Ga naar inhoud

Konijn verstopt, poept niet maar eet wel, help!


Aanbevolen berichten

Ik heb een 4 jarige gesteriliseerde voedster. Ze heeft met de rui wel eens last van de buik, maar dat is meestal snel verholpen. Anderhalve week geleden was ze sloom, buikje was hard. Ik heb haar cisaral en novacam gegeven en op kerstavond heeft ze flink gekeuteld. Ik was opgelucht. Ze at ook weer. Helaas bleef keutelen uit. De dierenarts voelde alsnog een volle darm en schreef cisapride voor en novacam. Verder geef ik infacol tegen gas. Ze heeft nog een paar maal wat kleffe keutels gehad, maar sinds 5 a 6 dagen poept ze niet meer. Ze krijgt nog steeds cisapride, novacam, infacol en laxeermiddel. Ze is redelijk alert, maar je ziet dat ze pijn heeft. Toch eet ze gewoon nog wat hooi, komkommer, andijvie en plakjes wortel. Olvarit gaat er ook goed in. De vochthuishouding houd ik op peil met ors en ze drinkt en plast prima. Maar het keutelen blijft uit. Ik weet niet meer wat te doen. In laten slapen gaat door mijn hoofd, maar dan zie ik haar weer eten en slaat de twijfel toe. De darm is echt vol, kan je ook goed voelen, ik krijg het echter niet zover dat ze het uit poept. Heeft iemand hier misschien nog hints en tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verstopping lost niet zomaar op. Als er echt geen keutels komen, moet je weer naar de dierenarts.

Zij kunnen een foto maken om te kijken waar de verstopping zit en hoe het er nu uit ziet.

Afhankelijk daarvan kunnen ze laxeren, darmstimulerende middelen geven, masseren e.d.


Het is echt wel van belang dat je teruggaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is belangrijk achter de oorzaak te komen, die mis ik in jouw verhaal. Verstopping is geen ziekte op zich, er is iets dat het veroorzaakt.

 

De logische volgende stap zou zijn buikfotos laten maken. Eigenlijk zou dat bij elk konijn met deze symptomen moeten om duidelijk te krijgen waarom de problemen ontstaan. De middelen werken niet voldoende maak ik op uit jouw verhaal. Het waar zit het probleem uitzoeken is dus wel echt belangrijk in dit verhaal, zodat de juiste behandeling ingezet kan worden.

 

Het advies om terug naar een konijnkundige dierenarts te gaan is dus echt niet gek in dit verhaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oorzaak is een verstopping en mede daardoor waarschijnlijke darmmotiliteit. 

De dierenarts zegt niet meer te kunnen doen. Voelt enkel een volle darm. Morgen wordt prima de dierenarts weer gebeld, maar die zegt, ik kan niets, dus inslapen. 

Ze heeft medicatie voor maaglediging en darmstimulerende middelen. Opereren doen ze liever niet, aangezien de darmen van een konijn echt te teer zijn, daarom geven ze konijnen ook geen klysmas. Dus zolang de darm verstopt is, maakt de oorzaak waarom die darm verstopt is nu niet zoveel uit. Aangezien de verstopping moet worden opgelost, dan kun je pas verder werken. En aangezien alle middelen al de revue zijn gepasseerd, vraag ik hier om misschien wat tips die misschien minder bekend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe erg ik het vind om te zeggen, hier moet je niet meer doorgaan, de kans dat de darm hier van hersteld is nihil. Ik kan wel uitleggen wat er gebeurt, heb zelf in zo'n situatie gezeten. Deze tijd is te lang, uiteindelijk gaan er nare dingen gebeuren, dat wil je voor zijn. Ik snap je hoop op een antwoord, ook ik heb toen naar klysma gevraagd,  maar dat kan bij konijnen niet. Operatie wordt ook maar weinig gedaan, er kan bij konijnen niet een stuk darmen verwijderd worden.  Enige wat kan is met de hand doordrukken. De kans is echter heel groot dat er verklevingen zijn na zoveel dagen. Als ze deze operatie niet aandurven, dan is het einde verhaal, ze kunnen zo niets meer.

 

Als laatste redmiddel is vochtinfuus een optie,  zoveel mogelijk vocht er in. Maar dit kun je niet lang verantwoorden. Als het woensdag niet beter is niet je echt een keuze maken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat een klysma en operatie niet kan bij konijnen, daar zijn de darmen veel te teer voor. Vandaar dat ik dat ook nooit als een optie heb gezien. Uitdrukken gaat ook niet gebeuren, geen zorgen. 

Even voor de goede orde, ze zit er niet als een hoop ellende bij hoor. Ze hopt gewoon door haar verblijf, ligt niet languit, eet haar natte groen erg goed, komkommer ook en een plakje wortel kat ze nog net niet uit je hand, Olvarit eet ze ook graag, ze drinkt en plast. Het hele beeld klopt niet bij een verstopte darm. Inslapen staat zeker op de lijst hoor en als ze er als een hoopje ellende bij had gezeten dan was ik gisteren al geweest. Morgen laat ik een foto maken en zien wat we kunnen, een andere da kent het verhaal en adviseert het nog te proberen met injecties metamotyl. 

Ik ben me heel goed bewust voor de situatie, maar ze is me te energiek. Blijkt morgen een uitzichtloze uitzicht, dan is het daar gelijk einde verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, RenateB zei:

Even voor de goede orde, ze zit er niet als een hoop ellende bij hoor. Ze hopt gewoon door haar verblijf, ligt niet languit, eet haar natte groen erg goed, komkommer ook en een plakje wortel kat ze nog net niet uit je hand, Olvarit eet ze ook graag, ze drinkt en plast

Ik herken juist dit vanuit de situatie die ik meemaakte. Ik verwacht wel dat ik met een andere oorzaak te maken had. Injectie metomotyl kun je wel proberen, zeker als de verstopping hoog zit.

 

Ik zal proberen morgen nog even wat toe te lichten. Wat wat je ziet kan wel passen bij een verstopping, maar ik verwacht hem dan in de dikke darm. Stasis is ook voor de hand liggend. Maar dat kan samen voorkomen. Is er inmiddels gas ontstaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Kolino zei:

Ik herken juist dit vanuit de situatie die ik meemaakte. Ik verwacht wel dat ik met een andere oorzaak te maken had. Injectie metomotyl kun je wel proberen, zeker als de verstopping hoog zit.

 

Ik zal proberen morgen nog even wat toe te lichten. Wat wat je ziet kan wel passen bij een verstopping, maar ik verwacht hem dan in de dikke darm. Stasis is ook voor de hand liggend. Maar dat kan samen voorkomen. Is er inmiddels gas ontstaan?

Ik voel links in de lies een verdikking, een lang gerekte. Ik weet dat daar normaliter gas ophoopt. Afgelopen dagen heeft ze voornamelijk andijvie, komkommer en plakje wortel gehad en wat olvarit. Ik hoop nu stiekem dat dat te weinig keutels oplevert en ze de keutels direct op eet. En dat de verdikking gas is. Ze eet met zeer veel overgave. 

Ik laat morgenochtend een foto maken, als het gas is en geen verstopte darm dan zijn er nog mogelijkheden. Is het toch een overvulde darm, dan ben ik het met je eens en dan denk ik niet dat dat nog goed komt. En dan laat ik haar slapen. 

Er komt een hoop lawaai uit haar buikje iig, dus ik hoop gas. Das dan toch de betere van twee kwaden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn 2 problemen waar je rekening mee moet houden, verstopping rekt de darm op en kan ook schade geven aan de zenuwen die verantwoordelijk zijn voor de peristaltiek. In dat geval kan je dus op dat stuk darm nooit meer darmbeweging krijgen. Gas ontstaat eigenlijk altijd als de darm om wat voor reden stil valt. Niet altijd meteen. Een ander probleem waar je in alle gevallen rekening mee moet houden is verkleving. Dit proces komt al na 12 uur niets eten op gang, na 24 uur wordt dat kritisch. Eenmaal verkleeft zal voeding ook daar vastlopen.

 

Wat kan is dat de vorige keer dat ze problemen had, schade heeft gegeven.

 

Stel dat het alleen gas is, dan moet er ook stasis zijn, dus dat de darm is stil gevallen. Het punt is, dit verhaal doet vermoeden dat de medicatie niet tot aan het probleemgebied komt. De injectie kun je wel proberen. Maar werkt vooral op de maag.

 

Wel eten en niet poepen doet mij vermoeden dat het verder op in de darmen niet goed gaat, eigenlijk bevestig je dat nu ook. Je zou kunnen kijken of je het er uit kunt masseren. Maar ik ben bang dat er permanente schade is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben haar ingeslapen. Er zat een blokkade aan het einde van de dikke darm. Dat ze zich gehouden heeft zoals ze deed, is wonderlijk. Ze heeft gisteravond nog een bord sla, komkommer en  wortel verorberd. Het is beter zo.

 

Dag Roosje

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee wijzigde de titel naar Konijn verstopt, poept niet maar eet wel, help!
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .