Ga naar inhoud

Antibiotica


DaniëlleV

Aanbevolen berichten

Jip moet 6 dagen doxycycline slikken ivm abces onder voorpootje. 
Nu heeft hij onlangs al 2 kuren gehad ivm abcessen. Toen was dit geen probleem, verdeeld over wat blaadjes witlof ging het er makkelijk in. 
Maar nu moet hij er opeens niks meer van hebben. Ik krijg het haast onmogelijk naar binnen en hij is nog maar anderhalve dag op weg.

Ik wil niet teveel stress meer omdat hij gisteren al veel stress heeft gehad ivm naar de dierenarts voor leegdrukken van het abces. 
Daarom geef ik het hem het liefst op wat lekkers maar alles wat ik nu aanbiedt wantrouwt hij sowieso, vooral als ik erbij zit. Ik heb gisteren iets teveel gedwongen met een blaadje witlof dus het vertrouwen in mij is nu tot het nulpunt gedaald. Toen ik vanmorgen even wegdook hoorde ik hem na een minuut of vijf toch knabbelen van de andijvie waar ik wat druppels opgedaan had. 
Nu wil ik natuurlijk best steeds weggaan als ik het heb neergelegd maar er is nog een kaper op de kust. Vlinder eet dan alles op.. 🙈


Hem steeds oppakken en met een spuitje rommelen is echt allerlaatste keus omdat hij dan ontzettend veel stress ervaart en ec weer op de loer ligt.. 

 

ben benieuwd of jullie nog tips hebben? Banaan en wortelhapje moet hij niks van hebben. Brood is hij niet gewend te eten. 
Witlof en andijvie is de manier die ik meestal gebruik. Peterselie lust hij ook maar de blaadjes zijn een beetje klein en dat loopt er gauw af. Hij moet ruim 2 ml per keer hebben. 
 

Wellicht als ik iets nieuws probeer dat hij niet meer die associatie heeft met de dwang van gisteren.. 

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag laatst iets op social media dat ik nog wil proberen. In 1 spuitje eerst iets lekkers, dan het medicijn, dan weer het lekker. Bijv. In een 2 ml spuitje 0.5 ml geprakte banaan, dan 0.7 ml medicijn en dan 0.5 ml banaan. Zodat ze hopelijk het spuitje zonder vechten pakken omdat er lekkers in zit. 

Heb het zelf nog niet geprobeerd maar misschien heb je er wat aan.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je wilgenbruggen? Onze moppies hebben een stapel catcubes en voor hun favoriete cubes op de grond staan wilgenbruggen als tunnel. Als ze de boel niet vertrouwen gaan ze altijd naar twee favoriete cubes. Voor die cubes zet ik een wilgentunnel met de bolle kant rechtop tegen de in-/uitgang. Als ze in die cube willen dan lopen ze dus tegen die rechtopstaande tunnel aan, dan zet ik er rustig een andere wilgenbrug rechtop achter en dan kan het konijn niet meer weg en in die kleine ruimte is het redelijk eenvoudig het koppie iets op te tillen en het medicijn in het bekkie te krijgen. Konijn blijft met 4 pootjes op de grond, hoeft niet opgepakt/vastgehouden te worden, geen handdoek erom. Het ligt een beetje aan hoe groot het konijn en de wilgenbrug is, maar het lukt ook met 1 wilgenbrug als half rondje tegen een wand bij niet al te grote moppies. Natuurlijk vinden ze het nog steeds niet grappig, maar het is heel snel voorbij gelukkig. Oefening baart kunst, echt waar. 😁

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Evee zei:

Had je het artikel met de tips al gevonden? 🙂 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-geef-je-medicijnen-aan-een-konijn

 

Zonde wat een stress medicijnen kunnen geven. Je zou willen dat je het kon uitleggen aan ze, dat het echt nodig is en waarom. 

Nee had ik nog niet gezien.. inmiddels wel gelezen, bedankt!

 

En ja, ik had Jip al uitgelegd dat het voor zn eigen bestwil is maar ja, dat hielp ook niet! 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenwijs zeg, die Jip...

 

Niet echt extra tips, maar als het zonder dwang niet werkt doe ik het zelf wel onder dwang en zo snel mogelijk. Ik zit op mijn knieën/onderbenen en schuif het konijn met de kont richting mijn kont er tussen. Goed je voeten tegen elkaar zodat het konijn er niet via de achterkant uit kan. Over het konijn heen hangen, spuit erin en loslaten als het gebeurd is. Even stressen, maar bij mij zijn ze dat meestal heel snel kwijt, ook de blijf van mijn lijf konijnen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de tips! Ik zit me er de hele middag druk over te maken over hoe ik het nu weer moet doen en ik dacht vanavond, weet je, ik probeer het nog 1 keer zonder dwang door de antibiotica door de zoetige metacam te mengen en dan de helft op witlof blaadjes en de andere helft op andijvie. 
Lukt het niet dan stond mijn man klaar om te assisteren met de handdoek methode. 
Wat wil het geval; meneertje eet het “gewoon” achter elkaar op! 🙈🙄

Tuurlijk was ik blij en opgelucht maar waarom doe je dat dan niet elke keer Jip!? Zucht 🙄😐

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super fijn. Wij hebben het elke keer op ander eten gedrupt, want Scarlett wilde het ook dan niet meer eten als ze het door had. Dus we hebben dag 1 witlof (die wilde ze dag 2 dus niet meer aannemen), dag 2 aardbeienblad (dat vind ze super lekker), dag 3 andijvie etc. gedaan. Iemand anders deed basilicum, dat is ook wel een slimme tip, want dat ruikt vrij sterk van zichzelf. Aangzien Jip peterselie eet, is dat misschien ook een optie als hij vandaag weer moeilijk doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, bunnyempress zei:

Super fijn. Wij hebben het elke keer op ander eten gedrupt, want Scarlett wilde het ook dan niet meer eten als ze het door had. Dus we hebben dag 1 witlof (die wilde ze dag 2 dus niet meer aannemen), dag 2 aardbeienblad (dat vind ze super lekker), dag 3 andijvie etc. gedaan. Iemand anders deed basilicum, dat is ook wel een slimme tip, want dat ruikt vrij sterk van zichzelf. Aangzien Jip peterselie eet, is dat misschien ook een optie als hij vandaag weer moeilijk doet?

Dank je, ja ik heb dat idee ook dat dat misschien goed werkt, afwisselen inderdaad. 
Gisteren wou hij nog wel witlof dus had ik vanmorgen weer net als gisteren half om half witlof en andijvie gedaan. Nu lukte het alleen met andijvie dus heb ik wat op de witlof zat zo goed en kwaad als kon, afgeveegd aan andijvie en toen at hij het wel op. 
Basilicum had ik gisteren ook geprobeerd, maar dat moest hij niet. Jip is wel van wat de boer niet kent dat eet hij niet 🙈 

Ik zei gisteren nog uit gekheid tegen mn man; Jip is een Belg dus zal ik anders maar eens Vlaamse friet proberen 😝 misschien heb ik dan meer succes. 

Maar ja, nu heb ik mijn koelkast vol met andijvie en witlof en peterselie nu hoop ik toch wel dat ie niet morgen weer besluit dat ie het op wat anders wil. Ohja, Vlaamse friet heb ik ook voor de zekerheid in huis. Moet ie het toch niet dan eten wij dat wel op! 😉
 

Overigens, lijkt het wel wat beter met Jip te gaan sinds vanmorgen. Ik zag hem weer wat graven met het pootje, en hij leunt er weer wat vaker op. Het pootje is ook niet meer dik zoals donderdag. Ik voel het abcesje nog wel zitten maar goed, we zijn nog maar op de derde dag van de antibiotica en de vorige keren had het echt wel een week nodig voor het bultje was uitgedroogd. 
Ik heb jammergenoeg gisteren en eergisteren met proberen wel wat antibiotica verspild met proberen hoe het beste toe te dienen, het flesje is nu al half leeg. Op deze manier is de kuur zeker een dag tekort, misschien wel anderhalve dag en de kuur moet worden afgemaakt. 
Hij moest nog een kuur wanneer het met 6 dagen nog niet helemaal weg is. 
Ik ga maandag maar bellen voor een extra flesje zodat ik de eerste kuur sowieso kan afmaken. 
Ik zeg het maar niet tegen Jip, anders bedenkt hij wellicht weer een plan om mij te slim af te zijn 🙄😐
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, doen jullie konijnen dat ook, als je met iets komt wat ze niet moeten, gewoon ongeïnteresseerd hooi gaan zitten kauwen en je gewoon negeren? Jip doet dat, hij doet soms gewoon of ik er niet ben, negeert me volledig met wat ik aanbiedt en kauwt verder op zn hooi 🙈🙄

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Kolino zei:

Dat van die aardappels is een grap toch? Lekker zelf frituren en met een goeie portie mayo eten 😉

 

 

Natuurlijk is dat een grap! 🤣

Ik zei dat gisteren in mijn radeloosheid; zo van, wil je soms liever Vlaamse friet ofzo. 🙈

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, DaniëlleV zei:

Trouwens, doen jullie konijnen dat ook, als je met iets komt wat ze niet moeten, gewoon ongeïnteresseerd hooi gaan zitten kauwen en je gewoon negeren? Jip doet dat, hij doet soms gewoon of ik er niet ben, negeert me volledig met wat ik aanbiedt en kauwt verder op zn hooi 🙈🙄

 

Nope. Ik word nooit genegeerd. Maar Scarlett moet alles. Ik heb nog niets gehad wat ze niet eet. De lijst so far is: wortel, wortelloof, andijvie, witlof, paksoi, peterselie, tijm, basilicum, rettich, radijs, radijsblad, snijbiet blad, biet, appel, bosbes, aardbei en aardbeiblad, bladeren en takken van de druif, banaan, bloemkoolblad en dan uit de tuin gras, dovenetel en roos. Mogelijk vergeet ik nog wat. Lodewijk vond alles best, behalve de bosbes. Dat vond hij echt niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meeste dingen lusten de mijne inderdaad ook, hier lusten ze ook graag venkel, selderij, peterselie, weegbree, paardenbloemblad, salie, munt, tijm, oregano, appelblad, perenblad, wilgenblad (pas op met pijnstiller), aalbesblad. Ik geef ook vrouwenmantel, maar die zou ik even nakijken of het wel samen mag met medicatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-6-2023 om 21:43, bunnyempress zei:

 

Nope. Ik word nooit genegeerd. Maar Scarlett moet alles. Ik heb nog niets gehad wat ze niet eet. De lijst so far is: wortel, wortelloof, andijvie, witlof, paksoi, peterselie, tijm, basilicum, rettich, radijs, radijsblad, snijbiet blad, biet, appel, bosbes, aardbei en aardbeiblad, bladeren en takken van de druif, banaan, bloemkoolblad en dan uit de tuin gras, dovenetel en roos. Mogelijk vergeet ik nog wat. Lodewijk vond alles best, behalve de bosbes. Dat vond hij echt niets.

Ik wordt genegeerd als ik met medicatie kom bij Jip. Hij kan dan ook soort van zuchten 😮💨 🤣

Verder lusten ze hier ook best veel hoor maar Jip is niet van de hele sterke kruiden. Peterselie gaat net maar tijm, munt en basilicum is niet aan hem besteed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .