Ga naar inhoud

Dwangvoeding


Aanbevolen berichten

Hii even een vraagje gisteren had mijn konijntje Truuke een gasbuikje/verstopping en toen zijn we naar de dierenarts gegaan en die heeft ons toen medicatie en dwangvoeding mee naar huis gegeven. Maar nu wilde de dwangvoeding niet echt lukken en kregen we maar super kleine beetje steeds bij hem naar binnen. We hadden een spuitje meegekregen om het hem zo naar binnen te werken maar voor mijn gevoel werkte dat niet echt. Nu is helaas Truuke gestorven hieraan vannacht. Maar ik wil voor de volgende keer beter voorbereid zijn als ik het weer nodig zou hebben. Dus eigenlijk vraag ik advies over welke dwangvoeding jullie gebruiken en hoe jullie dit klaarmaken en hoe je het naar binnen krijgt. 

Elk advies is welkom bedank alvast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies!

 

 

Hier staan tips over medicijnen geven, maar aangezien dat ook vaak uit spuitjes komt, zijn die tips ook toepasbaar met dwangvoer:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-geef-je-medicijnen-aan-een-konijn

 

en hier staan ook wat tips in over dwangvoeren

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-EHBO

Dat is wel een wat verouderd artikel.

 

Ik zet het konijn op schoot of tussen mijn benen (dan zit ik geknield), soms in een handdoek gewikkeld, en dien dan in kleine beetjes het dwangvoer toe. Ik stop het spuitje schuin in de bek, tussen de tanden en kiezen in en spuit kleine beetjes tegelijk, laat ze dat opeten zelf. Ik spuit dus niet zover dat het echt de keel in gaat, dat is ook niet goed want dan kan het in de luchtwegen komen.

Ik gebruik meestal supreme recovery.

Het kan helpen om even wat te proberen welk spuitje fijn is en welke niet, dat vind ik zelf altijd wel veel verschil maken bij dwangvoeren.  Ik heb dus ook een aantal verschillende soorten en maten liggen. Bij de wat grotere middelmaat & grote konijnen zijn de wat grotere (20ml) spuitjes heel fijn. Bij kleine konijntjes kan dat weer onhandig zijn en dan is een kleiner spuitje vaak wel handig, maar die tuitjes zijn dan vaak weer te smal, dus die kun je dan verder opensnijden om het makkelijker te maken. Wel op scherpe randjes letten.

 

Als het lukt probeer ik dwang altijd te voorkomen, dus zelf uit een bakje of van een lepeltje het te laten eten. Een beetje banaan toevoegen aan het dwangvoer kan soms helpen ze te overtuigen, maar dan moet het fruit ook niet extra problemen geven in die situatie (kunnen ze ook gasbuikjes van krijgen namelijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verdrietig dat Truuske is overleden. Sterkte.

 

Voor goede dwangvoeding heb je het volgende nodig:

- Een goede spuit. Soms knippen mensen het topje eraf, zodat het dwangvoer er makkelijker uit komt. Let wel op dat er geen scherpe rand ontstaat.

- Dwangvoer goed aanmaken. Soms heb je iets meer of iets minder water nodig. Het moet een papje zijn, maar te dik gaat niet werken. Te dun is ook onhandig.

- Niet voor in het bekje (daar zitten de voortanden) of te ver naar achter, maar dus daartussen, waar een natuurlijk gat zit, de spuit steken. En dan liefst schuin naar achter en niet te diep.

- Voorzichtig spuiten met kleine pauzes.

 

Vaak zijn konijnen zo naar dat ze niet tegenstribbelen als je moet gaan dwangvoeren. Totdat ze opknappen en dan is het alleen maar goed nieuws dat ze het doen.

Sommige konijnen willen dwangvoer ook wel van een lepeltje oplikken dan, dat is ook prima. Er zitten meer voedingsstoffen in, dus ze knappen sneller op.

 

Al met al is het vaak heel erg wennen voor baasjes om dwangvoer te geven. Als het niet lukt, is het ook niet gek om terug te gaan naar de dierenarts.

Daarnaast is het zo, dat als ze echt te ziek zijn, ze dwangvoer gewoon langs het bekje laten lopen. Dan ligt het dus niet aan jou, maar aan de verzwakking van je konijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel beiden 

 

Oke ja het dwang voeren liep voornamelijk gewoon langs zijn mond af. Hij had het niet zelf kunnen oplikken daar was die al te ziek voor denk ik achteraf zelf. Maar dan ga ik voor de volgende keer kijken dat ik zeker een goede spuit heb en een paar verschillende zodat ik zelf kan kijken wat werkt. En nu ook hopen dat ik het niet snel weer hoef te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij gasbuik en bij verstopping is het heel belangrijk dat de blokkade of de flinke hoeveelheid gas eerst met medicijnen aangepakt wordt, dat eigenlijk eerst de ergste druk er af gaat. Want als de buik vol zit met gas of er is een verstopping (blokkade), en je gaat er dan ook nog met dwang extra voedsel in stoppen, dan kan dat voor meer pijn en problemen (zoals oprekkende darmen) zorgen. Pas als die medicijnen een beetje het werk doen en er weer wat ruimte is, wat beweging is, dan ga je dwangvoeren.

 

Het is dus ook heel belangrijk er snel bij te zijn als ze dit soort klachten hebben, want bij konijnen moeten er altijd voedsel in de darmen blijven. Als je 24 uur wacht en de boel ligt dus echt stil, dan is het ook bijna niet mogelijk de spijsvertering weer goed op gang te krijgen.  Een konijn dat niet eet is dus echt al vrij snel een spoedgeval. En een dierenarts met goede konijnenkennis is ook van levensbelang voor konijnen. 

 

Hier staat ook extra uitleg: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gas-verstopping-bij-konijnen

 

En het stappenplan voor als een konijn niet eet:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-eet-niet-een-stappenplan-wat-te-doen

 

Ik vind het super goed van je dat je uitzoekt wat er gebeurd is en hoe je het in het vervolg kan voorkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar dat het is misgegaan. Veel sterkte.

 

Mijn tip, zorg voor de originele spuit! Die werkt echt heel prettig. Mijn dierenarts bestelt die gelukkig bij het dwangvoer. Deze spuit weigert nauwelijks dienst, terwijl andere om de haverklap vastlopen. Het is ook belangrijk om de juiste mix te maken. Daar kijk je ook naar de problematiek van het konijn. Over het algemeen is het 1 deel poeder en 1,5 tot 2 delen warm water er op.

 

Ik maakte voor mijn dwerg 1 volle eetlepel klaar per keer, zodat je steeds verse dwangvoeding hebt. Het is ongeveer 15ml pap wat ik in 1 keer klaarmaakte. Je kunt 1ml in de bek spuiten, dan moeten ze echt even slikken. Je hebt hier dus rust en tijd voor nodig. Geknoeid wordt er wel, maar liever niet meer dan af en toe een druppeltje.

 

Uit de bek laten lopen is echt niet goed, dan slikken ze niet, dat moet dus wel. Dan moet je minder tegelijk geven en ik zou dan na iedere spuitbeweging onder de kin aaien ( daar zit een knobbeltje, net als onze adamsappel) om een slikreactie uit te lokken.

 

Er is ook dwangvoeding die via sonde kan, maar ik heb nog nooit gehoord dat dit via sonde bij een konijn is toegepast. Deze is wel dunner en wordt ook bij hele jonge of oude zwakke konijnen toegepast.

 

Als ik voeding helemaal over moet nemen dwangvoer ik 5 of 6 keer per dag. Maar bij konijnen die echt slecht zijn kun je beter om de 2 uur kleinere hoeveelheden geven. Het is wel een balans tussen stress en genoeg er in krijgen, die niet makkelijk is. Dat is aanvoelen en goed kijken naar wat het konijn aan kan. Het konijn moet ook kunnen rusten tussendoor. Het voordeel van iedere 4 uur is dat dit precies in het medicatie ritme past. Zeker omdat de ene medicatie 2x en de andere 3x moet. Zo heb je het konijn zo min mogelijk, maar wel genoeg in handen.

 

Ik ben het er mee eens dat als je het echt niet voor elkaar krijgt of niet meer durft je de dierenarts weer belt. Zij hebben wat meer afstand tot het beestje en pakken daardoor soms wat beter door.

 

Gas/verstopping betekent vaak ook dat de darm stil valt, als die niet of niet goed op gang komt met medicatie kun je niks meer. Hoe was de temperatuur? Want als die niet goed is, dan komen de darmen ook niet goed op gang. Welke medicatie heb je gebruikt? Waar zat de verstopping? Is er glucose geprikt? Zo ja, hoe hoog was die?

 

Bij verstopping mag je wel dwangvoeren maar voer je minder tegelijk, dit is om maagoverlading te voorkomen. Dus je voert in het tempo van de beweging van de verstopping. Het is dan eigenlijk handig om het konijn in opname te hebben want dan kun je een controle foto maken na x aantal uur, om te zien of de massa beweegt. Soms is het ook wel tastbaar. Dan kan de dierenarts je uitleggen waar je moet masseren om de verstopping te verplaatsen. Die verplaatsing is echt heel belangrijk, want zoals Evee terecht aangeeft is de ruimte er achter beperkt. De massa moet bewegen, anders maakt dwangvoeren de situatie erger.

 

Het is niet zwart-wit wat te doen dus, hoeveel, hoe nat en hoe vaak verschilt gewoon. Ik denk ook niet dat je alles kunt voorkomen, of overal op voorbereid kunt zijn. Konijnen leren dat spuitjes niet eng zijn is wel iets wat me soms bezit houdt. Als je ineens iets in je bek geduwd krijgt wat je niet kunt zien en niet kent, dan geeft dat stress. Of je dit kunt oefenen zal wel per konijn verschillen, maar kan in een acute situatie wel veel verschil maken.

 

Ik gebruik eigenlijk altijd critical care van oxbow (donkergroene), maar recovery van selective en juvenile (iets voor vogels) heb ik ook al eens gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Mijn tip, zorg voor de originele spuit!

Wat is een originele spuit? Dan zou ik die ook wel aan willen schaffen voor het geval dat.... Is het van een bepaald merk?

Ik heb wel diverse maten in huis maar dat zal geen originele zijn.

 

 

Jouw bovenstaande bijdrage vind ik waard om opgenomen te worden onder een aparte kop. Dit is waardevolle informatie

aangepast door To van de Veluwe
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Wat is een originele spuit? Dan zou ik die ook wel aan willen schaffen voor het geval dat.... Is het van een bepaald merk?

Ik heb wel diverse maten in huis maar dat zal geen originele zijn.

 

 

Jouw bovenstaande bijdrage vind ik waard om opgenomen te worden onder een aparte kop. Dit is waardevolle informatie

Ik zou ook wel graag willen weten wat de originele spuit is. Moet mijn EHBO doos aanvullen met nieuwe dwangvoeding en zal ook even een flesje metacam vragen bij de dierenarts.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Kolino zei:

Gas/verstopping betekent vaak ook dat de darm stil valt, als die niet of niet goed op gang komt met medicatie kun je niks meer. Hoe was de temperatuur? Want als die niet goed is, dan komen de darmen ook niet goed op gang. Welke medicatie heb je gebruikt? Waar zat de verstopping? Is er glucose geprikt? Zo ja, hoe hoog was die?

 

Temperatuur was goed zei de dierenarts. Als medicatie heb ik voor de darmen cisaral drops gekregen en als pijnstilling novacam. Er is geen foto gemaakt want volgens de dokter was de behandeling hetzelfde of het alleen een gasbuik was of ook een verstopping. Nee is geen glucose geprikt. 

En met dwangvoeren waren echt maar beetje wat ik naar binnen probeerde te werken maar hij slikte het niet weg zat geen beweging meer in hem naar een paar uur. 

 

maar wel heel erg bedankt voor alle info

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt je best gedaan @Karel en truuke Mijn eigen dierenarts zou boos zijn op de arts die jouw konijn heeft gezien als dit alleen is gedaan (al las ik daarnet wel dat de temperatuur gelukkig wel gecheckt is). Ze heeft een heel protocol geschreven, omdat ze helaas regelmatig ziet dat de basis dingen die niet gedaan worden door spoedartsen. Daardoor worden er of onnodige handelingen uitgevoerd (foto's of echo's, maar geen medicatie en het konijn gaat net zo ziek weer mee naar huis) of worden noodzakelijke handelingen niet gedaan.

 

In haar protocol staat ook heel groot:
NIET DWANGVOEREN bij maagdilatatie door gas/vloeistof/voedsel en verdenking van obstructie van de maaguitgang.

 

Er is bij mijn weten dus wel heel belangrijk om niet zomaar te dwangvoeren, zoals @Evee en @Kolino ook aangaven.

 

De basis bij niet eten, zeker als je niet weet hoe lang niet is om z.s.m. de darmen weer op gang te krijgen. Natuurlijk ligt het er ook aan hoe het konijn zich verder gedraagt. Een konijn dat ook onderkoelt is en/of heel erg veel pijnsignalen laat zien en niet keutelt, is er duidelijk heftiger aan toe dan een konijn dat 1 uur niet eet en wel nog springt en loopt. Maar als de darmen niet op gang komen, dan gaat een springend en lopend konijn ook vrij snel richting zitten/liggen, verzwakken en onderkoelen.

 

Veel konijnkundige dierenartsen kiezen voor injecties qua pijnstilling en darmen, om alles zo snel mogelijk op te starten. En voor een extra vocht infuus om te helpen bij verstoppingen. Bij sommige ga je niet naar huis totdat er iets is gegeten en/of keutels zijn gemaakt. Dan krijg je advies voor dwangvoer (inc. de hoeveelheid) en inderdaad pijnstllling en darmmedicatie (ciseral).

 

Als je een goede band hebt met je reguliere dierenarts kan je nog met hem/haar bellen om te overleggen en duidelijkheid te krijgen. Je zou ook het protocol kunnen overleggen om te bespreken wat jij als konijnenbaasje kan doen of kan voorstellen bij maag/darmproblemen. Helaas zijn konijnen daar vatbaar voor en maken veel baasjes dat mee. Je vindt het protocol hier.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik heb wel diverse maten in huis maar dat zal geen originele zijn.

Ik heb ook verschillende, maar ben er nog niet achter welk merk die fijne nou is. Ik zou zweren van een merk dat dwangvoeding verkoopt. Maar die van supreme is het niet exact hetzelfde. Tenminste niet die je nu online vindt. Die ziet er ook wel ideaal uit overigens. Wat Evee in de webshop heeft (20ml) lijkt ook op wat ik bedoel. Als je effectief wil dwangvoeren moet het papje dik genoeg zijn en dat lukt alleen handig met zo'n soort spuit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Kolino zei:

Ik heb ook verschillende, maar ben er nog niet achter welk merk die fijne nou is. Ik zou zweren van een merk dat dwangvoeding verkoopt. Maar die van supreme is het niet exact hetzelfde. Tenminste niet die je nu online vindt. Die ziet er ook wel ideaal uit overigens. Wat Evee in de webshop heeft (20ml) lijkt ook op wat ik bedoel. Als je effectief wil dwangvoeren moet het papje dik genoeg zijn en dat lukt alleen handig met zo'n soort spuit.

 

Deze bedoel je denk ik? Dat is ook de 20ml spuit die ik heel fijn vind voor de middelmaat en grotere konijnen.

Bij de hele kleine konijntjes vind ik hem soms wel wat aan de grote kant, die hebben zulke kleine bekkies 😄 

 

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/spuit-voor-dwangvoeren-20-ml.html

Van het merk supreme zelf heb je ook zo een formaat / model spuit inderdaad.

 

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@mammafelina wij vullen ook regelmatig de EHBO spullen bij, want tja, niets is oneindig houdbaar. Ik hoop het altijd niet te gebruiken. Altijd wel hilarisch bij de dierenarts. Oh, dwangvoeding, voor welk konijn? Voor de EHBO. Assistente: oh ja, verstandig, maar dan hoef ik het niet in het dossier te zetten. 😅 

 

Als je dwangvoer bijna niet meer houdbaar is kan je er koekjes van maken voor de konijnen, maar ik doneer het meestal met 2-3 weken houdbaarheid aan ons knaagdierenasiel. Mijn man werkt er vlakbij en het kan door de brievenbus. Die zakjes zijn nog best duur en zij hebben helaas wel veel konijnen die het nodig hebben. Pijnstilling is 6 maanden na openen niet meer houdbaar (volgens de fabrikant, volgens de DA luistert dat niet helemaal zo nauw) en daar doe ik meestal hetzelfde mee. Zijn ze heel blij mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, bunnyempress zei:

Jij hebt je best gedaan @Karel en truuke Mijn eigen dierenarts zou boos zijn op de arts die jouw konijn heeft gezien als dit alleen is gedaan (al las ik daarnet wel dat de temperatuur gelukkig wel gecheckt is). Ze heeft een heel protocol geschreven, omdat ze helaas regelmatig ziet dat de basis dingen die niet gedaan worden door spoedartsen. Daardoor worden er of onnodige handelingen uitgevoerd (foto's of echo's, maar geen medicatie en het konijn gaat net zo ziek weer mee naar huis) of worden noodzakelijke handelingen niet gedaan.

 

In haar protocol staat ook heel groot:
NIET DWANGVOEREN bij maagdilatatie door gas/vloeistof/voedsel en verdenking van obstructie van de maaguitgang.

 

Er is bij mijn weten dus wel heel belangrijk om niet zomaar te dwangvoeren, zoals @Evee en @Kolino ook aangaven.

 

De basis bij niet eten, zeker als je niet weet hoe lang niet is om z.s.m. de darmen weer op gang te krijgen. Natuurlijk ligt het er ook aan hoe het konijn zich verder gedraagt. Een konijn dat ook onderkoelt is en/of heel erg veel pijnsignalen laat zien en niet keutelt, is er duidelijk heftiger aan toe dan een konijn dat 1 uur niet eet en wel nog springt en loopt. Maar als de darmen niet op gang komen, dan gaat een springend en lopend konijn ook vrij snel richting zitten/liggen, verzwakken en onderkoelen.

 

Veel konijnkundige dierenartsen kiezen voor injecties qua pijnstilling en darmen, om alles zo snel mogelijk op te starten. En voor een extra vocht infuus om te helpen bij verstoppingen. Bij sommige ga je niet naar huis totdat er iets is gegeten en/of keutels zijn gemaakt. Dan krijg je advies voor dwangvoer (inc. de hoeveelheid) en inderdaad pijnstllling en darmmedicatie (ciseral).

 

Als je een goede band hebt met je reguliere dierenarts kan je nog met hem/haar bellen om te overleggen en duidelijkheid te krijgen. Je zou ook het protocol kunnen overleggen om te bespreken wat jij als konijnenbaasje kan doen of kan voorstellen bij maag/darmproblemen. Helaas zijn konijnen daar vatbaar voor en maken veel baasjes dat mee. Je vindt het protocol hier.

 

 

 

 

Super bedankt nu weet ik dat dwangvoeren niet goed is om meteen te doen en ga zeker dat protocol doorlezen en dan even met me eigen dierenarts nog bellen om te kijken wat hun zeggen. 

Ben wel echt super goed geholpen door jouw en alle adviezen van iedereen en ga zorgen dat ik alles in huis heb en nu beter weet wat te doen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .