Ga naar inhoud

Paardenbloemblad drogen


Aanbevolen berichten

Dat kan, daar zijn droogmachines voor. Of de aller laagste stand van de oven voor uren.

 

Ik denk alleen dat dat in prijs nog wel duurder is dan kopen. Aanschaf van een droogmachine en/of energie kosten. Als je t leuk vind en je hebt het in overvloed misschien wel waard. Maar je houd met drogen weinig over voor veel moeite 😉

Wat dan ook de reden is dat de meeste mensen gedroogde kruiden kopen ipv zelf maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 100den blaadjes 😄 Ik had vroeger een droogplank om bloemen te drogen. Eigenlijk zijn het 2 plankjes die je aandraait met vleugelmoeren en dan doe je dus aan weerzijden van de te drogen plant een velletje keukenrol. Maar is wel arbeidsintensief als je voor de hele winter wilt drogen. Een dik boek werkt hetzelfde.

 

Met een apparaat heb ik geen ervaring, ik heb wel eens gekeken om daar iets mee te doen. De meeste normale ovens kunnen niet laag genoeg. Dus dat zou je even na kunnen zoeken of jouw oven dat wel kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij drogen al jaren paardenbloemblaadjes en -steeltjes (de bloemen worden pluizenbollen dus daar heb je niks aan) en weegbree (smal en breed). Eerst een handje blaadjes losjes in een waszakje en dat aan een waslijn met een knijper, elke dag even opschudden de eerste week, later om de paar dagen en vier weken later of zo is het helemaal droog en nog steeds mooi groen. Je kunt ook prima van die zakjes gebruiken die jullie nu moeten gebruiken om groenten en fruit in te doen in de winkels i.p.v. die plastic zakjes/tasjes. De kinderen willen allemaal een waslijn op hun kamers met zakjes, omdat het zo lekker ruikt! Ik bewaar het in grote jute of papieren zakken voor de wintermaanden. Van landgenoten krijg ik ook andere zelf gedroogde kruidjes en blaadjes (kamille, korenbloem, rozenbottel, braam- en frambozenblaadjes, duizendblad, vogelmur, berkenblaadjes, van die dingen). Volgens mij is het gewoon een gekke hobby geworden om zoveel mogelijk zelf te drogen. 😁

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, JokeC zei:

Eerst een handje blaadjes losjes in een waszakje en dat aan een waslijn met een knijper, 

Wat een leuke tip en het proberen waard lijkt me. De komende dagen is het mooi weer en ik heb hier een heel lange waslijn. Dus dat ga ik morgen proberen. Waszakjes heb ik wel en anders haal ik even van die zakjes voor de groenten. Ik zag ze pas nog ergens te koop. Bij onze groentenkraam op de markt, krijgen we nog steeds plastic hemdzakjes. Maar wel wortels met loof er aan!!!!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja waarom zou je dat niet af kunnen spoelen onder de kraan? Heb ik net nog gedaan met de weegbree. Maar ik haal alleen groen uit de achtertuin. Ook al lopen daar wel katten en komen er ook vogels. Aan de voorkant zit je ook nog met auto's die door de straat rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Kolino zei:

Ik vind het ook wel een idee die zakjes, maar hier eten ze zo een hand per dag weg 😛 Dus dan ben ik wel even bezig met een wintervoorraadje aanleggen of het huis hangt vol zakjes 😄

Je kunt ook een wasrekje aan een deur hangen en daar de zakjes aan hangen, neemt minder ruimte in en ruikt even lekker.:)  Bij de wandelingen zijn onze ogen altijd gericht op "is er iets lekkers voor de konijnen te plukken". Soms weten we een heleboel te staan in stil gebied, thuis wordt het een paar keer gewassen, even het meeste water uitschudden en dan in de zakjes. Meestal hebben we meer dan genoeg voorraad voor de wintermaanden. Maar misschien heb je wel gelijk en is het makkelijker om te bestellen. 😁 Ik vraag me altijd af hoe die "onkruid"-dingen die we gedroogd kunnen kopen geteeld en geoogst worden. Zouden er dan hele velden met bijvoorbeeld paardenbloemen of weegbree geteeld worden? Hoe zorgen ze dan dat er geen ongewenste groeisels tussen groeien en in de oogst komen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Kolino zei:

Ja waarom zou je dat niet af kunnen spoelen onder de kraan? Heb ik net nog gedaan met de weegbree. Maar ik haal alleen groen uit de achtertuin. Ook al lopen daar wel katten en komen er ook vogels. Aan de voorkant zit je ook nog met auto's die door de straat rijden.


Ik vroeg me altijd af of water spoelen wel genoeg doet. In veel landen waar het eea aan voedsel veiligheid lastig is wordt er met azijn gespoeld. Dan ben je zoveel water kwijt voordat het veilig is. 
 

Ik woon in een wijkje met 3 straatjes in een |_____| vorm, dus over auto’s maak ik me niet zo druk. We hebben 18-24 huisjes staan in de wijk. Er is dus geen doorgaand verkeer voor ons huis. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-5-2023 om 22:07, JokeC zei:

Je kunt ook een wasrekje aan een deur hangen en daar de zakjes aan hangen, neemt minder ruimte in en ruikt even lekker.:) 

Vandaag heb ik wat zakjes buiten aan de waslijn gehangen en vannacht binnengehaald. Bedoel jij dus dat je ze ook binnen kunt drogen omdat je het over een wasrekje aan een deur  hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, om te voorkomen dat de drogende blaadjes nat worden door vochtige (nacht-)lucht of regen en dus verpieterd kunnen zijn, hangen we alles binnen. Maar op en neer lopen zoals jij doet, kan natuurlijk ook, hoewel ik dan zeker voor een wasrekje zou kiezen, omdat je dan alle zakjes gewoon kunt laten hangen als je het wasrekje in zijn geheel verplaatst. Gemak dient de mens. 😁 En als je meerdere rekjes hebt, hoef je ook niet te wachten tot er een lading helemaal goed gedroogd is voor je weer nieuwe blaadjes plukt en ophangt. Als de blaadjes droger worden en er doordat je telkens zorgt dat er lucht tussen komt door te schudden, kun je de inhoud van meerdere zakjes samen voegen en heb je ook weer ruimte voor zakjes met nieuwe blaadjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een toeval.. Een paar dagen niet op het forum en dan lees ik dit. Ben ik nog niet zo gek bezig 🤣. Een paar dagen geleden heb ik een afgewaaide tak van een berk gevonden. Het meerendeel staat in een emmer water om vers te kunnen geven en de rest is onderverdeeld in knaaghout en bladeren om te drogen. Zakje vier moet nog gevuld worden. Daarna is de hazelaar aan de beurt 😁

 

Screenshot_2023-05-20-12-53-00-660_com.google.android.apps.photos.jpg

Screenshot_2023-05-20-12-53-05-489_com.google.android.apps.photos.jpg

Screenshot_2023-05-20-12-52-50-614_com.google.android.apps.photos.jpg

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 3 weken later...
Op 18-5-2023 om 12:43, JokeC zei:

Je kunt ook prima van die zakjes gebruiken die jullie nu moeten gebruiken om groenten en fruit in te doen i

Je tip heb ik opgevolgd en van die zakjes gekocht. De paardenbloembladeren zijn heel mooi opgedroogd. Geweldig. Als ze goed droog zijn, doe je ze dan ook in een bus of zo?

In het enkele weken geleden gemaaide grasland zag ik zeer veel smalle weegbree staan. Vanmorgen een poos aan het plukken geweest. Ze gewassen en aan de lijn drie zakjes met bladeren gehangen. Geweldig dat het nu elke dag mooi weer is. Zo gaat het hard.

Kun je brandnetels ook drogen? Die zijn toch ook gezond? Ik weet alleen niet of ze gek op brandnetels zijn.

Ik vond de droogtip DE TIP van het jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk hè, dat je dan van die mooie groene droge blaadjes hebt voor de moppies? Ik bewaar alle gedroogde dingen in grote papieren of jute zakken. Brandnetels kun je ook prima drogen, maarrrr doe wel voorzichtig met plukken, want gewone plastic/latex (huishoud-?)handschoenen beschermen onvoldoende en uit ondervinding weet ik dat drie dagen een brandende/prikkende hand niet lollig is. Nu gebruik ik dikke rubberhandschoenen. Volgens mij vinden veel moppies de jonge topjes het lekkerst, maar er bestaat  ook brandnetelhooi, volgens mij werd het onlangs nog op het forum genoemd. Ik pluk de hele stengels met blaadjes en hang die in een bosje ondersteboven drie weken te drogen. Ze krijgen af en toe zo'n stengel. Kamille, rozenbotteltjes, bramen- of frambozenblaadjes, boomblaadjes (zie BB-lijst)....de mogelijkheden om te drogen zijn legio en sommige dingen zijn ook lekker en gezond voor ons. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Zo vandaag een zak smalle weegbree geplukt en een zak paardenbloembladere en aan de waslijn gehangen. Vanavond over een paar zakken verdeeld omdat het wel erg opgepropt zat. En binnengehaald omdat het ging regenen.

Het geeft me een voldaan gevoel, zo van anders gaat het toch verloren en nu wordt het gebruikt.

IMG_5647.jpg

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .