Ga naar inhoud

Franse hangoor met 3 poten


Marilianne11

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Mijn konijn Pitch (Franse hangoor, 5 jr) heeft een jaar geleden een pootamputatie gehad vanwege een zware infectie in de linkerachterpoot en heeft nu dus nog maar 3 pootjes. Na een periode van herstellen leek het lange tijd goed te gaan, maar hij heeft veel last van poepklonten en een drukplek op zijn stuitje die makkelijk open gaat. Zijn rechterachterpoot is nu vrijwel helemaal opzij gegroeid en hij gebruikt deze als een soort duwer om goed vooruit te komen. Hij kan nog een beetje springen en komt dus (gelukkig) het hok nog in en uit, maar veel bewegen zit er niet in voor hem. De situatie is sinds enkele maanden erger geworden, en hoewel ik het bij probeer te houden met de poepklonten en wonden vindt hij het vreselijk als ik hem ervoor moet behandelen en kost het veel moeite. Mijn vraag is op dit moment in hoeverre het nog ethisch voor het konijn is om hem in leven te houden. De dierenarts heeft ook aangegeven dat zijn huidige conditie veel zorg kost en dat ik moet kijken hoe lang dat nog haalbaar is. Voor mij maakt het minder uit, maar ik merk dat ik het erg vervelend vind dat hij er zo'n last van heeft en ik weet niet hoe goed het is om hem te blijven behandelen terwijl dat zijn humeur lijkt te verergeren.

 

Ik weet echt niet goed wat de juiste keuze hier is. Hij geeft op het moment nog geen diep ongelukkige indruk, hij heeft wat last van de warmte op het moment maar lijkt redelijk gelukkig hoewel hij het wel erg vervelend vindt dat hij minder goed kan bewegen. Ik zou heel graag hem willen helpen die bewegingsvrijheid en alles terug te krijgen, maar dat zit er van wat ik heb begrepen van o.a. de dierenarts gewoon niet in. Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie of heeft iemand advies? Ik weet het namelijk echt niet meer...

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou erg veel van dieren. Maar er is voor mij persoonlijk een grens. Ooit een paar keer erg veel gedokterd met een konijn. Kostte veel en hij is alsnog dood gegaan.

Zelf had ik al geen poot meer laten amputeren. In de natuur zou een konijn met drie poten snel het haasje geweest zijn. Een konijn moet een dierwaardig bestaan hebben. Kunnen springen, graven, soortgenootjes hebben en als dat niet meer kan, helaas.

Ook een paar keer met honden gezien. Ze trokken zich terug onder de struiken en één wilde achter de koelkast kruipen. Voor ons toen het sein om in te laten grijpen.

Afscheid nemen blijft moeilijk. Wij hebben afscheid moeten nemen van twee paarden, vier honden, een kat en vele konijnen.

Sterkte. Kies wat je denkt dat het beste is voor je Pitch.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn op het forum meerdere verhalen voorbij gekomen van konijnen met geamputeerde pootjes, daarbij kwamen vroeg of laat ook de problemen die jij nu omschrijft. Je verhaal lezende, maar dat kan ook de manier zijn waarop je het schrijft, doet mij neigen naar kiezen voor in laten slapen. Een konijn dat zoveel zorg nodig heeft moet de zorg ook wel toestaan. Je kunt in deze geen verkeerde keuze maken, behalve misschien juist te lang doormodderen. Je hoeft niet meteen te beslissen, maar probeer vooral te kijken naar of het leven van je konijn, nog konijnwaardig te noemen is. Kijk dan vooral naar in hoeverre hij zorg toelaat, die wordt niet minder, maar juist meer. Konijnen die een poot missen krijgen zover ik weet ook vaak last van hun rug. Wonden kunnen weer maden aantrekken, net als de poepklonten, dus het is belangrijk dat je dit zonder al te veel stress regelmatig kunt bijhouden. Ik denk dat je twijfel of die nog wel een konijnwaardig bestaan is eigenlijk al aangeeft dat dit niet meer zo is. Sterkte met je keuze!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel een konijn een goede kwaliteit van leven kan hebben met drie poten, zit hier (zeker wanneer het een achterpoot betreft) wel een houdbaarheidsdatum aan. In veel gevallen is een pootamputatie echt niet het einde van een konijnwaardig leven, maar het lichaam wordt wel veel zwaarder belast en daardoor ontstaat allerlei extra slijtage. Dit geldt in nog veel grotere mate voor grote konijnen, die met vier poten al snel genoeg last van hun grote lijf hebben. Het kan helpen om tijdig de hulp van een goede dierenfysiotherapeut in te schakelen, maar het klinkt alsof het daar al veel te laat voor is nu. Sterkte!

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is altijd erg lastig. Je groeit ook mee in situaties, terwijl je misschien, als je er voor het eerst tegenaan zou kijken, sneller een beslissing zou nemen.
En dieren passen zich geweldig aan aan situaties. Zij nemen het leven zoals het op dat moment is, klagen niet. En omdat wij ze beschermen tegen vijanden van buitenaf komen ze soms in situaties terecht die misschien niet wenselijk meer zijn. Maar het blijft lastig om voor het dier het moment te bepalen dat het echt niet meer kan. Waarom vandaag niet meer en gisteren nog wel. Sterkte voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .