Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 08-03-24 in alle zones

  1. Ik zou naar een goede konijnenopvang gaan waar de rammen allemaal gecastreerd zijn voor plaatsing, dat maakt het zoveel makkelijk. Dit klinkt helaas niet als een echte konijnenopvang, die zijn er ook, vaak honden/katten asiels die het er bij doen, maar ik zou in dit geval wel aanraden echt een goede opvang te zoeken, zodat je wel ervaren en goed advies hebt voor het koppelen en begeleiden.
    2 punten
  2. Inderdaad. Klinkt gek, maar ik wil over zoiets nagedacht hebben voor er hier een konijntje rond loopt. Sorry voor de vele vragen daarom. Ben niet aan het uithoren maar mezelf aan het verdiepen 🙂
    2 punten
  3. Wij hebben een super goede vakantieopvang. Ze hebben wel minder ruimte, maar ze krijgen wel veel aandacht. Logisch ook, want onze konijnen hebben fans. 🥰. Krijg altijd lieve filmpjes en foto's. Ze zijn onwijs tam en nieuwsgierig en daar dus ook. Eerste keer dat ze kwam keek ze me een beetje meewarig aan toen ik zei dat ze van aandacht en knuffelen houden. Maar goed, dat zag ze zelf ook snel genoeg. Ze hebben dierenartsen op het terrein rondlopen (ze hebben paarden & konijnenopvang) en dat vind ik ook een fijn idee. En een konijnkundige dierenarts op 20 mins afstand. We betalen €70 per week voor ze samen, dus ik vind het ook echt het geld niet. Enige probleem is dat ik ze liever nog meer ruimte geef, maar dat kan helaas niet. Weinig grote plekken mogelijk in de randstad. Konijnen vinden het daar ook prima, al zijn ze blijer thuis. Straks gaan ze weer een weekje daarheen, dan kunnen wij makkelijk in de tuin werken. We mochten zelfs omzetten naar andere data, omdat ze trouwe vakantiegangers zijn 🙂 en natuurlijk onwijs leuk. Hihi.
    2 punten
  4. In theorie kan dit, maar het is wel een hele onderneming. Hoeveel ervaring heb je met het koppelen van konijnen? Want een groepskoppeling zou ik niet eens beginnen als je geen/weinig ervaring hebt. Een goede optie is om dit bij een goede konijnenopvang te laten doen. Zij kennen hun konijnen en kunnen wel inschatten of ze geschikt zijn voor een groepskoppeling. Waarschijnlijk zullen ze kiezen voor twee voedsters erbij, of een voedster en een ram. Nog een voordeel van een konijnenopvang: als het niet werkt, kunnen ze een andere voedster of andere opstelling proberen. Die optie heb je thuis waarschijnlijk niet. Het is wel aan te raden om alle konijnen te laten castreren voor een groepskoppeling. Wat is het grootste risico bij het plan om van een koppel een groep te maken? Er is een kans dat de koppeling mislukt met de nieuwe konijnen, èn dat jouw koppel door alle stress ook niet meer samen kunnen. Dus de vraag is altijd: wil je het riskeren om te stoken in een goed huwelijk?
    1 punt
  5. Het is goed om alle scenario's te doorlopen, maar 2 konijnen halen die niet geholpen zijn is echt een slecht plan. Je kunt dan niet testen of ze bij elkaar passen. Ze zijn te jong om te koppelen en moeten sowieso vanaf 10 weken (met 12 weken zijn ze vruchtbaar) uit elkaar. Je hebt ze dan een maand of 3 apart van elkaar. Let op, rammen zijn in staat om zich in allerlei bochten te wringen toch bij de voedster te komen, dat wil je dus echt niet! Daarna moet je maar afwachten of ze elkaar nog aardig vinden. Als je geluk hebt en ze zijn een tijd stabiel, dan kun je de voedster laten helpen. Dit doe je meestal tussen de 6 en 18 maanden, maar kan inderdaad het beste voor het 3e levensjaar. Daarna wordt de ingreep erg zwaar en risicovoller. Ik denk dat de meeste mensen hier zullen zeggen, haal maar een koppel uit de opvang, al bestaand of voor jou aan elkaar gekoppeld, dat kan allebei.
    1 punt
  6. Er is een artikel op de website hier, over dit onderwerp: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-EHBO Dit zit er in die van mij: Wij hebben redelijk wat huisdieren, en ik heb dus gewoon een dubbel keukenkastje in gebruik voor de dierenspullen. Daar staan bijvoorbeeld ook de voerbakjes enz. in. Maar ook de EHBO spullen. Makkelijk voor de pak dus bij een noodgeval. Bij mij zit er in het konijnen ehbo kastje: snugglesafes icepods oude handdoeken spuitjes, diverse maten en soorten dwangvoer thermometer (vrij simpele van kruitvat, deze) tekentang en tekenhaak diverse kammen (fijne vlooienkam en diverse kammen en borstels voor vachtverzorging) scharen voor vachtverzorging nagelschaartje Anti-myiasis Verbandmiddelen voor wondverzorging (in principe delen ze gewoon in wat wij voor onszelf hebben liggen 😉, maar voor de dieren heb ik ook altijd een rol zelfhechtende bandage er in zitten om een grotere wond makkelijk te kunnen verbinden. Dat kleeft namelijk aan zichzelf.) Stethoscoop Wat via de dierenarts is, maar ik wel heb staan ivm de gezondheidsgeschiedenis van de konijnen hier: pijnstillers (metacam) fenbendrops (ivm EC konijn) ciseral metocloral oogzalfjes en een fles speciaal gesteriliseerd water om oogjes te spoelen Wat je ook kan toevoegen is wat kleine zakjes met diverse soorten kruiden & kleine (proef)zakjes van andere merken konijnenvoer. Maar omdat ik de webwinkel hier op de site run heb ik daar toch altijd makkelijk toegang toe, dus dat ligt bij mij niet in de EHBO kast. Verder liggen er ook nog wat spullen van de hond & katten in, maar bovenstaande is wat ik echt voor de konijnen heb. Ik heb trouwens ook een babyweegschaal in huis om de konijnen & kat makkelijker te kunnen wegen.
    1 punt
  7. Vaccineren of castreren? Ik snap er niks meer van 😜 konijn helpen is castreren namelijk. Maar vaak zijn de rammen al gecastreerd en hoef je dus niet te wachten met koppelen. Misschien zoeken naar een andere opvang. Klein nijntje is schattig voor een maand maar ook veel zorgen.. Daarna worden ze groot en gaan puberen en zijn ze ineens niet zo schattig meer. Lap vrat de hele bodem van mijn dochters bed aan flarden, kreeg een abces in zijn keel en daarna nog 1 en de DA vond bij toeval door dat abces een tumor in zijn nek. Allemaal goed gekomen en daarna nooit meer wat gehad tot zijn laatste maand voor hij overleed maar ow wat was dat een drama toen😱 en zoveel geluk gehad dat ze de tumor vonden en konden verwijderen. Toen hij 1,5 was liet hij die streken voor wat het was en vrat niet meer aan hout of andere dingen. De kleine begon paar maanden terug de muur/plafond (schuin plafond) op te vreten. Maar dat is nu ook klaar...hoop ik🙏🙏 Met kinderen zeggen ze...kleine kinderen kleine problemen, grote kinderen grote problemen maar in het geval van konijnen is dat dus precies andersom 🤪😂
    1 punt
  8. Als je 2 konijnen bij een fokker of winkel haalt heb je inderdaad 2 konijnen die maanden alleen moeten zitten. Ik bedenk me net, volgens mij mogen ze niet meer los verkocht worden (alleen als je al een konijn hebt), in ieder geval in winkels gaan ze per 2 en dan meestal nog 2 voedsters... want dat is de betere match (ik bedoel dit dus sarcastisch). Met een beetje pech blijkt de ene toch een ram of heb je netjes na maanden de ram gecastreerd en blijken ze elkaar niet leuk te vinden. Een ram van een half jaar of ouder in een opvang is 100% zeker gecastreerd (of wordt gauw gecastreerd), dus die kan dan "meteen" met een voedster gekoppeld worden en dan mee naar huis. Met meteen bedoel ik, zij kunnen aangeven, we kunnen dan en dan koppelen en dan heb je een koppel als je ze gaat halen. Stel je nou eens voor, jullie halen heel enthousiast 2 konijnen bij een fokker en het matcht niet, dan moet dus 1 van de konijnen weg, of je moet ruimte maken voor 2 koppels. Voor kinderen is dat natuurlijk best traumatisch als een huisdier weg moet waar ze aan gehecht zijn. Ik zou aanraden om te zorgen dat je niet in die situatie terecht komt. Dat je er lang van wilt genieten snap ik ook helemaal. Dus vandaar het advies, kies een jongvolwassen konijn in de opvang en laat deze een maatje uitkiezen. Dan heb je beiden, een konijn beneden een jaar moet zeker te vinden zijn, broertjes en zusjes die gaan vechten... verhalen te over!
    1 punt
  9. Het gevoel van jongere konijnen willen hebben snap ik heel goed, maar ik zou toch aanraden ga dan voor een konijn van +6 maanden. Inschatten of een konijn jonger dan 1 is, dat lukt nog wel. Maar vergis je niet in de pubertijd, wat een sloopkanonnen zijn het dan! Inschatten hoe oud konijnen zijn is gewoon moeilijk, als ze 2+ zijn ga je pas bij 6+ zien dat ze ouder zijn. Dat die man dat niet in kan schatten is gewoon heel eerlijk eigenlijk, dat is geen doen. In jouw geval is het het beste om voor een nog niet volgroeid, maar wel al koppelbaar konijn te kiezen. Karakter vormt rond de 20 weken, vanaf die tijd zou ik "stabiel" koppelen wel aandurven. Jonger dan dat heeft geen zin, vandaar dat ik zeg, ga maar voor 6 maanden of iets ouder, dan is er wel aardig in te schatten of konijnen bij elkaar passen. De omslag komt soms wel later hoor, mocht je vroeger koppelen, dat het nog ineens bij 9 maanden dikke ruzie is. Wat je benoemd eerst een jong rammetje nemen en dan wachten tot hij geholpen is... je weet dat ze met 8 weken weggaan (als het niet eerder is bij fokkers), dan kan hij ergens tussen de 16 en 20 weken gecastreerd worden, daarna moet je dus nog wachten tot week 3 na castratie om te mogen koppelen. Het konijn zal dan dus zeker een maand of 3 a 4 alleen zijn. Stel je haalt hem in de zomer, laten we zeggen halverwege juli, dan kan het wel eens november worden voor je kunt koppelen. Het is een afweging, je steunt een fokker, je weet niet of zo'n beetje erfelijke aandoeningen heeft. Is dat het waard om de ervaring van een jong beestje te hebben?
    1 punt
  10. Wat fijn 🥰 Dat is hier helaas niet. Ja waarschijnlijk op 3 a 4 uur afstand🤪 @Evee in ons geval gaat het maar om een dag. We vertrekken rond een uur of 5 en om 17 uur is de oppas er dag en nacht tot we terug zijn. Dus zo.n voer ding is dan denk ik wel ideaal tussen die tijd. Voor langer zou ik het nooit doen zonder oppas. @Forsa idd googlen 😉voerbak met timer voor kat en hond bijvoorbeeld.
    1 punt
  11. Leuk dat je bij de opvang geweest bent! Meestal worden gedumpte konijnen geschat qua leeftijd. Dan heb je meestal jonger dan 1 jaar - dat is makkelijk te zien, want ze groeien nog. Maar of ze 7 of 9 maanden zijn niet echt. Jongvolwassen 1-2 jaar - omdat ze puberen, dus zitten ze ergens daar tussen. Volwassen 2-5 jaar - weinig zicht op hoe oud ze dan precies zijn. Senior 5+ Soms zijn er nestjes geweest en dan weten ze natuurlijk wel de exacte datum. Let erop dat konijnen pas kunnen worden gekoppeld na 4 maanden, dus jonger dan dat krijg je ze niet mee. Als je een heel jong stelletje zou hebben, bijv. 7-8 maanden, dan zit je er wel mee dat ze gaan puberen bij je in de tuin en je hebt kans dat een koppeling breekt in/bij de puberteit. Tussen de 1-2 jaar worden de meeste konijnen gedumpt (behalve nestjes onverkochte konijnen, die zie je vaak bij 5-6 maanden gedumpt worden), juist omdat ze dan volgens mensen irritant gaan doen. Ze verliezen zindelijkheid en gaan overal plassen (territoriumdrift), gaan meer bij elkaar rijden (zelfs na castraties), gaan meer knagen en slopen e.d. Maar het verschil tussen 2 en 3 is slecht te zien. Ik heb een stel met eentje geschat werd op een juni datum, maar die uiteindelijk jonger was. Hij bleef namelijk na juni nog groeien, dus hij was duidelijk geen 1. Hij is toen ook lekker gaan puberen daarna, maar gelukkig duurt konijnenpuberteit een maandje of 3-6, dus daar ben je veel sneller van af dan bij mensenkinderen. Ik denk dat hij eerder een augustus konijn is. Hij is een mix met groot ras, dus dat is ook lastiger schatten qua leeftijd. Scarlett werd geschat op augustus en zou richting de 1,5 jaar oud zijn, maar toen zij in februari gecastreerd werd, vond de dierenarts, dat ze waarschijnlijk meer richting de 1+ zou zijn. Wel activiteit in de eierstokken, maar heel gladde soepele baarmoeder nog. Kan is dus groter dat zij een november/december konijn is. We houden de juni/augustus geboortedata aan, want dat stond al in hun paspoort en geregisteerd bij de dierenarts. En het verschil is maar enkele maanden. Wij hadden dus een koppel geadopteerd met geschat 7 maanden (hij) en 1,5 jaar (zij) en dat was dus waarschijnlijk 5 maanden en 1 jaar. Denk dus goed na dat een stabiel koppel van 2+ waarschijnlijk minder zorgen geeft dan een jong koppel van 1 jaar.
    1 punt
  12. ik denk dat 200 kg, 200 gram moet zijn. Anders heb je wel een enorm konijn 😂 Heb je al een nieuwe zak brokken open gemaakt? Heb je al een ander soort brokjes geprobeerd? Als hij de andere dingen wel eet en genoeg voedingsstoffen daarmee binnen krijgt, is geen/weinig brok eten niet zo een groot probleem. Je hebt hem al uitgebreid laten onderzoeken, dus ik verwacht niet dat dat nogmaals doen je wel meer antwoorden zal geven. Best kans dat als de rust straks terug is en hij gelukkig is met een nieuwe partner, hij weer goed eet. Balen dat de koppeling niet goed lukt, ik zou daarover wel contact zoeken met het asiel. Koppel je wel op neutraal terrein?
    1 punt
  13. Allemaal herkenbaar. Hier net zo. Maar rennen vind ik iets anders. Haha, maar je vroeg aan ons hoe wij er over dachten en dat was dus mijn mening. Maar konijnen en hun baasjes zijn allemaal verschillend. Nou ben ik hier gauw uitgerend in een ren van 6x3 meter.
    1 punt
  14. Ik gebruik de trotter 2 uit de webwinkel hier. Stevig, net wat meer ruimte en de helften zijn in elkaar op te bergen. https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/savic-reismand-trotter-2.html
    1 punt
  15. Rennen is misschien het verkeerde woord, en dat het misschien het verkeerde beeld oproept. Het is meer naar het konijn toe lopen wanneer het konijn uit zichzelf al van de ene plek naar de andere rent. Niet continu erachteraan rennen, dat zou in mij ook niet opkomen. Ik zit dagelijks een paar keer bij ze. Dan laat ik ze uit hun kooi. Soms beginnen ze uit zichzelf rondjes te rennen, of 1 van hen doet dit. Daarbij overal overheen springen, onderdoor lopen, de kooi in, weer terug. Alsof ze hun energie even kwijt moeten. Dan sta je daar te kijken of je doe je wat actief mee. Zoals ik al zei let ik heel goed op angstsignalen. Ik zie die niet. Maar ik kan ze ook missen. Daarom vraag ik het hier. Ze zijn ook meer gestrest als ze achter elkaar aan rennen. Als ik een onverwachte beweging maak, zoals bijvoorbeeld hoesten/niesen, dan schrikken ze echt.
    1 punt
  16. Pluis, mijn jeugdkonijn wilde wel altijd dat je met hem meeliep, maar rennen niet. Hij ontsnapte graag door de tuindeur als jij er stond met je fiets in je handen, door gauw onder je fiets door te schieten. Fiets gauw binnen zetten en dan achter hem aanlopen. Hij rende namelijk niet weg - hij liep kleine stukjes, bleef staan, keek achterom of je wel meekwam en liep dan langzaam verder. Mijn vader klaagde ook, want die stond dan met zijn motor. Hij liet zich gelukkig altijd goed oppakken i.t.t. de meeste konijnen en hij vond duidelijk een leuk spelletje. Als hij redelijk wat meters in de tuingang had gelopen, ging hij ook niet verder. Dan mocht je hem dus terugdragen. Onze huidige stel rent wel samen, maar wij rennen er nooit achteraan. Zeker Lodewijk is best weleens nerveus. Dat hele heftige wegrennen bij schrik van een roepende gans ofzo, dat ken ik wel, maar er zijn ook andere angstsignalen. Zoals wijdopengesperde ogen, opeens stilstaan e.d. Dat zie je volgens mij minder makkelijk als je meerent. Mijn man springt weleens raar in de lucht, zoals een binky van blijdschap, omdat Lodewijk het dan nadoet. 😛 😅 Hij is ook altijd superblij als we langer in de tuin zijn, dus dat is heel schattig om te zien. Scarlett zou niet zo snel rennen, denk ik, ze is meer van het eisen van knuffels en knarsentanden.
    1 punt
  17. Het is inderdaad verwennerij, je moet het echt zien als snoep voor konijnen! Fruit zit boordevol vitaminen en helpt voor een goede weerstand. Maar de fruitsuikers zijn niet het beste voor de konijnenbuikjes. Je mag het gewoon geven, maar rustig aan doen met de hoeveelheden. Ik geef wel eens een klein beetje banaan of appel in de winter, daar zijn ze echt dol op! Ze trekken het gewoon uit mijn hand! Ze zijn ook echt fan van bessen, maar die geef ik vooral in de zomer. Ik heb diverse aardbeienplantjes in de tuin hier en een blauwe bessen struik. En twee perenbomen, maar daar hebben we nog niet zoveel oogst van (behalve knaaghout 😂) Volgens mij zijn mijn konijnen stiekem een beetje zoetekauwen, want de suikerrijke groentes en het fruit is toch wel favoriet merk ik 😄 De vraag of konijnen mandarijn mogen eten wordt vooral in zoekmachines gesteld in de wintermaanden. Ik denk dat het inderdaad de konijnenbaasjes zelf zijn die dan mandarijntjes eten, merken dat de konijnen het ruiken en interesse hebben, en dat mensen zich daarom afvragen of ze iets mogen geven. 🙂
    1 punt
  18. Dat is mooi om te lezen en je zult goed voor je dier zorgen en als het nodig is een dierenarts bezoeken. Ik kan de binding met een dier wel begrijpen. Ik mocht vroeger tot mijn 12e jaar geen dier en ik was stapelgek op mijn teddybeer. Ik meende dat als ik verdriet had, Teddy ook verdrietig keek. En wat kunnen dieren mensen aanvoelen he? Ontroerend soms. Ik spreek ook uit eigen ervaring met een hond. Daarom is het zo naar als je leest dat mensen dan maar dieren gaan dumpen omdat de dierenarts te veel kost. Maar dumpen zul jij nooit doen! En trouwens niemand die op dit forum komt!
    1 punt
  19. Vanmiddag nieuwe achterburen gesproken. Ze hadden een leuke hond en een konijn. Ik begon gelijk over het hoe en wat. Alleen in een klein hok. Ze beseften dat het niet kon. Nu komen ze buitenaf wonen en denken aan een ren. Ja, dan willen we kippengaas ingraven. Ik heb gezegd dat ze dat kapot kunnen knabbelen maar ook dat het snel roest. Ik zag een stapel tegels staan. Ik zei dat is prima. Ik heb een foto van mijn ren laten zien en ook het filmpje dat ze over een hindernis springen en ook het filmpje van internet : 30 tricks rabbits. Dat moet je eigenlijk altijd op je telefoon hebben en laten zien. Dit konijn gaat het nu vast beter krijgen. Ik blijf alert. Ze wisten niet dat een konijn zo knap was. Ik: ja onze kat krijg ik het niet geleerd.
    1 punt
  20. Inderdaad @bobbyonthefloor, met dank aan dit forum! De dierenarts zei ook nog dat hij me idd zo vaak had horen zeggen dat ze wel planten at in de tuin, maar dat was letterlijk het enige waar we niet aan hadden gedacht. Op dit moment ziet haar vacht er al 100 keer beter uit. Ze eet af en toe wat hooi, wat ook een vooruitgang is. Ik zag ook dat ze een stukje van haar wortel op had. Verder eet ze nog niets. Maar dat is beter dan vorige week. Ze zit niet meer zo gek met haar buik in de avond, geen snelle hartslag meer, alleen de benauwdheid merk ik nog wel in de avond. Maar dat hoort ook bij de vergiftiging en de arts had het uitgezocht: dit kan toch 2-3 weken duren bij een chronische vergiftiging. Dus ik geef het nog twee weken de tijd (nu een week voorbij), dan zou ze wel echt beter moeten gaan.
    1 punt
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+02:00
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .