Ga naar inhoud

Opbouwen groenvoer


paulien77

Aanbevolen berichten

Hi allemaal, 

 

Onze 2 konijntjes (bijna 1 en 5 jaar oud) krijgen voornamelijk brokken en hooi. We willen graag groente gaan geven en hebben ook al opgezocht hoe we dit moeten aanpakken, en toch hebben ze alsnog super snel plakpoep.  

 

Hebben jullie tips voor het opbouwen van groenvoer? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je de volgende artikelen al gevonden? Hierin staan heel tips en informatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

Kan je verder misschien iets meer informatie geven? Welke groente ben je mee begonnen? Hoe veel en hoe vaak?

 

Eten ze verder wel goed hooi? En hoeveel brok en van welk merk geef je ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Je kunt het geven hoor, maar check wel even of het echt zevenblad is, want niet alle schermbloemen of die daarop lijken zijn geschikt voor konijnen. Er zitten een aantal giftige soorten tussen. Zevenblad is een goede plant voor konijnen met artrose, dacht ik. Bij duizendblad (andere soort plant die er op lijkt), ben ik wel voorzichtig met de hoeveelheid. Ook engelwortel, lijkt er ook een beetje op, kun je goed voeren. Proberen kan dus zeker 🙂

 

Riet heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik weet dat het wel kan... dat zou volgens mij wel een goeie plant zijn om te proberen bij slechte hooieters. Riet is familie van gras, dus ja waarom niet 😉

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dat onkruid dat we in onze tuin verwensen. Het kruipt overal heen. Van de zomer met die droogte in juni stond het er slecht bij en dacht ik: yes, het gaat dood maar helaas weer opgebloeid. Ik heb de app gebruikt en die gaf ook zevenblad aan. En gisteren had ik juist een emmer vol elders (bij de druiven in de kas) verwijderd maar er staat nog zat buiten. Vanmiddag zag ik broccoli in de winkel liggen en ik had het bijna gekocht voor de konijnen maar ik dacht: dat kan van de winter nog wel. Ik heb zat in de tuin staan en ze worden met groen voer al akelig verwend. Het enige dat ik nu koop is witlof. En eerder natuurlijk munt en basilicum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Kolino zei:

Je kunt het geven hoor, maar check wel even of het echt zevenblad is, want niet alle schermbloemen of die daarop lijken zijn geschikt voor konijnen. Er zitten een aantal giftige soorten tussen. Zevenblad is een goede plant voor konijnen met artrose, dacht ik. Bij duizendblad (andere soort plant die er op lijkt), ben ik wel voorzichtig met de hoeveelheid. Ook engelwortel, lijkt er ook een beetje op, kun je goed voeren. Proberen kan dus zeker 🙂

 

Riet heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik weet dat het wel kan... dat zou volgens mij wel een goeie plant zijn om te proberen bij slechte hooieters. Riet is familie van gras, dus ja waarom niet 😉

 

Hier wel riet aan de cavia’s gevoerd, zij vinden het super lekker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Nijn & de Mifster zei:

zevenblad

Uitgeprobeerd en het is lekker opgegeten. Van alles wat ik geef, laten ze wel eens een restantje witlof liggen. Ik geef altijd een kleine stronk of een halve grote stronk. Ik snijd die dan wel even in kleinere stukken. Soms ook een stukje munt maar dat is dan munt die een wat hardere stengel heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-8-2023 om 23:51, To van de Veluwe zei:

Ik zag vanavond nog een leuke en ik dacht ook een verantwoorde site voor groenvoer uit de natuur.

https://www.beestig.be/10-planten-om-te-wildplukken-voor-konijnen#:~:text=Zevenblad is ook voor mensen,en konijnen vinden het heerlijk.

Dit is een mooi artikel. 

 

Ik ga vandaag zevenblad proberen. Gisteren Oost Indische kers. Stond zo leuk, ze keken me aan of ik niet goed bij mijn hoofd was, zoiets. Waar blijft onze paardenbloemblad?? Dus dat weer gegeven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf pas een bak groenvoer versierd met winterviooltjes. Ik kreeg stank voor dank want 's morgens lagen alleen de viooltjes nog in de lege bak.

Uit de berm heb ik boerenwormkruid met wortel en al getrokken en ga dat hier ergens neerzetten. Als je een stengel af wilt breken, heb je wel een schaar nodig. Ik ga dat ook maar eens geven. Goed tegen wormen. Hebben ze volgens mij niet hoor.

Riet groeit hier ook wel in de buurt. Ga ik ook eens achteraan.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Nijn & de Mifster zei:

Zevenblad wordt hier als een ware delicatesse naar binnen gewerkt 🤣

En kost niets!! Nou gaat het mij natuurlijk niet om het geld direct maar om het gemak. Je kunt het zo rondom je huis vaak plukken. Dat is juist zo leuk.

Ik ga nog wel een keer naar riet kijken. Weten jullie dat riet iets grappigs heeft? Als je een stengel in je hand hebt, moet je eens een blad vastpakken. Dat blad kun je bijna helemaal om de steel heen draaien zonder dat het afbreekt. Het richt zich dan ook naar de wind. Vandaar het spreekwoord: met alle winden meewaaien. 

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Echt leuk, dat je gewoon onkruid uit je tuin aan de konijnen kan geven!

Ja leuk he? ik ben net nog even een rondje door de tuin gaan maken en kwam binnen met: munt, basilicum, aardbeienblad, gras, takje met bladeren van de berkenboom, zevenblad, fluitekruid, blaadjes van de zonnehoed, paardenbloemblad, blaadjes en bloemen van boerenwormkruid, druivenblad en in huis heb ik loof van wortels erbij gedaan en halve witlof stronk en voordat ik naar bed ga, doe ik er nog een appelschil bij. Wat hebben mijn vorige konijnen het dan slecht gehad. Vaak alleen paardenbloemen en gras en wortelloof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ja leuk he? ik ben net nog even een rondje door de tuin gaan maken en kwam binnen met: munt, basilicum, aardbeienblad, gras, takje met bladeren van de berkenboom, zevenblad, fluitekruid, blaadjes van de zonnehoed, paardenbloemblad, blaadjes en bloemen van boerenwormkruid, druivenblad en in huis heb ik loof van wortels erbij gedaan en halve witlof stronk en voordat ik naar bed ga, doe ik er nog een appelschil bij. Wat hebben mijn vorige konijnen het dan slecht gehad. Vaak alleen paardenbloemen en gras en wortelloof.

Echt leuk! Bij ons in de tuin hebben we ook veel kruiden: tijm, rozemarijn, salie, munt. Ook druivenblad! Dat vinden ze zooo lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de site hier vond ik: 

Zonnebloempitten zijn een heerlijke lekkernij voor vogels, konijnen en knaagdieren. De zonnebloempitten die wij verkopen zijn al gepeld, bevatten dus geen harde schil meer. De vacht gaat van zonnebloempitten mooi glanzen. Geef de zonnebloempitten wel met mate, als je er veel van voert wordt je konijn dik en kan het diarree veroorzaken. Het is echt een snoepje, verwennerij. Zonnebloempitten zijn rijk aan calcium en passen daardoor niet in het menu van konijnen die een calcium-arm dieet volgen.
 

Per 100 gram te bestellen, we verpakken het zelf en op bestelling: Bestel je dus 2x dit product, dan krijg je een zakje van 200 gram. Bestel je 3x, dan krijg je één zakje van 300 gram, enz. 
 

Voedingsadvies: Aanvullend diervoer. Geef naast de zonnebloempitten ook onbeperkt hooi, vers drinkwater en een afgemeten hoeveelheid volledige voedingsbrok. Zonnebloempitten zijn aanvullend, een beloning. Geef maximaal 5 gram zonnebloempitten per kilo konijn per dag.
Als je één konijn hebt dat 1 kg weegt doe je met een 100 grams verpakking ongeveer 20 dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn foliveren, bladeters. Het zijn geen zaden eters, zoals veel vogels bijvoorbeeld zijn. Het wil dus niet zeggen dat van de veilige planten zaden giftig zijn, dat is meestal niet het geval. Tenminste, niet direct in kleine hoeveelheden. Maar zaden hebben voor konijnen wel echt hele scheve verhoudingen in de voedingsstoffen.

Ik zou zelf niet de voorkeur geven aan het voeren van zaden van goudsbloem. Lekker planten voor de konijnen en de bloemen / plantjes geven 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .