Ga naar inhoud

Mogen konijnen mandarijn eten?


Aanbevolen berichten

Ja, konijnen mogen het vruchtvlees van mandarijnen eten, zonder de pitten!

De schil en het blad kun je beter niet geven, daar zitten de meeste gifstoffen op. 

 

Let wel op dat je fruit altijd met mate geeft, het bevat veel fruitsuikers. Veel konijnen zijn erg gevoelig voor het eten van fruit en krijgen er diarree van. Probeer het uit met een heel klein stukje en geef niet in één keer veel. Konijnen moeten er rustig aan wennen en kijk altijd goed of de konijnenkeutels normaal blijven. Fruit geef je het best niet dagelijks aan konijnen, maar zomaar een paar keer per week in hele kleine porties. Geef dus niet zomaar een heel partje mandarijn aan de konijnen, maar probeer het echt met een klein stukje uit.  

Niet alle konijnen vinden citrusfruit lekker overigens, dus ook hierin is het smaken verschillen!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist dat wel, maar dan wel echt met mate. Maar de zure bekkies die ik heb gezien bij een stukje sinaasappel, ik doe ze dat niet meer aan hoor! Je kunt nooit meer dan 1 partje geven, daar houdt het wel mee op en maar af en toe, zeker niet dagelijks. Dit komt in het geval van citrusfruit niet alleen door de suikers, maar ook omdat het eigenlijk te zuur is voor ze.

 

Maar een konijn dat bij je komt bedelen voor een partje mandarijn, ja waarom niet? De tip om eerst met een half of een derde van een partje te beginnen vind ik een goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik mag straks wel met twee winkelwagentjes door de supermarkt lopen. Haha eigen boodschappen en voor de konijnen: basilicumplantje, muntplantje, peterselie. wortelen en dan voornamelijk voor het loof, voor elke dag een witlofstronk, mandarijn, aardbeien, kiwi's etc. Zo langzamerhand eten ze met de pot mee. 🤣

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik geef ze fruit inderdaad als snoep, krijgen ze niet veel van. Maar stel je eet een mandarijn op de bank en je konijn komt buurten, van wat heb jij daar voor lekkers? Dan weet je bij deze dat ze wel een klein stukje mogen proeven. Dat is de kern van het verhaal, jij eet een stuk fruit en je konijn krijgt ook een partje.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad verwennerij, je moet het echt zien als snoep voor konijnen!

 

Fruit zit boordevol vitaminen en helpt voor een goede weerstand. Maar de fruitsuikers zijn niet het beste voor de konijnenbuikjes. Je mag het gewoon geven, maar rustig aan doen met de hoeveelheden. 

Ik geef wel eens een klein beetje banaan of appel in de winter, daar zijn ze echt dol op! Ze trekken het gewoon uit mijn hand!

Ze zijn ook echt fan van bessen, maar die geef ik vooral in de zomer. Ik heb diverse aardbeienplantjes in de tuin hier en een blauwe bessen struik. En twee perenbomen, maar daar hebben we nog niet zoveel oogst van (behalve knaaghout 😂)

 Volgens mij zijn mijn konijnen stiekem een beetje zoetekauwen, want de suikerrijke groentes en het fruit is toch wel favoriet merk ik 😄 

 

De vraag of konijnen mandarijn mogen eten wordt vooral in zoekmachines gesteld in de wintermaanden. Ik denk dat het inderdaad de konijnenbaasjes zelf zijn die dan mandarijntjes eten, merken dat de konijnen het ruiken en interesse hebben, en dat mensen zich daarom afvragen of ze iets mogen geven. 🙂 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lappie zat altijd met zijn snufferd in dochters fruit bordje. Klom boven op haar en het maakte niet uit hoe hoog ze het hield. Altijd hoger hoger op haar hoofd om maar een stukje fruit te pakken.  Stuk sinaasappel, banaan, appel, kiwi. En ik erachteraan zodat hij niet het hele stuk op kon eten 🤪 

 

Met deze 2 eet ze niet waar zij bij kunnen vanwege Leeuw,  maar ik denk dat ze precies het zelfde zullen doen. Hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal biologische mandarijnen zodat ik ze een stukje schil kan geven en de rest kan drogen. Vinden ze zalig en las ergens dat het gezonder is dan het vruchtvlees: meer vitaminen en vezels, minder suiker.

Op 6-3-2024 om 15:08, Evee zei:

[…]

De schil en het blad kun je beter niet geven, daar zitten de meeste gifstoffen op. […]

Evee, jij had het er over dat je ze juist beter niet de schil kan geven vanwege de gifstoffen. Bedoel je als in pesti- en herbiciden? Of zit er ook nog van nature iets in wat niet goed voor ze is? 

Zo niet, kan ik biologische mandarijnschillen zeker aanraden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .