Ga naar inhoud

Madenziekte


Newby1981

Aanbevolen berichten

Ik heb bij de action insectengaas gekocht en een soort klitterband tape. Dat kun je op maat knippen op het hok plakken zodat je horren voor de open stukken hebt maar het nog wel 'doorwaait'. Dan komen er geen vliegen bij. Dat geeft mij heel veel rust. Daarnaast heb ik als student het geluk dat ik nu vakantie heb en ieder uur even bij ze kan kijken of alles nog goed gaat op deze warme dagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb anti myiasis van beaphar gekocht. Zojuist allebei ingesprayd. Ik ga aankomend weekend een nachtje weg en ik vind het een prettig idee als ze ingesprayd zijn. Mijn konijnen zijn erg schoon en hebben zich allebei erna gewassen. Helpt het spul nu nog en is het erg als ze het binnen krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Rian:

Ik zou vooral het advies op de verpakking opvolgen. Een standaard advies bij medicatie of toepassingen vind ik slecht advies. 

 

Ik snap de laatste zin niet helemaal. Als ik het goed heb staat er op de verpakking als advies eens per 12 weken sprayen, maar ook dat de minimale interval 4 weken moet zijn. Dat begrijp is als, normaalgezien is eens in de 12 weken voldoende, maar bij veel risico mag je het ook eerder herhalen, mits de 4 weken interval er maar tussen zit. Dat is toch gewoon het advies van de verpakking dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel m.b.t. 2 van mijn konijntjes. Ze zijn erg stressgevoelig, eentje kwijlt altijd heel erg bij de dierenarts, en de andere wil absoluut niets met mensen te maken hebben. Dat is altijd leuk bij de dierenarts, Tara doet echt haar bekje niet open.

Moet ik deze twee wel inspuiten? Of bezorg ik ze daarmee zoveel stress dat het alleen maar problemen geeft met dit weer? Heeft iemand een mening?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts is altijd wel een stressgevoelig momentje, ik denk bij heel veel konijnen. Daarom zou ik op het moment ook alleen naar de dierenarts gaan als het echt noodzakelijk is en dingen als castratie, inentingen enz als het mogelijk is toch even uitstellen tot het weer wat koeler weer is. De stress van zo een bezoek, in combinatie met de warmte, zou ik mijn konijnen niet graag aan doen. Ook koppelen, behendigheid en dat soort dingen echt even niet doen met dit warme weer.

 

 Maar in het normale, dagelijkse doen, is die stress als het goed is echt een heel stuk minder aanwezig. Zorg dat het verblijf zo is ingericht dat de konijnen zich er prettig voelen en in spannende situaties lekker weg kunnen kruipen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprayen kan wel denk ik, als je het maar kort (en met rust) doet. Als ze daarna gelijk weer hun verblijf in kunnen dan zal het minder stressvol zijn dan een dierenartsbezoek.

(Als ik naar die 2 van mij kijk is dat wel zo. Ze worden wel even angstig van nagels knippen/sprayen/etc, maar niet zo hyperventilerend apathisch als bij de DA.)
 

En ik ga vandaag toch ook een konijn van familie eens grondig uit de klit halen (kon familie niks aan doen, die hebben het beestje overgenomen van vrienden). Ik ben er niet zo'n fan van met de hitte - en omdat ze dus sinds kort in een nieuwe omgeving zit en een nieuwe vriend heeft - maar die enorme viltplekken op d'r kont zijn natuurlijk een recept voor maden als daar vuil in blijf zitten. We sprayen haar dan ook gelijk maar even in hadden we bedacht. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze zullen ook wel aan haar huid trekken. Ik had het al een beetje geprobeerd rustig los te werken toen ze er net was, maar daarop besloot ze 4 dagen in een soort hongerstaking te gaan. Dat was dus even iets teveel van het goede ;)
 

Maar die maden vind ik altijd wel een dingetje hoor. Het is dat ik de afgelopen weken veel vrij ben geweest en waarschijnlijk daardoor deze zomer pas 1 konijn met maden heb gezien, maar het blijft afschuwelijk. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het inmiddels 2x gezien, gelukkig niet bij eigen konijnen. 1x op de kinderboerderij waar ik vroeger vrijwilligerswerk deed (konijntje was 's ochtends bij de voer&controle ronde in orde, maar kreeg in de middag diarree en tegen de tijd dat we het zagen eind van de middag bij de ronde, zaten er al maden op, die heeft het gelukkig wel overleefd) en 1x bij mensen die echt ouderwets konijnen hielden, hokje achter in de tuin. Vies hok. Vies konijn. Dat diertje is ingeslapen helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het gaat echt ontzettend snel. Ik heb er nu denk ik een stuk of 5 gezien. Dat vind ik best wat, gekeken naar mijn part time functie en mijn nog niet zo lange staat van dienst, en het feit dat we op mijn huidige werkplek maar weinig konijnen over de vloer krijgen.

Die van dit jaar hebben we ingeslapen; eigenaren hadden het diertje de avond ervoor nog vrolijk gezien, en in de ochtend wilde het beestje niet meer lopen. Ik tilde een achterpoot op, en ik zag het al gelijk. Brr...

 

Het jaar ervoor was het vaker raak (toen werkte ik wel meer uren..) en ik geloof dat we wel enkele konijnen hebben kunnen redden, maar eentje was echt rampzalig. Bij elke haal met het scheerapparaat was het een krioelende massa van maden; op het konijn zelf, op het scheerapparaat, en de prullenbak leek wel te leven. Arm, arm beest. En we waren inmiddels halverwege de rug en het hield maar niet op. Overal kapotte huid, de vacht liet met plukken tegelijk los...en dat arme dier compleet in shock van de pijn. (Uiteraard wel pijnstilling gegeven.) Toen hebben we de eigenaar er toch echt van overtuigd dat ze NU moest komen en dat er echt geen redden meer aan was.  Ik heb het samen met een dierenarts gedaan, en dat was wel eentje die van aanpakken wist, maar we stonden toch mooi met z'n twee te kokhalzen. Het is dat het zo zielig voor de konijnen is en dat je ze wil helpen (ik draag vaak zelfs geen handschoenen omdat ik zonder veel beter kan voelen of er nog wat zit...) maar ugh.....abcessen opensnijden is minder smerig. (Ik heb ook een beetje trypofobie, dat helpt NIET...)

 

En ook een konijntje op mijn stage-adres - het stomme is dat ik me het diertje niet eens meer precies voor de ogen kan halen (hangoor, ik dacht bruinig maar er kan ook wit bij gezeten hebben...) - maar wat heb ik gehuild om dat dier toen. Ene dag kwam ze binnen vol maden; de dierenarts kwam naar me toe met een knipoog dat 'ie wel een klusje voor me had (dan moet je eigenlijk hard wegrennen..). Nouja goed, diertje gewassen, eindeloos veel maden eraf geplukt met een pincet, en door diezelfde dierenarts laten controleren op open wonden; de maden waren overwonnen! Yes!

De volgende ochtend wilde ik haar dwangvoeren maar voelde ik een bol buikje. Naar de dierenarts gelopen en zijn gezicht vertrok al snel; we hadden de dag ervoor de enorme tumor in de buik door de haast om die maden weg te krijgen gewoon over het hoofd gezien. Shit.... konijntje is uiteindelijk ingeslapen. Eigenaar kon/wilde er niet bij zijn, dus ik ben er bij gebleven. Mijn hart brak echt in duizenden stukjes. :(

 

Maar goed, afijn, vanmiddag dus knippen en kammen. ;)

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spray ze ook altijd preventief in, ondanks dat ze (weet je natuurlijk nooit 100%) gezond zijn. Het kan echt zo snel gaan.. ze hoeven maar 1 keer plakpoep te hebben en als je net pech hebt..

Een aantal jaren geleden is mijn cavia overleden aan maden. Wat was dat afschuwelijk.. hij was al oud en heeft waarschijnlijk een keer diarree gehad.. en toen was het al te laat :( Soms hoe schoon je het hok ook houdt, hoe goed je er ook op let.. het kan zo snel gaan! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 21-7-2018 at 23:16 zei Marjoleink:
Op 21-7-2018 at 21:19 zei Daniël Leeuwenberg:

Daarnaast zijn zulke middelen duur, en dat geld kan veel beter besteed worden aan werkelijk urgente medische zorg, goede voeding etc.  Niet iedereen heeft onbeperkte middelen, hoe veel je ook om je langoren geeft.

 

Ik merk dat ik enigszins geïrriteerd ben door deze opmerking. Ongetwijfeld heel goed bedoeld, ik denk dat iedereen wel voor zichzelf kan bepalen waar hij zijn geld aan uitgeeft. Ik heb uiteraard ook geen onbeperkte middelen, maar als ik iets belangrijk vind dan maak ik er geld voor vrij. En dit gaat echt niet ten koste van de overige verzorging van de konijnen. 

 

 Ik probeerde hier duidelijk te maken dat naar mijn ervaring dergelijke middelen wellicht niet (altijd) nodig zijn.  In een andere situatie dan de mij bekende kan dat anders liggen, dat had ik misschien wat duidelijker kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-7-2018 at 22:10 zei Okki:

@Daniël Leeuwenberg ik gebruik het voor de zekerheid én ik controleer mijn konijnen regelmatig. Het stelt mij gewoon wat meer gerust. Duur vind ik het niet, een flesje van beaphar kost €11,50 en daar doe je best lang mee, met twee konijnen.

 

Ik kan me levendig voorstellen dat je extra zekerheid wil, en ik heb ook zeker niet willen suggereren dat je dat niet moet doen.   Helaas is 11,50 voor sommigen toch een hoop geld, met in het achterhoofd dat er nog zoveel meer nodig is en kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch blijf ik zitten met de vraag: hoe effectief zijn die middelen?  Ik schreef eerder al dat in mijn ervaring als er geen aanleiding is de vliegen sowiezo wel weg blijven bij de nijnen (en dat zou soms anders kunnen zijn, ik heb het in ieder geval nooit waargenomen), maar ik kan me heel goed voorstellen dat je iedere extra bescherming wilt geven.  Maar ik ben toch ook benieuwd naar de gevallen waar er wél aanleiding is, dus bij de konijnen met plakpoep, wonden, traanoogje, om wat voor reden dan ook, waar die vliegen dus werkelijk steeds naar dat konijn trekken: werken die middelen dan ook werkelijk afstotend? geven ze 100% zekerheid?  Of in ieder geval merkbaar verschil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Daniël Leeuwenberg:

Toch blijf ik zitten met de vraag: hoe effectief zijn die middelen?  Ik schreef eerder al dat in mijn ervaring als er geen aanleiding is de vliegen sowiezo wel weg blijven bij de nijnen (en dat zou soms anders kunnen zijn, ik heb het in ieder geval nooit waargenomen), maar ik kan me heel goed voorstellen dat je iedere extra bescherming wilt geven.  Maar ik ben toch ook benieuwd naar de gevallen waar er wél aanleiding is, dus bij de konijnen met plakpoep, wonden, traanoogje, om wat voor reden dan ook, waar die vliegen dus werkelijk steeds naar dat konijn trekken: werken die middelen dan ook werkelijk afstotend? geven ze 100% zekerheid?  Of in ieder geval merkbaar verschil?

 

Durf ik niet te zeggen,  daarvoor zou je een proef moeten opzetten met controlegroep. Maar ik denk dat zo'n proef opzetten nog vrij lastig is; want wanneer is het de spray die de vlieg er weerhoudt, en wanneer iets als lichaamsgeur? (Waarom wordt de ene mens wel door muggen lekgeprikt, en bij de ander niet? Dat idee ;) )
 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Daniël Leeuwenberg:

 

Ik kan me levendig voorstellen dat je extra zekerheid wil, en ik heb ook zeker niet willen suggereren dat je dat niet moet doen.   Helaas is 11,50 voor sommigen toch een hoop geld, met in het achterhoofd dat er nog zoveel meer nodig is en kan zijn.

Ik denk dat als €11,50 al een probleem is voor een flesje waar je een paar jaar mee kunt doen, je helemaal niet aan huisdieren moet beginnen. Een zak voer kost meer. Maar goed, het is geen moeten zoals voer dat wel is en iedereen kan zelf bepalen of hij het er voor over heeft 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Okki:

Ik denk dat als €11,50 al een probleem is voor een flesje waar je een paar jaar mee kunt doen, je helemaal niet aan huisdieren moet beginnen. Een zak voer kost meer. Maar goed, het is geen moeten zoals voer dat wel is en iedereen kan zelf bepalen of hij het er voor over heeft 

Ik heb ook niet gezegd dat het 'een probleem' is als het nodig is: dan is het nodig en zorg je ervoor dat het er komt.

  Al ben het ook met je eens dat de kosten, zoals je het hier stelt, reuze meevallen. Ik stel ter discussie of het zinnig is dergelijke middelen te gebruiken als er mijns insziens geen aanleiding toe is.

  Dat financiële overwegingen daar óók in kunnen meespelen (naast andere, die ik immers óók benoemd heb) lijkt me niet zo vreemd.  Als die factor voor jou bij een dergelijk bedrag niet meespeelt kun je die uitschakelen in je overwegingen.  Helaas is dat niet voor iedereen het geval.  ...'dan moet je maar geen huisdieren nemen'... kan ik niet zo veel mee.  Waar ligt die grens?  BIj een ideale voerbak van 5eu ipv een bruikbare uit de rommelbak? Bij een operatie van 1000 euro? dat is voor iedereen anders, triest genoeg.  En ik vind het behoorlijk kwetsend  daar licht over te oordelen.  Zeker als je daarmee suggereert dat dat iets zegt over iemands zorgvuldigheid bij de zorg en liefde voor een huisdier.  Maar dit is een andere discussie dan het hier over gaat, het gaat hier immers over de toepassing van anti-myasis-middelen.

  Dus ik stel voor dat onderwerp verder hier te laten voor wat het is.  Ik ga er hier op in omdat het al een paar keer ter sprake komt, maar het lijkt me hier ongepast (en ik realiseer me dat ik het wellicht in eerste instantie ter sprake heb gebracht, als één van de argumenten bij het ter discussie stellen van die middelen).  misschien moet over dit soort kwesties een nieuw topic geopend worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Marjoleintje:

 

Durf ik niet te zeggen,  daarvoor zou je een proef moeten opzetten met controlegroep. Maar ik denk dat zo'n proef opzetten nog vrij lastig is; want wanneer is het de spray die de vlieg er weerhoudt, en wanneer iets als lichaamsgeur? (Waarom wordt de ene mens wel door muggen lekgeprikt, en bij de ander niet? Dat idee ;) )
 

 

Oww haha daar weet ik wel het antwoord op ;) Op de konijnenvraag over de werkzaamheid van het middel niet, er zijn natuurlijk wel onderzoeken gedaan naar de werkzaamheid van de middelen die op de markt zijn, maar ik betwijfel of dat in zo een specifieke zin is gedaan als in een product tegen myiasis bij konijnen. Het is wel zo dat ik nog nooit gehoord heb dat een konijn dat recent ingesprayed was met een anti-maden spray, alsnog maden kreeg. Dus voorlopig geloof ik dan toch de verpakking maar, tot tegendeel is bewezen ;) 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ik reageer nog even op de twijfels van de werkzaamheid: hoewel het anti-myiasis middel misschien niet als specifiek product (anti myiasis voor konijnen) in zo verre getest is, zijn de ingedienten wel getest en mogen die met een bepaalde werkzaamheid in europa op de markt gebracht worden. Daar zijn best strenge regels voor en controles op. Je kan er dus zeker wel vanuit gaan dat het iets doet, mits je het middel op de juiste manier gebruikt volgens de bijsluiter. 

 

Met de goedkopere middelen die in de vrije verkoop zijn (en dan bedoel ik meer vlooien- en wormenmiddelen) is het vaak wel zo dat ze maar heel beperkt/specifiek werken, en niet altijd de meest handige werkzame stof hebben. Zo zijn er bijvoorbeeld wormenmiddelen te koop voor konijnen, die tegen wormensoorten werken die bij konijnen niet/nauwelijks voor komen. Dat is een beetje zonde van je geld. Goedkoop is dus niet altijd verstandig, zeker niet bij konijnen omdat die toch voor bepaalde middelen waar honden en katten wel tegen kunnen gevoelig zijn.   Maar wat betreft de myiasis sprays werken die voor zo ver ik weet allemaal met dezelfde werkzame stof in dezelfde hoeveelheid, of je deze nou bij een dierenarts of in de winkel koopt. Laten we het er op houden dat iedereen prima voor zijn eigen situatie, voor zijn eigen konijnen kan bepalen of preventief behandelen nodig is of niet. Je weet nu in ieder geval dat het bestaat. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Evee:

. Je weet nu in ieder geval dat het bestaat. 

Ja, en daar ben ik bijzonder blij mee, want ik kende het niet. Zoals iemand anders al zei :had ik dat maar geweten bij m'n plakpoepers l(of vul verder maar in, ik heb meerdere kwetsbaren verzorgd, en de eerstvolgende zal ik zeker zo'n flesje voor kopen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .