Ga naar inhoud

Hoeveelheid groenvoer


Evee

Hoeveelheid groenvoer  

129 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel groenvoer (verse groenten, vers fruit en vers gras) krijgen jouw konijnen per dag?

    • Mijn konijnen krijgen geen groenvoer
      13
    • Ongeveer 10 gram groenvoer per kg lichaamsgewicht
      43
    • Ongeveer 25 gram groenvoer per kg lichaamsgewicht
      35
    • Ongeveer 50 gram groenvoer per kg lichaamsgewicht
      21
    • Ongeveer 75 gram groenvoer per kg lichaamsgewicht
      5
    • Ongeveer 100 gram groenvoer per kg lichaamsgewicht
      12


Aanbevolen berichten

Een nieuwe poll voor bovenaan het forum.

 

Hoeveel groenvoer krijgen jouw konijnen per dag? Onder groenvoer valt al het verse groen: fruit, groente, grassen, kruiden.

 

Een veel aangehouden richtlijn is 100 gram per kg lichaamsgewicht. Maar dit is best behoorlijk veel (tenzij je komkommer of andere vochthoudende groente voert natuurlijk).

 

Als je naar het percentage kijkt (80% hooi, 10% groenvoer 5% brokken en 5% gezonde snacks) dat groenvoer uit zou moeten maken zou een konijn ongeveer 40 gram groenvoer per kg lichaamsgewicht mogen.

 

Maar hoeveel groenvoer voeren jullie nou eigenlijk in de praktijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb werkelijk geen idee. Ik denk dat ik ze 50-100 gram per dag totaal geef (voor twee konijnen, ze wegen samen 3,5 kilo) en verder grazen ze zelf. Dat is niet te wegen. Volgens jouw berekening met 40 gram groenvoer per kilo zouden ze dus 140 gram per dag mogen. Daar komen ze wel aan dan. Ik denk dat ik dan 50 gram per kilo lichaamsgewicht in kan vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne hebben het altijd gehad! Maar mijn rammetje wil het niet meer eten, en rest laat het ook liggen, alleen witlof willen ze nog hebben hahahaha.
Dus geen idee wat ik moet invullen whahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook een lastige vraag.

 

Hier wisselt het best wel qua gewicht: soms is het broccoli, komkommer en bleekselderij, dat weegt allemaal best wel. De volgende keer is het een paar blaadjes wilof, spinazie en wat wortelloof. Dat weegt allemaal natuurlijk 10x niets. Maar als ik het gemiddelde van een aantal dagen pak en deel door het aantal kilo's kom ik rond de 50 gram per kg konijn uit :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

De mijne hebben het altijd gehad! Maar mijn rammetje wil het niet meer eten, en rest laat het ook liggen, alleen witlof willen ze nog hebben hahahaha.
Dus geen idee wat ik moet invullen whahaha

Als ze het niet eten vul je in dat je ze geen groenvoer geeft. Als ze er nog wel iets van eten, maar niet veel, kun je voor de 10g optie kiezen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment krijgen mijn nijnen helemaal niks van groenvoer. Een van mijn konijnen Flapje heeft een tijd last gehad van haar darmpjes, bloederige diarree, maar ook het niet opeten van de brokjes. Ik heb toen besloten om te stoppen met groenvoer (we zijn overigens een aantal keer naar de dierenarts gegaan) en voor een tijdje over te gaan op alleen hooi en brokjes (en soms gedroogde kruiden) Nu gaat het heel goed, ik voer haar nu drie keer per dag brokjes omdat ze kleinere porties wel opeet. Het bakje de hele dag laten staan is geen optie i.v.m. haar altijd hongerige vriendje Ollie. Nu het goed gaat en ze weer mooi op gewicht is wil ik wel weer beginnen met groenvoer, ze vonden het altijd zo lekker! Alleen is het voor mij lastig naast die drie voermomenten op een dag nog een voermoment te creëren nu ik stage loop, dus ik moet nog even een plan bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet wel een beetje lachen om wat mijn poll veroorzaakt, de hoeveelheid groenvoer is over het algemeen dus niet iets wat konijnenbaasjes wegen haha ;)

 

De reden dat ik er een poll van maakte is omdat de adviezen over de hoeveelheid best uiteen lopen en ik gewoon wel eens benieuwd was hoeveel iedereen in de praktijk geeft.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei Evee:

Ik moet wel een beetje lachen om wat mijn poll veroorzaakt, de hoeveelheid groenvoer is over het algemeen dus niet iets wat konijnenbaasjes wegen haha ;)

 

De reden dat ik er een poll van maakte is omdat de adviezen over de hoeveelheid best uiteen lopen en ik gewoon wel eens benieuwd was hoeveel iedereen in de praktijk geeft.

 

Hahaha, nou ja, dan heb je in elk geval een resultaat nu. ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

100 gram per kilo, dat is inderdaad nog al wat! Met een konijn van ruim 6 kilo en een van tegen de 2 kilo zou ik dan 800 gram groenvoer moeten geven dagelijks! Nee dat haal ik niet ;) . Ze krijgen hier dagelijks een (flinke) witlof en/of een flink stuk andijvie aangevuld met gras, paardenbloemen, paardenbloemblad en wisselend wortelloof, munt, kruiden, wat stukken paprika, wat kleine stukjes appel of wortel, cranberry etc. Maar dat is maar net wat we in huis hebben ook. 
Ze zijn in elk geval blij dat er weer paardenbloemen zijn want daar zijn ze dol op! En ze groeien voldoende in eigen tuin, net als verse munt dus dat is altijd voorradig :). Maar hoeveel dat nou dagelijks is.... Ik heb een dienblad en dat gooi ik vol! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gossie, zou het ook echt niet weten. Ze krijgen zowel overschot uit de keuken als vers geplukt gras en kruiden en af en toe voor de lekker een enkel blaadje of takje verse keukenkruiden uit de balkonpotten. De groenmaaltijd is meestal een chineesbakje voor ongeveer 2/3 (losjes) vol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook geen idee hoeveel groenvoer ze, in grammen, kregen! Ze krijgen elke dag groen; zomers vers geplukt gras, paardenbloem, weegbree, blad van berk, braam enz. In de tuin staat ook van alles waarvan wel eens wat in de konijnenren verdwijnt zoals wilg, alchemilla, aardbei, framboos enz. 's Winters gaan we over op groente uit de winkel zoals andijvie, peterselie, witlof enz. Ik zou zeggen; dagelijks een hand vol voor 2 konijnen. Het blijkt dat het groen uit de natuur trouwens minder weegt dan het groen uit de winkel. Ik heb ingevuld 10 gram per kilo lichaamsgewicht. Voor 2 konijnen (die samen 8 kilo wegen) is het zo ongeveer 75-100 gram. Dat klinkt minder dan het er uit ziet ha, ha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, verrassend. Net eens een standaard gevuld bakje pluksel gewogen (dus grassen, paardebloem, rupsklaver, weegbree, zevenblad voornamelijk), kwam op 36 gram incl. bakje, wat dus neerkomt op iets meer dan 15 gr per nijn. Veeeeel minder dan ik had verwacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, inderdaad. Dat wordt de velden nog rigoureuzer leegplukken :'D Nouja, moest het toch opbouwen bij ze, langzaamaan eens beginnen met een extra handje er bovenop dan maar. Bowie groen geven zet nog geen zoden aan de dijk, die krijgt rond groentijd nu max 2 grote bladeren paardenbloem, een paar stengels rupsklaver en een duimdikte bosje gras, die was nog helemaal geen groen gewend behalve af en toe wortel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb gestemd voor 50 gr per kilo lichaamsgewicht, maar ik heb geen flauw idee, enkel al omdat ze de ene dag meer krijgen dan de andere dag. Het enige wat ik voor ze koop zijn wortels, hiervan krijgen ze dagelijks. Verder krijgen ze wat ik kan plukken, dus bv onkruiden, takken, struiken, gras, ... en van wat we aan groenten in de tuin hebben staan. Binnenkort bv komen de courgettes, hiervan krijgen ze dagelijks een courgette, minstens van supermarkt-formaat. Moet de spinazie gedund worden, krijgen ze de kleine plantjes die we weghalen, enz. En ze krijgen de 'restjes' van wat we zelf op tafel zetten: de buitenste bladeren van de witloof, de zaadjes van paprika, ... Maar hoeveel gram dit maakt, geen idee. Ik voer verschillende keren per dag een beetje en heb eigenlijk geen zin dit telkens af te wegen, haha. 

Ik heb wel ooit eens een experimentje gedaan om te zien hoeveel groenvoer konijnen goed kunnen verteren (groenten, beetje fruit, onkruid, takken en bladeren van bomen, enz.). Ik ben toen gestopt op 400 gr per kilo lichaamsgewicht, omdat ik het toen welletjes vond, niet omdat de konijnen er genoeg van hadden. Ik zat toen op zo'n 3 kg groenvoer per dag. Boodschappen doen ging toen met een vuilzak, omdat dat de enige zak was waar ik dergelijk volume in kwijt kon. Daarna ben ik weer gaan afbouwen en normale porties gaan geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .