Ga naar inhoud

Hoeveel water drinken jouw konijnen?


Evee

Water  

93 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel water drinken jouw konijnen? (invullen per konijn, per kg)

    • Minder dan 50 ml per kg lichaamsgewicht per dag
      26
    • 51-100 ml per kg lichaamsgewicht per dag
      42
    • 101-150 ml per kg lichaamsgewicht per dag
      14
    • Meer dan 150 ml per kg lichaamsgewicht per dag
      12


Aanbevolen berichten

Een nieuwe poll voor bovenaan het forum. Dit keer de vraag "hoeveel water drinken jouw konijnen?"

 

Ik snap dat het wat lastig is om het helemaal precies in te schatten, zeker als je een koppel of groep hebt zitten weet je niet welk konijn hoeveel mililiter drinkt. Maar ik denk dat het voor de meeste baasjes wel mogelijk is om een schatting te maken aan de hand van het formaat van de drinkfles of drinkbak en hoe vaak deze opnieuw gevuld wordt.

 

Voor de mensen die geen idee hebben wat normaal is:

Voldoende water drinken is ongeveer 50-150 ml water per kg lichaamsgewicht. Dit kan minder zijn als je bijv. vers groenvoer bij geeft, of meer als het bijv. om een zogende voedster gaat.

 

De kleine waterbakjes die standaard in dierenwinkels verkocht worden voor konijnen hebben meestal een inhoud van ongeveer 300 ml.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij drinken dan ongeveer 100 ml per kilo per etmaal. Samen wegen ze bijna vier kilo, dus 400 ml. In hun drinkbakje gaat denk ik 300 ml, meestal zit er nog een redelijke laag water in als ik het ververs en dat doe ik twee keer per etmaal. Dus ze krijgen 600 ml waarvan ze 400 opdrinken. Soms is het bakje sneller leeg, want ze gaan er ook wel eens in staan. Of met warmte drinken ze natuurlijk meer. En als ze lang op het gras buiten de ren lopen, dan drinken ze minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gestemd voor het minste. Mijn koppel drinkt uit een inox hondenpot van 1 liter en geloof me, telkens ik die bak ververs is er amper wat uit. En ik vermoed zelfs dat, als er al wat uit is, dat gewoon is verdampt. Ik heb hen ook nog nooit zién drinken. Ze leven hier wel bijna uitsluitend van groenvoer, misschien daardoor? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van die grote hondendrinkbakken met een inhoud van 1 liter. Joris en Brenda drinken ongeveer 500 ml per dag (halve waterbak), dat is dus ongeveer 150ml per kg.  Harold en Charlie drinken echt bijna een hele waterbak leeg, meestal denk ik 750ml/1000ml per dag. Ook bij hun ongeveer 150 ml per kg.

 

Eigenlijk vind ik dat ze best veel drinken voor konijnen die ook behoorlijk wat groenvoer krijgen. Misschien verdampt er meer dan ik denk? Gisteren bijvoorbeeld moest ik echt 's avonds flink bijvullen. Komt dat dan omdat ze meer drinken met het warme weer, of omdat er meer verdampt met het warme weer? haha. Het kan natuurlijk ook een combinatie zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een stenen hondenbak van 1 liter. Deze bak gooi ik elke avond leeg en vul hem opnieuw. Dan is hij voor het grootste gedeelte leeg, ongeveer voor 80 procent. Ik heb 2 konijnen; een van 3,5 kilo en een van 4,5 kilo, dus 8 kilo konijn. Dat is ongeveer 100 ml per kilo konijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastiglastig, ik kan dus niet rekenen...

Ik heb een literfles, maar ik geef niet iedere dag groenvoer... (Moet ik wel aan gaan werken)

En de ene keer hebben ze superveel dorst, en is ie zo binnen een dag of vooral nacht leeg.

Ze drinken hier vooral s nachts heb ik weleens het idee... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .