Ga naar inhoud

Dagboek van Namu en Finn


Evee

Aanbevolen berichten

Toch maar een vervolg aangemaakt. Voor wie het leuk vind om te volgen 🙂 

 

De jaarwisseling ging prima. Meerdere grote wandelingen in de natuur gedaan rond die datum. Ze geven niets om vuurwerk gelukkig. Ze kijken wat, soms vinden ze het spannend en willen ze naar binnen of zoeken ze steun bij ons, maar geen echte angst gelukkig. 

 

Ze hadden alleen wel een fazant gepakt nieuwjaarsdag 's ochtends in het bos en elk een vleugel opgegeten. Gisteren hadden beide honden last van onrust en vervelend gedrag rond de tijd dat ze moesten poepen. Heel irritant, elke keer vroegen ze om naar buiten te gaan, onrustig rondlopen, maar niet gaan zitten om hun behoefte te doen. Uiteindelijk deden ze dat wel. Niet al te veel aandacht aan gegeven, met een sokken etende Namu en stenen etende Finn kan dat toch wel eens lastig gaan. Niet dat ze dat nog veel doen op het moment, maar er kan altijd wat op straat of in de natuur liggen wat ze opeten. Tissues bijvoorbeeld, zijn ze beiden fan van om op te eten... 🤧 Maar goed. Gisteren toen het licht was en ik in de tuin liep om de poepies op te ruimen zag ik pas waarom ze zo vervelend en treuzelend waren geweest..... alsof ze stekelvarkens hadden uitgepoept 🦔 De pennen van de veren van een fazant verteren blijkbaar niet, en die waren dus uitgepoept. Au! 😱

  • Vind ik leuk 3
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-1-2024 om 14:46, Evee zei:

De pennen van de veren van een fazant verteren blijkbaar niet, en die waren dus uitgepoept. Au!

Ik kan er niets aan doen maar moest wel lachen toen ik bij de laatste zin aankwam. Haha. Maar ik neem aan dat ze een levende fazant te pakken hadden? Dus de fazant doodgebeten? Of lag er een dode fazant?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik kan er niets aan doen maar moest wel lachen toen ik bij de laatste zin aankwam. Haha. Maar ik neem aan dat ze een levende fazant te pakken hadden? Dus de fazant doodgebeten? Of lag er een dode fazant?

De fazant was gelukkig al dood, het lijfje was aangegeten door een roofvogel. Maar ja, beide honden deden een soort trekspelletje met ieder een vleugel, fazant doormidden en dat pak je ook niet zomaar af. Beloning is dan toch te groot, natuur zit er dan nog te veel in.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week leek de voorhuidontsteking van Finn wel over, maar dit weekend zat er weer pus en ook een pukkeltje. Morgen dus maar weer naar de dierenarts. Mijn man heeft dagdiensten, dus Namu moet dan wel alleen thuis zijn. Soms gaat dat prima, maar soms ook echt niet. De laatste tijd gaat het eigenlijk weer wat minder goed helaas.  Ik ga zo dus maar weer Kongs vullen voor in de diepvries, dan kan ze zich daar mee vermaken en hopelijk red ik het dan net op tijd terug. 

 

 

Op dit moment is Finn oranje 🧡🍊

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Evee zei:

dus Namu moet dan wel alleen thuis zijn.

Wat heb ik dan geboft. Wij hebben tien dagen een kleine terriër van 9 maanden oud  in huis gehad. Mensen waren op vakantie en hij kon niet meer. Hij was gelukkig  een bench gewend.

Zo goed gegaan. Als ik boodschappen ging doen, ging hij in de bench en hij vond het prima. En als ik na 2 1/2 uur thuis kwam, lag hij lekker te pitten.

Blafte niet en krabbelde niet aan de deuren. We hebben genoten en hij mag nog eens terugkomen.

Ieder heeft zijn eigen regels, dat weet en respecteer ik. Maar ik wil geen huisdieren op mijn bank of stoelen etc. Aanloopkat doet het nu ook niet meer.

Ik moet ook wel eens op een grote hond passen, maar helaas wil ik die niet in huis hebben en ga ik naar zijn huis om hem uit te laten etc.

Die mag op de banken en krabt erg aan de deuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen stelt zijn eigen grenzen, zolang je die maar consequent aanhoud is dat prima. 

 

Het ligt ook echt aan het individu wat wel en niet gaat. Onze honden zijn niet mensgericht, heel zelfstandig en sterke eigen karakters. Onderling wel verschil, maar over het algemeen doen ze niet altijd wat jij als baasje wil 😉

 

Onze vorig twee malamute konden 8 uur alleen zijn met dezelfde training manier die we bij Namu gebruikt hebben. Met Namu zijn we inmiddels al 3 manieren verder en het lukt met moeite nog maar 2 uurtjes. Namu is gewoon heel druk in haar koppie en heeft er al vanaf het begin moeite mee gehad. Soms is het helaas gewoon zo en dan pas je je er ook weer op aan. 

 

De bench was met Finn drama de eerste tijd, terwijl Namu er snachts altijd in zat.  Dat hebben we toen helemaal los gelaten, met als gevolg dat er vanalles kapot ging in huis. Ook niet ideaal. De bench was alleen voor eten en snacks. En Namu zat er regelmatig in voor een rustig dutje, als ze Finn te druk vond. Inmiddels gaat de bench wel prima voor Finn en heeft hij er geen moeite meer mee. De laatste twee weken zit hij er elke middag in terwijl ik met Namu wandel en dus ook van huis ben, vind hij geen probleem. Als we op visite zijn bij mensen zit Finn vaak in zijn reisbench. Gaat ook goed (een canvas opvouwbare bench). 

 

Het op de bank liggen samen met de honden vind ik zelf gewoon heel fijn. Van die heerlijke knuffel momentjes lekker bij elkaar 🙂

 

Namu heeft wel echt stappen gemaakt. Zij sloopt nu zelden iets, is echt een stuk verbeterd qua rust in huis en tijdens wandelen in het dorp. Als ik 1 op 1 loop met haar in het dorp gaat dat echt wel goed. Een heleboel waar ze 1.5 jaar geleden op reageerde kan ze nu gewoon negeren. We lopen niet zo vaak hard als ik zou willen, maar dat vind ze ook heerlijk. Voornemen is het in het nieuwe jaar vaker te doen. De ervaring dat het een jaar of 3 opvoeden is voor je er bent, klopt nog steeds voor mijn idee 😉

 

Finn is wel echt een stuk makkelijker en relaxter. Heel fijn. Maar ook met hem moet je opvoeden. Hij leert veel minder snel. Namu is duidelijk een stuk slimmer.  Het intereseert hem gewoon allemaal niet heb ik het idee. Ik had honden training met hem willen starten deze maand omdat ik het gevoel heb dat hij daar nog wel baat bij zou hebben, even wat extra 1 op 1 tijd en dan ook echt trainen,  maar de eerste twee lessen vielen precies in onze vakantie. We wachten dus even op de volgende groep. 

Finn kan soms echt peuterdriftbuien hebben als hij zijn zin niet krijgt of overprikkeld is. En waar Namu wel goed op een stemcorrectie reageert ( een flinke nee of streng toespreken), lijkt bij Finn niets aan te komen. Ook lastig hoor! 

Finn is in zijn gedrag best een etterbak soms. 

 

Ik denk dat we met deze twee en hun energie wel een mooi duo hebben om actief te zijn. En dat zal veel gaan schelen in gedoe in huis, als ze daar hun energie in kwijt kunnen. Met wandelen krijg je ze gewoon niet moe genoeg.

 

Mijn man wil graag Finn naast de fiets. Finn is er alleen nog te jong voor. Ik wil met Namu blijven hardlopen, ons tempo matcht prima namelijk. Dat kan beide makkelijk vanuit huis een paar keer per week. 

 

Daarbij willen we dan 1 of 2x per week de honden voor de kar zetten. Gewoon recreatief, geen wedstrijden of lange stukken. 

De hondenkar brengen we binnenkort naar de fietsenmaker voor onderhoud. Die heeft al een paar jaar stil gestaan omdat we geen twee honden hadden om te trekken. Volgende winter kan dat weer wel hopelijk. Maar de kar moet wel even nieuwe bandjes krijgen en de remmen nagekeken worden. Hoewel ik vermoed dat we voor Finn ook nog wel een grotere maat trektuig moeten aanschaffen dan, dat is echt een enorme beer van een hond aan het worden. 😂

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ja mijn man had twee dagen cursus. Ik heb hem gebracht en vervolgens op dat terrein gewandeld met de honden, het was op een landgoed namelijk. Daarna naar het huisje gegaan en hem dan 's middags weer opgehaald. Jammer dat het de vakantie breekt, maar prima te doen zo. Ik vond het niet heel erg. En ja, de sauna werd al snel omgedoopt tot "Finns(e) sauna" 😉

 

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik had maandag echt een rotdag met de honden. De dagen er voor deed er ook een aantal keer wat op. Als gevolg dat ik mijzelf van alles verwijt en echt compleet er doorheen zat. Finn is flink aan het puberen en mist echt wel zelfcontrole. Hij is echt koppig en eigenwijs. Namu is enorm humeurig als Finn haar te veel lastig valt, en dat knettert en botst dan behoorlijk.  Wat dat betreft is rangorde uittesten wel aardig aan de gang. Daarbij is Namu  reactief, wat goed onder controle is 1 op 1, maar met beide honden gewoon een heel stuk lastiger is, die situaties managen. Inmiddels moet ik toegeven dat dat gewoon niet meer te doen is. Eerst reageerde Finn niet mee, maar inmiddels is ook zijn wereldje groter geworden en doet hij vrolijk mee als Namu ergens op reageert. Ik kan ze fysiek gewoon niet aan dan, ze slepen mij mee. Tijdens een wandeling maandag was Namu doodsbang van een boswachter en heb ik om moeten draaien en terug naar de auto moeten lopen, ik kon ze niet meer aan, twee tegelijk. Ik deed nog maar één ronde met de honden samen, in de ochtend, zodat ik dan een grote wandeling achter de rug had en ze lekker rustig zijn daarna zodat ik kon werken. 's middags deed ik dan om en om een ronde in het dorp, 's avonds dan met mijn man samen een wandeling. Een beetje afhankelijk van de diensten van mijn man was het soms wat gewisseld op een dag wanneer welke ronde was. Dat ging best een tijd redelijk.


Het rotte is, alleen zijn gaat ook nog steeds niet lekker. Dus apart om en om met de honden wat doen geeft dat probleem - er is er dan altijd één alleen. En dat gaat wel een tijdje goed, maar om en om met ze een grote ronde terwijl de ander alleen is, is best wel heel lastig. Maar samen lukt ook niet meer. Dan zit je dus voor je gevoel in een cirkeltje waar je niet uit komt. Maandag zat ik er zo doorheen dat ik besloten heb het schema volledig om te gooien.

 

Ik doe niets meer met twee honden samen, alles apart. Als ze alleen zijn in huis, zitten ze in een bench. Daar kunnen ze doen wat ze willen, maar dan zijn ze in ieder geval veilig en kunnen ze niets slopen / eten wat slecht is voor ze. Ze zitten er wel in met iets van een kong of snackje. Gaat niet top, maar het gaat. Voor een half uurtje wandelen om en om werkt het gelukkig wel. Het alleen zijn is iets waar we nog steeds volop aan werken, maar dat gaat nog steeds niet top.

 

Als mijn man thuis is doen we samen een grote wandeling ergens in de natuur, of om en om wat actiefs. Gisteren ben ik bijvoorbeeld lekker gaan hardlopen met Namu, wat heel goed ging, en mijn man is rustig aan begonnen met fietsen met Finn, gisteren was de 2e keer. Hij is daar eigenlijk te jong voor, maar de dierenarts gaf aan dat het rustig aan wel mag en kan, kleine stukjes rustig joggen naast de fiets. Dat gaat hardstikke goed, Finn lijkt het leuk te vinden. En Namu geniet van het 1 op 1 momentje hardlopen met mij, heb ik het idee. Dat gaat namelijk ook heel goed.

 

Ik volg online nog een cursus wandelen met de hond, ook met een module lopen met meerdere honden, hopelijk helpt dat de situatie in de toekomst beter te maken. In de buurt is er helaas weinig bij ons passend aanbod van de hondenscholen.

 

  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij doe je alles gewoon goed @Evee. Dit is gewoon een fase waar ze nu inzitten. Net als konijnen die opeens in de puberteit besluiten te klieren of mensen met 2 kinderen waarvan de een de ander telkens wakker huilt of knetterede ruzie veroorzaakt. Het is lastig omdat het opeens veel tijd en energie investeren is en het balen is dat ze nu elkaar zo aansteken met gedrag wat je niet wil zien i.c.m. moeizaam alleen zijn. Is er niemand die je vertrouwt om met Finn te lopen? Of om mee te gaan, zodat je 2 mensen op 2 honden hebt? Dat zou jullie denk ik super ontlasten even.

 

Hopelijk wordt het na het bepalen van de rangorde een stuk rustiger en dat ze dan weer de goede dingen van elkaar over nemen. Zodat ze beide rustiger en minder reactief  worden.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief dat je het zegt, maar ik doe zeker niet alles goed, veel dingen lopen niet lekker omdat je zelf verkeerd reageert, maar als je er in zit is het soms echt heel lastig om te zien wat je moet aanpassen om beter/ander resultaat te krijgen.

Ik laat ze nu 3 dagen alleen om en om uit, en dat is voor mij zelf in ieder geval al een stuk meer ontspannen. Ik was het vertrouwen kwijt in mijzelf dat ik de situatie aan kon, best kans dat de honden dat juist ook oppakken in mijn gedrag en daardoor extra lastig waren. Daarbij doe je op die manier alleen maar foute ervaringen op en die wil je eigenlijk als hondenbaasje juist voorkomen. Was het niet Einstein die zij dat waanzin is als je steeds hetzelfde blijft herhalen en toch een andere uitkomst blijft verwachten. 😉 Nu dus maar het ritme omgegooid en kijken of dat beter resultaat geeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen zeg. Het zijn natuurlijk fysiek erg sterke honden die ook nog eens van nature een eigen wil hebben en niet volgzaam zijn. En dat keer 2, en dan zijn ze ook nog aan het puberen en moeten ze nog een hoop leren, én reageren ze op elkaar. Nou, ga er maar aan staan 😅 Logisch dat er dan periodes zijn dat het niet werkt. 
 

Ik snap dat je je er rot bij voelt, maar ik vind het heel goed dat je tot de conclusie ben gekomen dat het voor nu niet verstandig is om ze samen in je eentje uit te laten en dat nu ook een tijdje niet doet  (‘samen in je eentje’ 🤔). Dat komt vast wel weer. En natuurlijk ben je niet perfect en reageer je soms verkeerd. Dat kan ook niet anders, want niemand is perfect. En je hebt ook gewoon je eigen emoties enz, wat de honden beïnvloedt en andersom. Je bent ook gewoon een mens 🙂 

 

Maar het is gewoon rot als je er in zit. Hopelijk geeft een ander ritme wat lucht. Al kost het voor jezelf dan nog meer tijd en fysieke inspanning, en zit je met het alleenzijn van de andere hond. Maar het klinkt alsof dat voor nu de betere optie is. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Evee zei:

maar ik doe zeker niet alles goed, veel dingen lopen niet lekker omdat je zelf verkeerd reageert,

Maar je hebt twee honden die in staat zijn om een slee met mensen te trekken. Die zijn dus oer en oersterk. Dat kun je toch haast niet aan om twee honden tegelijk uit te laten? Ik zie dit echt niet als een imperfectie van zijn baasje. De lijnen kunnen ook nog in elkaar draaien en je zou ook nog lelijk kunnen vallen en je heup breken.

Als ze straks voor de slee lopen, is het anders. En ik begrijp je wel. Wij hadden jaren herders en het zijn werkhonden. Je moet wat met ze doen. Toch perfect dat Finn nu naast de fiets kan lopen. Een bench voelt inderdaad veilig. Dit komt goed en trek het je niet aan want dit is gewoon mensenkracht tegenover twee PK van twee sterke honden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dat het sledehonden zijn, trekken ze niet altijd aan de lijn hoor 🙂 Met de vorige honden hadden we aangeleerd dat een halsband gewoon wandelen was, dus niet trekken. En een tuig aan was wel trekken. Tegenwoordig worden halsbanden afgeraden en hebben ook wij met wandelingen bij de honden een tuig aan, wel lastiger om het verschil te leren, maar tot nu toe hebben beide honden ook nog niet getrokken voor de step of kar.

 

De gewone rondjes zijn gewoon aan een ontspannen lijn. Alleen als er dingen in de omgeving zijn waar ze op reageren, trekken ze. Dat waren vorige week toen ik alleen liep bijvoorbeeld boksende hazen, een kudde herten, een boswachter, een tegenligger (met hond) die recht op ons af kwam. Dat soort situaties zijn voor mij niet meer te doen met twee honden. Ik liep bewust al niet in het dorp maar in de natuur, maar ook daar zijn triggers helaas.

 

Deze week dus niets samen gedaan, tenzij we met 2 personen waren. Of het voor de honden veel uitmaakt of beter is weet ik niet. Het geeft mij in ieder geval wel rust en maakt dat ik het uitlaten weer wat fijner en ontspannen vind. Voor nu blijf ik het dus lekker zo doen.

 

Vanochtend samen met man en beide honden naar het strand geweest. We waren niet eens zo vroeg. Maar helemaal alleen. Zullen we beide honden samen los laten? Waarom niet 😉

 

Volgens mij vonden ze het leuk. Het ging top. Beiden kwamen goed terug als we riepen. Op het eind wel een andere wandelaar met honden, die we kennen en waar ze goed mee kunnen, maar zij hield haar honden echt bij zich, dus toen hebben we onze honden ook maar weer aangelijnd. We waren te ver om te praten met elkaar, maar kan bijv. Zijn dat er een van haar honden loops was ofzo. Onze honden kwamen netjes toen we riepen, zelfs toen ze hun speel maatjes zagen en daar al naar toe begonnen te lopen. Heel knap dus 🙂

 

 

https://www.instagram.com/reel/C24WvA4Iorv/?igsh=Z3owYWVmN213MmVu

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-2-2024 om 12:06, Evee zei:

Lief dat je het zegt, maar ik doe zeker niet alles goed, veel dingen lopen niet lekker omdat je zelf verkeerd reageert, maar als je er in zit is het soms echt heel lastig om te zien wat je moet aanpassen om beter/ander resultaat te krijgen.

Ik laat ze nu 3 dagen alleen om en om uit, en dat is voor mij zelf in ieder geval al een stuk meer ontspannen. Ik was het vertrouwen kwijt in mijzelf dat ik de situatie aan kon, best kans dat de honden dat juist ook oppakken in mijn gedrag en daardoor extra lastig waren. Daarbij doe je op die manier alleen maar foute ervaringen op en die wil je eigenlijk als hondenbaasje juist voorkomen. Was het niet Einstein die zij dat waanzin is als je steeds hetzelfde blijft herhalen en toch een andere uitkomst blijft verwachten. 😉 Nu dus maar het ritme omgegooid en kijken of dat beter resultaat geeft. 

 

Misschien was alles goed niet de juiste bewoordingen. We blijven allemaal natuurlijk leren tijdens on leven en het gedrag van honden veranderd ook natuurlijk. Ik denk dat we het altijd gewoon perfect willen doen. En als het dan niet lukt - is het vaak zo dat er dan zogenaamd een fout bij ons zit. Terwijl het heel gezond en menselijk is om ook emoties te hebben en die kunnnen we niet zomaar stoppen. Ook ouders die angstig worden en dan kinderen die daar op reageren. Je weet wel dat het anders doen eigenlijk beter is, maar ja, hoe doe je dat dan. Je hoeft niet perfect te zijn.

 

Als ik ze zo blij zie op het strand, denk ik, gaat toch harstikke goed met alles. Die fase van 1 mens en 2 honden komt vast later wel weer terug. Misschien is dat over een paar weken, misschien over een paar maanden. De ene hond blijft heel lang dollen, de ander is al heel snel dat wilde kwijt. Ik denk dat als ze de kar mogen gaan trekken er ook wel weer heel wat zou veranderen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

Vanochtend samen met man en beide honden naar het strand geweest. We waren niet eens zo vroeg. Maar helemaal alleen. Zullen we beide honden samen los laten? Waarom niet 😉

 

Volgens mij vonden ze het leuk. Het ging top. Beiden kwamen goed terug als we riepen. Op het eind wel een andere wandelaar met honden, die we kennen en waar ze goed mee kunnen, maar zij hield haar honden echt bij zich, dus toen hebben we onze honden ook maar weer aangelijnd. We waren te ver om te praten met elkaar, maar kan bijv. Zijn dat er een van haar honden loops was ofzo. Onze honden kwamen netjes toen we riepen, zelfs toen ze hun speel maatjes zagen en daar al naar toe begonnen te lopen. Heel knap dus 🙂

 

 

https://www.instagram.com/reel/C24WvA4Iorv/?igsh=Z3owYWVmN213MmVu

Dit zijn echte geniet/geluksmomentjes ❤️

Prachtig om die twee zo lekker bezig te zien en super knap dat ze zo goed luisterden 😍

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .