaad ook gehoord. Dat wat vocht uit de neus door verschillende dingen kan komen, maar als het echt wit snot is dat het dan een infectie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Bunny566 zei:

Bij mijn eerste koppel werkte Draxxin idd heel goed. Bij de ram kwam het snot later wel weer terug maar bij de voedster is het weggebleven. Ik moet morgen sowieso met Hubble naar de dierenarts (hij had nog een gebitscontrole tegoed), vraag dan ook gelijk of ze naar zijn neus kunnen kijken. Ik heb ook geen idee of de kleur wat zegt maar hier is het idd groenig.

Hoe is het met Hubble gegaan vandaag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief dat je t vraagt. Heb het net in zijn topic getypt 😁 Gebit was goed. Longen schoon, de bacterie zit in de bovenste luchtwegen. DA benoemde nog dat het een illusie is dat de bacterie helemaal weggaat. Het is dus nog een week door met de Doxyxycline en dan maar proberen zijn weerstand op te krikken. Had net voor hij aan de AB moest, verschillende kruiden hier besteld dus kunnen een dag of twee na de kuur meteen beginnen.

 

Zijn buik is ook gecheckt omdat zijn keutels nog aan de kleine kant zijn. Hij moet nu ook lactulose naast de Emeprid en Cisaral, hopen dat dat helpt. Temp. was wat aan de lage kant, ik denk omdat hij weer wat minder is gaan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de uitslag van de swab gekregen. Het is pasteurella multocida. Jip krijgt daar toch weer doxycycline voor, (dit zou moeten werken voor deze variant) maar nu langer en nu moet Vlinder ook meteen mee behandelt worden. Want waarschijnlijk wordt hij toch steeds weer besmet, wellicht dat Vlinder toch ook drager is. Ik moet nu ook zijn neus gaan spoelen met zoutoplossing met een antibiotica erdoor. 
 

Hopelijk gaat het nu dan wel werken.. 

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Bunny566 zei:

Dat heeft even geduurd dan. Maar mooi dat je het nu weet. Hopelijk werkt het in combinatie met het neusspoelen 🤞

Ja, de uitslag was ook echt vandaag pas binnen. Zit nu alleen te dubben over de vorm van de medicatie. Dierenarts had het over door het drinkwater, met name omdat Vlinder moeilijk iets in haar bekje te spuiten is, dat pikt ze echt niet. Maar ze eet het wel op iets lekkers op. Bij Jip werkt een spuitje juist wel maar hij gaat dat water waarschijnlijk niet drinken want hij is heel kieskeurig.. bovendien mogen ze al die tijd dan minder tot zeer weinig groenten eten omdat ze anders niet drinken, maar ze lusten juist zo graag andijvie en witlof en ik geef ook de metacam op de groenten en dat kan dan ook niet. 
Misschien is de normale vloeibare doxycycline toch het beste te geven voor beiden. Ga dit denk ik maar voorstellen morgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, To van de Veluwe zei:

Maar dan kun je de medicijnen toch op een klein stukje witlof bijv. aanbieden? Want ze mogen wel iets groenten, schreef je.

Ja de metacam wel, maar niet alles want ik heb grote konijnen dus ze moeten best veel. Nadeel van de vloeibare doxycycline is dat het bijna 30 euro per flesje kost. Ik heb 6 flesjes per maand nodig per konijn. Dat gaat wel erg in de papieren lopen.. 

Heeft iemand ervaring met de pilvorm? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb alleen kleine konijnen, dus altijd vloeibare antibiotica gegeven. Een keer neusdruppels ook. Je zou kunnen kijken, vragen of je de pil tot een suspensie kunt maken of dat er een variant is met meer mg werkzame stof per ml. Ik heb nu even geen puf om dat uit te zoeken. Als dit in de veeteelt wordt gebruikt heb je daar kans op. Durf alleen niet te zeggen of iedere dierenarts daar aan kan komen.

 

12 keer 30 euro voor een maand is wel veel ja. Ik zou zeker kijken of dat anders kan. Ik denk aan fijn stampen en mixen met iets plakkerigs wat ze heel lekker vinden. Je moet natuurlijk wel even opletten/navragen of het geen wisselwerking geeft. Ik ga er vanuit dat als je banaan of appel ofzo gebruikt dat dit wel goed gaat.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig een pilvergruizer gekocht voor de vitamine c pilletjes van de cavia's. Werkt goed! Dan kun je het misschien op banaan smeren of in iets anders lekkers. Of over de groente strooien (doe ik bij de cavia's, maar met medicatie is dat misschien niet ideaal omdat er altijd iets af kan vallen). Heel veel succes!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de tabletten. Eerst de vloeibare vorm maar dat werd idd nogal kostbaar met elke vier dagen een nieuw flesje (vier weken lang). In eerste instantie loste ik het op in water maar las dat dit nogal slecht voor de slokdarm is.

Ik plet ze nu met de onderkant van een lepeltje, meng het met wat dwangvoeding en water en doe het dan in zo'n dwangvoedingsspuit.

Hubble likte het er op een gegeven moment zelf uit, Silke spuit ik het in de bek. Andere manieren werken niet bij haar.

Bij Hubble moest er naast de Doxycycline ook Emeprid, Cisaral, lactulose en Metacam bij in dus ook redelijke hoeveelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bunny566 zei:

Ik heb de tabletten. Eerst de vloeibare vorm maar dat werd idd nogal kostbaar met elke vier dagen een nieuw flesje (vier weken lang). In eerste instantie loste ik het op in water maar las dat dit nogal slecht voor de slokdarm is.

Ik plet ze nu met de onderkant van een lepeltje, meng het met wat dwangvoeding en water en doe het dan in zo'n dwangvoedingsspuit.

Hubble likte het er op een gegeven moment zelf uit, Silke spuit ik het in de bek. Andere manieren werken niet bij haar.

Bij Hubble moest er naast de Doxycycline ook Emeprid, Cisaral, lactulose en Metacam bij in dus ook redelijke hoeveelheid.

Oke, eventueel zou ik de tabletten in een snoepje (complete crock van versele laga) kunnen doen, die lusten ze graag en de binnenkant van die snoepjes is zacht. 
Dat zou een mogelijkheid zijn. Ze zijn hier niet zo van de banaan en vloeibare papjes helaas. 
 

Jij moest ook veel medicatie tegelijk geven zeg! 😐

 

Draxxin zou wel veel makkelijker zijn omdat het maar 1 keer per drie dagen hoeft. Ik hoop daar eigenlijk op. Maar dat moet ik even afwachten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bunny566 zei:

Wat ik ook wel gedaan heb is fijnmaken, beetje water erbij en op een loop smeren. Ik twijfel wel of dat genoeg bescherming biedt voor de slokdarm.Door wortelhapje of dwangvoeding vind ik dan wat veiliger.

Dank voor je tips! Die loops lusten ze hier ook wel graag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan 🙂 Was voor mij ook even uitzoeken hoe ik het het beste kon doen. Had net een routine met de suspensie, gingen we over op de tabletten..🤪.🤔 Verder wel blij mee hoor want het is idd wel een stuk goedkoper.

Hubble kreeg idd veel medicatie omdat hij eerder een verstopping had. Ik was aan het afbouwen maar hij bleef maar kleine keutels houden ondanks extra groenvoer. Dus op advies van de DA nog maar even doorgegaan en lactulose erbij.

Gister de laatste dag vd Doxycycline en de keutels leken beter dus nu wel gestopt met alle medicatie.

 

Zou mooi zijn als het bij jou met de snoepjes lukt! Hubble accepteert eigenlijk alles wel maar bij Silke is onder dwang met een spuit helaas de enige optie. Van alles geprobeerd, daardoor ook wat tabletten verspild maar mw trapt er niet in.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Lienappelsien zei:

Fijn dat er iets uit de swab is gekomen. Even afwachten waar je dierenarts na overleg met Wilhelminapark mee komt qua behandeling. Top dat hij/zij met Wilhelminapark overlegt! 

Ja dat is inderdaad fijn! Weet niet of deze dierenarts al op het lijstje staat maar anders kan hij er zeker op! 
Waar kan ik dat zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts heeft 

Op 25-10-2023 om 17:46, Bunny566 zei:

Graag gedaan 🙂 Was voor mij ook even uitzoeken hoe ik het het beste kon doen. Had net een routine met de suspensie, gingen we over op de tabletten..🤪.🤔 Verder wel blij mee hoor want het is idd wel een stuk goedkoper.

Hubble kreeg idd veel medicatie omdat hij eerder een verstopping had. Ik was aan het afbouwen maar hij bleef maar kleine keutels houden ondanks extra groenvoer. Dus op advies van de DA nog maar even doorgegaan en lactulose erbij.

Gister de laatste dag vd Doxycycline en de keutels leken beter dus nu wel gestopt met alle medicatie.

 

Zou mooi zijn als het bij jou met de snoepjes lukt! Hubble accepteert eigenlijk alles wel maar bij Silke is onder dwang met een spuit helaas de enige optie. Van alles geprobeerd, daardoor ook wat tabletten verspild maar mw trapt er niet in.

 

 

Wat een gedoe he, je moet telkens weer nieuwe manieren vinden om iets naar binnen te krijgen. Ik heb zodoende ook weleens medicatie verspild 🙈 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .