Ga naar inhoud

Madenziekte


Newby1981

Aanbevolen berichten

Ik behandel alleen konijntjes die een groter risico lopen. Oudere konijntjes, zieke  of zwakke konijntjes, konijntjes die gevoelig zijn voor diarree.

 

Maar als het je rust geeft, dan zou ik zeker een preventieve spray gebruiken. Met het aanhoudende warme weer is het risico best aanwezig, het hoeft maar een wondje, vochtig plekje in de vacht of wat plakkende blindedarmkeutels te zijn en als je pech hebt zitten er maden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vliegen komen toch af op keutels/urine? Ik haal meerdere keren per dag alle keutels en plasjes weg uit de wc. De prullenbak staat naast de ren. Ook heb ik citroenmelisse staan als “muurtje” bij de ren. Ik kijk hun kontjes regelmatig. Ze zijn 1 jaar en de ander 10 maanden.

 

Bij warm weer krijgen ze bevroren flessen in een oud T shirt. Groenvoer haal ik na een uur weg.

 

Zijn er meer situaties waar ik rekening mee moet houden ter het verkomen van myiasis? 

 

 

Volgens mij heb ik een halve dwangneurose ten opzichte van het ziek worden van mijn konijnen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, dat herken ik, heb ook een soort lichte dwangneurose wat betreft de gezondheid van m’n diertjes. Ik was al bang voor die madenziekte maar dan komt het gisteren zo uitgebreid in het nieuws en dan denk ik ‘o jee, is het echt zo erg’. Hun hok houd ik sowieso goed schoon en hun 2 toiletbakken verschoon ik iedere dag. Maar helaas keutelt en plast Binky in z’n nachthok. 

 

Adviseren jullie een bepaalde spray die je ook bij de dierenwinkel kan kopen? Ik weet niet of alle dierenartsen zaterdagmorgen open zijn hier.

 

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vliegen komen inderdaad vooral af op keutels. Maar ook op wondjes en bloed. En vochtige, broeierige plekken vinden ze ook fijn om eitjes in te leggen. Heeft jouw konijn dus een traanoogje, in de waterbak gestaan en het niet goed droog gemaakt, of leg je natte handdoeken in het verblijf waar ze op liggen met de warmte (niet aan te raden) dan is er dus een groter risico op madenziekte. 

 

Ik gebruik zelf de beaphar anti-myiasis, die verkoop ik ook in de webwinkel: 

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/anti-madenziekte-myasis.html

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spray ze altijd in, in april en augustus ongeveer. Ik denk dat ik ze dit weekend alvast maar inspray, ivm het warme weer. Daarnaast bekijk ik ook regelmatig of ze nog schoon zijn en verschoon de bak wat vaker met dit weer. Ik heb de spray gewoon bij dierenwinkel gekocht, dus je hoeft niet per se naar de dierenarts hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Evee aangeeft, een van de nijnen hier is een oud mannetje en verzorgt zich niet meer goed. Hij heeft ook soms een traanoogje. Laatst had hij dus over zijn hele lijfje vliegeneitjes, ik schrok me helemaal suf omdat hij verder schoon is van onderen en normaal poept en plast. De DA zei dat hij voor vliegen waarschijnlijk aantrekkelijk ruikt omdat hij zich niet meer zo goed wast. 

Ik kon hem gelukkig helemaal schoon maken (met een vlooienkammetje alle eitjes uit de vacht kammen, natte vacht rondom het oogje helemaal kort geknipt) en daarna met No Myasis (van de DA, omdat ik in een soort paniek naar hen belde wat ik moest doen, er zit Ivermectine in de spray, ik weet niet wat er in andere sprays zit) ingesprayd. Het helpt. Ik kijk hem nu wel elke dag een paar keer na want ik moet er toch  niet aan denken dat ik al 11 jaar voor hem zorg en dan hem dan aan zoiets afschuwelijks als die smerige vliegen kwijt zou raken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mocht iets van 10 sprayen over hem heen sprayen, weet niet meer zeker, staat op de verpakking hoeveel je mag. Je moet het wel elke maand herhalen in de "gevaarlijke maanden" dus met 1 flesje heb je denk ik niet genoeg voor de hele zomer bij 4 konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die van Beaphar, ook met ivermectine. Dat is 12 weken werkzaam dus ik spray ze twee keer per jaar, in het voorjaar en in de zomer. Er staat niks op over vaker insprayen. Er zit 75 ml in en daar heb ik al zes behandelingen mee gedaan. Het is nog niet eens voor de helft leeg, dus één zo'n flesje is meer dan genoeg hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even gekeken, ik heb de Nomyasis van AST Farma, 75 ml, 16 sprayen per dier als het boven de 2 kg is, tijdens risicovolle maanden een keer per maand toedienen.

Wel raar dat dat zo verschillend is per merk als er toch hetzelfde spul in zit :-/ In dit flesje zit Ivermectine 0,5mg/ml 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, vreemd hè? Er zit ook in beide net zoveel ivermectine. Ik denk dat je die beaphar ook wel wat vaker zou kunnen gebruiken dan, zeker als je dieren hebt die om wat voor reden dan ook sneller een vies kontje hebben. Er staat in de bijsluiter van die van beaphar dat er wel minstens vier weken tussen de behandelingen moet zitten, maar niet dat je ze vaker in mag sprayen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me ernstig af in hoeverre zulke middelen werkelijk effectief zijn.  Maar dit terzijde: gewoon waakzaam blijven en bij de minste of geringste aanwijzig dat een konijn ongemakkelijk is, het signaleren van een blauwe vlieg bij het hok etc checken, en natuurlijk de basis-hygiëne moeten voldoende zijn.  Een gezond konijn weet de vliegen prima van z'n/haar lijf te houden.  Zodra je wél vliegen bij het konijn ziet is er duidelijk iets aan de hand, aarzel je geen moment te checken, en dat lijkt mij ook het moment dat je aan dat soort middelen kunt denken naast het aanpakken van de oorzaak.
Natuurlijk moet je bij een oud of zwak konijn extra waakzaam zijn, en ik denk dat die middelen met name daar wellicht ook op z'n plaats zijn.
Een zorg bij het 'standaard gebruik' van dergelijke middelen is, naast de m.i. onnodige extra belasting met medicatie (ok, geen medicatie, maar je begrijpt wat ik bedoel) zonder medische aanleiding, dat het een 'valse zekerheid geeft', m..a.w., als je je konijn daarmee hebt behandelt, en je ziet iets verontrustends, hoe groot is de kans dan dat je denkt: "ik maak me overdreven zorgen, het kunnen geen maden zijn"?  Ik ga wat kort door de bocht hier natuurlijk.
Daarnaast zijn zulke middelen duur, en dat geld kan veel beter besteed worden aan werkelijk urgente medische zorg, goede voeding etc.  Niet iedereen heeft onbeperkte middelen, hoe veel je ook om je langoren geeft.

Hoe dan ook, mijn ervaring van jaren voor een hoop konijnen zorgen is dat de vliegen pas komen als er echt iets aan de hand is.  Dus een konijn met iets dat ze interesseert: plakpoep, wond, vieze neus of oog, of een vies hok. Zolang de hygiëne en gezondheid van de nijnen op peil is heb je er geen last van, vinden ze niks in de verblijven dat ze interesseert en zie je dus ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Okki:

ik  gebruik het voor de zekerheid én ik controleer mijn konijnen regelmatig. Het stelt mij gewoon wat meer gerust.

Dat is voor mij ook de reden dat ik het doe. 

 

1 uur geleden zei Daniël Leeuwenberg:

Daarnaast zijn zulke middelen duur, en dat geld kan veel beter besteed worden aan werkelijk urgente medische zorg, goede voeding etc.  Niet iedereen heeft onbeperkte middelen, hoe veel je ook om je langoren geeft.

Ik merk dat ik enigszins geïrriteerd ben door deze opmerking. Ongetwijfeld heel goed bedoeld, ik denk dat iedereen wel voor zichzelf kan bepalen waar hij zijn geld aan uitgeeft. Ik heb uiteraard ook geen onbeperkte middelen, maar als ik iets belangrijk vind dan maak ik er geld voor vrij. En dit gaat echt niet ten koste van de overige verzorging van de konijnen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een flesje anti-madenspray is inderdaad de wereld niet qua kosten, lijkt me.
Hier overigens 2 kerngezonde konijnen met schone kontjes en geen plakpoep, maar er zitten wel degelijk vliegen bij de bak. Want het stikt sowieso van de vliegen in huis. (Dat komt echt door de warmte, want zoals nu hebben we het echt nog nooit meegemaakt. En de konijnenbak heb ik 2 dagen geleden nog volledig verschoont en uitgesopt, de afwas is gedaan, de vuilniszakken brengen we regelmatig naar de container beneden, etc.)

 

Ik behandel die van mij overigens niet altijd met spray omdat ik ze dus voortdurend om mij heen heb lopen (de konijnen, niet de maden ;) ) en ze dus vrij gemakkelijk goed/vaak in de smiezen kan houden. Ze liggen ook regelmatig uitgestrekt en dan kijk ik ook altijd even onder hun staart. Buitenkonijnen zou ik voor mijn eigen gemoedsrust wel behandelen, daar heb je soms net iets minder vaak zicht op.

Begin deze week ga ik ook nog even langs bij familie om een konijntje van ernstig vervilte plekken bij haar billen te ontdoen (kan familie niks aan doen, ze hebben haar overgenomen van andere mensen. We hadden al geprobeerd de klitten weg te halen, maar toen ging ze mooi 4 dagen in hongerstaking door alle veranderingen/stress...). Dus ik hoop dat die vliegen zich vandaag en morgen nog even koest houden. (Konijn houdt zich wel schoon, ook die klitten waren de vorige keren niet vies gelukkig)

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Daniël Leeuwenberg:

Ik vraag me ernstig af in hoeverre zulke middelen werkelijk effectief zijn.  Maar dit terzijde: gewoon waakzaam blijven en bij de minste of geringste aanwijzig dat een konijn ongemakkelijk is, het signaleren van een blauwe vlieg bij het hok etc checken, en natuurlijk de basis-hygiëne moeten voldoende zijn.  Een gezond konijn weet de vliegen prima van z'n/haar lijf te houden.  Zodra je wél vliegen bij het konijn ziet is er duidelijk iets aan de hand, aarzel je geen moment te checken, en dat lijkt mij ook het moment dat je aan dat soort middelen kunt denken naast het aanpakken van de oorzaak.
Natuurlijk moet je bij een oud of zwak konijn extra waakzaam zijn, en ik denk dat die middelen met name daar wellicht ook op z'n plaats zijn.
Een zorg bij het 'standaard gebruik' van dergelijke middelen is, naast de m.i. onnodige extra belasting met medicatie (ok, geen medicatie, maar je begrijpt wat ik bedoel) zonder medische aanleiding, dat het een 'valse zekerheid geeft', m..a.w., als je je konijn daarmee hebt behandelt, en je ziet iets verontrustends, hoe groot is de kans dan dat je denkt: "ik maak me overdreven zorgen, het kunnen geen maden zijn"?  Ik ga wat kort door de bocht hier natuurlijk.
Daarnaast zijn zulke middelen duur, en dat geld kan veel beter besteed worden aan werkelijk urgente medische zorg, goede voeding etc.  Niet iedereen heeft onbeperkte middelen, hoe veel je ook om je langoren geeft.

Hoe dan ook, mijn ervaring van jaren voor een hoop konijnen zorgen is dat de vliegen pas komen als er echt iets aan de hand is.  Dus een konijn met iets dat ze interesseert: plakpoep, wond, vieze neus of oog, of een vies hok. Zolang de hygiëne en gezondheid van de nijnen op peil is heb je er geen last van, vinden ze niks in de verblijven dat ze interesseert en zie je dus ook niet.

Je weet werkelijk niet wat je zegt. Vliegen zitten hier ook in de keuken, of ze komen wel eens op mij zitten. Is er dan met mij ook iets aan de hand, of met mijn keuken? Ik zorg ontzettend goed voor mijn konijnen en ja hoor, er vliegen gewoon groene vliegen rond.

Vervelend stuk tekst van je, realiseer je je dat? Alsof ik maar wat aanrommel en totaal geen verstand heb van mijn konijnen. 

Je geeft mij de indruk dat je jezelf erg graag hoort en jezelf een soort Gandalf the Grey vindt. Bluhhh.... 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Marjoleink:

Heeft iemand tips hoe je een konijn het handigst inspuit? In elk geval met zijn tweeën denk ik?

Je kunt konijn gewoon op een tafel neerzetten en dan van zo'n 15 cm afstand sprayen, even hand voor de oogjes houden en doe zelf ook handschoenen aan. 
Daarna op het kontje zetten en dan even tussen de pootjes sprayen. 

Het lukte mij alleen, maar bij een beweeglijk konijn misschien maar even met 2 man doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik het spul ook niet. Ik heb 2x myasis gehad en beide keren was het bij een chronische plakpoep buiten konijn in de zomer. Ik maak me dus geen zorgen over mijn gezonde binnen nijnen die 3 hoog wonen. Ik vind het wel een fijn idee dat het spul bestaat, dat had ik 10 jaar eerder moeten weten met mijn plakpoepers!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op aanraden van de dierenarts (konijnkundig) mag ik de anti myasis spray zelfs bij noodzaak elke dag sprayen, dit kan volgens haar geen kwaad. Nu is mijn konijntje incontinent als restverschijnsel van EC dus zijn heeft weleens een natte achterkant, dus nu extra risico. 2x per dag controleer ik haar maar ik spray haar nu ook 1x per week in, gewoon voor de zekerheid. Zij heeft al eens maden gehad, dit wil ik nooit meer meemaken. Mijn andere konijn heeft nergens last van en houdt zichzelf goed schoon dus die spray ik 2x per jaar in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke dag lijkt mij wel wat veel, ivermectine is wel een anti-parasietenmiddel. Elke dag sprayen is toch echt wel een behoorlijke overdosering,  dat zou ik niet aanraden.

 Maar bij konijntjes die echt gevoelig zijn zou ik normaal gezien elke 8 weken sprayen adviseren. Bij echt extreme gevallen waar veel plakpoep/risico is zou je elke maand nog kunnen doen (het standaard advies is eens in de 12 weken).  Maar dagelijks zou ik echt niet doen. Het is dit jaar ook wel echt heel lang warm achter elkaar, er zitten echt veel vliegen en insecten overal. Normaal is de 1x per 8 weken in de zomer echt ruim voldoende om het konijn te beschermen. 

 

Ivermectine kan in zeldzame gevallen wel bijwerkingen hebben, maar normaal gezien zou je er niet snel mee overdoseren, vandaar dat het ook een vrij te krijgen middel is wat veel bij huisdieren gebruikt wordt. Als je elke dag gaat sprayen is het risico op bijwerkingen echter wel een heel stuk groter. Bijwerkingen van (over)behandeling met ivermectine kunnen zijn trillen, buikpijn, evenwichtsstoornissen, minder goede eetlust, lichaamszwakte, ademhalingsproblemen, koorts, rillingen, (spier)pijn en soms ook jeuk. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .