Ga naar inhoud

Castratie en sterilisatie vraag.


Aanbevolen berichten

Hoi allen!

 

Ik ben mij aan het oriënteren in alles qua konijntjes. 

Over een paar dagen gaan wij ons 1e konijntje (ram) ophalen. En even later bij een ander nestje een voedster. 

 

Nu weet ik dat als wij geen kleintjes willen ze geholpen moeten worden. 

 

Echter kan ik nergens vinden of dat ze allebei geholpen moeten worden, of dat enkel de ram ook oke is? 

 

Bedankt 💖🤭

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ram moet zeker geholpen worden, maar dat had je al uitgevonden.

 

De voedster castreren is een keuze, soms is het nodig als je bijvoorbeeld een groep konijnen wilt hebben, dus meer dan twee. Soms zie je bij de voedster veel hormonaal gedrag, ook dan is het aan te raden. Tot slot is er nog een derde reden en ik denk de grootste reden van de meeste eigenaren om dit wel te doen, vanaf een jaar of 5 wordt de kans op baarmoederkanker erg groot. Om dit te voorkomen kun je het konijn castreren, dit doe je het liefst voor het 3e levensjaar en het beste als het konijn tussen de 6 en 18 maanden oud is.

 

De ram kan meestal tussen de 16 en 20 weken worden gecastreerd. Koppelen kan ook pas als beide konijnen die leeftijd hebben en de ram al een aantal weken ervoor gecastreerd is (koppelen kan vanaf dag 15 na de castratie). Je zult ze dus eerst een paar weken los van elkaar moeten houden en dan weet je niet of ze elkaar wel leuk vinden om een leven lang samen te zijn. Dat is wel een groot risico.

 

Het kan betekenen dat je dus pas kunt koppelen als de ram 5 a 6 maanden oud is. De voedster die je regelt moet dan minimaal 16 weken oud zijn, liever 20 weken of meer, als ik eerlijk ben.

 

Twee konijnen halen waarvan je niet weet of ze elkaar leuk gaan vinden is zogezegd wel een risico, hier heb je echt wel een plan B bij nodig voor als ze elkaar niet lief vinden.

 

Gezien de konijnen er nog niet zijn, zou je ook het hele plan om kunnen gooien. Er zitten ook konijnen koppels in de opvang, waarvan je weet dat ze met elkaar kunnen/willen leven. Dat zijn geen babies meer, maar kunnen zeker ook jonge konijnen zijn. Soms zijn de voedsters al gecastreerd, maar dat hangt af van de opvang/vorige eigenaar. Rammen zijn sowieso gecastreerd. Vaccinatie is ook normaal, dus dat hoef je dan ook een x aantal maanden niet meer te doen. Het is iets wat je nog zou kunnen overwegen.

 

Kijk vooral naar de complexiteit van je huidige plan, in het gunstigste geval heb je konijnen die weken alleen moeten zitten. In het slechtste geval twee konijnen die elkaar totaal niet mogen. In de puberteit blijft het wel spannend hoor, de periode tussen 4 en 12 maanden is het spannendste om te zien of ze elkaar aardig blijven vinden. Koppelen is het makkelijkste met volwassen konijnen, omdat zij hun karakter al ontwikkeld hebben.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij de laatste opmerking van Kolino: in de opvang zitten koppels. Zo heb ik mijn konijnen ook geadopteerd. Voordeel is: ze zijn volwassen dus je weet (of de opvang weet) wat ze als karakter hebben. Bij baby en puber konijntjes weet je dat niet.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, panpoen zei:

Over een paar dagen gaan wij ons 1e konijntje (ram) ophalen. En even later bij een ander nestje een voedster. 

Ik zet net als de andere reageerders: doe dat a.u.b. niet want dat kan een grote teleurstelling worden. Mensen laten zich ook niet koppelen en konijnen hebben ook voorkeuren. Als die twee elkaar niet verdragen, gaan ze elkaar bijten en verwonden. Ga a.u.b. naar een konijnenopvang. En als je toch dat rammetje per se wil hebben, laat die castreren en dan t.z.t koppelen in een opvang. Hij zal eerst door de pubertijd heen moeten.

En...... ook niet onbelangrijk. Castreren is duur en als je konijnen uit een opvang hebt, zijn ze gecastreerd en dat zit ook in de aanschafprijs verwerkt maar..... het kost je minder dan als je zelf naar de DA gaat! Ik was blij met mijn gecastreerde ram en gecastreerde voedster en ook nog gechipt uit de opvang. En ..... omdat ze al geopereerd waren, hoefden ik ze ook niet te verzorgen na een operatie. Veel gedoe heb ik voorkomen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel allemaal! 

 

Per toeval is er een tijd geleden een konijntje bij ons gedumpt op werk (dierenarts praktijk).

Helaas geen eigenaar komen opdagen

Dus ik neem hem/haar nu officieel over in overleg met de dierenambulance. 

 

Het is allen erg onduidelijk of het een hij of zij is. Van buiten lijkt het een man. Maar geen ballen van buiten te zien. 

 

Dus vandaag voor echo geweest. Daar geen ballen intern gezien, ook geen ovaria. Wel lijkt er een baarmoeder te zitten. 

Echter zou ze wel erg jong zijn voor een gecastreerde voedster. 

Beetje gek....

 

Ik heb contact gehad met een konijnen opvang in de buurt. En gaan haar daar laten koppelen.

 

🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je haar gaat laten koppelen bij een opvang. Dat geeft echt een grote kans op succes voor een heerlijk stabiel koppel.

Als er nog een baarmoeder zit, dan zou ik toch overwegen om haar te laten helpen. De kans op baarmoeder kanker bij vrouwelijke konijnen ligt heel hoog, ik geloof in de 90% als ze 5 jaar oud zijn. Het is heel triest om je konijn daar aan te verliezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bunnyempress zei:

Fijn dat je haar gaat laten koppelen bij een opvang. Dat geeft echt een grote kans op succes voor een heerlijk stabiel koppel.

Als er nog een baarmoeder zit, dan zou ik toch overwegen om haar te laten helpen. De kans op baarmoeder kanker bij vrouwelijke konijnen ligt heel hoog, ik geloof in de 90% als ze 5 jaar oud zijn. Het is heel triest om je konijn daar aan te verliezen. 

 

 

Dank je wel, 

Ze is nog best klein dus de kans dat alleen de ovaria al zijn verwijderd lijkt me zeer klein. 

Is er een schema voor gewicht per week van konijntjes? Ze weegt nu 570 gr. Dus gokje op 10 weken oud dan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, panpoen zei:

 

 

Dank je wel, 

Ze is nog best klein dus de kans dat alleen de ovaria al zijn verwijderd lijkt me zeer klein. 

Is er een schema voor gewicht per week van konijntjes? Ze weegt nu 570 gr. Dus gokje op 10 weken oud dan? 


Er zou ook een incisie of litteken moeten worden gezien bij verwijdering. Dus dat is ook al apart. Al heb ik wel gehoord van niet-konijnkundige dierenartsen die alleen de ovaria weghalen. Dat gebeurd namelijk wel bij katten, maar bij konijnen is dat absoluut niet het advies.  
 

Gewicht bij konijnen verschilt enorm per ras, dus dat is lastig te zeggen. Ik heb 2 grote konijnen. Scarlett is gedumpt gevonden en werd op 1,5 jaar geschat, maar was waarschijnlijk jonger. Lodewijk is ook gedumpt gevonden en werd op 6 maanden geschat toen wij hem adopteerden. Hij had enorm grote oren, dus zou ook groter worden dan gemiddeld. Die is waarschijnlijk ook jonger geweest, want hij groeide nog door na zijn “verjaardag”. En dat hoort bij groot rassen niet na 1 jaar. De ene is nu 4,5 kg en de andere is ruim 3,5 kg.  

Maar volwassen dwergjes zijn bijv rustig 1,2kg.  

aangepast door bunnyempress
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan over 2 weken weer opnieuw kijken met de echo. Het blijft apart. Bijna iedereen hier (stuk of 5 artsen) zegt ram als ze van buiten kijken. Maar dan geen ballen op echo. Geen lichte plekken waar ze gezeten zouden hebben, geen leeg zakje niets wat er op wijst dat het een man is of was... Wel een baarmoeder vormige structuur naast de blaas

...maar dan weer geen eierstokken. 

Bestaan hermafrodietjes bij konijnen? Zou wat zijn zeg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, panpoen zei:

Bestaan hermafrodietjes bij konijnen? Zou wat zijn zeg...

Ja, die bestaan. In de tijd dat het forum bestaat zijn er al meerdere geweest. 

 

 

Dit is de laatste, bijna 2 jaar geleden. Maar eens in de zoveel tijd horen we wel dat iemand er één heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Evee zei:

Ja, die bestaan. In de tijd dat het forum bestaat zijn er al meerdere geweest. 

 

 

Dit is de laatste, bijna 2 jaar geleden. Maar eens in de zoveel tijd horen we wel dat iemand er één heeft. 

 

 

Bijzonder, ik zit even wat artikelen te lezen. Maar klinkt erg bekend dit verhaal. 

 

We gaan het zien. Over tijdje weer echo. Dan is het konijntje ook wat groter en is alles iets beter te zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, panpoen zei:

We gaan het zien. Over tijdje weer echo. Dan is het konijntje ook wat groter en is alles iets beter te zien. 

Fijn dat je 'het' laat koppelen. Dat zal nog lastig worden misschien of niet. En dan werk je bij een DA en zou voor jou de operatie allicht iets goedkoper zijn en gaat het feest niet door. Hou ons op de hoogte want ik denk dat we allemaal benieuwd zijn hoe dit afloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zo ver ik van de andere konijnenbaasjes met dit soort speciale konijntjes heb meegekregen, heeft het weinig invloed op hoe het verdere leven gaat hoor 🙂 

 

Castreren is misschien even een lastig iets, meestal is dat ook het moment dat baasjes er achter komen dat het konijn niet helemaal is zoals wij "normaal" vinden. Zorg in ieder geval dat je koppelt met een partner die gecastreerd is, of dat nou een ram of voedster zal zijn.

 

En koppel via een opvang, zodat ze gewoon kunnen kijken wat beter matcht straks en kies een opvang waar ze standaard de rammen en voedsters castreren. Dat voorkomt een hoop gedoe op een later moment. En dan kunnen zij rustig proberen en kijken of er een gecastreerde ram of gecastreerde voedster het best past. Komt vast wel goed hoor 🙂 En het is ook wel modern toch? Een genderneutraal konijn 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Evee zei:

En koppel via een opvang, zodat ze gewoon kunnen kijken wat beter matcht straks en kies een opvang waar ze standaard de rammen en voedsters castreren. Dat voorkomt een hoop gedoe op een later moment. En dan kunnen zij rustig proberen en kijken of er een gecastreerde ram of gecastreerde voedster het best past. Komt vast wel goed hoor 🙂 En het is ook wel modern toch? Een genderneutraal konijn 😄 

Hier sluit ik me bij aan. Ik ben vrijwilliger bij een konijnenopvang en wij koppelen eigenlijk alleen ram+voedster, maar soms zitten er bijzondere gevallen tussen die toch beter matchen met hetzelfde geslacht of in jouw geval als niet duidelijk is wat het geslacht eigenlijk überhaupt is. En kies inderdaad voor een opvang die zowel rammen als voedsters castreert, dan neem je alle risico weg.

 

Ik zou wel naar een echte konijnenopvang gaan, en niet naar een dierenasiel dat ook konijnen heeft. Hier is zeker een koppelvakantie nodig i.p.v. enkel speeddaten. Misschien moet je hier wat verder voor rijden, maar in dit geval lijkt me dat wel beter, tenzij je zelf heel veel ervaring hebt met het koppelen van konijnen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .