Ga naar inhoud

Vriendje overleden aan cuniculi, wanneer koppelen?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben Sandra en heb al meermalen met interesse dit forum gelezen en veel kennis opgedaan. Vooral over de nare ziekte cuniculi wat ik recent van dichtbij heb moeten meemaken. Ik probeer t kort samen te vatten:

Konijn Pim begon op zaterdag 6 januari zich pips te gedragen en wilde niet eten. Gelijk begonnen met dwang voeren dat ik gelukkig in huis had. Maandag naar de dierenarts gegaan omdat er geen progressie waarneembaar was. Zijn gebit is bekeken en zijn kiezen een beetje bijgevijld vanwege minimale haakjes. Maar verder niks bijzonders. Pijnstillers mee en tips om Pim te verleiden weer te eten. Een enkel blaadje andijvie wilde hij wel eten, maar verder moest ik m blijven voeren want anders at hij niet. Soms wilde hij graag eten, soms niet. Vanaf woensdag zag ik vreemde neurologische klachten; scheef koppie, verminderd evenwicht en een oog dat steeds heen en weer weefde. Dus hup weer naar de dierenarts en flink wat medicijnen mee gekregen voor hem én zijn vriendin Pom. Ik heb ik Pim en Pom naar binnen gehaald. Vanwege de kou, maar ook omdat hij in het buitenhok grotere kans loopt op verwondingen door bijvoorbeeld van een trappetje te vallen. Helaas is hij niet echt opgeknapt en kreeg hij afgelopen zondag een enorme terugval. Hij bleef maar over zijn as tollen. Dit was voor mij een teken dat t genoeg is geweest. Hij at nog steeds niet zelf en werd alleen maar slechter. Maandag is Pim dus helaas ingeslapen. 
 

En nu kom ik bij mijn vragen. Pom moet ik doorbehandelen met fenbendazol tot in ieder geval volgende week woensdag. Gelukkig heeft ze geen klachten, behalve dat ik haar verdrietig vindt en ze  niet zo veel eet. 
- wanneer koppel ik haar met een nieuw maatje? Wanneer de kuur voorbij is? Of zo snel mogelijk? Dat raakt ook mijn punt over huisvesting.

- Pom zit nu binnen (1 week), maar heeft buiten veel meer ruimte. Ik wil haar dus weer zo snel mogelijk naar buiten, maar de overgang is wel heel groot nu. Op aanraden van de dierenarts zit ze nu in een koudere zolderkamer (het is daar nu 14 graden) en zou ze wanneer de temperaturen volgende week weer wat omhoog gaan naar buiten kunnen. Denken jullie dat ook? Misschien met een snugglesafe voor de nachten? We wonen overigens aan de kust dus de lage temperaturen zijn hier minder extreem dan in t midden en zuiden van het land. 

 

Er zit een konijnen opvang hier in de buurt die ervaring heeft met koppelen. Zij hebben wel enkel buiten konijnen én zoals gezegd zit Pom nu door haar zieke en inmiddels overleden maatje al een week binnen. Het liefste zou ik Pom zo snel mogelijk buiten weer de ruimte én een nieuw vriendje gunnen. Wat zijn jullie ideeen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst, sterkte met het verlies van Pim.

 

Koppelen kan waarschijnlijk pas na de kuur. Je kunt alleen niet wachten met het naar buiten doen. Een week binnen vraagt eigenlijk al om actie, je zou het op kunnen rekken tot 10 dagen, maar niet langer.

 

Ik vrees dus dat je Pom morgen al naar buiten zal moeten doen. Dit doe je het beste aan het einde van de ochtend, zodat de temperatuur de eerste uren niet meer zakt en misschien nog iets oploopt. Deze situatie is niet beter te maken helaas, of je moet een schuur of garage hebben waar je een temperatuur van een graad of 5 of lager kunt creëren, waardoor ze nu beschut zit en je haar misschien wat makkelijker kunt pakken voor de medicatie. Die 14 graden waar ze nu zit voorkomt niet dat ze in de rui gaat raken. Ik weet dat het vanaf zondag warmer wordt, maar dat gaat gepaard met veel wind, dus de gevoelstemperatuur kan wel eens wat lager liggen.

 

Er is gewoon geen goed advies voor nu, behalve dan, zorg ervoor dat ze niet in de rui komt en als ze buiten zit zorgen voor veel stro en snugglesafes. Wat je ook kunt doen is nu alvast bellen met de opvang, zodat je na volgende week woensdag een afspraak in kunt plannen. Dan heb je dat maar vast staan, de ren is toch niet neutraal, dus het is geen probleem dat ze daar een paar dagen in haar uppie zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft Pom ook symptomen van EC? Of wordt ze alleen voor de zekerheid meebehandeld? 

 

Als ze verder zelf niet ziek is, kan ze wel snel weer naar buiten. De overgang is inderdaad groot, maar als je haar langer dan 10 dagen binnen houdt, dan verliest ze haar wintervacht en moet ze tot mei binnen blijven.

 

Wanneer je kan koppelen hangt een beetje van de situatie af. Sommige konijnen kwijnen helemaal weg en stoppen met eten na het overlijden van hun maatje. Dan kun je beter zo snel mogelijk bij de opvang staan om te koppelen. Andere konijnen reageren er niet zo heftig op, en dan is het advies in ieder geval binnen 3 maanden opnieuw te koppelen. 

 

Als ze zelf geen klachten heeft, dan zou ik zeggen, snel weer naar buiten, bijvoorbeeld vanaf nu een raam op zolder open laten overdag en dan vrijdag op het warmst van de dag naar buiten. En dan een afspraak maken bij de opvang voor bijvoorbeeld een week na het stoppen met de kuur zodat je zeker weet dat ze geen klachten krijgt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel!
 

Ja ik wil haar ook zo snel mogelijk weer lekker in grote hok buiten. Door de reactie van de dierenarts werd ik wat huiverig. Inderdaad staat op zolder een raam open en is t flink koud. Maar altijd nog warmer dan buiten. We hebben wel een schuur, maar die is te klein en tochtig. Het hok staat normaal tegen t huis aan en in de luwte. Dus dat is de enige beste plek in mijn ogen. De snugglesafe heb ik vanmorgen besteld en komt hopelijk morgen binnen. Dus dan kan ze vrijdag naar buiten. 
Inderdaad heeft Pom geen symptomen van cuniculi. Ze krijgt uit voorzorg een kuurtje van 2 weken omdat ze besmet moet zijn geraakt door Pim. Het is moeilijk beoordelen of ze van slag is doordat ze haar vriend mist of doordat ze nu binnen in een klein hok zit. Sinds ze samen binnen zitten eet ze wel, maar minder dan normaal. Dat is nu ook nog zo. Ik heb maandag bij de dierenarts gevraagd haar ook even na te lopen, maar ze had een mooi rijtje keutels in haar buik en prima darmgeluiden. Dus ze eet wel genoeg. 
Ik kan me echter wel voorstellen dat ze haar vriend eigenlijk al een ruime week mist. Normaal zaten ze altijd bil aan bil te slapen en wasten ze elkaars snoet en oren. Sinds hij ziek werd hebben ze dat niet echt gedaan. Ze moet ook vreselijk geschrokken zijn van alles wat gebeurd zijn. Ik heb echt met haar te doen. Vandaar dat ik wil zoeken naar een nieuw maatje. 
 

nb: ik heb er zelf ook een klein trauma van opgelopen. Ik vond het heel heftig en heb zelfs even getwijfeld of ik nog wel konijnen wil (dit wil ik liever niet nog een keer meemaken). Maar ik wil Pom graag een kans geven en misschien hebben we gewoon enorme pech gehad met Pim. Dus hoewel we Pim erg missen, is mijn focus het beste voor Pom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E.C. is ook een rotziekte, ik kan je ook niet garanderen dat je het niet meer meemaakt. Toch hoop ik dat je over een tijdje weer kunt genieten van twee blije konijnen.

 

Wat je hebt gezien is E.C. dat de hersenen heeft aangevallen, dit is voor een baasje de meest vervelende aanblik van het hele E.C. ziektebeeld. Zo loopt het echt niet altijd. Ik denk dat de meeste baasjes hier altijd E.C. in het achterhoofd hebben. Maar de uitingsvormen zijn zo divers.

 

Dit is het 3e topic vandaag waarin ook wordt gesproken over E.C. Dus je snapt dat dit vaak in diagnoses meegenomen wordt. Zeker als je 100% zeker weet dat een konijn drager is, dan moet je altijd alert blijven. Dit wil alleen niet zeggen dat het morgen tot uiting komt, dat hoeft zelfs nooit te gebeuren. Er is nog te weinig onderzoek gedaan over waarom het ene konijn wel E.C. krijgt en het andere niet.

 

Ik denk dat je het juiste doet door Pom te koppelen en de tijd zijn werk te laten doen, want als zij weer gelukkig is, samen met een maatje, dan komen er zat momenten die het weer de moeite waard maken. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Heel erg bedankt voor je lieve reactie Kolino! Inderdaad weet je t nooit. Als je dieren neemt dan weet je dat je vroeg of laat een keer verdriet ervan hebt. Ik heb de afgelopen dagen flinke buikpijn gehad van hoe alles ging en vooral hoe hij op z’n slechtst was. Maar gelukkig heb ik ook vele mooie momenten met Pim beleefd en Pom heeft er hopelijk nog heel veel voor de boeg!
En door voor Pom weer een nieuwe vriend te zoeken, kunnen we daarmee ook een ander konijn weer een fijn thuis bieden ❤️

 

aangepast door Sandraskonijnen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, dat ging even mis. Ik wou zeggen dat er nog een hele voorgeschiedenis aan vooraf ging. Maar ook zonder dat, is het zwaar om je konijn zo ziek te zien. Omdat we onze ram niet naar een opvang wilden brengen maar ook niet in z'n eentje wilden laten zitten, is er toch weer een konijn bijgekomen. En we genieten elke dag van ze. Verdriet heeft tijd nodig om te slijten maar als je het overgebleven konijn happy ziet zijn met een nieuw maatje dan helpt dat zeker.

Nog veel sterkte gewenst met het verlies van Pim.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Sandraskonijnen zei:

Ik vond het heel heftig en heb zelfs even getwijfeld of ik nog wel konijnen wil (dit wil ik liever niet nog een keer meemaken). Maar ik wil Pom graag een kans geven en misschien hebben we gewoon enorme pech gehad met Pim. Dus hoewel we Pim erg missen, is mijn focus het beste voor Pom.

Dit had een zin van mij kunnen zijn.

Nadat Floor overleden was zat ik er totaal doorheen maar ik kon het ook niet over mij hart verkrijgen om Bobby naar de opvang te brengen. Die zitten constant ook zo vol en ik heb alles voor elkaar om 2 konijnen te hebben. Dan liever plek vrij houden voor een konijn die het echt nodig heeft. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik wel vrees voor de dag dat. Doemdenken, wellicht komt die dag niet😊

 

Sterkte met het verlies van Pim.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
14 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Woont ze altijd in dat hok of zit het hok gekoppeld aan een grotere ren?

Het is gekoppeld aan een ren. Maar het beschutte deel (hok) staat tegen het huis in de luwte. 
 

Ze is vanmorgen weer naar buiten verhuisd. Ik zie haar al heel blij rondsnuffen, huppen en hooi knagen. Met de snugglesafe lukt het haar hopelijk lekker warm te blijven. Kan ik de snugglesafe  t beste kort gebruiken (de komende dagen / weken) of totdat t weer warmer wordt in t voorjaar?

aangepast door Sandraskonijnen
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem gebruiken zolang het 's nachts vriest, vanwege de overgang vanuit binnen. Maar zodra de temperaturen weer stijgen kan ze vast wel zonder. Bij mij wordt maandag een minimumtemperatuur ('s nachts) van 7 graden voorspeld, dan zou ik de snuggle safe niet meer nodig vinden. En dan is het verder niet meer nodig, tenzij het opnieuw gaat vriezen en ze nog geen nieuw maatje heeft.

Ze is nu haar wintervacht nog niet kwijt, dus ze kan hier prima tegen. Het is nu alleen de overgang dat je extra moet opletten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Sandraskonijnen zei:

Het gaat heel goed met Pom. Ze geniet weer lekker van t buiten zijn en de ruimte om lekker te stretchen en jumpen. Al ziet het er wel heel sneu uit dat ze alles alleen moet doen nu. Zaterdag gaat ze speeddaten bij de konijnenopvang in Hillegom 🙌

Leuk! Mijn voedster Pip komt uit de opvang in Hillegom. Ben benieuwd met wel ventje Pom thuis komt ❤️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu van Pim. EC is zo naar.

 

Top dat Pom nu op koppelvakantie is met Max! Dat ze al tegen elkaar aan liggen is een heel goed teken 😄 Dat gaat helemaal goedkomen. Je mag ze dan vast de komende dagen ophalen. 
 

Het zal raar zijn om haar straks met een ander konijn thuis te zien, maar ook fijn om haar dan weer gelukkig te zien. En je geeft ook een ander konijn een fijn thuis.

 

Ik heb zelf zaterdag mijn konijn met een nieuw vriendje opgehaald nadat ze ook naar een konijnenopvang op koppelvakantie was. Ik geniet ervan om te zien dat ze steeds meer aan elkaar beginnen te wennen en nu ook vlakbij en soms tegen elkaar aan liggen. Je ziet hun band groeien. En het is leuk om een nieuw konijn te leren kennen. Hopelijk kan jij straks ook weer genieten, en tegelijkertijd mag je natuurlijk nog verdrietig om Pim zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je lieve woorden Lienappelsien! En zo waar wat je schrijft. Het is alles wat je schrijft. Gek om een ander konijn in onze tuin te hebben, fijn voor Pom, ook fijn voor Max, toch ook nog verdrietig omdat Pim er niet meer is. Het zal moeten wennen. Maar een fijne nieuwe konijnen liefde is wel heel erg leuk om te zien ❤️


Door onze eigen agenda zijn ze iets langer gebleven dan wellicht nodig, maar morgen komen ze naar huis! Ik heb de boel schoongemaakt en veranderd zodat ook Pom een beetje nieuw is in haar eigen hok. De opvang gaf namelijk de tip om de ren lekker vol te zetten met obstakels zodat ze elkaar ook even niet kunnen zien als ze dat willen. Dus dat hebben we gedaan 😅

 

Jij ook veel plezier met je kersverse nieuwe konijnen duo. Al zal er ook bij jou een verdrietige aanleiding zijn geweest om naar de konijnenopvang te gaan voor een nieuwe konijnen liefde. Sterkte en genietze!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jongens, ik ben toch zo blij voor Pom! Zij en kleine pollewop Max zijn helemaal verliefd. Ik heb ze al heerlijk tegen elkaar aan geplakt gezien. En ze likken elkaars koppie en oren. Zo ontzettend schattig! Ik ben zo blij dat ik snel actie heb ondernomen en zij weer lekker een vriendje heeft. Dankjulliewel voor jullie goede adviezen! Na een rottijd met de ziekte en het verlies van Pim, ben ik zo blij om Pom zo te zien genieten met haar nieuwe vriendje ❤️

  • Vind ik leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .