Ga naar inhoud

Prijs haakjes verwijderen narcose


Esther2023

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

 

Vandaag zijn we met Koos naar de DA geweest omdat hij niet meer at. Nu met medicatie eet hij weer wat brokjes en wat sla. Hooi gaat er nog niet in, maar mijn grote zorg is voor nu even voorbij.

 

 

Ze heeft in het bekje gekeken en dacht haakjes te zien op de kiezen. 

Ze adviseert om voor komende week een afspraak te maken om deze te verwijderen. 

Nu wil ik dit uiteraard doen, alleen ik schrok nogal van de prijsopgave à €201,80

Dus ik vraag me af of dit een normaal bedrag is en zo niet, welke DA kan worden aangeraden in regio Eindhoven om dit te laten doen?

 

Screenshot_20231209_171315_Samsung Notes.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een aanvullendr vraag.

Koos heeft bij de vorige eigenaar ook problemen met zijn tanden gehad. 

De DA geeft aan dat er mogelijk anatomisch afwijkend is, waardoor het ook een terugkerend probleem is. 

Is Koos dan niet beter af als de kiezen worden getrokken i.p.v. iedere zoveel tijd slijpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heeft vorig jaar een gebitsbehandeling gehad. Ik was ergens tussen de 80 en 100 euro kwijt. 

 

Mijn dierenarts zit in Gelderland waar ik woon.  Wellicht dat andere leden meer informatie hebben over omgeving Eindhoven

aangepast door Cheeta26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bij mij zo'n 2 jaar terug, maar uit mijn hoofd zat het rond de 150 euro toen. 

 

Trekken van kiezen is niet altijd de beste optie. Dan slijt de kies er tegenover niet meer, en moet die er eigenlijk ook uit. En als je veel trekt verschuift de rest dan ook weer, waardoor het vaak alleen maar erger zal worden. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Evee zei:

Trekken van kiezen is niet altijd de beste optie. Dan slijt de kies er tegenover niet meer, en moet die er eigenlijk ook uit. En als je veel trekt verschuift de rest dan ook weer, waardoor het vaak alleen maar erger zal worden. 

Klinkt inderdaad wel logisch..

 

Het valt me nu ineens op dat op de prijsindicatie narcose i.c.m. gasanesthasie doen. Weet niet of dat gebruikelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat viel mij ook al op, meestal zie je geen twee methodes tegelijk gebruikt worden. Je hebt ook al narcose via injectie, dat kan iets van een middel zijn om rustig te worden. Maar navragen is in dit geval niet gek.

 

Het is wel aan de prijs hoor, maar mocht je gaan rondbellen is het goed om duidelijk te hebben hoe ze het konijn tijdens de narcose in de gaten houden en welke narcose ze gebruiken. Hier kan zeker het prijsverschil vandaan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Kolino zei:

Dat viel mij ook al op, meestal zie je geen twee methodes tegelijk gebruikt worden. Je hebt ook al narcose via injectie, dat kan iets van een middel zijn om rustig te worden. Maar navragen is in dit geval niet gek.

Weet je wat de meest gebruikte manier is? Ik vind narcose ook meteen zo heftig klinken.

 

En ik wil ook niet stad en land afreizen om goedkoper uit te zijn, want het belangrijkste is uiteraard dat Koos z.s.m. geholpen wordt zodat hij weer kan eten en geen pijn meer heeft.

 

Maar vind het wel nog een behoorlijk verschil met de prijzen die Chetaa26 en Evee noemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende anesthesie mogelijkheden, het hangt er ook vanaf waar de dierenarts vertrouwt mee is. Maar ik vind het raar dat ik dus 2 mogelijkheden gecombineerd zie worden, dat roept vragen bij mij op.

 

Ik zat te denken, waar heb ik nou veel gelezen over narcose? Dit artikel vond ik nog terug. Misschien geeft dat je wat houvast om nog vragen aan de dierenarts te stellen: https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/sedatie.html

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Esther2023 zei:

Maar vind het wel nog een behoorlijk verschil met de prijzen die Chetaa26 en Evee noemen.

 

Dat is een jaar resp. twee jaar geleden. Alles is zo belachelijk duur geworden, dat de prijs misschien niet eens extreem hoog is (hoewel ik me de schrik kan voorstellen). De prijzen gaan per 1/1 ongetwijfeld weer omhoog, dus misschien kun je het dan maar beter dit jaar nog laten doen. Onafhankelijke/kleine klinieken zijn vaak goedkoper dan klinieken die aangesloten zijn bij grote ketens heb ik me laten vertellen.

 

Bij Wilhelminapark kunnen ze een scan van het hoofd en de schedel maken, dan kunnen ze precies zien wat er aan de hand is. Misschien kan dat elders ook, maar jaren geleden toen ik nog konijnen had was Wilhelminapark daar vrij uniek in. Het is bepaald geen goedkope kliniek, maar ze zijn ontzettend goed en het is wel fijn om echt te weten wat het probleem is voordat je (misschien een beetje op goed geluk) kiezen laat trekken met het risico dat het alleen maar erger wordt zoals Evee al aangaf.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koos is inmiddels afgelopen woensdag geholpen aan zijn kiezen. Onderste kiezen waren veel te lang en er bleek één kies los te zitten.

 

Hij krijgt nog 2 maal daags emeprid en metacam. Dit lijkt hij lekker te vinden, want hij komt vrolijk naar de spuitjes gerend om het in te nemen.

 

Koos is levendig, eet brokken en groenten, maar nog steeds geen hooi!

 

Ik word er inmiddels een beetje moedeloos van, ik weet niet hoe ik hem aan het hooi krijg.

 

Ik heb al meerdere soorten hooi geprobeerd, het ligt op meerdere plekken, ik heb hooithee gemaakt.

 

Ergens wil ik hem op dieet zetten van alleen hooi en water, maar ben bang dat hij dan weer niks gaat eten.

 

Ze krijgen in principe 2 keer per dag brokken, een keer per dag groenten en onbeperkt hooi.

 

Alle tips zijn welkom! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de beschikking hebt over een tuin met gras, dan zou ik daar wat plukken. Wat ook kan, sommige dierenwinkels hebben een grasmix die je zelf op kunt kweken. De grap is dat dit eigenlijk granen zijn, maar doordat je het blad geeft is dit niet erg. Het voordeel van vers grassen geven is dat dit dus wel zorgt voor de maalbeweging die ze moeten maken en je de druk van het hooi moeten eten verlicht. Verder kun je kijken naar kruiden die ook in grasland voorkomen en geschikt zijn voor konijnen. Ga ik toch weer paardenbloemblad en weegbree noemen. Dat kun je ook gedroogd kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Esther2023 zei:

Ze krijgen in principe 2 keer per dag brokken, een keer per dag groenten en onbeperkt hooi.

Ik geef onze konijnen één keer per dag een handje brokken voor samen. Heel laat in de avond een groentenbak met nu: gras, duizendblad en nog wat aardbeienblad en muur en dan witloof en wortelloof, munt en baslicum. Verder alleen maar hooi. Dus overdag zie ik ze vaak bij de ruif zitten.

Ik weet niet hoeveel brokjes je per keer geeft en hoe groot je konijnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-12-2023 om 21:10, To van de Veluwe zei:

Ik weet niet hoeveel brokjes je per keer geeft en hoe groot je konijnen zijn?

Ik geef ze 120 gram. Voor vier konijnen waarvan Koos de grootste is en 2,66kg weegt.

 

Eén keer per dag heb ik ook geprobeerd, maar toen at hij ook geen hooi. Heel soms "betrap" ik hem dat hij een stengeltje in z'n bek heeft, maar deze gaat er nooit volledig in. Als ik naar de anderen kijk, lijkt het hem niet te lukken. Dit was voor de behandeling zo, maar nu nog steeds.

 

Eén keer per dag brokken voeren klinkt nu spannend, omdat ik bang ben dat z'n darmen dan juist stil komen te liggen. Nu heeft hij in elk geval drie momenten van eten.

 

Het gras wat ik aan het kweken ben, groeit niet zo snel, dus ik overweeg nog kant en klaar kattengras te kopen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 konijnen, dus even globaal gerekend, 120/4= 30 gram per konijn. Waarvan de grootste max 50 gram zou mogen. Ik reken zelf met ongeveer 35 gram voor dat gewicht (15 gram per kilo), in geval van geextrudeerde brokken zoals selective of care+. Met die 120 gram zou je dan dus, 8 kilo aan konijnen moeten hebben.

 

Dat gras groeit niet zo snel inderdaad. Kattengras kan wel echt een andere plant zijn, meen ik, als je hem kant en klaar in de winkel haalt. Konijnen mogen wel veel grassen, maar niet alle grassen. Dus wel even opletten dat je een grassoort koopt die ze mogen. Je hebt bijvoorbeeld ook de parapluplant als kattengras, het is geschikt om in de buurt van konijnen te hebben, maar ik vind het geen goede hooi vervanger. Dan kijk ik liever naar haver, dan staat er iets van avena sativa op het kaartje.

 

Even een overzichtje wat mogelijk als kattengras verkocht wordt wat ik geschikt vind:

Tarwegras (Triticum aestivum)

Gerstegras (Hordeum vulgare)

Havergras (Avena sativa)

Roggegras (Secale cereale)

Kropaar (Dactylis glomerata)

 

Let wel, voor mensen die denken, o mijn konijn mag dus wel granen... ik heb het nu over de grasvorm (het blad) en niet over de graankorrels. Qua graankorrels is geen enkele van deze soorten geschikt! Van het lijstje zou ik het liefste haver kiezen. Kropaar zit ook in hooi als ik het goed heb.

 

Ik hoop dat je er zo een beetje uit komt in de winkel 🙂

 

Het klinkt wel alsof hij raar met het hooi omgaat. Hebben ze bij de behandeling ook een gebitsfoto gemaakt? Als dit niet het geval is, zou ik overwegen dit alsnog te doen. Niet alle praktijken hebben daar de geschikte apparatuur voor. Ze hebben ook kiezen getrokken toch? Dan zou ik die plekken laten nakijken of daar niet iets broeit. Het lijkt alsof hij die maalbeweging die hij zou moeten maken niet wil maken. 

 

Zelf zou ik een dierenarts nog vragen of het een idee is om pijnstillers te geven, liefst in een hoge dosering (2mg/kg/dag) en anders 1,5mg, maar niet minder dan 1mg/kg/dag. Om het te checken zou ik zeggen een weekje, hij moet natuurlijk ook ervaren dat de pijn weg is, als dat de oorzaak is van zijn aparte omgang met hooi. Dat hij het wel pakt zegt mij dat hij wel weet dat hij het moet eten en dat het eerder een niet kunnen is.

 

Ik hoop van harte dat je iets vindt dat hij wel eet en/of dat je de oorzaak vindt.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Kolino zei:

Ik reken zelf met ongeveer 35 gram voor dat gewicht (15 gram per kilo), in geval van geextrudeerde brokken zoals selective of care+. Met die 120 gram zou je dan dus, 8 kilo aan konijnen moeten hebben.

Ze krijgen Versele-Laga Country`s Best Cuni Fit Pure. De andere 3 blijven daarnaast goed hooi eten en zijn ook niks te dik. 

 

20 uren geleden, Kolino zei:

Even een overzichtje wat mogelijk als kattengras verkocht wordt wat ik geschikt vind:

Tarwegras (Triticum aestivum)

Gerstegras (Hordeum vulgare)

Havergras (Avena sativa)

Roggegras (Secale cereale)

Kropaar (Dactylis glomerata)

Ik ga straks kijken of het deze soorten zijn! Bedankt voor het overzicht!

 

20 uren geleden, Kolino zei:

Het klinkt wel alsof hij raar met het hooi omgaat. Hebben ze bij de behandeling ook een gebitsfoto gemaakt?

Dat doet hij zeker, hij lijkt het ook niet te waarderen. De anderen vliegen op vers hooi af en gaat met plukjes naar binnen. Dat 'betrappen' is ook zeer zeldzaam. Eén keer per dag maximaal.

 

Er zijn geen foto's gemaakt en er is ook niks getrokken. Alleen bijgeslepen/gevijld. Dat kan ik nog overwegen, ben alleen erg bang voor de kosten, aangezien het me inmiddels al een paar honderd euro gekost heeft. Ik hoopte hem op een andere manier aan het hooi te krijgen. Al zijn we inmiddels een week verder.

20 uren geleden, Kolino zei:

Zelf zou ik een dierenarts nog vragen of het een idee is om pijnstillers te geven, liefst in een hoge dosering

Hij heeft maandag avond voor de laatste keer metacam en emeprid gehad. Zijn eetgedrag is hetzelfde met en zonder de medicatie.

 

 

Bedankt voor het meedenken!

 

20 uren geleden, Kolino zei:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Esther2023 zei:

en er is ook niks getrokken.

Ik las dat er een kies los zat, dus ging ervan uit dat die wel getrokken zou zijn. Hebben ze daar dan niks aan gedaan?

Ik kan me voorstellen dat je tegen de kosten opziet maar het klinkt alsof het wel goed is om foto's te laten maken. Hij heeft blijkbaar toch nog wel last.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Bunny566 zei:

Ik las dat er een kies los zat, dus ging ervan uit dat die wel getrokken zou zijn. Hebben ze daar dan niks aan gedaan?

Ik kan me voorstellen dat je tegen de kosten opziet maar het klinkt alsof het wel goed is om foto's te laten maken. Hij heeft blijkbaar toch nog wel last.

Er was een stuk van de kies afgebroken, die ze daarna hebben bijgevijld

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .