Ga naar inhoud

Blaasgruis, calcium arm dieet.


Mira11

Aanbevolen berichten

Mijn voedster Liz heeft blaasgruis. 

Dit was te zien op haar röntgenfoto, urine is nagekeken en daar zijn verder geen gekke dingen gevonden.

Nu moet Liz op een calciumarm dieet. Timothy hooi, biks en groenten met een laag calcium gehalte. De dierenartsassistente zei dat ik niet bang hoeft te zijn dat ze te weinig calcium binnen krijgt. Ik vraag me af of dat wel echt klopt. Ze heeft natuurlijk minder nodig dan ze nu krijgt maar geef ik haar straks dan weer niet te weinig?

Iemand nog goede tips over calciumarme voeding? Met de gedroogde kruiden moet ik nog even gaan stoeien. Geen idee hoe hoog daar het calcium gehalte is. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit met hetzelfde probleem met Tommie. Zn blaas is doorgespoeld want hij had ook enorme urinebrand en echt pijn er aan. Hij krijgt nu medicijen, pijnstiller en voor de zekerheid panacur. Ik geef hem nog wel kruiden, wist niet dat dat niet handig was. Brandnetel en kamille is juist goed voor de blaas dacht ik. Ik geef hem nu Timothy hooi, beaphar care+ senior en veel andijvie (voor het vocht) ook selderij schijnt goed te zijn (dat lust meneer niet). Ze moeten veel drinken dus ik probeer ook van kruiden thee te maken in de hoop dat hij dat lekker vind (kamillethee, paardebloemthee, hooithee, brandnetelthee enzo.).

Heeft Liz ook urinebrand of overal plasjes laten?

Sinds Tommie doorgespoeld is is dat bij hem over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paardenbloemblad en brandnetel zit volgens mij juist veel calcium in maar voor zover ik weet is brandnetel juist weer vochtafdrijvend ofzo dus helpt om lichaam te spoelen maar je mag er niet teveel van geven. Echt weinig. Eetlepel ofzo.

 

Alle droogvoer is eigenlijk slechter dan vers omdat hier meer calcium in zit en er geen vocht in zit om overtollig calcium het lichaam weer uit te spoelen. Daarom geef ik het niet meer.

 

Hooi is ook droog maar wel noodzaak daarom liefst geen kruidenhooi en timothy is het beste.  Science selective 4+ zit volgens mij het minste calcium in maar wel veel vezel. 

 

Spa blauw helpt ook mee

 

Eurologist van huisdierendoktersite heb ik ook gebruikt met nog wat andere kruiden. Ik weet niet of het geholpen of meegeholpen heeft maar volgens de foto's van vandaag zijn nergens nierstenen te zien meer. Je kan op die site ook advies vragen. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Francisca:

Ik zit met hetzelfde probleem met Tommie. Zn blaas is doorgespoeld want hij had ook enorme urinebrand en echt pijn er aan. Hij krijgt nu medicijen, pijnstiller en voor de zekerheid panacur. Ik geef hem nog wel kruiden, wist niet dat dat niet handig was. Brandnetel en kamille is juist goed voor de blaas dacht ik. Ik geef hem nu Timothy hooi, beaphar care+ senior en veel andijvie (voor het vocht) ook selderij schijnt goed te zijn (dat lust meneer niet). Ze moeten veel drinken dus ik probeer ook van kruiden thee te maken in de hoop dat hij dat lekker vind (kamillethee, paardebloemthee, hooithee, brandnetelthee enzo.).

Heeft Liz ook urinebrand of overal plasjes laten?

Sinds Tommie doorgespoeld is is dat bij hem over.

Fijn dat Tommie van zijn kleine plasjes en urinebrand af is. Lijkt me erg pijnlijk.

Afgelopen maandag stopte Liz met eten en zat ze stilletjes in haar schuilhuisje. De dierenarts voelde een bobbeltje en kon niet thuisbrengen wat het was. Vandaar de röntgenfoto. Daar was blaasgruis te zien. Het was niet heel erg heftig maar wel te veel. Ze heeft een pijnstiller + ontstekingsremmer gekregen en iets om haar darmen goed aan de gang te houden. De dierenarts weet nog niet goed waar de klachten bij Liz vandaan komen. Ook het bobbeltje was niet te zien op de foto. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Boefje:

Paardenbloemblad en brandnetel zit volgens mij juist veel calcium in maar voor zover ik weet is brandnetel juist weer vochtafdrijvend ofzo dus helpt om lichaam te spoelen maar je mag er niet teveel van geven. Echt weinig. Eetlepel ofzo.

 

Alle droogvoer is eigenlijk slechter dan vers omdat hier meer calcium in zit en er geen vocht in zit om overtollig calcium het lichaam weer uit te spoelen. Daarom geef ik het niet meer.

 

Hooi is ook droog maar wel noodzaak daarom liefst geen kruidenhooi en timothy is het beste.  Science selective 4+ zit volgens mij het minste calcium in maar wel veel vezel. 

 

Spa blauw helpt ook mee

 

Eurologist van huisdierendoktersite heb ik ook gebruikt met nog wat andere kruiden. Ik weet niet of het geholpen of meegeholpen heeft maar volgens de foto's van vandaag zijn nergens nierstenen te zien meer. Je kan op die site ook advies vragen. 

 

Van paardenbloem had ik idd ook gelezen dat er veel calcium in zit. Peterselie ook, best aardig wat dingen die Liz lekker vindt hebben een vrij hoog calcium gehalte. 

Daar ben ik al gedeelte ingedoken en dat ga ik natuurlijk nog meer doen. 

Spa blauw is ook een goede optie. 

Logisch eigenlijk van de kruiden. Daar zit geen vocht meer in. 

Heb je enig idee of je ook te weinig calcium kunt geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Mira11:

Van paardenbloem had ik idd ook gelezen dat er veel calcium in zit. Peterselie ook, best aardig wat dingen die Liz lekker vindt hebben een vrij hoog calcium gehalte. 

Daar ben ik al gedeelte ingedoken en dat ga ik natuurlijk nog meer doen. 

Spa blauw is ook een goede optie. 

Logisch eigenlijk van de kruiden. Daar zit geen vocht meer in. 

Heb je enig idee of je ook te weinig calcium kunt geven?

volgens mij kan je niet snel te weinig calcium geven... overal zit het bijna in. Groenvoer, biks, hooi, kruiden, water

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De calciumbehoefte van een konijn zit op ongeveer 200 mg/kg. Als je uitgaat van 15 gram/kg van de Beaphar Care+ krijgt zit je al over de helft daarvan. In hooi varieert het nogal, dus dat is wat lastiger om te achterhalen. In timothy hooi zit ongeveer 0,5% calcium, dus zelfs als je konijn daar kilo's van eet maakt het niet veel uit. In gedroogde kruiden zit behoorlijk veel calcium, maar ook dat zal voor de meeste soorten moeilijk exact vast te stellen zijn. Van verse groente is het wel makkelijk te vinden en uit te rekenen. Ik zou ook vooral inzetten op veel groente, daar zit naar verhouding meestal niet veel calcium in en veel vocht helpt met het schoonspoelen van de blaas. Qua water zou ik even kijken of jouw kraanwater erg hard is, anders maakt het waarschijnlijk niet echt veel verschil.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Dollie:

De calciumbehoefte van een konijn zit op ongeveer 200 mg/kg. Als je uitgaat van 15 gram/kg van de Beaphar Care+ krijgt zit je al over de helft daarvan. In hooi varieert het nogal, dus dat is wat lastiger om te achterhalen. In timothy hooi zit ongeveer 0,5% calcium, dus zelfs als je konijn daar kilo's van eet maakt het niet veel uit. In gedroogde kruiden zit behoorlijk veel calcium, maar ook dat zal voor de meeste soorten moeilijk exact vast te stellen zijn. Van verse groente is het wel makkelijk te vinden en uit te rekenen. Ik zou ook vooral inzetten op veel groente, daar zit naar verhouding meestal niet veel calcium in en veel vocht helpt met het schoonspoelen van de blaas. Qua water zou ik even kijken of jouw kraanwater erg hard is, anders maakt het waarschijnlijk niet echt veel verschil.

Thanks! Ik heb net nog een oud lijstje gevonden van jou hier op het forum met calcium waardes van verschillende soorten groenten. Heel handig! 

Ik zit ook te denken om over te stappen op Selective house rabbit. Iets minder calcium met extra vitamine D en A.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Mira11:

Mijn voedster Liz heeft blaasgruis. 

Dit was te zien op haar röntgenfoto, urine is nagekeken en daar zijn verder geen gekke dingen gevonden.

Nu moet Liz op een calciumarm dieet. Timothy hooi, biks en groenten met een laag calcium gehalte. De dierenartsassistente zei dat ik niet bang hoeft te zijn dat ze te weinig calcium binnen krijgt. Ik vraag me af of dat wel echt klopt. Ze heeft natuurlijk minder nodig dan ze nu krijgt maar geef ik haar straks dan weer niet te weinig?

Iemand nog goede tips over calciumarme voeding? Met de gedroogde kruiden moet ik nog even gaan stoeien. Geen idee hoe hoog daar het calcium gehalte is. 

 

 

Hè wat vervelend @Mira11! Ik heb er geen ervaring mee en kan je geen tips geven, maar wil je wel succes wensen in je zoektocht naar het ideale dieet voor Liz! 🍀😘

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Ot&Sien:

 

Hè wat vervelend @Mira11! Ik heb er geen ervaring mee en kan je geen tips geven, maar wil je wel succes wensen in je zoektocht naar het ideale dieet voor Liz! 🍀😘

Dank je! Het is weer iets helemaal nieuws waar ik echt in moet komen. Gelukkig is het nog niet zo erg dat ze eraan geholpen hoeft te worden. Ik ga er dus alles aan doen om te voorkomen dat het erger wordt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Ah balen zeg! Hopelijk werkt een calciumarm dieet goed voor Liz. Moet ze over een tijdje terug voor een nieuwe röntgenfoto? Sterkte en beterschap!

Dank je wel! Ik verwacht wel over een poos dat er weer een foto gemaakt gaat worden. Ik heb zoiezo fijn contact met de dierenarts en assistenten. Ze belde me de volgende dag nog op hoe het met Liz ging. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei pakyakker:

Ik heb hier ook niet veel verstand van maar heb wel alles gelezen. Best wel leerzaam! Ik wens jullie heel veel sterkte en beterschap toe! Ik hoop dat je beetje een dieet kunt vinden en dat het maar snel beter mag gaan met Liz.

Dank je wel! Best wel even een gepuzzel. Ik heb nu ook wat knaagdingen gevonden die van timothy hooi  gemaakt zijn. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .