Ga naar inhoud

Het algemene vaccinatietopic 2024


Evee

Aanbevolen berichten

Net als eerdere jaren ook voor 2024 weer een algemeen topic om ervaringen en verhalen (en prijzen 😉 ) te delen van de vaccinatiemomentjes met onze konijnen. 

 

Voor konijnen is er één alles in één prik, die één jaar geldig is. 

 

Alles weten over de konijnenziektes waar je je konijn voor kan laten vaccineren? 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/myxomatose-en-vhs-rhd-1-en-2-bij-konijnen

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee prikte dit topic vast

Ik zag net voorbij komen dat konijnenopvang Knijn en Ko met dierenarts de Roosberg in Bavel een vaccinatiedag heeft op 14 april. De kosten daarvan zijn 45 euro per konijn. Je moet je vooraf aanmelden per email (entdag @ knijnenko .nl )  en ze werken in tijdsblokken, tussen 10 en 14 uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee prikte dit topic los
  • 1 maand later...

Ik mocht net 276,10 afrekenen bij de dierenarts, voor gezondheidscheck van drie konijnen, seniorencheck voor de kat en schildkliermedicijnen voor de kat (dat is iets van 25 euro ). Best prijzig 😅 Volgens mij is het ongeveer 75 euro per konijn, consult + vaccinatie

 

Sofie is ietsje aan de dikke kant, niet extreem, maar mag wel 200 gram minder.  

Ik gaf aan dat Sofie gestopt was met eten een keer in januari, dus ze heeft met een kijkertje in de bek gekeken omdat ik dat vroeg. Het zag er goed uit, voor wat ze kon zien geen haakjes. Ze vertelde wel dat het advies tegenwoordig aan dierenartsen is om niet meer met het kijkertje naar de kiezen van de konijnen te kijken omdat als ze terwijl je dat doet hun kiezen op elkaar zetten, je de kaak kan ontwrichten. Ze adviseren dus echt een roesje te doen, ook om de kiezen te bekijken. En dan kun je net zo goed gelijk een gebitsfoto maken. Aangezien ze behalve die ene keer geen klachten had, was dat voor nu niet nodig.

 

Brenda was alles prima, ze is 100 gram afgevallen ten opzichte van de vorige keer. 

 

Harold was in prima conditie voor een senior konijn, hij was netjes op gewicht gebleven . 

 

Luna (de kat) was ook mee. Zij heeft wat tandsteen, maar de dierenarts vond het niet zo veel dat ze nu onder narcose moest voor een gebitsbehandeling. Ik moet het wel in de gaten houden, als het echt gaat ontsteken moet dat wel. We hebben besproken of zij wel of niet gevaccineerd zou moeten worden, maar de dierenarts vond het risico zeer laag, Luna is binnenkat en wij komen ook niet met zieke katten in aanraking voor werk ofzo, dus het niet doen was geen probleem. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze allemaal zijn goedgekeurd!

 

Over het algemeen wordt het voor binnenkatten toch ook aangeraden om ze te laten vaccineren? Ik las dat bijvoorbeeld niesziekte ook via de lucht wordt overgedragen en door contact met de handen (en dat handenwassen zelfs niet voldoende helpt), ook door bijvoorbeeld visite. Nou valt het bij jullie misschien wel mee en is Luna vaccineren vanwege haar leeftijd en gezondheid ook een afweging, maar ik denk ook aan de mensen die meelezen. Bij konijnen wordt ook vaak onterecht gedacht dat het niet nodig is om ze te vaccineren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, binnenkatten moet je ook laten vaccineren.

Luna is 15 jaar lang wel gevaccineerd, maar dat jaar er na was ze niet fit en was het risico dat ze juist problemen zou krijgen. Ze krijgt sindsdien een halfjaarlijkse senioren check en per keer bekijken we wat verstandig is. Ik had het op zich prima gevonden het nu wel weer te doen of evt. Titerbepaling om te kijken wat wel en niet nog bescherming heeft. Bij katten en honden kan dat ook namelijk. 

Maar de dierenarts gaf aan dat gezien de seniorenkwaaltjes die er zijn, en dan het lage risico op het oplopen van de ziektes, het niet nodig is. Luna gaat ook niet naar een pension. 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bobbyonthefloor zei:

Fijn dat alles goed is en is gegaan. Ik hoor niets over Finn dus dat zal met een sisser afgelopen zijn. 

Klopt, hij heeft gewoon echt nergens last van. Uiteindelijk heb ik hem ook niet meer meegenomen. Ik heb het filmpje wel laten zien aan ze, maar ze denken dat het alleen van schrik en pijn (blauwe plekken) is geweest. Hij kan alles bewegen, rekken en strekken zonder teken van pijn. Niets is dik. Niets te vinden dus. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik laat de kat de eerste paar jaar vaccineren en daarna niet meer. Idem met de honden die we gehad hebben. Het is altijd goed gegaan. De konijnen doe ik wel elk jaar omdat ik het risico te groot vind. Wel wormkuren etc voor de kat en eerder de honden.

Ik zou wel echt adviseren om buitenkatten te laten vaccineren. De vaccinatiegraad onder katten is echt laag, en er zijn vervelende ziektes bij die je niet wil hebben bij je kat. Voor honden ook.

Dat het goed is gegaan, is fijn. Maar dat is hetzelfde als zeggen "mijn buurman is 100 geworden en rookte, dus roken is gezond". 😉Dat gaat ook niet op.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag om 16 uur met de bende van ellende 😉 naar de dierenarts voor de jaarlijkse gezondheidscheck en de vaccinaties. Ollie is in september pas aan de beurt, dus hij mag lekker thuis blijven vanmiddag.

 

Ben trouwens wel benieuwd naar de kosten. Praktijk is recentelijk aangesloten bij Anicura 🫣

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, mammafelina zei:

Vanmiddag om 16 uur met de bende van ellende 😉 naar de dierenarts voor de jaarlijkse gezondheidscheck en de vaccinaties. Ollie is in september pas aan de beurt, dus hij mag lekker thuis blijven vanmiddag.

 

Ben trouwens wel benieuwd naar de kosten. Praktijk is recentelijk aangesloten bij Anicura 🫣

Dierenarts belde net om de afspraak te verzetten. Er is een hondje dat met spoed geopereerd moet worden. Nu gaan wij volgende week voor de vaccinaties, nog steeds mooi op tijd voor de beestjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat tegen de 100 euro voor twee konijnen. Prijzen waren wel een stuk omhoog gegaan. Het vaccin schijnt heel duur te zijn tov andere vaccins.

 

Mijn tip, kun je onder de 45 euro (dat vraagt dr woof) vaccineren, vraag dan goed na wat ze gebruiken en of het single dose is. Er bestaat namelijk ook een 50 dosis variant, maar daar kun je geen consult bij aanbieden, tegen de tijd dat de laatste aan de beurt is, is het vaccin niet goed meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vertrouw maar op de DA. Moeilijk om te vragen of het een single dose is. Dan krijg ik misschien een heel verhaal en ik heb daar niet genoeg kennis voor. Wel weet ik dat je een afspraak moet maken omdat ze het vaccin in huis moeten halen. Ik ben nog nooit beschaamd met haar uitgekomen al die jaren dat we er met dieren naar toe zijn gegaan. Bij twijfel over de ziekte van onze hond werden we direct doorgestuurd naar Utrecht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het zien, als ze voor elke vaccinatie een nieuw klein flesje gebruiken (edit: eigenlijk 2 kleine flesjes per konijn, ze mengen dat namelijk), is het de single dose. Dat is dus per konijn een flesje vaccinatievloeistof. 

 

Als ze meerdere spuitjes vullen vanuit een(wat groter) flesje, dan is het de 50 dosis variant 😉 

Volgens mij was er vroeger toch ook een flesje voor 20? Dat lijkt mij dan eigenlijk een veel handiger formaat. Maar best kans dat dat er nu niet meer is. 

 

 

Voor konijnenfokkers spuiten ze natuurlijk zonder controle gewoon door achter elkaar tot zo een fles op is. Vaak niet eens met het wisselen van een naald per konijn. Dan gaat zo'n fles van 50 wel op en kost het niet veel per konijn. Maar ik denk toch niet dat wij dat moeten willen voor onze huisdierkonijnen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje ..

De Kleine had vorig jaar zijn eerste vaccinatie en daarna kreeg hij Syfilis. Hier geven ze de eerste vaccinatie in 2 delen en normaal in 2 a 3 weken van elkaar. In zijn geval kon de 2e niet op tijd omdat hij ziek was.

 

Nu weet ik even niet precies wanneer hij de eerste prik kreeg... Ergens in Juli of augustus 🤔( staat in zijn boekje maar kan er zo snel niet bij)

Wel weet ik dat hij in oktober zijn 2e vaccin kreeg.

 

Moet ik hem dan weer in oktober laten vaccineren? Of wanneer hij zijn eerste prik kreeg? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dankjewel @Evee🤗

 

Nu het boekje...het was 20juni vaccinatie en 7 juni castratie 🙈en Leeuw kreeg hem 7 juni.

 

Jeetje bedenk me nu hoe lang we aan het stunten waren met de kleine pffff.

 

Dus ik kan ze beiden in Juni laten vaccineren. Doe het liever met 2 tegelijkertijd ipv eerst 1 en dan de ander. 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat geval zou ik de vroegste datum pakken voor beide, inderdaad beiden in juni laten vaccineren. Dat scheelt een ritje en zit je voor de toekomst gewoon op een zelfde moment voor beide konijnen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lappie2 Wij zijn hebben het gelijk getrokken en nu zijn we het aan het vervroegen. Lodewijk was van september en Scarlett van juli.

Zijn samen naar 31 mei gegaan. Dit jaar willen we verder vervroegen naar april. Dan zitten we niet vast met evt. vakanties, zijn ze min of meer door de rui heen en hebben we in de toekomst de beste bescherming als ze oud worden. Vroeger werd altijd vroeg in het voorjaar gevaccineerd. Dat hoeft niet meer, maar wij vinden dat dus wel fijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .