Ga naar inhoud

Help konijn wilt medicatie niet


A.F. Bergmans

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

ik moet vanwege E.C. Mijn konijn medicatie geven maar hij vind echt verschrikkelijk en wurmt zich uit de handoek en gaat er dan vandoor.. ik durf mijn hand niet onder zn kop te houden en zn lip omhoog want hij heeft me inmiddels al 3x gebeten zo verschrikkelijk vind hij het.

 

heeft iemand de gouden tip? Ik ga het morgen met appelmoes proberen maar weet echt niet of hij daar in trapt want heb het gisteren met geprakte aardbei geprobeerd en daar moest ie niks

van hebben

 

het is een dwerg konijntje dus erg klein

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medicijnen geven kan een behoorlijke uitdaging zijn. 

Belangrijk is dat je zijn kopje niet te ver achterover doet. Dat kan benauwd voor ze zijn. Het spuitje naast zijn tanden in zijn bekje doen (van de zijkant)dan hoeft zijn bekje niet ver open.

Je kunt het proberen zonder dat je hem optilt. Gewoon op de grond erbij gaan zitten en iemand anders hem vast proberen te houden. Bijvoorbeeld ik de hoek van zijn verblijf. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer orale medicatie eigenlijk altijd eerst in een papje van biks of olvarit wortelhapje te geven. Dat werkt hier heel goed en ze trappen er vrijwel altijd in, mits ze nog zelfstandig eten + ze de medicatie niet eerder via een spuitje onder dwang toegediend hebben gekregen. Het gebruik van een spuitje is voor mij echt een laatste redmiddel, als ze het niet op een andere, minder stressvolle manier willen eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het morgen ook proberen mocht te appelmoes niet werken, had ook gelezen dat iemand (zachte) tijm heeft geprobeerd en dat dat ook werkte omdat tijm een hele overheersende smaak had

bedankt voor de tip we gaan morgen eens van alles in huis halen en kijken wat werkt!

succes met jouw konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wil ook wel eens helpen het door een klein beetje geprakte banaan te mengen, mits ze hier aan gewend zijn.

 

Een probleem met deze middeltjes zoals geprakte banaan of wortel is dat er vaak veel suiker in zit. Helpt goed om ze te verleiden, maar als een konijntje al niet lekker is, dan wil je niet dat ze ook nog een gasbuik krijgen. Probeer het dus met kleine hoeveelheden, echt een theelepeltje. Ook als het hiermee lekker naar binnen gaat, niet meteen een half ovaritpotje leeglepelen omdat ze wel wat mogen aansterken, gewoon rustig opbouwen dus 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1 uur geleden zei happy211:

Het wil ook wel eens helpen het door een klein beetje geprakte banaan te mengen, mits ze hier aan gewend zijn.

 

Een probleem met deze middeltjes zoals geprakte banaan of wortel is dat er vaak veel suiker in zit. Helpt goed om ze te verleiden, maar als een konijntje al niet lekker is, dan wil je niet dat ze ook nog een gasbuik krijgen. Probeer het dus met kleine hoeveelheden, echt een theelepeltje. Ook als het hiermee lekker naar binnen gaat, niet meteen een half ovaritpotje leeglepelen omdat ze wel wat mogen aansterken, gewoon rustig opbouwen dus 😉

Bedankt voor de tip! Hij eet/ keutelt gelukkig nog heel goed dus hoop dat zo blijft en ik ga morgen een theelepel appelmoes proberen kijken of hij daar in trapt en anders basillicum

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat probleem hadden we met Gijs ook, die was niet voor de gek te houden en vocht zich een ongeluk. Op gegeven moment maar een paar tuinhandschoenen gepakt zodat hij me niet kon verwonden en in de houdgreep die spuit in zijn bek. Als het niet goedschiks gaat dan maar kwaadschiks, die medicatie moet er toch in. Ging best snel zo, half minuutje later zat hij alweer in de ren. Het klinkt heel lomp, maar uiteindelijk moet je gewoon doorpakken en dan kun je dat beter snel en daadkrachtig doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de appelmoes geprobeerd 1 theelepeltje, hij trapt er gelukkig in maar wilt niet alles in een keer dus ik heb de helft gegeven en later de andere helft, neem aan dat dit geen kwaad kan toch? 
de munt trapte hij mooi niet in, nam het buitenste blaadje (hier zat nog niks in) en liet de rest mooi liggen😂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder dwang is natuurlijk het fijnst, maar als het niet lukt, dan moet je toch "streng" zijn, doorpakken en zorgen dat de medicijnen in het konijn komen. Dat is bij ziekte helaas gewoon niet optioneel. 

 

In dit soort gevallen is mijn tactiek meestal toch gewoon doorpakken en de stress zo kort mogelijk te laten duren. Konijn in handdoek wikkelen (de bunny-burrito) en als je alleen bent dan het konijn op schoot (tussen je onderarmen) of tussen je benen houden, spuitje er in en dan weer klaar. Als je met z'n tweetjes bent kan één iemand het konijn vast houden, en de ander medicijnen geven, dat gaat meestal nog iets makkelijker. 

 

Ik maak een bunny-burrito op deze manier:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips! Mocht hij toch ineens niet meer de appelmoes willen komt dit zeker van pas! 

3 uur geleden zei Evee:

Zonder dwang is natuurlijk het fijnst, maar als het niet lukt, dan moet je toch "streng" zijn, doorpakken en zorgen dat de medicijnen in het konijn komen. Dat is bij ziekte helaas gewoon niet optioneel. 

 

In dit soort gevallen is mijn tactiek meestal toch gewoon doorpakken en de stress zo kort mogelijk te laten duren. Konijn in handdoek wikkelen (de bunny-burrito) en als je alleen bent dan het konijn op schoot (tussen je onderarmen) of tussen je benen houden, spuitje er in en dan weer klaar. Als je met z'n tweetjes bent kan één iemand het konijn vast houden, en de ander medicijnen geven, dat gaat meestal nog iets makkelijker. 

 

Ik maak een bunny-burrito op deze manier:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik weet niet of je er na 2 weken nog wat mee bent, maar ik wil je ook even onze tips meegeven (wij moesten de medicatie 26 dagen geven, dus ik neem aan dat je wellicht nog wel even te gaan hebt)!

 

Wij hadden in juni exact hetzelfde probleem. Onze Franse Hangoor ,Chester, van toen 3 maanden oud moest dezelfde medicatie nemen.

 

De medicatie geven met een spuitje was echt geen optie (hoewel het zo simpel leek toen de dierenarts het voordeed...). Zelfs het wikkelen in de handdoek kon voor ons geen soelaas bieden, omdat hij zich gewoon een gat in de handdoek (en vervolgens in mijn hand eronder) beet om eruit te geraken. Een hele hoop stress tot gevolg en als we nog maar afkwamen met een handdoek schoot hij al ergens onderin. Omdat hij nog zo jong was en we net een vertrouwensband met hem hadden opgebouwd vonden we het ook super erg dat we die op die manier al teniet deden...

 

Ik ben dus ook op zoek gegaan naar een alternatief. De eerste dagen heb ik de medicatie verwerkt in geprakte banaan. Echter, van zodra er een tikkeltje te veel medicatie in zat, had hij het snel in de smiezen en keek hij naar mij met zo 'n blik van "denk je nu echt dat ik achterlijk ben, mens?" en liet hij het gewoon staan. De medicatie heeft dan ook een sterke onaangename geur! De kunst is om de juiste verhoudingen te vinden 🙂. Als dat het geval was, smulde hij het hele goedje met plezier op (lekte het hele bordje uit!) en zat hij vaak te wachten op meer.

 

Aangezien we echter hadden gelezen dat banaan toch niet zo goed was ivm suikers en te veel kalium, hebben we vervolgens geprobeerd om met witlof te werken.

 

Onze ideale manier: 2 grote blaadjes witlof, waarbij je de blaadjes eigenlijk gebruikt als "kuipjes". In het grootste "kuipje" spuit je de medicatie (ook daar is het wel weer de kunst om de juiste verhoudingen te vinden - soms moet je het in 2 opsplitsen) en daar leg je vervolgens een heel aantal blaadjes munt of basilicum op om de geur/smaak extra te verdoezelen (die blaadjes sop je dan ook nog even goed in de medicatie). Tot slot dek je af met het tweede blaadje witlof. Vervolgens bied je hem de witlof aan, waarbij je de blaadjes stevig op mekaar gedrukt houdt, tot hij het volledig heeft opgegeten.

 

Bij ons was dat een overweldigend succes en stond hij al snel elke ochtend te wachten op zijn kruidig witlofhapje 😀

 

Hopelijk ben je daar nog wat mee! 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op biks doen of wat bij mij jaren geleden werkte was stukje gedroogd brood. Het kon helaas toen niet anders omdat Noellie toen na elke keer oppakken draaide en over de grond rolde met bloeddoorlopen oogjes en stuiptrekkingen. Droog broodje at ze zonder ellende en was ze nog blij mee ook. Maar het is niet het gezondste alternatief. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .