Ga naar inhoud

EC en er slecht aan toe :(


KirstenMarit

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben nieuw hier, wel al vaak tips opgezocht en gevonden maar nog geen topic gestart. Bij deze..! 

 

Ik heb 4 konijntjes (2 stelletjes), en de oudste van de 4, Olaf, is vorige week zondag opeens omgevallen en lag te spartelen en draaien, kon niet meer zitten. We gingen om half 1 weg, alles was in orde, hij rende door het huis, had gegeten en geknuffeld met z'n vrouwtje, om 4 uur kwamen we terug en lag hij opeens half ondersteboven 😞 We hebben meteen het Dierenziekenhuis gebeld en zijn er met spoed heengegaan. Daar kreeg hij de diagnose EC, en is hij opgenomen. 

 

Afgelopen donderdagavond heb ik ze allebei weer mee naar huis genomen, maar Olaf is er erg slecht aan toe en ik zie nog geen verbetering. Hij kan/wil alleen op 1 zij liggen, kop staat scheef en hij kan eigenlijk niets, behalve zich wassen met zijn voorpootjes (waarna hij dan weer wat voorover valt en ik heb weer recht leg). Eetlust heeft hij gelukkig wel: wat ik hem aanbied gaat er met smaak in. Maar zelf eten uit zijn bakje pakken lukt hem niet.

 

We hebben onze vakantie geannuleerd, en de komende twee weken ben ik vrij om voor hem te zorgen. Het valt me heel zwaar om hem zo te zien liggen, en ik heb hier zelf geen ervaring mee. Positief is dat hij nog eetlust heeft, zelf eet, zich wast en dat hij nog keutelt en plast.

 

Hebben jullie dit ooit gehad, dat de symptomen zo heftig waren? En hebben jullie enig idee hoe lang we door moeten gaan met behandelen? En/of misschien tips om hem zo comfortabel mogelijk te maken?

 

(Hij heeft trouwens Meranox, iig voor 28 dagen, en zijn vrouwtje behandel ik op aanraden van de dierenarts preventief 10 dagen mee)

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie 🙂 💓IMG_20230806_193749.thumb.jpg.2a75cb6db1dbbc14a079597eadca5f5f.jpg

  • Verdrietig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb enkele jaren geleden een vergelijkbare situatie meegemaakt. Dat is niet goed afgelopen helaas. Dat hij eetlust heeft is goed, maar ik weet niet hoe groot de kans op herstel is. Heeft hij naast de meranox nog meer gekregen? Bv vitamine B injectie en dexamethason? De meranox maakt de parasiet inactief, maar zorgt er niet voor dat de symptomen verdwijnen. Daar heb je waarschijnlijk meer voor nodig en vaak is dat vitamine B met dexamethason of soms Prednison. Ik zou dat zeker even snel overleggen met je dierenarts. Op de website van dierenkliniek Wilhelminapark vind je een uitgebreid behandelplan voor EC, wellicht kun je dit aan je dierenarts laten zien.

 

Voor nu heel veel sterkte. Het is heel zwaar om te zien en voor zo'n konijn te zorgen. Ik duim voor je dat hij opknapt.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een schrik, hè, om je konijn zo ineens zo slecht te zien. Bij de informatieve artikelen over konijnen van BunnyBunch staat deze korte tekst:

 

Encephalitozoën Cunicili  (E- cuniculli): Op onze forums wordt deze ziekte met een moeilijk uit te spreken naam vaak afgekort tot EC. EC is een hele vervelende ziekte. Er zijn veel vage klachten die voor kunnen komen bij EC. De ziekte wordt veroorzaakt door een protozo (parasiet) die zich in de hersenen en/ of nieren bevind. De meest opvallende kenmerken van deze ziekte zijn evenwichtstoornissen, de scheve kop. Ook zonder deze problemen kan een konijn toch EC hebben. Soms drinkt een konijn alleen veel door nierontsteking (meer dan 100ml per kg lichaamsgewicht is veel). Verdere symptomen kunnen zijn: witte vlekken in het oog, verlammingsverschijnselen, evenwichtsstoornissen, schudden met de kop, urinebrand (konijn kan urine niet meer ophouden en huid raakt geïrriteerd), een draainek, rondtollen, gewichtsverlies. EC tast de zenuwcellen van je konijn aan. Het kan zijn dat je konijn hier niet meer volledig van herstelt. Gelukkig zijn er ook positieve verhalen van konijnen die goed herstelt zijn van deze ziekte.
 In de beginfase (de eerste paar weken) is deze ziekte besmettelijk voor andere konijnen (via urine) en zelfs ook voor mensen (zeldzaam, dan moet je wel een hele lage weerstand hebben, bijv. door aids). Een konijn kan heel lang drager zijn van deze ziekte, zonder echt ziek te zijn. De ziekte komt dan pas naar voren als het konijn een andere ziekte krijgt of in een stressvolle situatie terecht komt. Wij hebben een apart artikel waarin meer informatie over EC te vinden is (lees meer).

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees even niet in je verhaal welke dosis fenbendazol (panacur/meranox) je geeft. Puur om na te gaan of de dosering klopt, want dat is wel belangrijk. De eerste 2 weken geef je 20mg per kg lichaamsgewicht en dan 2 keer daags. Meestal is 1 ml 25 mg, dat is per keer 0,8ml per kg.

 

Een week is vaak te kort om vooruitgang te zien, sterker nog, in het begin van de behandeling is achteruitgang niet eens abnormaal. Ik zou inderdaad vragen naar iets wat de ontsteking die de parasiet veroorzaakt te verminderen. Dit kan zoals voorgesteld dexamethason zijn en daarna overstappen op meloxicam. Let wel, dit is alleen symptoombestrijding en dexamethason is echt troep! In jouw geval is het wel goed om hier overleg over te hebben. De ziekte is erg prominent aanwezig. Vitamine B zou ik daarbij ook overwegen, omdat het vast heel moeilijk is om nu blindedarmkeutels te eten. Zo geef je hem toch wat extra. Iets meer brok zou ook mogen, daarmee kun je ook een stukje van het niet opeten van blindedarmkeutels opvangen.

 

Zo te zien houd je hem goed warm! Dat is goed! Je bent meteen zondag begonnen met meranox? De partner meebehandelen vind ik opzich wel slim, het hoeft niet, maar stel dat die het ook uitscheid dan maak je de parasiet ook daar inactief. Hij is er zo slecht aan toe. Als ik het goed zeg scheiden ze 2 weken voordat de klachten zichtbaar worden de parasiet al uit. Het andere konijn is er dus aan blootgesteld, hoewel de kans dat het al eerder is gebeurd, ook wel heel groot is overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ja, ik heb enkele jaren geleden een vergelijkbare situatie meegemaakt. Dat is niet goed afgelopen helaas. Dat hij eetlust heeft is goed, maar ik weet niet hoe groot de kans op herstel is. Heeft hij naast de meranox nog meer gekregen? Bv vitamine B injectie en dexamethason? De meranox maakt de parasiet inactief, maar zorgt er niet voor dat de symptomen verdwijnen. Daar heb je waarschijnlijk meer voor nodig en vaak is dat vitamine B met dexamethason of soms Prednison. Ik zou dat zeker even snel overleggen met je dierenarts. Op de website van dierenkliniek Wilhelminapark vind je een uitgebreid behandelplan voor EC, wellicht kun je dit aan je dierenarts laten zien.

 

Voor nu heel veel sterkte. Het is heel zwaar om te zien en voor zo'n konijn te zorgen. Ik duim voor je dat hij opknapt.

Hoi, bedankt voor je antwoord! Ik weet niet of hij iets anders gekregen heeft (nu iig niet), maar ga zo meteen het Dierenziekenhuis bellen en overleggen. Ik zal het ook tegen mijn eigen dierenarts zeggen. Nogmaals bedankt 💓

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, JokeC zei:

Wat een schrik, hè, om je konijn zo ineens zo slecht te zien. Bij de informatieve artikelen over konijnen van BunnyBunch staat deze korte tekst:

 

Encephalitozoën Cunicili  (E- cuniculli): Op onze forums wordt deze ziekte met een moeilijk uit te spreken naam vaak afgekort tot EC. EC is een hele vervelende ziekte. Er zijn veel vage klachten die voor kunnen komen bij EC. De ziekte wordt veroorzaakt door een protozo (parasiet) die zich in de hersenen en/ of nieren bevind. De meest opvallende kenmerken van deze ziekte zijn evenwichtstoornissen, de scheve kop. Ook zonder deze problemen kan een konijn toch EC hebben. Soms drinkt een konijn alleen veel door nierontsteking (meer dan 100ml per kg lichaamsgewicht is veel). Verdere symptomen kunnen zijn: witte vlekken in het oog, verlammingsverschijnselen, evenwichtsstoornissen, schudden met de kop, urinebrand (konijn kan urine niet meer ophouden en huid raakt geïrriteerd), een draainek, rondtollen, gewichtsverlies. EC tast de zenuwcellen van je konijn aan. Het kan zijn dat je konijn hier niet meer volledig van herstelt. Gelukkig zijn er ook positieve verhalen van konijnen die goed herstelt zijn van deze ziekte.
 In de beginfase (de eerste paar weken) is deze ziekte besmettelijk voor andere konijnen (via urine) en zelfs ook voor mensen (zeldzaam, dan moet je wel een hele lage weerstand hebben, bijv. door aids). Een konijn kan heel lang drager zijn van deze ziekte, zonder echt ziek te zijn. De ziekte komt dan pas naar voren als het konijn een andere ziekte krijgt of in een stressvolle situatie terecht komt. Wij hebben een apart artikel waarin meer informatie over EC te vinden is (lees meer).

 

 

 

Dankjewel voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Marjoleink zei:

Het kan wel een week of 3 duren voor je verbetering ziet, dus niet te snel wanhopen. Wat je misschien nog zou kunen doen is zorgen dat hij niet kan omvallen, bijvoorbeeld door een handdoekrolletje naast hem te leggen. 

Sterkte voor jou en voor Olaf!

Heel erg bedankt, dat is goed om te weten! Handdoekrolletjes heb ik idd gedaan 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Kolino zei:

Ik lees even niet in je verhaal welke dosis fenbendazol (panacur/meranox) je geeft. Puur om na te gaan of de dosering klopt, want dat is wel belangrijk. De eerste 2 weken geef je 20mg per kg lichaamsgewicht en dan 2 keer daags. Meestal is 1 ml 25 mg, dat is per keer 0,8ml per kg.

 

Een week is vaak te kort om vooruitgang te zien, sterker nog, in het begin van de behandeling is achteruitgang niet eens abnormaal. Ik zou inderdaad vragen naar iets wat de ontsteking die de parasiet veroorzaakt te verminderen. Dit kan zoals voorgesteld dexamethason zijn en daarna overstappen op meloxicam. Let wel, dit is alleen symptoombestrijding en dexamethason is echt troep! In jouw geval is het wel goed om hier overleg over te hebben. De ziekte is erg prominent aanwezig. Vitamine B zou ik daarbij ook overwegen, omdat het vast heel moeilijk is om nu blindedarmkeutels te eten. Zo geef je hem toch wat extra. Iets meer brok zou ook mogen, daarmee kun je ook een stukje van het niet opeten van blindedarmkeutels opvangen.

 

Zo te zien houd je hem goed warm! Dat is goed! Je bent meteen zondag begonnen met meranox? De partner meebehandelen vind ik opzich wel slim, het hoeft niet, maar stel dat die het ook uitscheid dan maak je de parasiet ook daar inactief. Hij is er zo slecht aan toe. Als ik het goed zeg scheiden ze 2 weken voordat de klachten zichtbaar worden de parasiet al uit. Het andere konijn is er dus aan blootgesteld, hoewel de kans dat het al eerder is gebeurd, ook wel heel groot is overigens.

Dankjewel voor je antwoord! Ik moet hem 1x per dag 1,36 ml Meranox geven. Denk je dat dat dan eigenlijk 2x per dag zou moeten? Ik ga overleggen over meer medicatie.

 

Ik hou hem idd warm met een kruik en dekentjes, en gelukkig zit zijn vrouwtje ook steeds bij hem 🙂

 

Volgens mij zijn ze zondag idd meteen begonnen met Meranox maar dat zal ik ook even navragen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, KirstenMarit zei:

Dankjewel voor je antwoord! Ik moet hem 1x per dag 1,36 ml Meranox geven. Denk je dat dat dan eigenlijk 2x per dag zou moeten? Ik ga overleggen over meer medicatie.

 

Pak vooral het behandelplan van praktijk Wilhelminapark erbij en overleg dat met je dierenarts. Je dierenarts kan ook met hen overleggen over wat ze het beste kunnen doen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, KirstenMarit zei:

Denk je dat dat dan eigenlijk 2x per dag zou moeten?

Ja volgens mij wel, ga toch twijfelen aan mezelf. Ik heb het even nagekeken, 2x daags 20mg/kg voor de eerste 2 weken. Daarna is het 2x daags 10mg/kg. Klopt het dat je konijn 1,7 kg weegt? 1x daags is voor wormen, dus kan zijn dat daar de verwarring ontstaan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker weten 2 x daags de dubbele dosis (2 x 1,36 ml) en zeker weten het maatje mee behandelen. 

 

Ik ben zelf kortgeleden 2 konijnen verloren aan deze rot ziekte.

 

Ik dacht ook dat het niet nodig was, zolang ze geen symptomen liet zien.

Wat heb ik daar nu veel spijt van.

Het is een hele zware strijd en met heel veel zorgen. 

 

Denk ook om het andere koppel. Het is mega besmettelijk. 

 

Neem idd dat behandelplan van het Wilhelminapark mee en blijf daar stronteigenwijs in. Qua dubbele dosering ben ik ook lijnrecht tegen mijn dierenarts ingegaan. 

 

Als eigenaar heb jij het immers het laatste woord. 

 

Helaas was het voor ons Vriendje niet genoeg.

Hij ging na ruim 3 weken lang de dubbele dosis gehad te hebben, terug naar de standaard dosis 2 x daags.

 

Na 1 week ging het opeens weer slechter met hem en kreeg hij een epileptische aanval. 

We hebben hem nog weer terug op de dubbele dosis gezet, maar we waren al te laat. 

 

Snuffie liet geen symptomen zien, totdat ze door had dat Vriendje niet meer kon.

Toen ging het zo snel en was het slechts een kwestie van uren. 

 

Er is naar mijn mening nog niet genoeg kennis over e.c bij dierenartsen. 

Ik heb in mijn zoektocht voor hulp, genoeg verschillende dierenartsen gesproken, die te gemakkelijk over e.c dachten. 

 

Ik wou dat ik nog harder voor ze gevochten had. 

Ik zou zeker, met wat ik nu weet, mijn dierenarts gevraagd hebben om met het wilhelminapark te overleggen.

 

Heel veel sterkte en succes

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde nog toevoegen, als je nu de dosis naar 2 keer daags brengt, doe dat dan alsnog 2 weken voordat je de dosis verlaagd. Better safe than sorry. Het is gewoon een rotziekte en panacur relatief onschuldig.

 

Ik ben het met GSD eens dat er teveel dierenartsen zijn die niet goed genoeg bekend zijn met deze ziekte. Naar mijn idee wordt er ook te weinig onderzoek gedaan naar nieuwe behandelmethoden. Het enige wat werkt is fenbendazol, die maakt de parasiet onschadelijk, maar roeit hem helaas niet uit.

 

Ik zit nog te denken, zou je nog bloedonderzoek kunnen doen om te zien welke organen nu ten prooi zijn gevallen aan de parasiet? Mijn vermoeden is sowieso de hersenen, misschien het ruggenmerg. Nieren zie je heel vaak, maar ook lever, longen en ik geloof zelfs het hart. De reden dat ik het zeg is dat de rest van de behandeling symptoombestrijding en ondersteunend is. De schade die de parasiet aan organen aanricht is onomkeerbaar. Daarom is het zo belangrijk om er snel bij te zijn, want dan maak je de parasiet lam en dan kan hij niet nog meer schade aanrichten op dat moment.

 

Ik hoop dat je zo voldoende informatie hebt, je zou eventueel een 2nd opinion kunnen laten doen bij een andere dierenarts. We hebben een lijst met konijnkundige dierenartsen op de site, misschien staat er eentje in jouw buurt tussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je nu volledig tegen het plafond zitten van de stress, dan hierbij nog even een verhaal met positieve afloop. Mijn voedster Tara kreeg EC na een gebitsoperatie. Haar kopje was maar een klein beetje scheef, maar ze viel zoveel af dat ze bijna wegsmolt. Na een maand behandelen was ze beter, al waren haar nieren wel aangetast. Maar dit is 3 jaar geleden en met medicatie voor haar nieren gaat het nog steeds prima met haar.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even een update! Inmiddels zijn we een maand verder. Sinds een week leek er opeens wat verbetering, en nu is het duidelijk te zien. Eerst kon hij heel wankel, geleund zitten, en nu zit hij zelfs zonder steun 🙂 Hij probeert steeds meer te bewegen, gaat veel staan en zich wassen. Zijn eetlust is nog steeds goed. Ik ben heel blij en hoop dat hij nog verder opknapt 🙂

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .