Ga naar inhoud

Gasbuik?


To van de Veluwe

Aanbevolen berichten

Zondagmorgen zaten Flo en Rosie aan de korte kant van het hok dat is bij de deur waar ik altijd binnenkom. Toen ik om 11.30 weer naar de ren ging, zag ik Flo niet. Dat krijg je al een niet pluis gevoel. Ik zag hem zo gauw niet. Ik rammelde met de brokjes en ineens zag ik in een catcube wat bewegen en dat was Flo. Hij kon niet opstaan. Dochter geroepen en het hok schoongemaakt en Flo opgesloten in een hok in de ren zodat we konden zien of hij keutelde. Eten geven lukte niet. Hij weigerde alles. 's Middags nog hetzelfde. Geen keutels. We dachten aan een gasbuik omdat het ineens optrad. Vreemd. Het enige was dat ik zaterdagavond even geen Johannesbroodbrokjes meer had en geen zin had om in de schuur de bus te gaan vullen. Ik strooide daarom 10 erwtenvlokken neer. Dat is het enige verschil met de avonden ervoor. Zondag lastige dag voor DA bezoek. Dochter is Ciseral gaan geven en Lactulose en recoveryvoeding en binnen in de kamer gezet op stro met een Snuggle safe. 's Avonds weer idem dito gegeven en hij zat na het voeren even op tafel. We hadden wat gras voor hem neer gelegd en we hoorden steeds zijn buik borrelen, net als je bij ons wel eens hoort. Hij begon gras te eten en werd ineens heel levendig. Begon aan dozen (van spelletjes) te knagen en werd steeds brutaler. Er kwamen vreemd genoeg vrij normale keutels. Niet veel maar toch. Hij begon ook goed te drinken. Toch maar weer met de warmtebron in het hok in de ren gezet en vanmorgen was het weer de Flo zoals we kennen. Nu springt en loopt hij weer rond maar we houden het in de gaten. Eet weer als vanouds.

Mijn man zei nog: wat is dat toch? Vroeger heb ik veel konijnen gehad maar dit ken ik helemaal niet.

Toch wel handig als je wat producten in huis hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze dochter had ook meerdere malen zijn buik gemasseerd. Zo'n brutale rakker is dan als was in je handen. Maar zo raar toen hij opknapte hij per se aan karton wilde knagen. Net zoiets als bij een zwangerschap ik ineens trek in loempia's had. Dat kartonknagen hebben we voorkomen en gras was het eerste wat hij toen ging eten. Het lijkt of ze dat toch het lekkerst vinden. Elke avond krijgen ze een appelschil. Maar misschien is dat toch te zoet. Ik ga het maar niet meer geven. Je zou zo graag willen weten waardoor ontstaat dat toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gasbuik heeft niet 1 oorzaak, maar heeft altijd te maken met voedsel die gaat vergisten. Dat kan suiker zijn, want dat is een bacteriefeestje, maar meestal is het voeding dat te lang in het spijsverteringkanaal is geweest. Dat kan zijn doordat de maag niet wilde legen, dat er een verstopping ergens in de darm zit, of gewoon dat de darmen te traag worden en/of helemaal stil vallen.

 

Het borrelende geluid kan van de lactulose komen, dat is een bijwerking is mijn ervaring. Maar kan ook het gas zijn wat je hoort.

 

Een paar erwtenvlokken veroorzaken dit in ieder geval, normaal gesproken, niet. Wat ik vermoed is de weersverandering. Weersveranderingen kunnen de weerstand en daarmee ook de darmen een klap geven en dan zie je geregeld problemen bij konijnen die daar gevoelig voor zijn. Wat ik zou doen is de komende nachten de snugglesafe aanbieden en natuurlijk veel stro gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Laps hadden we dat probleem een paar keer. En altijd werkte de massage heel goed. We hoorden dan al uit de kamer het geborrel komen. Na massage weer direct actief. Eerste keer echt schrikken en da gebeld die kwam toen met dat advies. 

 

Kan misschien iets met de temp wisseling te maken hebben in jouw geval? Of door verharing? Blijft altijd wel gissen natuurlijk. Bij Lap kwam het door sla of kool. Toen we dat eenmaal uitgepuzzeld hadden en niet meer gaven was het voorbij met borrelen. Hij liet zelfs enorme winden na de massages 🙈 en daarna helemaal happy aan het bed knagen🤪

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Kolino zei:

natuurlijk veel stro gebruiken.

We hadden in het hok ook stro gedaan en dat ging hij ook eten. Eerder dan hooi. Zal vannacht nog een snuggle safe neerleggen. Ja dat borrelen was heel apart. Kan inderdaad door lactulose gekomen zijn omdat we het aan het eind hoorden en niet in het begin. Vanmiddag zaten mijn dochter en een kleinkind in de ren en heeft hij achter elkaar bunnyflops in de zandbak gemaakt en ik heb dat nog bijna nooit gezien. Dus zal zich weer goed voelen.  Stro heb ik eigenlijk altijd in de catcube zitten omdat ze op een stenen vloer staan. Ook catcubes met een hennepvezelmat heb ik staan. Ze hebben keus genoeg.. Ik schrok me wild toen hij overeind wilde komen en dat niet kon. Ik dacht: EC!

Ik ben zo dankbaar dat het goedgekomen is. Dochterlief kan goed met dieren omgaan. Is erg rustig en niet snel in paniek. Hok schoonmaken, water en stro. Opsluiten zodat hij er niet uit kan en we kunnen zien wie er gekeuteld heeft. Na paar uur kijken of er keutels zijn. Nee? Hup handdoek om het konijn en medicijnen erin.

Of je het nu leuk vindt of niet.

Toch ben ik wat voorzichtig geworden met verschilllende soorten groenten. Je ziet dat ze gras favoriet vinden. Ik dacht ook aan Kolino die zei: weegbree. Dat heb ik ook gegeven. Het was schitterend om te zien hoe hij bij ons op een handdoek op tafel langzaam opknapte en van een tam konijn weer een echt knaagdier werd. Je zag hem per vijf minuten veranderen.

 

Flo verhaart altijd veel. Hij heeft altijd zo'n kransje bij zijn achterste met haar. Dat was nu juist weg. Bij Rosie zie ik haast nooit verharing. Maar misschien bij een Japanner minder te zien? Maar wat een verschil. Nu geen angst met pakken of hoe dan ook maar nu is hij weer de ongrijpbare. Haha.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het weer goed is gekomen. Ik had het topic gemist en zag het net pas.

Vooral in de verhaarperiodes is het soms iets te veel denk ik. Wij hadden laatst ook opeens kleinere keutels terwijl ze daar nooit last van hebben eigenlijk.

Gelijk extra's verminderd, geen kool meer bij het groenvoer, meer hooi gegeven en lijnzaadbrokjes en toen was het binnen 2-3 dagen weer ok. Ik was ook als de dood dat er een verstopping zou komen.

Ik zag minder verharing dan de afgelopen maanden, maar misschien i.c.m. meer brokjes bij de vakantieopvang toch iets niet helemaal goed op dat moment.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Flo wilde helemaal niet eten. Zelfs geen lijnzaadbrokje. Nou dan zijn ze hier echt ziek. Hij had ook wat koude oren vandaar de snuggle safe. En ik zag het dus om 11.30. Daarvoor had ik hem nog zien lopen in de ren. Geen keutels die dag maar pas 's avonds. Maar zo raar. Het waren gelijk grote, normale keutels.

Nu is het woensdag en elke keer kijken: zie ik hem nog? Vandaag weggeweest maar dan thuis gelijk kijken: loopt hij nog rond? Ik ben nog steeds erg blij dat we hem hebben kunnen redden. Rosie heeft het van het voorjaar gehad maar die is na buikmassage weer opgeknapt. Toen kwam het vermoedelijk door het eiwitrijke gras.

Maar ik ben ook wat voorzichtig geworden met veel extra's. Vooral omdat ik zag dat hij het eerste weer gras ging eten. Gras is kennelijk toch een behoefte van een konijn. Nog weer meer dan hooi, lijkt me. Weegbree ging er ook snel weer in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat de buikmassage zo goed hielp. De snugglesafe zal zeker ook geholpen hebben. Aan de oren voelen schijnt niet een betrouwbare methode te zijn. Achter de oren in hun nek wel. Je kunt ook zelf de temperatuur meten, op youtube staat een duidelijk filmpje over hoe je dat doet.

Ik durf eigenlijk nooit af te wachten maar geef altijd gelijk medicatie als ze niet eten. Maar mooi dat dat bij Flo niet nodig was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .