Ga naar inhoud

Kattentopic 2024


Evee

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden, happy211 zei:

Dieren zijn soms zo goed in leren wat onze gewoontes zijn. Muffin zit vaak door het raam in de woonkamer naar me te kijken als ik in de achtertuin bij de konijnen ben. Blijkbaar doe ik altijd precies hetzelfde en weet hij dat ook al heel goed, want vandaag zag ik, zodra ik klaar was en terug naar binnen wilde lopen, dat hij me binnen bij de keukendeur zat op te wachten. Dus hij wist precies dat ik eerst bij mijn eigen konijnen ben, dan bij de pleegkonijnen, dan de schuurdeur dicht, en dan kom ik weer binnen. 

 

Lief toch 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Evee zei:

Ik las net dit bericht op facebook over katten, dit soort verhalen hoor& zie ik nog zo vaak hier in de omgeving 😿

 

image.png

Met moeite beide verhalen gelezen, ik wordt hier toch zo naar van altijd 😢 neem gewoon geen huisdier als je de verantwoording niet wil dragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze zoon reed in 2014 op de weg met zijn scooter en zag iets midden op straat liggen. Hij stopte en het was een half dood katje. Niet aangereden maar uitgeput heel vies en waarschijnlijk een week of 12. Hij woog nog geen 400 gram. Hup mee in de binnenzak van zijn jas 100 mtr. verderop wonen wij. Meteen met hem naar de dierenarts gegaan en zij zei het is erop of eronder. Hij heeft het gehaald. Helaas is Balthy in 2022 overleden op 8 jarige leeftijd door nierproblemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, bobbyonthefloor zei:

Onze zoon reed in 2014 op de weg met zijn scooter en zag iets midden op straat liggen. Hij stopte en het was een half dood katje. Niet aangereden maar uitgeput heel vies en waarschijnlijk een week of 12. Hij woog nog geen 400 gram. Hup mee in de binnenzak van zijn jas 100 mtr. verderop wonen wij. Meteen met hem naar de dierenarts gegaan en zij zei het is erop of eronder. Hij heeft het gehaald. Helaas is Balthy in 2022 overleden op 8 jarige leeftijd door nierproblemen. 

Wat fijn dat hij het gered heeft en hij toch nog 8 jaar bij jullie kon blijven! 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Lienappelsien zei:

Wat fijn dat hij het gered heeft en hij toch nog 8 jaar bij jullie kon blijven! 

Absoluut! We hadden 3 katten nu nog 1. Skyler is gered uit het laboratorium samen met ongeveer 75 beagle hondjes. Ze was een proefkat😪

Ze had veel fysieke en mentale problemen. Ze was 7 jaar toen ze bij ons kwam en heeft het eerste jaar alleen maar in de vensterbank gezeten (niet letterlijk 24/7). Zo zielig. 

Ze was het denk ik gewend om op 0.5-1m2 te leven of zoiets. Ze heeft van Cuby en Balthy leren spelen en allerlei andere dingen. Ruud en ik waren als een kind zo blij toen ze van de vensterbank kwam en de kamer inliep. Je kon haar niet optillen ze kwam ook niet bij je op schoot maar jaren later kwam ze toch naast mij liggen op de bank. Veel problemen met haar en vele dierenarts bezoekjes (sterke reductie omdat het een labkat was) maar we hebben zo van haar genoten. 

Cuby is er nog, hij was een zwerfkat en is beslist de sterkste van alle katten die wij ooit gehad hebben. Hij is nu waarschijnlijk een jaar of 13. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een keer een kip uit een legbatterij gered. Onze Kwakelien. Zielig. Snavel gebrand en het beest wist niet goed hoe hij zijn eten moest zoeken. Want hier had hij de vrijheid. Maar het lukte. Hij ging ook eten van de grond oprapen. Zijn veren kwamen terug en hij kon zo lekker met zijn vleugels in het zand liggen. Het kammetje ging fier rechtop staan. Warme herinneringen aan. Als er één van de kippen kwijt was, beloofden we onze kinderen een gulden als ze de kip vonden. Want dan zaten ze ergens te broeden. Nou er werd ijverig gezocht. Toch een keer gebeurd dat er rond de jaarwisseling ineens kuikentjes liepen. Soms kon je een kip echt niet vinden.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
1 uur terug, Evee zei:

Een avondklok voor katten, om weidevogels te beschermen:

Bij ons komt de kat zelf 's avonds al binnen. Hij is dus elke nacht binnen. Hij krijgt drie keer per dag eten. Dus 's avonds komt hij veel te graag binnen om te eten.

Hij heeft vanmorgen eten gehad en is nu nog steeds binnen. Hij lijkt liever binnen dan buiten te zijn.

Maar................ wij leven in een buitengebied en daar zijn veel katten die nooit binnen mogen komen maar buiten of in een schuur/loods verblijven. Dus onze kat binnenhouden, helpt helaas voor de vogelstand hier niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Bij ons komt de kat zelf 's avonds al binnen. Hij is dus elke nacht binnen. Hij krijgt drie keer per dag eten. Dus 's avonds komt hij veel te graag binnen om te eten.

Hij heeft vanmorgen eten gehad en is nu nog steeds binnen. Hij lijkt liever binnen dan buiten te zijn.

Maar................ wij leven in een buitengebied en daar zijn veel katten die nooit binnen mogen komen maar buiten of in een schuur/loods verblijven. Dus onze kat binnenhouden, helpt helaas voor de vogelstand hier niet.

Nou, elke kat die binnenblijft scheelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

RTV Utrecht:

 

Niet huiskatten maar verwilderde katten en zwerfkatten zijn verantwoordelijk voor sterfte bij weidevogels. De oproep van de gemeente Houten aan katteneigenaren om hun katten 's nachts binnen te houden ter bescherming van broedende weidevogels heeft volgens deskundigen weinig zin. Al worden met het binnenhouden van katten wel andere vogels beschermd.

 

Cuby was, is en blijft lekker binnen.😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het toch zinvol is omdat je er op deze manier media aandacht aan geeft en bewustwording creëert bij mensen die katten houden. Op de lange termijn kan dat wel helpen met een verandering in het beeld van hoe we met dieren omgaan. Ondanks dat dat niet zo makkelijk meetbaar is, denk ik niet dat het weinig zin heeft dus. Ze handhaven ook niet op de regel, eigenlijk is het meer een richtlijn (mijn man is Pirates of the caribbean fan, dus in mijn hoofd heb ik nu een quote uit die film 😂)

 

Ik denk alleen dat het lastig is, als je bekijkt "hoe komen we aan verwilderde katten en zwerfkatten?" zit de oorsprong verwacht ik wel bij de kattenbaasjes die niet castreren/steriliseren en die laks omgaan met hun huisdier. Daardoor zijn de verwilderde en zwerfkatten gekomen.

En dat is denk ik juist ook de groep die het advies om ze 's nachts in broedseizoen binnen te houden, niet zal opvolgen.  

 

Maar op de lange termijn werken dit soort adviezen, incl. castratie advies en chip-verplichting wel mee aan het verbeteren van de situatie. Of ben ik dan te optimistisch? 😇

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kat is een exoot, dus die is een verstoring in het ecosysteem. Dat is dus inderdaad niet de natuur. De natuur is als een vos of een (roof)vogel dat doet. Een kat mag ook eigenlijk helemaal niet vrij rondlopen, die wordt alleen gedoogd en er is geen landelijke wetgeving voor, omdat dit niet te handhaven is, omdat er teveel katten zijn.

 

Ik hoop eigenlijk op meer dwingende maatregelen wat katten betreft, ik denk dat ze van half maart tot half juli binnen houden wel het minste is dat je kunt doen. Vraag me af wat voor experts dat zijn die denken dat huiskatten niks doen, dat vind ik totaal ongeloofwaardig. Verwilderde katten en zwerfkatten komen ook ergens vandaan, die zijn ook niet aan komen waaien. Het punt is dat die groep die niet binnen gehouden wordt schade aan blijft richten in dezelfde tijd. Die moet je dus wegvangen. Maar daar zijn vast geen mensen voor, laat staan geld.

 

Ik hoorde wel ergens over een vogelstichting die katten weg wilde vangen en naar het asiel brengen zodat baasjes geld moeten betalen om hun kat terug te krijgen, dat lijkt mij echt een goede aanmoediging om ze in ieder geval binnen te houden in de broedperiode.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat er provincies zijn waar verwilderde katten mogen worden afgeschoten. Een paar jaar terug was er hier ook discussie over in de provincie. 

 

Je kat binnenhouden om te voorkomen dat hij doodgeschoten wordt per ongeluk, lijkt mij al reden genoeg. 

 

Huiskatten zijn inderdaad exoten en europese wetgeving verbied volgens mij al dat ze los mogen lopen. Dat handhaaft Nederland inderdaad niet. 

 

Linkje:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/gaat-zeeland-kattenjacht-toestaan/

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel een lastig punt, want beide diersoorten verdienen geluk, de katten en de vogels. Een kat die gewend is om altijd naar buiten te kunnen, en dan ineens maanden binnenhouden, daar wordt die ook ontzettend ongukkig van. Dus daar sta ik eigenlijk ook niet achter, hoewel ik zie dat het voor de natuur beter is.

Muffin blijft binnen bij ons, maar we hebben wel specifiek gezocht bij het adoptieproces naar een binnenkat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, happy211 zei:

Een kat die gewend is om altijd naar buiten te kunnen, en dan ineens maanden binnenhouden, daar wordt die ook ontzettend ongukkig van.

Klopt. Nu heb ik het idee dat onze kat weinig vogels vangt. Ik heb hem in al die jaren dat we hem hebben maar één keer met een muis gezien. Zelfs als we een muis in de kamer hebben, liet hij hem gaan. Wij zeggen al jaren: hij lijkt wel vegetariër! Hij eet ook alleen maar brokjes. Vis, vlees etc. weigert hij.

Zelf ben ik niet echt een kattenmens. Ik zou ook niet gauw een kat aanschaffen. Het is nu onze tweede kat. Maar ..... ze zijn beide aan komen lopen. De eerste is dood. De tweede is er nog en mocht ook weer blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we het denkbeeld over katten moeten veranderen, ieder ander dier dat vrij rondloopt en schade veroorzaakt wordt afgeschoten of weggevangen (als dit mogelijk is). Ik vind kattengeluk ondergeschikt aan het vogelbestand als ik eerlijk ben. Sommige soorten worden met uitsterven bedreigt, als daar een onbalans in het ecosysteem zit door toedoen van de kat, of eigenlijk de mens die hem loslaat, dan is dat niet te verantwoorden. Als het dan zielig is om die dieren binnen te houden, dan zul je de kat als huisdier moeten heroverwegen. Dat is denk ik een van de moeilijkste dingen in deze, het besef dat een kat misschien niet zo geschikt is als huisdier.

 

Op zich vind ik zwerfkatten wegvangen en castreren en dan weer uitzetten geen slecht plan, de maar is wel dat ze, zolang ze leven, schade blijven toebrengen aan de natuur. Het begint met ALLE huiskatten verplicht te chippen, registeren en castreren (hierop kun je uitzonderingen maken met geregistreerde fok). Alleen dan weet je hoeveel katten er in het land zijn en kunnen er ook geen meer bij komen. Misschien zou het zelfs wel goed zijn om trackers in de chips te plaatsen, waardoor schade op eigenaren verhaald kan gaan worden. Dat is niet leuk natuurlijk en zal ongetwijfeld op weerstand stoten, maar zoals het nu gaat kan het ook niet meer.

 

Of er een oplossing voor is, ik vraag het me af. Ik denk aan euthanasie, maar ergens vind ik dat ook zielig. Die kat kan er niks aan doen. Aan de andere kant, hoeveel vogels kost het toch laten loslopen de kop? Als het een hond zou zijn, zou hij echt een spuitje krijgen! Ik zou ook graag het beste willen voor die katten, echt waar, maar ik zie het gewoon niet.

 

Ik denk wel dat we toe moeten naar het niet meer loslaten van katten en dat de dieren die niet in huis gehouden kunnen worden mogelijk een andere functie kunnen vervullen binnen afgesloten terreinen (dat mag ook een achtertuin zijn). Dat is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken dat voor alle dieren goed is, soms betekent het voor mensen dan wel verplicht afstand doen. Maar voor zwerfkatten of verwilderde katten gaat dat niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het niet is wat je in één generatie op gaat lossen, maar ik denk dat dit soort acties inzetten wel helpt om het beeld dat we hebben van katten te veranderen. Als een kat altijd gewend is in huis en eigen tuin te leven, is dat voor de meeste katten echt geen probleem. Het is alleen nu de norm niet, en je moet er naar toe dat dat wel de norm gaat worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Kolino zei:

Op zich vind ik zwerfkatten wegvangen en castreren en dan weer uitzetten geen slecht plan,

Hier in de gemeente wordt dat ook gedaan. En ze worden weer op dezelfde plek uitgezet. Wij hebben er ooit een gevangen die vreselijk wild was en naar het dierenasiel gebracht. Ik had verwacht dat hij daar niet meer levend uit zou komen maar twee weken later, werd hij bij ons weer uitgezet. Ik dacht nog: waarom laten jullie zo'n wilde kat leven. Toen ze hem in het asiel eruit haalden ging hij vreselijk te keer. Brrr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben ze voor dat soort katten de "kat zoekt boer" acties, verwilderde katten die gecastreerd en gevaccineerd uitgezet worden bij mensen in het buitengebied. Je moet dan wel zorgen voor een schuilplek voor de kat en wat voedsel.

De boerderij waar ik vroeger paardgereden heb deed dat ook. Sommige werden na verloop van tijd toch echt wel aardig tam en kwamen gewoon ook kroelen met je. Anderen konden op een stapel hooibalen liggen en je met van die oplichtende oogjes uit een donker hoekje flink laten schrikken 😅 Of dat je opeens een blaas of grom hoort uit een onverwachte hoek 😂 Die waren er dan vooral "om muizen te vangen". Maar in de praktijk pakten ze ook veel vogels, kikkers, kuikens van de kippen, vlinders enz. Er kwam er zelfs een keer één met een volwassen eend! aanlopen. 

Ik snap dat voor die katten in een huiselijke omgeving wonen geen optie is, maar ik snap ook dat als het veel katten zijn die zo leven, en zeker als die dan ook nog eens niet gecastreerd zijn, dat dat wel problemen geeft. Het liefst wil je dat de nieuwe generatie katten gewoon fijne huisjes heeft. Maar als ik zie dat het dierenasiel hier lokaal al iets van 250 kittens (!) per jaar moet opvangen, dan zijn we er nog lang niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

250 kittens, dat zijn er een stuk of 5, dus lees 1 nestje, per week! Dat is dan 1 asiel, doe dat keer het aantal asiels en opvangen... Ze zeggen dat er 280.000 katten (kittens) bij komen jaarlijks, dat komt inderdaad overeen met 1 nestje per week. Misschien komen die aantallen dan wel vanuit wat er in de opvang terecht komt, want die worden geregistreerd.

 

Het aantal katten in Nederland ligt tussen de 3,6 en 4,7 miljoen. Waarvan 3 miljoen dus huiskat is. Ik geef maar even het voordeel van de twijfel, de helft komt buiten, dan lopen er tussen de 2 en 3 miljoen katten buiten! Dat zou per straat op 8 tot 12 katten uitkomen die buiten rondstruinen, dat zou mij niks verbazen. Het komt neer op 18-19 katten per straat incl de binnenkatten. Dat komt wel overeen met de inschattingen die ik zelf zou maken.

 

Ik denk dat het besef moet doordringen dat je iedere week meerdere nieuwe baasjes nodig hebt. Geen wonder dat een opvang vol zit! Ik ben het er wel mee eens dat het tijd gaat kosten om hier iets aan te veranderen. Anders kom je op een punt dat ieder huishouden wel katten moet gaan houden en dat is niet realistisch.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .