Ga naar inhoud

Hoe maak jij het jouw konijnen comfortabel in de winter?


Evee

Hoe maak jij het jouw konijnen comfortabel in de winter?   

195 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat doe jij in de winter extra voor jouw konijnen?

    • Niets, ik heb huiskonijnen
      73
    • (Extra) stro in de schuilhokken
      115
    • Extra vaak water verversen
      77
    • Een snugglesafe aanbieden in koude nachten
      17
    • Het verblijf beter afschermen met bijv. een zeil, jute of voorzetraampjes.
      81
    • Anders, reageer in het topic
      7


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei JokeC:

Heb onderhand een fobie ontwikkelt voor keuteltjes die blijven liggen nadat de moppies eens een coccidiose-besmetting opgelopen hadden en om herbesmetting te voorkomen alle keuteltjes binnen 24 uur verwijderd moesten zijn. Dus van het woord "meststapel" sla ik helemaal op tilt. 😉

Ja ik ruim ook echt een paar keer per dag alle keutels op. Helaas is Ukkie niet zindelijk, dus dat is nog best wat werk. Heb helaas ook een keer coccidiose meegemaakt, dus hier dezelfde angsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Binky en Monky afgelopen zaterdag toch maar naar binnen gehaald (in de onverwarmde garage) Daar zitten ze nu in de binnenren. Vind het altijd sneu als ze niet buiten zijn maar met die extreme kou zit het me echt niet lekker als ze buiten zijn. Waarschijnlijk doe ik dan geen oog dicht dus dan ook maar voor m'n eigen geruststelling. Hoewel ik vanmorgen het rolluik niet omhoog kreeg in de garage dus ik had ook niet eens bij ze kunnen komen. (oké, via de voordeur maar dat zou echt heel onhandig zijn) 

Stiekem vind ik het ook wel lekker dat ik niet door de kou moet naar de ren en ze gewoon veilig in de garage zitten 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Newby1981:

Hoewel ik vanmorgen het rolluik niet omhoog kreeg in de garage dus ik had ook niet eens bij ze kunnen komen. (oké, via de voordeur maar dat zou echt heel onhandig zijn) 

Tja, gisterenochtend was de achterdeur dichtgevroren, maar de konijnen hadden honger, dus ik ben inderdaad in mijn pyjamabroek over straat gegaan om via de poort de tuin in te komen 😂

Daarna heb ik alle opgehoopte, bevroren sneeuw bij de deur weggehaald, dus nu kan ik gelukkig via de korte weg.

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei happy211:

Tja, gisterenochtend was de achterdeur dichtgevroren, maar de konijnen hadden honger, dus ik ben inderdaad in mijn pyjamabroek over straat gegaan om via de poort de tuin in te komen 😂

Daarna heb ik alle opgehoopte, bevroren sneeuw bij de deur weggehaald, dus nu kan ik gelukkig via de korte weg.

haha dat hadden wij ook! ijsvorming op de drempel bij de deur, waardoor de deur niet open ging tot we dat van buitenaf weggehakt hadden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago zei JokeC:

Meststapel? Wat moet ik me daar bij voorstellen? 🙂

Floor graaft z'n keutels in de toiletbak in en gaat dan met hooi en stro in de weer om erop te leggen. Zo stapelt hij in drie dagen heel de bak vol. Miffy doet hetzelfde alleen dan onder de trap ipv in de toiletbak.

Als ik de bak wil verschonen gaan ze stampen. Ook als ik de schone bak plaats springen ze erin om dan heel hard te stampen. Dus ik laat ze maar op hun mestkasteel zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Kimie:

Floor graaft z'n keutels in de toiletbak in en gaat dan met hooi en stro in de weer om erop te leggen. Zo stapelt hij in drie dagen heel de bak vol. Miffy doet hetzelfde alleen dan onder de trap ipv in de toiletbak.

Als ik de bak wil verschonen gaan ze stampen. Ook als ik de schone bak plaats springen ze erin om dan heel hard te stampen. Dus ik laat ze maar op hun mestkasteel zitten...

Wat een mafkezen! Nou ik zou het toch af en toe verschonen. Vooral straks in de zomer regelmatig hoor, dat is een trekpleister voor vliegen anders!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei BaasjevanBrownie:

Wat een mafkezen! Nou ik zou het toch af en toe verschonen. Vooral straks in de zomer regelmatig hoor, dat is een trekpleister voor vliegen anders!

Ja ik leeg de bak nu in de winter dus iedere drie dagen en was m helemaal uit. Afgelopen zomer had ik nog geen bak en zat ik iedere avond poep te scheppen in het hele hok. Sinds de bak is Floor opeens zindelijk, dus dat scheelt veel.

 

De wanden van het hok poets ik ook echt iedere week, moet er niet aan denken om vliegen te krijgen...

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago zei BaasjevanBrownie:

 

Hoe gaat het nu met Hazel? Wat lief dat je zo goed voor ze wilt zorgen en zelfs een hok voor je verjaardag vraagt. Waren ze in dit hok ook “bevroren” geraakt, die niet waterdicht was? 

Kun je het hok ook niet in de schuur zetten? Dat ze daar lekker in kunnen? Dat is ik een vertrouwde plek voor ze en scheelt misschien in het rijgedrag.

Hoe eet ze nu? Misschien ook wat calorierijke dingen aanbieden? Wat extra brokjes, of gedroogde erwtenvlokken als je die hebt? 

Je kunt ook eventueel wat lauwwarme hooithee in de schuur zetten.

Ja ze was in dat hok bevroren. Het hok in de schuur zetten wordt een hele uitdaging, het is echt megazwaar! Ze eet al beter, maar met mate, het is ook echt een overgevoelig konijn hoor! Ze heeft echt supersnel stress, Soltar daarintegen is echt bomproof! En dan te bedenken dat ze zusjes zijn! Ik heb geprobeerd om erwten vlokken te kopen maar ze zijn bij mijn dierenwinkel alleen te koop per 50 gram of 20 kilo. Ik heb nog een doos gemengde brokjes staan en daar had ik wat erwten vlokken uit gevist (en haar wat meer gemengde brokjes gegeven met veel calorieën)

 

hooithee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Annasbeestenbende:

Ja ze was in dat hok bevroren. Het hok in de schuur zetten wordt een hele uitdaging, het is echt megazwaar! Ze eet al beter, maar met mate, het is ook echt een overgevoelig konijn hoor! Ze heeft echt supersnel stress, Soltar daarintegen is echt bomproof! En dan te bedenken dat ze zusjes zijn! Ik heb geprobeerd om erwten vlokken te kopen maar ze zijn bij mijn dierenwinkel alleen te koop per 50 gram of 20 kilo. Ik heb nog een doos gemengde brokjes staan en daar had ik wat erwten vlokken uit gevist (en haar wat meer gemengde brokjes gegeven met veel calorieën)

 

hooithee?

Fijn dat ze wat eet. Ik ken het. Ik heb heb ook een stresskipje en een bikkeltje samen 😉 Vaak zit er ook johannesbrood en zonnebloempitten in dat gemengde voer, dat zijn ook calorierijke extraatjes. Of een heel klein stukje banaan (niet teveel geven, is niet zo heel gezond en een echte dikmaker, maar dan komt er iig wat extra’s binnen nu). Ook kun je peterselie proberen, dat werkt eetlustopwekkend. En ze verkopen hier gedroogde kruiden, vooral de weerstandmix vinden ze hier heerlijk! 

 

Hooithee maak je door een plukje hooi in heet water te koken, even laten trekken en dan af te gieten door een zeef en dan af te laten koelen. Kun je aan zieke konijntjes geven, helpt ook tegen diarree, maar ik verwen ze er wel vaker mee, vinden ze heerlijk. Normaal geef ik het koud, maar nu ze het al zo koud hebben lauwwarm. 

Haha dit gaat je vader vast wel weer heel bijzonder vinden, als ik het zo hoor 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat doen jullie? Normaal gesproken haal ik drie keer per dag alle keutels eruit (bang voor ziektes of vliegen). Ik heb gelezen dat het met deze kou juist goed is de keutels te laten liggen en er steeds een nieuwe laag stro op te doen. Zodat het gaat broeien en warm blijft. 

Steeds een laag op de drollen leggen gaat zo tegen mijn natuur in 😅

 

ik heb trouwens een oude doos (van de bestelling van bunnybunch bedankt @Evee😃) op zijn kop in de plasbak gezet. Bodem eruit geknipt en de voorkant ook. Zo hebben ze een extra huisje in de winter.
 

Bij het tuincentrum heb ik gratis kartonnen fruitkistjes meegenomen en deze ook gevuld met stro.

aangepast door tam86
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago zei BaasjevanBrownie:

Fijn dat ze wat eet. Ik ken het. Ik heb heb ook een stresskipje en een bikkeltje samen 😉 Vaak zit er ook johannesbrood en zonnebloempitten in dat gemengde voer, dat zijn ook calorierijke extraatjes. Of een heel klein stukje banaan (niet teveel geven, is niet zo heel gezond en een echte dikmaker, maar dan komt er iig wat extra’s binnen nu). Ook kun je peterselie proberen, dat werkt eetlustopwekkend. En ze verkopen hier gedroogde kruiden, vooral de weerstandmix vinden ze hier heerlijk! 

 

Hooithee maak je door een plukje hooi in heet water te koken, even laten trekken en dan af te gieten door een zeef en dan af te laten koelen. Kun je aan zieke konijntjes geven, helpt ook tegen diarree, maar ik verwen ze er wel vaker mee, vinden ze heerlijk. Normaal geef ik het koud, maar nu ze het al zo koud hebben lauwwarm. 

Haha dit gaat je vader vast wel weer heel bijzonder vinden, als ik het zo hoor 😂

Ze hebben hun brokjes niet opgegeten 😢https://photos.app.goo.gl/8wtkYLFqEhJak7MbA maar dit is wel schattig 😍Mijn konijnen haten banaan! Rare beestjes 🤣 ik ga proberen om hooithee te zetten, maar Soltar houdt blijkbaar toch meer van kou!

aangepast door Annasbeestenbende
Iets toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Annasbeestenbende:

Ze hebben hun brokjes niet opgegeten 😢https://photos.app.goo.gl/8wtkYLFqEhJak7MbA maar dit is wel schattig 😍Mijn konijnen haten banaan! Rare beestjes 🤣 ik ga proberen om hooithee te zetten, maar Soltar houdt blijkbaar toch meer van kou!

Welk hooi kan ik beter gebruiken, ik heb 2 soorten; bergweide hooi en welkoop hooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Annasbeestenbende:

Welk hooi kan ik beter gebruiken, ik heb 2 soorten; bergweide hooi en welkoop hooi

Maakt niet zoveel uit, je kunt van ieder hooi hooithee maken. Ik zou de goedkoopste doen 😉

Maar hebben ze nu allebei helemaal niets op? Wel goed in de gaten houden en eten blijven aanbieden. Als konijnen stoppen met eten is er iets mis! Als dat zo blijft moet je toch echt naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-2-2021 at 16:22 zei BaasjevanBrownie:

Fijn dat ze wat eet. Ik ken het. Ik heb heb ook een stresskipje en een bikkeltje samen 😉 Vaak zit er ook johannesbrood en zonnebloempitten in dat gemengde voer, dat zijn ook calorierijke extraatjes. Of een heel klein stukje banaan (niet teveel geven, is niet zo heel gezond en een echte dikmaker, maar dan komt er iig wat extra’s binnen nu). Ook kun je peterselie proberen, dat werkt eetlustopwekkend. En ze verkopen hier gedroogde kruiden, vooral de weerstandmix vinden ze hier heerlijk! 

 

Hooithee maak je door een plukje hooi in heet water te koken, even laten trekken en dan af te gieten door een zeef en dan af te laten koelen. Kun je aan zieke konijntjes geven, helpt ook tegen diarree, maar ik verwen ze er wel vaker mee, vinden ze heerlijk. Normaal geef ik het koud, maar nu ze het al zo koud hebben lauwwarm. 

Haha dit gaat je vader vast wel weer heel bijzonder vinden, als ik het zo hoor 😂

Het gaat al beter! Ze eten allebei goed, maar niet enthousiast. Ik heb hun verblijf even schoongemaakt en een speeldoos gemaakt, maar die werd gelijk onder handen genomen door Soltar sloopkogel 😂

 

ik heb hooithee geprobeerd, alleen de cavia’s vonden het lekker

09D60CF6-AF4B-49EF-97DA-7982DD8DC171.jpeg

66D7C3C1-9EFF-44B1-B939-4228C8F60CCA.jpeg

248C6B54-F40D-4C12-8894-89FE95C1C237.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen het vorig weekend zo waaide en sneeuwde heb ik een hoek van de ren dichtgemaakt met dunnen houten platen. Die had ik toevallig nog in de schuur liggen. Heb er wat gaatjes in geboord en ze met tiewraps aan het gaas vastgemaakt. Er ligt vijftien centimeter sneeuw op het zeil op het dak van de ren, dus dat isoleert ook lekker. De afgelopen dagen scheen het zonnetje lekker, dus heb ik ze uit de ren gelaten zodat ze op ons oude bankje in de zon konden liggen. Vinden ze heerlijk.


Konijnen-winter2021.jpg

En verder gewoon goed te eten gegeven, vaak het water ververst en het nachthok vol stro gestopt.

Boef houdt van schaatsen, wie had dat gedacht.

aangepast door Boef & Co
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Boef & Co:

Toen het vorig weekend zo waaide en sneeuwde heb ik een hoek van de ren dichtgemaakt met dunnen houten platen. Die had ik toevallig nog in de schuur liggen. Heb er wat gaatjes in geboord en ze met tiewraps aan het gaas vastgemaakt. Er ligt vijftien centimeter sneeuw op het zeil op het dak van de ren, dus dat isoleert ook lekker. De afgelopen dagen scheen het zonnetje lekker, dus heb ik ze uit de ren gelaten zodat ze op ons oude bankje in de zon konden liggen. Vinden ze heerlijk.


Konijnen-winter2021.jpg

En verder gewoon goed te eten gegeven, vaak het water ververst en het nachthok vol stro gestopt.

Boef houdt van schaatsen, wie had dat gedacht.

Lijkt aardig op hoe het er bij ons uitziet, ik heb ook zo’n dubbele verdieping hok aan een ren vast. En nu met de kou ook een zeil op de ren en plexiglas voor het hok onder. Nu zelfs een dubbele laag plexiglas en helemaal volgepropt met stro ook beneden, want ze gaan bij mij helaas beneden slapen. Gaan ze bij jou wel boven?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-2-2021 at 17:07 zei BaasjevanBrownie:

Lijkt aardig op hoe het er bij ons uitziet, ik heb ook zo’n dubbele verdieping hok aan een ren vast. En nu met de kou ook een zeil op de ren en plexiglas voor het hok onder. Nu zelfs een dubbele laag plexiglas en helemaal volgepropt met stro ook beneden, want ze gaan bij mij helaas beneden slapen. Gaan ze bij jou wel boven?

Normaal gesproken zelden. Of het moet 's nachts zijn, als ik lig te slapen. Maar de afgelopen week zaten ze er geregeld, blijkbaar vonden ze het met die kou toch wel lekker om wat hoger en warmer te zitten. Ik weet eigenlijk niet waarom ze er zo weinig zitten. Misschien omdat er maar één in- en uitgang is? Ik heb volgens mij eens gelezen dat ze liever een schuilplaats hebben waar ze er aan twee kanten in en uit kunnen.

  

Op 13-2-2021 at 17:07 zei BaasjevanBrownie:

Schattige foto trouwens dat ze liggen te “zonnen” op het bankje 😂


Lief hè? Van de week hebben ze daar een keer zowat de hele middag zo gelegen. Met van die blije bekkies. Af en toe zag je ze zachtjes tandenknarsen van tevredenheid. Heerlijk, daar kan ik uren naar kijken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Boef & Co:

Ik weet eigenlijk niet waarom ze er zo weinig zitten. Misschien omdat er maar één in- en uitgang is? Ik heb volgens mij eens gelezen dat ze liever een schuilplaats hebben waar ze er aan twee kanten in en uit kunnen.

 

 Ik denk dat dat wel meespeelt, maar ook dat ze niet van een schuilplekje op hoogte houden. In de natuur hebben ze natuurlijk holen onder de grond. Ze kruipen bij mij precies onder de bovenverdieping (en dat is ook het plekje waar je het minst makkelijk bij ze kan, dat zal er ook wel iets mee te maken hebben 😉). Dus wij hebben het hele hok aangepast, zodat het daar behaaglijk is. Aan de achterkant hout eraan vast getimmerd, zijkant en voorkant plexiglas. Houten bodem op klosjes eronder. Misschien ook een idee voor jullie?

Ik zou zelf nu ook niet meer zo snel voor dit hij kiezen, gezien de aanpassingen. Al is het wel leuk dat ze van boven zo op schoot komen lopen als we er op een stoel voor gaan zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .