Ga naar inhoud

Beste brok voor moeilijke hooi eters


NandaPanda

Aanbevolen berichten

Elliot is dus een gigantisch moeilijke hooi eter. Pfoe we hebben echt alles geprobeerd.
 

Nu na heel veel pijn en moeite eet hij elke dag wat vers gras.
En echt véél moeite. Ik moet de grassprietjes sorteren op degene die hij het lekkerst vind, want als er teveel tussen zit dat hij niet lust is hij al niet meer geïnteresseerd. Nog erger is, dat het lijkt te vergeten dat gras voedsel is. Ik ben hem dus elke dag wel een half uur tot uur lang sprietje voor sprietje gras in de mond aan het proppen. Dan nog is het maar hopen of hij het aanneemt, al gaat dat steeds beter. 

Soms begrijpt hij het dan heel even en gaat hij het gesorteerde gras dat voor hem ligt eten. Vaak genoeg ook niet. Hij heeft daarnaast ook altijd nog een grasmat tot zijn beschikking zodat het helemaal vers is. Is het gras namelijk ouder dan een uurtje dan trekt hij zijn neus er voor op. 
Ik voer hem (hij is 1,5kg) elke dag 28 gram science selective en verse groente en kruiden. Ik heb wel gepoogd minder ander voer te geven, alleen begrijpt hij dat blijkbaar gewoon echt niet. Hij laat de grasmat, het vers geplukte gras, gedroogde gras, weide/kruiden/Timothy hooi en hooi brokken liggen, maar raakt wel volledig in paniek. 
 

Ik hoopte dat ik hem in ieder geval enthousiast kon krijgen voor vers gras en dan misschien uiteindelijk over kon stappen op hooi, maar hij lijkt zich zelf liever te verhongeren.
 

Ik moet zeggen, ik ben inmiddels echt licht wanhopig. Voor wie doe ik dit nog? Ik weet hoe belangrijk hooi is voor konijnen, maar die stress kan ook niet goed zijn. Misschien zit de verwaarlozing die hij in de eerste jaren van zijn leven had hem wel zo in de weg dat hij dit gewoon niet meer begrijpt en kan leren?

 

Ik heb besloten toch maar weer wat meer groente en kruiden naast het gras te geven. In plaats daarvan wil ik mijn heil maar in een betere brok zoeken. Wat ik vond zijn er eigenlijk drie brokken het meest geschikt voor moeilijke hooi eters:

 

- supreme selective fibafirst

- beaphar nature

- bunny nature (konijnendroom)

 

Ik vind het alleen moeilijk om een beeld te krijgen welke het beste is. Ook ben ik ergens bang dat als het hem te vreemd is, hij zijn neus er weer voor ophaalt. Immers eet hij ook de hooi brokjes niet. Een brokje dat dus enerzijds zoveel mogelijk de juiste verhouding van nutriënten en vezels heeft, maar ook niet te veel op hooibrokken lijkt. Science selective eet hij overigens wel gewoon. Hebben mensen tips? Welke van deze lijkt jullie het beste of zie ik nog een goeie over het hoofd?

 

 

 

Ps: ben ook al bij de dierenarts Wilhelmina in Utrecht geweest, omdat zij expertise hebben in het konijnengebit. Zijn gebit lijkt echter niet het probleem te zijn. De dierenarts had het idee dat ik het maar moest opgeven met hooi, omdat sommige konijnen gewoon moeilijk zijn. Ik wilde toen nog niet opgeven, maar voel me inmiddels immens schuldig dat ik dit alles nog zoveel langer heb later duren zonder succes😞.

Pps: Jep het hooi heeft ook al boven, naast en in zijn toilet gelegen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het geld hebt, bunny nature doen. Ik zal vanavond even wat uitgebreider reageren, daar heb ik nu geen tijd voor.

 

Ik had een hooiweigeraar die geen fibafirst at, dus dat zou ik nooit aanraden bij hooiweigeraars. Beaphar nature eten ook niet alle konijnen, dus dan blijft bunny nature over. Er was nog een ander merk, rosewood. Maar ik weet niet of dat nu nog goed te krijgen is, dat weet @Evee wel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel herkenbaar, ik had ook een hardnekkige hooiweigeraar. Ik heb haar op een streng dieet gezet (niets anders dan hooi) maar ze vertikte het. Vijf sprietjes, hooguit. Inderdaad om wanhopig van te worden. Ik vond in een webshop peperduur Oostenrijks alpenhooi, dat was het enige waar ze heel af en toe nog iets van at. Gedroogde kruiden vond ze wel lekker en groente en brokjes at ze heel goed. Ik gaf haar gewoon SSS. Misschien niet het antwoord waar je op hoopt, maar ik heb er uiteindelijk geen oplossing voor gevonden. Ik heb het opgegeven en haar verwend met wat ze wel lekker vond. Ik heb wel eens goede verhalen gehoord over Pre Alpin Aspero (eigenlijk voor paarden), maar ik heb er zelf geen ervaring mee. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op dit moment ook een hardnekkige hooiweigeraar waarbij gebitsproblemen uitgesloten zijn. Alles geprobeerd, maar ik heb geaccepteerd dat ze gewoon geen hooi gaat eten. Groenten, kruiden en brokken (ik geef Beaphar Nature) gaan er heel goed in. Heel af en toe een sprietje gras, maar ook dat is minimaal. Ik probeer daarom aan te vullen met planten/bladeren uit de tuin, dat gaat wel goed. Ik gooi er bv regelmatig een appeltak of zoiets in, zodat er wel altijd iets te knabbelen is tussen de maaltijden door. Ze doet het er goed op, maar haar keutels zullen nooit zo worden als van een hooi etend konijn. Altijd erg donker en puntig, maar niet erg klein gelukkig. Sommige konijnen willen het niet of snappen blijkbaar echt niet dat hooi belangrijk voor ze is. Als je echt alles geprobeerd hebt, is denk ik de enige manier om een goede brok te geven en aan te vullen met groenten/kruiden en dus accepteren dat hooi er niet in gaat. Ik zou ook gaan voor een van de brokken die @Kolino noemt. Ik geef daar zelf iets ruimer van aan mijn hooiweigeraar dan aan goede hooi-eters, omdat ze anders soms toch niet lekker op gewicht blijven. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had beloofd nog even te reageren. Tussen de regels door lees ik een behoeft van jou om hooi, maar ook gras eigenlijk te vervangen voor andere dingen die hij wel eet, maar dat hij nog wel voldoende vezels binnen krijgt. Hooi lijkt heilig, maar dat komt deels ook omdat het relatief goed en goedkoop te verkrijgen is.

 

Hoe groot is je konijnenbudget? Kruiden die je hoe dan ook kunt gebruiken: weegbree, paardenbloem, wilde cichorei, venkel, haver, mariadistel, verse luzerne. Daarnaast lusten de meeste konijnen wel aardbeienblad, of bijvoorbeeld frambozen of bramenblad. Gedroogde luzerne gaat er bij moeilijke hooieters er meestal ook niet in, ik vermoed dat dit ook in de hooibrok zit.

 

Mocht je een tuin hebben zou ik je aanraden om de genoemde planten in de tuin te laten groeien. Het is nu een beetje te laat in het seizoen om daar mee te beginnen. Maar je kunt daar in maart zeker mee beginnen.

 

Heb je die konijnengrastuintjes (met haver, tarwe enzo) als geprobeerd? Of bedoel je dat met de grasmat? Want het wordt verkocht als knaagdiergras, maar is dus eigenlijk graan.

 

Ik moet bekennen dat ik het ook heb op gegeven met dat konijn toen, ik ging dus ook kijken naar fibafirst, maar dat ging er echt niet in. Luzerne idem. Om moedeloos van te worden.

 

Wat belangrijk is, is dat je niet alleen maar groente uit de supermarkt gaat geven maar dat je gaat kijken naar kruiden die konijnen van nature eten. Mag je gerust aanvullen met tuinkruiden hoor. Het nadeel van supermarktgroen is dat het vaak te weinig vezels bevat, dus met zo'n hooiweigeraar is het echt handig om gedroogde kruiden ergens vandaan te toveren. Waarvoor je zeker ook de kruiden die ik noemde kunt gebruiken. Eventueel kun je dit nog aanvullen met bloemenmix of andere dingen die je konijn lekker vind. Natuurlijk mag je wel supermarktgroen gebruiken hoor, maar het is belangrijk om ook wat dingen met lange vezels uit te zoeken. Ik zit nog te denken of er nog voedingssupplementen voor konijnen zijn die wat vezels bevatten. Eigenlijk praat je als vervanging voor hooi over de niet fermenteerbare vezels. Het is niet dat dit konijn toevallig wel stro eet zeker? Qua voedingswaarde echt slecht, maar om de darmen op gang te houden kan het prima. Ik ga even denken of ik meer dingen kan verzinnen die niet lijken op gras/hooi, los van de kruiden die ik eerder noemde.

 

Laatst was er iemand die gastrobalance van bunnynature als aanvullend voer ging gebruiken, dat zou ook nog kunnen naast bijvoorbeeld selective, dan hoef je niet te veranderen. Maar als ik eerlijk ben, als je het geld hebt, ga dan voor konijnendroom. Heb je het geld niet dan kun je beaphar nature proberen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze konijnen krijgen ook elke dag gras maar heel vreemd niet alle soorten gras eten ze op. Dat dunne sprietige gras laten ze links liggen. Je hebt ook van dat zachte, wat grove gras dat je makkelijk af kunt plukken. Dat eten ze het liefste. Ik zal eens kijken of ik de naam van dat gras kan achterhalen. Er is kennelijk een verschil tussen gras en gras niet alleen wat naam en uiterlijk betreft maar ook qua smaak.

Van de winter aten ze hier ook een poos slecht hooi maar nu eten ze van datzelfde hooit weer meer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw dank jullie wel voor al jullie reacties! Doet me ook goed om te horen dat ik niet de enige ben die een konijn niet aan het hooi kan krijgen. Begin echt aan mezelf te twijfelen…

 

Ik wil even goed reageren op al jullie berichtjes en het is nu best laat, dus doe dat morgen even;). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik ook even inhaken op dit topic🙂 ? Ik heb nu namelijk ook een moeilijke hooi eter en overweeg ook een andere brok die meer geschikt is voor de moeilijke hooi eters. (Uiteraard blijf ik dingen uitproberen met hooi / kruiden) 

 

Die van mij krijgen nu graanvrij van supreme selective met 22% vezel.

Ik zie hierboven dat Konijnendroom voorbij komt maar die heeft weer ietsjes minder vezel  (21%) Of moet je niet alleen naar de vezels kijken? @Kolino, jij hebt er wel veel verstand volgens mij en je hier in verdiept? 
Ik zat ook aan Suprème fibafirst met 30% vezel te denken. 
Op internet zie ik door de bomen het bos niet meer😬 Zo veel tegenstrijdige dingen lees je daar. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

mag ik vragen wat je dan van die plant aan de konijnen voert?

Bovengronds kun je alles voeren, ik moet toegeven dat ik die distel alleen gedroogd heb gevoerd. De konijnen kunnen goed omgaan met de stekels, mits ze alle tanden en kiezen nog hebben. Het prikt wel af en toe. Dat klopt. Verse zou ik in stukjes knippen en met tuinhandschoenen aan voeren 😉 Mijn konijnen vonden het heel lekker. Op het moment heb ik het niet meer. Volgens mij mogen ze de meeste, zo niet alle distels eten.

 

Ik geef trouwens ook wel eens roos met dorens er nog aan, ook geen probleem voor ze. Ik moet alleen voor mn eigen vingers uitkijken 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de rest van de vragen, ik neig er naar om te zeggen kies een goede brok uit met meer dan 20% ruwe vezels die goed gegeten wordt en een laag (0,5/0,6%) calciumgehalte heeft. Dit geeft namelijk ruimte om wat kruiden te gebruiken die over het algemeen wat hoger in mineralen zitten dan hooi. Waar je nog wel mee zit, los van de darmwerking, is met het afslijten van het gebit. Je kunt eigenlijk niet anders dan daar kruiden voor geven, een brok kan dat niet goed maken. Dan ga je weer denken aan trovet. Alleen is die weer niet geschikt voor konijnen die graanvrij eten. Ik dacht dat konijnendroom ook niet geheel graanvrij is. Maar zemelen vind ik niet zo'n probleem in brokken. Ik gebruikte dat ook als onderdeel van een brokvervanging. Wel deed ik dat in warm water zodat alles wat vocht op zou moeten nemen in de maag dat al buiten het konijn heeft gedaan. Mijn tip zou dus wel zijn, geef een deel van de kruiden vers, dit zorgt meteen voor een beter opname, minder neerslag in de blaas en een snellere maaglediging en dus ook een betere darmwerking.

 

Ik heb nog na zitten denken over de vezels, maar ik kan behalve wilde kruiden geen goede vervangers bedenken. Misschien nog wat bast van takken, takken op zich zijn eigenlijk niet nodig voor konijnen, het correspondeert niet met hun manier van het gebit afslijten. Ik geef het ook wel eens hoor, maar het is meer een aanvulling dan een noodzaak.

 

Die voedingswaardeloze vezels vind je echt meer in gewassen, graan, gras. Van het graan en het gras bedoel ik dus de plant geven en niet de aren. Het mag wel hoor, met mate, al zou ik bij gras oppassen met de weerhaken die daar aan zitten, voor je het weet hebben ze het ergens in hun neus zitten. Ik haal dus altijd de aren van het gras als ik het geef, of het moeten veilige aren zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino nog even over Trovet: ik heb het idee dat het vooral goede marketing is wat betreft het afslijten van het gebit. Ik heb het een tijdje gevoerd, maar qua structuur vind ik het heel vergelijkbaar met Beaphar Care+. Er zijn goede ervaringen mee, maar ik moet zeggen dat het bij mij niet voor uitstel van een gebitsbehandeling gezorgd heeft. Nu ik Beaphar Nature geef heb ik juist meer het idee dat er minder gebitsproblemen zijn. Mijn niet hooi etende voedster doet het er ook goed op en zij heeft heel lang alleen brokken en groenten uit de supermarkt gegeten (nu ook verse kruiden uit de tuin). 

Zelf zou ik voor een brok als Beaphar Nature, Rosewood Meadow Menu of Konijnendroom kiezen denk ik in dit geval. Is soms wel een kwestie van volhouden, want ze vinden het niet allemaal lekker en sommige konijnen eten het gewoon helemaal niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou best wel eens kunnen van die goede marketing, ik heb geen ervaring met die brok. Wat ik lastig vind met de meeste brokken is dat ze daarmee niet de kauwbeweging kunnen maken die ze moeten maken. Ik vind konijnendroom te duur, maar wel de mooiste qua ingrediënten. Rosewood is ook prima. Beaphar nature gebruik ik zelf, maar hoewel mijn konijnen het prima lusten, zijn ze er altijd lang mee bezig om het op te eten. Je geeft er ook iets meer van, dan bijvoorbeeld selective. Wat je zegt niet alle konijnen lusten het. Brokken blijven toch een product gemaakt van reststromen in de meeste gevallen en dat zie je terug in de ingrediënten. Dus ja, als je het geld hebt, zeker die konijnendroom of rosewood kopen! Die samenstelling is mooi en past in het natuurlijke dieet van een konijn. Het zou wel beter zijn als je dat als kruiden aan zou kunnen bieden natuurlijk. Kant en klare (hele dure) verpakkingen van dat soort spul hebben ze wel in Duitsland. Daar speelt het natuurlijk voeren van konijnen wat meer dan hier. Het is goed dat je ook de "negatieve" ervaring van trovet benoemd. Qua ingrediënten zou ik hem ook niet direct kiezen, maar dat is darmgerelateerd.

 

Ik zat nog aan het blad van een mais te denken als vervanging van hooi, maar ik twijfel of je dat kunt geven. Zoek op internet naar mais en konijnen en je vind dat je dat nooit moet geven. Echter gaat dit vooral om de kolf en om de pesticiden die gebruikt worden. Het blad kan goed gegeten worden, mits onbespoten. Ik durf het dus eigenlijk niet aan te raden. Maar stel dat je de mogelijkheid hebt om zelf te verbouwen, zou je dat nog kunnen proberen. Maar goed het blijft iets wat je niet in de mate van hooi kunt geven. Dus dan zit je toch weer in de richting van andere granen/grassen en wilde kruiden te denken. Eigenlijk dat wat in konijnendroom en rosewood zit, maar dan vers.

 

Dus ja, lang verhaal kort, ik zou ook konijnendroom of rosewood aanraden, in combinatie met (verse) kruiden en groen uit de tuin en supermarkt. Heb je het geld niet, dan zou ik beaphar nature proberen, eveneens in combinatie met kruiden en groen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef Trovet, merkte het eerste jaar wel echt verschil, om het half jaar moest Apollo terug voor zijn kiezen ipv elke drie maanden. Het jaar daarna wel weer elke 3 maanden. Nu is het weer bijna 5 maanden. Dus misschien doet het iets, misschien was het ook gewoon toeval. Ik merk wel zeker dat ze er flink langer op moeten kauwen ten opzichte van science selective, maar ten opzichte van de gewone beaphar is het inderdaad vergelijkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik dan toch voor konijnendroom ga. Wat ik me wel afvraag; Monky eet al bijna 6 jaar graanvrij. (Hier was geen reden voor, graanvrij klonk gezonder 😬) Zou het kwaad kunnen als ik dan overstap op niet graanvrij? Uiteraard heel langzaam opbouwend. 
De suprème fibafirst ga ik ook bestellen en geef ik als tussendoortje (ipv snoep)

Heb ik natuurlijk wel net 2 weken geleden 2 zakken SS besteld🙈 

Pfff, je zou een studie kunnen doen over konijnenvoeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat best leuk vinden, een konijnenvoedingsdeskundige worden. Fibafirst is ook niet graanvrij, je zou daar mee kunnen beginnen als snoepje, aangezien je nog selective hebt. Dan verander je niet teveel tegelijk en krijgen die buikjes toch iets aan graan binnen. De zemelen vind ik overigens niet zo spannend, maak je daar maar niet druk om. Mijn konijnen eten dus ook graanvrije brok, maar krijgen wel koekjes met granen en soms iets van haver ofzo. Ik zie daar geen problemen eigenlijk hoor.

 

Als ik een keertje zin en tijd heb zal ik eens kijken of ik enige informatie terug kan vinden, het is voor mij al een jaar of 5 geleden dat ik dagelijks in die materie zat te neuzen. Grofweg weet ik het nog wel, maar ik kan ook niet alles onthouden. Overzichten van hoe je brokken kunt vervangen heb ik nog wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij granen is het vooral dat je niet én én én moet geven, wat sommige baasjes  (onbewust) wel doen. Graanvrij voeren is lastig hoor, maar graan-arm voeren is prima te doen. In de natuur zal een konijn ook wel eens wat granen aan een stengel binnen krijgen. Maar als je én brok met graan geeft, én snacks met graan en dan bijvoorbeeld ook nog brood bij voert, wat helaas echt veel mensen doen 😢 dan is dat wel te veel. Zeker als je konijnen niet voldoende hooi eten. En dit het voedingspatroon voor de lange termijn is. Je helpt de goede bacterie cultuur om zeep in de darmen daar mee, en hebt dan kans op een konijn met chronisch spijsverteringsproblemen. Dat moet je dus wel echt voorkomen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Als je bij me in de buurt zou wonen, zou ik ze wel over willen nemen.

Ik woon in Zeeuws Vlaanderen (Zeeland) Maar ik heb gisteren de Suprème fibafirst en konijnendroom binnen gehad en Monky lust de konijnendroom niet en Bram de suprème niet🙈 Ik geloof dat ik dus toch nog aan de gewone suprème graanvrij vast zit😬 De konijnendroom en fibafirst gebruik ik dan maar als snoepjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .