Ga naar inhoud

Konijn vol in de regen


Aanbevolen berichten

Het regent vaak, soms lijkt het wel hele dagen te regenen. En die gekke konijnen gaan er regelmatig midden in zitten. Is dat wel goed voor ze?

 

Er zijn ook konijnen die wel schuilen en humeurig worden van regen. Maar er zijn er genoeg die inderdaad in de regen zitten. 

 

Het kan geen kwaad gelukkig. Veel konijnen doen dit. Konijnen hebben een ondervacht en een bovenvacht. Als de vacht goed opgebouwd is, werkt dat als een regenjasje. De ondervacht blijft droog en lekker warm. De bovenvacht zorgt er voor dat het water naar de grond loopt en niet tot in de vacht doordringt. 

 

Heeft jouw konijn een slecht gefokte vacht, zoals teddy en langhaar konijnen hebben? Dan is het niet verstandig ze in de regen te laten zitten. Ook konijnen die oud worden krijgen soms een minder volle vacht die minder goed de natuurlijke bescherming tegen regen bied. Voor die konijnen moet je zorgen dat het verblijf volledig overdekt is. 

 

Zorg altijd dat er voldoende schuilplekken zijn. Het liefst met twee in/uitgangen.

Zorg in de wintermaanden dat er stro is in de schuilhokken voor voldoende warmte. Zo hebben ze altijd de keus om droog te zitten. 

 

Hebben jullie nog meer tips voor konijnen in de regen? 

Ik merk zelf bijvoorbeeld dat de tegels ook bijna constant nat zijn, zelfs al is mijn ren overdekt. Er valt zoveel regen op het moment!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee plaatste dit topic in de spotlight

Tja, ik heb echt buitenkonijnen. Beiden slepen hooi naar buiten, omdat ze liever in de regen zitten te eten.

Wat bij ons wel helpt is de ren zemen, we hebben een zeem buiten staan. Bij tegels heb je toch vaak plekken met plasjes en dan helpt het om te zorgen dat het zo droog mogelijk is.

 

Lodewijk is helaas een konijn met veel vlassige plukjes tijdens het verharen. Hij heeft het nu al 2x voor elkaar gekregen om zo'n vieze vlassige staart te krijgen dat er niet tegenop valt schoon te maken met doekjes. Dus dan wordt hij geschoren. Volgend jaar gaan we dit preventief doen. Het is echt een beetje een vacht-probleem, want Scarlett, die nog vaker in de regen zit, heeft nergens last van. Dit jaar was het aantal vlassige plekjes minder, maar de nattigheid weer veel meer.

 

Het was geloof ik de 5de natste februari, dus tja, dat helpt ook niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben jaaaaaaaaaaren konijnen gehad in een grote, niet overdekte ren. Het hok stond op poten en via een plankier liepen ze het hok in. Ze hadden een heel holenstelsel gemaakt waar ze vaak in zaten maar meestal zaten ze als het regende onder dat plankier. Als het zonnetje scheen gingen ze vaak in de opening van het hok zitten. Maar ze bleven ook wel in de regen zitten. Nu ik een overdekte ren heb, vind ik regen veel naarder dan toen. Dat zal komen omdat ze toen in een hol konden schieten en schuilen. Dat was een natuurlijk iets. Maar regen schijnt ze - zoals Evee zegt - niet te deren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Zouden Knabbel en Suddenly onder langhaar konijnen vallen?? Ze hebben alleen een beetje langhaar bij hun hals (vergelijkbaar met leeuwen :)). 

Is de vacht verder wel normaal opgebouwd en goed beschermend tegen weersomstandigheden? Of valt het echt open door het lange haar, waardoor ze dus wel op de huid nat worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Evee zei:

Is de vacht verder wel normaal opgebouwd en goed beschermend tegen weersomstandigheden? Of valt het echt open door het lange haar, waardoor ze dus wel op de huid nat worden?

Die is lastig, maar ik denk dat het niet open valt. Het zit zo: Als ik naar ze kijk zie ik geen huid, alleen maar haar. Als ik ga 'klitten pluizen' kan ik wel de huid zien, maar dat is volgens mij bij ieder konijn wel toch? Als je de haren aan de kant doet zie je de huid, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dan zie je bij elk konijn wel de huid, als je een scheiding maakt. 

De meeste konijnen hebben dunnere vacht in de nek, dus als het echt alleen bij de nek is waar de lange haren zitten denk ik niet dat dat snel problemen geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
5 minuten geleden, Forsa zei:

Ik denk zelf, aan de nog aan te schaffen / bouwen, om wat plexiglas aan de onderkant van het gaaswerk naar binnen te doen. Regenwater stroomt mijn inziens dan sneller naar binnen

Ja dat kan. Ik heb momenteel ook een plexiglas plaat tegen de deur zitten voor de regen en de wind. Die is op maat gemaakt. Vorig najaar/winter zat er provisorisch een rolgordijn tegenaan. Werkte goed maar hield het licht tegen

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Forsa zei:

plexiglas

Dit wordt inderdaad door vele konijnenbaasjes gemonteerd in de herfst/wintermaanden. Ik heb op verschillende plekken plexiglas gemonteerd met tie-wrap dan kun je het weer makkelijk demonteren. Je kunt plexiglas op maat bestellen en meteen gaatjes laten mee boren. Echter ik heb alles zelf op maat gesneden en de gaatjes zelf geboord. Prima te doen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit altijd zo mooi om te zien, het verschil tussen een normale vacht en een rex vacht. Bij een rex vacht zijn de dekharen even lang als de onderwol (bij normale konijnen zijn deze veel langer dan de onderwol) en ze hebben bovendien een veel dichtere vacht. Water blijft echt op de vacht liggen terwijl bij een normaal konijn de bovenste laag nat wordt. Bij beide blijft de onderste laag vacht gewoon warm en droog. Mijn rex is overigens niet heel dol op regen dus op basis van N=1 zeg ik toch geef die beestjes gewoon normale vachtjes 😉 

 

 

aangepast door Dollie
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat plexiglas op maat is wel een uitvinding voor als het echt guur weer is. 
Denk aan een storm oid. 

Maar is het dan verantwoord om de gehele kooi te sluiten met plexiglas?
(Uiteraard wel met ventilatiegaten erin). Of komt een konijn dan in ademnood? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt te warm in de zomer/zon, dus dat zou ik nooit overwegen, als het groot genoeg is dan zal het met de ammoniaklucht wel meevallen, maar dat is bij kleine ruimtes wel een probleem.

 

Een constructie maken waarbij het (gedeeltelijk) weg kan is zeker aan te raden dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Kolino zei:

Wordt te warm in de zomer/zon, dus dat zou ik nooit overwegen

 

Excuus. Bedoel niet standaard plexiglas. 
Bedoelde dit ervoor zetten meer in geval van noodweer zoals storm, onweer, harde regen. 
Of met vuurwerk 31 december. Of misschien in de nachtelijke uren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-3-2024 om 15:06, Forsa zei:

om wat plexiglas aan de onderkant van het gaaswerk naar binnen te doen.

Ik heb aan de onderkant overal plexiglas en bij drie van de zes bovenramen ook nog plexiglas. En dat is vakkundig op maat gemaakt maar vraag me niet hoe maar er komt toch nog regen door. Vaak onder de ren door omdat hij op tegels staat. En bij die drie open ramen. Nu heb ik er wat plastic voor. Maar helemaal droog houd je het niet. En die doerakken gaan niet bij die drie panelen zitten die helemaal dicht zijn. Nee, natuurlijk waar het regent.

Het is net of ze denken: wij willen ook wel eens onder de douche.

aangepast door To van de Veluwe
  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Kolino zei:

Een constructie maken waarbij het (gedeeltelijk) weg kan is zeker aan te raden dus.

Vandaar ook dat ik aangaf dat ik met tie-wrap monteer was een tip van @Evee destijds. Ik zou als ik jou was @Forsa in het najaar monteren en als het weer warmer wordt dus april/mei demonteren. Dat doet bijna iedereen. Zo hoef je het maar een paar keer per jaar te doen. Niet helemaal dicht gaan maken is mijn advies. maar op de plekken waar het meest inregent en last van de wind is. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad op maat plexiglas voorzetramen besteld, waar al gaatjes ingeboord waren. Daar past een tie-wrap doorheen. Ik maak ze in het najaar vast aan de voorkant van de ren, aan het gaas, bij mij is dat de enige open kant. En in het voorjaar haal ik ze er weer af. De wind uit het noorden is er niet zo heel vaak, maar als die er is, meestal in de winter. Als de wind van die kant komt, dan regent het in. Die voorzetraampjes zorgen dat er net wat meer beschutting is.

 

Mijn ren is gewoon overdekt met een dak, we hebben de ren naast de schuur, een soort carport idee, maar dan niet voor een auto, maar voor de konijnen 😄 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .