Ga naar inhoud

Het konijnencafe 2024 - slowchat konijnendingen


Evee

Aanbevolen berichten

Micha domineert vaker Kushi weg en als ze op het dak zit gaat hij elke dag wel een keer rondjes om haar draaien en daarna probeert hij te rijden maar Kushi loopt dan altijd weg. Met dit warme weer ligt hij overdag weer geflopt te slapen. Gisteren kwam ik thuis na een lange werkdag, ligt Micha geflopt op het dak te slapen en Kushi uitgestrekt in de toiletbak te pitten, echt überschattig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze geven aardige storm af vandaag en morgen, zijn alle konijnenverblijf daken goed vastgezet en alle bomen rond de konijnenrennen op stabiliteit gecontroleerd?

 

Onze buren zijn aan het verbouwen en er stond een steiger, ook deels op ons terrein (was netjes gevraagd hoor) maar deze stond wel precies op de plek tussen onze huizen in waar de wind vaak echt doorheen suist, ik zei vanochtend al, zet de boel maar goed vast als het gaat waaien. Maar ze hebben hem zelfs helemaal afgebroken. Ben ik eigenlijk wel blij om. Het waait en regent al wel, maar echt storm is het nu nog niet te noemen. We gaan het zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben we al wind en hagel gehad. Man heel lief het hooi binnen gelegd, maar natuurlijk hadden ze het er alletwee weer uitgesleept 😛 Stelletje buitenkonijnen. Alles is hier wel super veilig en ze zijn tijdens de hagel naar binnen gerend, maar Scarlett zit nu alweer buiten in de regen. Echt... dat wordt straks weer kijken of ik d'r kont droog krijg.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-4-2024 om 20:31, Marjoleink zei:

Hebben jullie konijnen ook ineens het voorjaar in de bol? Blackie en Tara rennen rondjes achter elkaar aan en Clarence probeert onophoudelijk op Beany te rijden, die daar helemaal niet op zit te wachten.

Ja, Do is al een aantal dagen rams. Jerry reageerde daar nooit zo op, schrok af en toe uit zijn slaapje op van huh?! Wat doe jij nou? Hupste dan even weg en ging weer verder dutten. Maar Dobby gaat er wel op in, dus ik zie regelmatig Discovery Channel plaatjes in de ren 😅 Gelukkig geen onenigheid.

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-4-2024 om 12:56, Evee zei:

Ze geven aardige storm af vandaag en morgen, zijn alle konijnenverblijf daken goed vastgezet en alle bomen rond de konijnenrennen op stabiliteit gecontroleerd?

 

Onze buren zijn aan het verbouwen en er stond een steiger, ook deels op ons terrein (was netjes gevraagd hoor) maar deze stond wel precies op de plek tussen onze huizen in waar de wind vaak echt doorheen suist, ik zei vanochtend al, zet de boel maar goed vast als het gaat waaien. Maar ze hebben hem zelfs helemaal afgebroken. Ben ik eigenlijk wel blij om. Het waait en regent al wel, maar echt storm is het nu nog niet te noemen. We gaan het zien. 

Kijk, nog een voordeel van binnenkonijntjes! 😂🐇🐰 ze weten alleen wel de (stenen en antislip) waterbakken door de kamer te slepen…😂🤣😂

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bunniesarecute zei:

ze weten alleen wel de (stenen en antislip) waterbakken door de kamer te slepen…😂🤣😂

Knabbelen ze niet aan kabels en/of meubels? Ik weet zeker als ik die van ons binnen zou hebben, ik op de grond kon gaan zitten want alle poten zouden onder de meubels verdwenen zijn. Ik denk wel eens heb ik nu konijnen of houtwormen?

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Knabbelen ze niet aan kabels en/of meubels? Ik weet zeker als ik die van ons binnen zou hebben, ik op de grond kon gaan zitten want alle poten zouden onder de meubels verdwenen zijn. Ik denk wel eens heb ik nu konijnen of houtwormen?

😂 ja dat denk ik ook wel eens! 🤣🤣🤣 maar ik heb alles goed konijn proof gemaakt 😉 hoekbeschermers op de muur, kabelbeschermers en meubels met ijzeren poten enzo, dat werkt gelukkig heel goed! 
 

(Misschien een idee) Zouden we als het kan (of bunnybunch heeft het al dat kan ook heel goed) een info-topic kunnen hebben/maken over het vrij los  laten lopen van konijnen? Als meer mensen erover weten kunnen meer mensen het doen, en de konijntjes hebben dan veel ruimte! ☺️ Ik merk aan mijn konijntjes dat ze er echt van genieten, maar er zijn natuurlijk ook veel dingen die je net even anders moet doen 🙂.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, To van de Veluwe zei:

Knabbelen ze niet aan kabels en/of meubels? Ik weet zeker als ik die van ons binnen zou hebben, ik op de grond kon gaan zitten want alle poten zouden onder de meubels verdwenen zijn. Ik denk wel eens heb ik nu konijnen of houtwormen?

😂😂

Wij hadden zo.n houtworm genaamd Lappie 😜🥳🥳 Eerste 2 jaar was echt een ramp. 4 koptelefoons, 2 printers, telefoon kabels, keyboard en nog veel meer. Houten latten onder dochters bed. Nog een wonder dat ze er niet doorheen zakte🙈. Maar daarna deed hij het weinig. 

 

Leeuw kan ik niet beneden doen die maakt er een speed marathon van. Alles wat hij pakken kan gaat hij doorheen aan kabels. Hout blijft hij van af. Kleine doet eigenlijk weinig... Ja als Leeuw aan de muur knaagt knaagt kleine mee maar hij staat meer op de uitkijk 😜 zodra ik binnen kom vliegt hij naar Leeuw en komen ze saampjes heel onschuldig van achter de bank.....😇 Stelletje schurken 

 

Ik moet zeggen dat al met al ze zich best netjes gedragen. 

 

Heb het vast weer gejinxt🙄

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vandaag de oude nylon speeltunnel vervangen door een nieuwe, de oude was zo versleten dat het uiteinde van de stalen pen die voor de stevigheid zorgt eruit stak. De nieuwe heeft een wat grotere diameter (ook geschikt voor katten) en aan 1 kant hingen er 2 speeltjes in. Het geurzakje (catnip?) er meteen uitgeknipt. Het balletje met het belletje laten hangen.

 

Micha ging er meteen door, Kushi kwam voetje voor voetje kijken en ging er ook vrij snel door. Net moest ik echt lachen, ze wilde erin aan de ingang waar het balletje hangt. Ze zag het als een obstakel dus begon aan het flexibele koord waar hij aan vast zit te trekken. Laat ze los, zwaait dat ding natuurlijk heen en weer. Ook tegen haar snoet aan, maar vond het knap van haar dat ze niet meteen wegrende maar nog een poging waagde. Ben benieuwd hoe lang dat balletje het volhoudt voor hij doorgeknaagd is

  • Vind ik leuk 3
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Cheeta26 zei:

Heb vandaag de oude nylon speeltunnel vervangen door een nieuwe, de oude was zo versleten dat het uiteinde van de stalen pen die voor de stevigheid zorgt eruit stak. De nieuwe heeft een wat grotere diameter (ook geschikt voor katten) en aan 1 kant hingen er 2 speeltjes in. Het geurzakje (catnip?) er meteen uitgeknipt. Het balletje met het belletje laten hangen.

 

Micha ging er meteen door, Kushi kwam voetje voor voetje kijken en ging er ook vrij snel door. Net moest ik echt lachen, ze wilde erin aan de ingang waar het balletje hangt. Ze zag het als een obstakel dus begon aan het flexibele koord waar hij aan vast zit te trekken. Laat ze los, zwaait dat ding natuurlijk heen en weer. Ook tegen haar snoet aan, maar vond het knap van haar dat ze niet meteen wegrende maar nog een poging waagde. Ben benieuwd hoe lang dat balletje het volhoudt voor hij doorgeknaagd is

Hihi😂 wij hebben er 1 met mand en hangmat eraan. Heel stevig en was nog van Lap. De balletjes hangen er nog steeds. Ze liggen vaak met koppie tegen het balletje aan. Lijkt net of ze een witte clowns neus hebben😜

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier was het vanochtend paniek. Ik had net mijn man verteld dat ik met moeite 5 uurtjes had geslapen en dat ik echt brak was. Dat ik ff rustig aan ging doen, want vanmiddag hebben we ziekenhuisafspraken. Komt hij helemaal in paniek naar boven om 7.15 om te zeggen dat Lodewijk niet eet.

 

Nou, dat was onverwacht, want ik had op de camera gezien dat hij gewoon lekker aan het lopen, rennen en scharrelen was. Ik gauw aankleden, wij naar beneden samen met de reisbox. Eerste indruk: uh, hij loopt en springt gewoon, dus ik heb geen zielig hoopje konijn. Fijn. Vervolgens proberen of hij wat wil eten: geen brokjes, geen lijnzaadbrokjes, geen pastinaak. Ok, maar hij is wel vet afgeleid en hij blijft maar heen en weer rennen. Halve loop at hij wel, andere helft liet hij staan. Ok, er zit dus iets in. Hem buiten gelaten om te observeren, camera terugkijken, keutels in de bak beoordelen. Wanneer at meneer voor het laatst wat hooi: 6.15 leek het wel. Kleinere keutels, maar wel keutels gelukkig.

 

Inmiddels was het 7.45 en de DA kan ik pas bellen rond 8.30. Ik mijn man vertellen dat we gingen observeren en ontbijten. Ik zie hem liggen, ogen dichtknijpen, oh oh, dus toch wel echt pijn. Vervolgens ging hij op de bak zitten, mijn man kijken, dubbel dikke keutel. Oh, ok. Samen wachten. Zie ik hem daarna gewoon zichzelf weer schoonmaken en zelfs Scarlett likken. Op een gegeven moment zo scharrelen als konijnen doen als ze eten zoeken rond 8.15. Ja, kerel, Scarlett had al 39 gram eten op, want tja, mijn man had het buiten gestrooid en we hadden niet alles weer terug kunnen oprapen (verbaasde me nog dat er 11 gram over was).

 

Hem naar binnen, korrels in een bakje. Ja hoor, hap, weglopen en kauwen, hap, weglopen en kauwen. Netjes 25 gram op. Scarlett in tussen pislink buiten. Want ja, ze hoort de korrels. Ze ziet hem eten en zij mocht niet naar binnen. Netjes ook zijn lijnzaad brokjes op. In de bak lagen ook weer meer keutels.

Nu werkt mijn man thuis om hem te observeren. Kijken of hij netjes hooi blijft eten en geen pijnsignalen meer geeft. Als alles goed is, straks rond 9.15 zijn normale pijnstilling geven. Iets later dan normaal, want anders kan ik niet zien of hij toch buikpijn heeft.

 

Echt maandagochtend zo. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Evee zei:

Klinkt alsof hij eventjes niet lekker was maar dat zijn lijfje het zelf heeft opgelost, gelukkig maar! Hopelijk blijft het goed gaan 🙂 

 

Zat duidelijk die keutel dwars. Wel super fijn om ook een camera te hebben, want dan zie je dus dat er voor het voeren geen problemen waren. En hij knapt nu heel snel op en eet weer. Dus dat is ook fijn. Zal vanmiddag terwijl ik in het ziekenhuis zit wel weer even loeren of alles goed blijft gaan.

 

Met mijn man afgesproken dat we dus voorlopig even geen snacks geven en groenvoer ook zonder kolen/brocolli. Eerst maar even weer een paar dagen normaal en aankijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het goed afgelopen lijkt te zijn. Ze kunnen je vreselijk laten schrikken. Eigenlijk altijd als ik in de ren kom en één komt er niet gelijk aanrennen krijg je een naar gevoel. Heel herkenbaar.

 

Ik durf eigenlijk nooit kool te geven. Doe ik nooit. Op het moment staat het gras hier erg hoog. Ergens verder naast het huis. Ze vinden dat lange dikke gras zo lekker! Vandaar dat er misschien wat minder hooi gegeten wordt.

Fluitenkruid trekken ze ook gelijk uit de bak. Dus veel gratis voedsel.

aangepast door To van de Veluwe
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, bunnyempress zei:

 

Zat duidelijk die keutel dwars. Wel super fijn om ook een camera te hebben, want dan zie je dus dat er voor het voeren geen problemen waren. En hij knapt nu heel snel op en eet weer. Dus dat is ook fijn. Zal vanmiddag terwijl ik in het ziekenhuis zit wel weer even loeren of alles goed blijft gaan.

 

Met mijn man afgesproken dat we dus voorlopig even geen snacks geven en groenvoer ook zonder kolen/brocolli. Eerst maar even weer een paar dagen normaal en aankijken.

Agussieee arm schaap😟 Wat fijn dat je zo,n allerte man hebt zeg😃 

En die camera, super 💪 Zo hou je altijd een oogje in het zeil. Genoeg laten schrikken voor 10 jaar😇🙏🙏🙏 Goed idee om het allemaal even te laten totdat de joepies weer helemaal gezond zijn. Met Lap kon ik eerst kool en sla geven en na 1 of 2 jaar niet. Maar dan had hij geen grote kak maar spetter de spetter. Zonder kool en sla nergens last van gelukkig. 

 

Met Leeuw is/was dat natuurlijk wekelijkse/maandelijkse kost...schrik er niet meer van en hij is er aan gewend na zoveel jaar..🥴🤐 maar toen ze die Beaphar ineens niet meer aten was er paniek hoor😱

Nu vreten ze diezelfde zak weer gewoon op...smikkel de smikkel alsof ze iets totaal anders te eten krijgen😜 Nu weet ik dat we ze never nooit zullen begrijpen....maar waarom ineens niet voor....wat was het 2 weken? En daarna weer normaal? 🤔 De Versele Laga doe ik er alleen savonds nog gemixt bij. Is niet eeuwig houdbaar natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@knaagjeknabbelsuddenly Ja, super blij mee dat alles weer normaal is. Verder vanmiddag gewoon weer 100% normaal en bij de avond brok ook gelijk eten. Heel fijn.

 

@To van de Veluwe Zeker altijd even schrikken als het niet gaat zoals je verwacht. Ze krijgen hier stukjes brocolli steel en af en toe bloemkoolbladeren. Verder houden ze ook heel erg van boerenkool, maar dat is lastig te krijgen. Ik heb ook sla in de tuin staan. Allemaal dingen die normaal gesproken prima kunnen (een stukje), maar nu het kennelijk wat lastiger gaat, even tijdelijk niet.

 

@Lappie2 Man is de brokjes-man. Want ze luisteren al beter naar mij en ze willen mij al liever. Dus vroeger deed hij ochtend brok en ik avond brok. Maar nu doet hij alle brok. Maar ze luisteren nog steeds beter én ze vinden me nog steeds liever. 🤣😅. Voor we weggingen: nee, ze liggen daar lekker te maffen, dus dan komen ze niet. Ik heb al 3x heen en weer gelopen tuin/schuur/huis. Ik deur open. Tot 10 tellen. Voor 10de tel 2 konijnen die het huis in komen omdat ik de deur open had gezet en zij mijn stem horen. Man keek beteuterd.

 

Ben echt blij dat ze normaal gesproken 0,0 last hebben van de darmen. Ik denk echt dat het misschien iets teveel sla was i.c.m. verharen. Het is nu echt wel veel en ik was al een paar dagen vergeten lijnzaadbrokjes te geven, terwijl ik net 1kg had gekocht bij BunnyBunch. Extra opletten de komende dagen dus.

 

Ik vertelde mijn man van je Baephar ellende - hij zei: dat is pas echt irritant zeg. Poei! Gelukkig hebben wij vraathazen.

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles blijft weer normaal ❤️. Er wordt goed gegeten en gekeuteld. Gisteren wel nog een kettingkeutel gevonden, dus die had misschien ook dwars gezeten. Mijn man is nog steeds behoorlijk geschrokken. Ik ben altijd strenger met niet teveel kool in groenvoer en niet teveel suiker (fruitschillen en/of johannesbrood). Daarnaast ben ik altijd degene die meer oplet of ze hun lijnzaadbrokjes wel hebben gehad. En ik ben nu konten aan het borstelen, omdat ik hun verharing wat minder vindt verlopen. Ook niet gek met die temperatuurswisselingen van de afgelopen tijd. Maar ik was al een week of 2 af en toe niet lekker, dus heb meer gerust en mijn man had meer overgenomen.

 

Ik denk dat hij nu ook wel strenger gaat zijn. Hij was echt wel van slag, dat Lodewijk niet aan kwam lopen voor het voer én dat hij zijn neus optrok voor al het eten en zijn medicatie. En dan hadden we nog niet eens zo'n ziek konijn, want Lodewijk was wel aan het lopen. Dus er was geen onderkoeling, geen zielig in een hoekje zitten, geen afzondering e.d. Hij at nog wat ook. Binnen 1,5 uur was hij weer normaal. 

 

Eigenlijk ben ik dus wel blij dat de schrik er nu in zit, hoe gek het ook klinkt. Je kan mijn man 30x uitleggen dat iets niet zo goed is maar ja, te vaak wint het softie zijn van het verstandig doen.

  • Vind ik leuk 3
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat Lodewijk weer snel opknapte! Je kan je altijd gelijk zo’n zorgen maken als dingen niet gaan zoals normaal.

 

Hier krijgen de konijnen en cavia’s regelmatig koolsoorten in hun groenteschotel. Dit varieert van broccoli, bloemkool, boerenkool, Chinese kool, spitskool, wittekool, rodekool tot spruitjes. Wel altijd maar een klein beetje van 1 kool soort per keer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef nooit kool, ik wil het risico gewoon niet nemen. Bij hoge uitzondering in de winter eens boerenkool. Dat vinden de meeste konijnen wel erg lekker.

 

Net zag ik Dobby lekker floppen in het zonnetje. Het is dat ik hem het zag doen, want hoe hij erbij lag, op zijn zij… 🫣

 

Nu liggen ze heel knus saampjes te zonnen 🥰

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook nooit kool, ondertussen wordt ik wel een beetje kriegel van de merels in de buurt. Die hebben waarschijnlijk ergens een nest en waarschuwen elkaar steeds met die luide alarmroep van ze. Er lopen katten maar ook al zitten ze niet in onze vrij diepe tuin dan blijven die beesten roepen. Waar Kushi vervolgens weer alert van wordt en soms ook gaat stampen.  Van de week heeft ze partner om 6 uur 's morgens gewekt met gestamp omdat die merels zaten te miepen.

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .