Ga naar inhoud

Vragen voedster castreren


Marcovka2

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, Marcovka2 zei:

Ik was een paar weken geleden met Mica en Milky naar de dierenarts geweest voor gezondheidscheck en gelijk de vaccinatie. Ik had vooraf gezegd dat ik een konijnkundige dierenarts wou (die werken daar in de kliniek volgens de website). De afspraak is tot twee keer toe afgezegd door de praktijk. Bij de laatste afzegging werd gelijk een nieuwe afspraak ingepland. Toen vergeten te verzekeren dat het een konijnkundige arts zou zijn 🫣

Toen ik daar kwam met mijn konijnen in de reismand zei de arts als eerste gelijk dat ze niet konijnkundig was 😲 Toen stond ik daar mijn mijn konijnen die al die stress al hadden van de reismand en de reis. Ik dacht toen laat ze nu de vaccinatie maar gelijk doen dan hebben ze dat al gehad. Maar het was een verschrikkelijke ervaring. Ze wist echt niet hoe ze een konijn moest hanteren. Milky ontsnapte bijna. Ik heb hem in mijn armen moeten houden. En al die tijd zat Mica in haar mandje en hoorde ze alles 😱

 

Wat een verhaal zeg. Stress voor jou en voor de konijnen!  😱 

Wij hebben maar 1 konijnkundige dierenarts in de praktijk waar wij heen gaan, maar de assistentes weten ook allemaal 100% goed hoe ze een konijn moeten oppakken.

Het scheren van Lodewijks staart is toen ook door een assistente gedaan, terwijl de andere assistente hem vast hield.

 

 

10 uren geleden, Marcovka2 zei:

Afgelopen woensdag (15 nov) is mijn voedstertje Mica daar dus gecastreerd. Toen ze thuiskwam had ik haar in een binnenhok gezet en dronk ze gelijk wat water en liep gewoon rond. Ik dacht nog 'dat valt allemaal wel mee'. Maar de rest van de avond was ze heel futloos en een beetje apatisch. Ze wou niet eten. De dierenarts had gezegd dat ik me geen zorgen hoefde te maken als ze 's avonds niet zou eten. Maar als ze de volgende dag rond 12:00 uur nog niet gegeten of gekeuteld had dan moest ik even bellen.

Donderdagochtend lagen alle brokjes nog in haar kooi, geen keutels en ze was best wel apatisch.

Dus ik gebeld, ik mocht langskomen met haar. Daar heeft ze haar een injectie gegeven om het eten op te wekken en een injectie voor pijnstilling. Ze wou ook daar niet eten. Dus heeft ze haar daar een paar uur gehouden ter observatie maar 's middags kon ik haar weer ophalen omdat ze gegeten had en ze had haar nog eens goed nagekeken.

 

Vrijdagochtend was het weer hetzelfde, het leek net of ze weer helemaal weg zonk. Ze had ook een vreemde blik in haar ogen. Ze at niet en er waren geen keutels bijgekomen. Ik had nog gewacht tot het middaguur en toen kwam er plots langzaam wat beweging in. Ze begon wat op het inpakpapier te knagen dat ik op de bodem had gelegd. Een paar sprietjes hooi gingen erin en ze werd steeds actiever 🤗 Ik had haar Metacam op een boomblad gesmeerd omdat ik weet dat ze gek is op boombladeren. En die ging er in 1x in. Mooi, gelijk medicijnen binnen 😁 Daarna heeft ze nog een halve witlof op en begon ze weer met hooi. Ook kwam ik keuteltjes tegen in de kooi.

 

Zaterdag was ze nog wat stilletjes maar at ze wel weer alles. Behalve brokjes. Maar hooi, kruidenhooi, witlof, wortel, snoepjes, alles gaat erin. Ze begon ook al weer haar hele kooi om te woelen.

 

Super fijn dat de castratie achter de rug is en dat het goed is gegaan! De brokjes gaan ze vaak pas weer als laatste eten, zeker als ze ook dwangvoeding hebben gehad.

Super goed dat je nog extra langs bent geweest voor pijnstilling en dat je goed oplet hoe het met haar gaat.

 

 

10 uren geleden, Marcovka2 zei:

Vandaag heb ik haar nog binnen gelaten. Ik denk dat ik haar morgen weer naar buiten doe. Maar twijfel nog omdat het woensdag nachtvorst kan zijn en ze geen haar op haar buikje heeft.

 

Maar ik ben in ieder geval blij dat het achter de rug is. Mij is aangeraden om 6 weken te wachten met herkoppelen. Begin Januari heb ik een koppelvakantie voor beiden ingepland. Het lijkt me verstandiger dit aan een professional over te laten. Als het mis gaat dan komt het niet meer goed tussen die twee...

 

Ik duim mee dat je koppel straks elkaar weer lief vindt. Goed idee om het op 100% neutraal terrein te doen en om  haar eerst goed te laten herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Wat een spanning is dit geweest zeg. Heel fijn dat het nu goed lijkt. Ik ben even kwijt hoe lang een konijn in deze tijd binnen kan blijven i.v.m. wintervacht. Daar heeft vast iemand anders wel een antwoord op of misschien weet je het zelf. 

Succes met alles.

De dierenarts zei dat ik haar het beste 3 dagen binnen hou. Maar aagezien ze een dag langer herstel nodig had heb ik er een dag aangeplakt. Ik heb begrepen dat ivm wintervacht een week het maximum is.

Ze heeft buiten een nachthok met veel stro, maar daar gaat ze niet veel zitten volgens mij. Ik weet niet wat ze 's nachts doet. Als ik verse stro erin heb gedaan zie ik 's morgens wel nestjes, dus ze zit er wel maar 's avonds en 's morgens zit ze buiten in de ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Marcovka2 zei:

Ze heeft buiten een nachthok met veel stro, maar daar gaat ze niet veel zitten volgens mij. Ik weet niet wat ze 's nachts doet. Als ik verse stro erin heb gedaan zie ik 's morgens wel nestjes, dus ze zit er wel maar 's avonds en 's morgens zit ze buiten in de ren.

Dat is bij mij inderdaad ook zo. Wel 2 nestjes als ik 's ochtends vroeg in het schuilhok kijk maar overdag liggen ze daar nooit.

10 minuten geleden, Marcovka2 zei:

Ik heb begrepen dat ivm wintervacht een week het maximum is.

Ik dacht ook een week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Marcovka2 zei:

De dierenarts zei dat ik haar het beste 3 dagen binnen hou. Maar aagezien ze een dag langer herstel nodig had heb ik er een dag aangeplakt. Ik heb begrepen dat ivm wintervacht een week het maximum is.

Wel eens, hoe korter hoe beter, het maximum is volgens mij 10 dagen. Je zou dus eventueel ook voor donderdag kunnen kiezen als je je zorgen maakt over de nachtvorst.

 

Heb je een snuggle safe (of vergelijkbaar)? Dan heeft ze in ieder geval iets warms om tegen aan te kruipen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Kolino zei:

Wel eens, hoe korter hoe beter, het maximum is volgens mij 10 dagen. Je zou dus eventueel ook voor donderdag kunnen kiezen als je je zorgen maakt over de nachtvorst.

 

Heb je een snuggle safe (of vergelijkbaar)? Dan heeft ze in ieder geval iets warms om tegen aan te kruipen.

Nee, maar ik denk ook niet dat ze die gebruikt. Voor de zomer heb ik cool pads maar als ik ze bij hen in de buurt leg gaan ze ergens anders liggen.

 

Ik zou haar kunnen opsluiten in het nachthok, maar dat vind ik zielig. Alhoewel ze daar iets meer ruimte heeft als in het binnenhok. Maar het is helemaal afgesloten met een klein raampje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is nog wel wat stilletjes, slaapt meer dan normaal.

Als het voor de wintervacht niet uitmaakt hou ik haar liever nog even binnen. Het is hier binnen 16 graden overdag, 15 'snachts.

 

 Volgens mij vind ze het wel prima zo in dat binnenhok, warmer dan buiten en geen regen 😁

Ik vind het ook wel fijn haar binnen te hebben... zolang ze zelf niet aangeeft dat het te klein is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet net te denken dat ik haar ook met de binnenkooi een paar dagen overdag buiten kan zetten onder het dak van de aanbouw (dus wat beschut en droog), en dan 's nachts weer naar binnen. Ze zit dan gewoon in dezelfde kooi en kan ze langzaam wat wennen. En dan donderdag terug in haar buitenkooi...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wisselen is juist niet goed voor de weerstand, omdat je dan telkens temperatuurschommelingen hebt. Ik zou dus echt kiezen voor of buiten of binnen en niet overdag buiten en 's nachts binnen. Als je wisselt kun je dat het best ook midden op de dag doen, als de buiten & binnen temperatuur zo veel mogelijk gelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees net dat het na een koude start woensdag, donderdag weer een stuk warmer wordt voor een paar dagen. Misschien dat donderdag de beste dag is om haar buiten te zetten. Dan heeft ze 8 dagen binnen gezeten.

Ik zal straks voor de zekerheid nog even advies vragen aan de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zei niet voor niets donderdag 😉 Ik had al naar het weerbericht gekeken. Dan is het verschil binnen-buiten ook binnen de 5 graden en dat zie ik het liefste. Je wil natuurlijk het liefste zo kort mogelijk binnen, maar omdat ze een moeilijke start had met de darmen en grote temperatuursverschillen invloed hebben op de darmen, denk ik, stel het dan maar een dagje uit. Het is ook het enige moment dat de binnen en buitentemperatuur zo dicht bij elkaar liggen, of je moet het vandaag doen, maar dan zit je ook weer met de vorst. Dus als je het mij vraagt, donderdag is de beste dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar nog even binnen laten zitten. Het was ook echt pokkeweer om haar gelijk in te zetten 🌨️

 

Ik had de dierenarts praktijk nog gebeld. De assistente zei ook dat ik haar misschien het beste pas donderdag weer naar buiten doe.

 

Dus ze zit nog even lekker hier bij mij 🤗

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, alleen weet je bij konijnen nooit hoeveel pijn ze hebben. Ze weten het goed te verbergen (wat ze ook weer kanjers maakt...) en je kan het ze ook niet vragen. Ze klagen ook niet 😁

 

Mica is wel wat rustiger. Normaal zou ze niet zo happy zijn in deze toch vrij kleine binnenkooi. Maar ze lijkt er nu tevreden mee te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze lijkt al weer meer de oude te zijn. Gisteren had ze voor het eerst een paar brokjes op, maar vandaag leek ze er weer gek op.

Ik heb haar wel wat verwend met worteltjes, witlof en meer snoepjes, met het idee dat ze moet aansterken 😁

En ook dat ze me weer als een positief wezen gaat zien na al die negatieve ervaringen.

 

Ik heb ook niet het idee dat ze het te warm heeft binnen. Het is bij mij 16 graden (ik vind dat een prima temperatuur).

Morgenvroeg gaat ze weer terug naar buiten dan wordt het overdag 10-12 graden.

 

Ik ben me wel gaan afvragen hoeveel last konijnen er werkelijk van hebben. In de winter kan het hier ook binnen 1-2 dagen van -1 's nachts naar +15 overdag gaan, daar lijken ze ook geen last van te hebben. Of in de zomer van 15 graden naar 30 graden in 2 dagen tijd.

 

Maar we zullen zien. Als het weer kouder wordt dit weekend hou ik haar wat extra in de gaten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Marcovka2 zei:

Ik ben me wel gaan afvragen hoeveel last konijnen er werkelijk van hebben. In de winter kan het hier ook binnen 1-2 dagen van -1 's nachts naar +15 overdag gaan, daar lijken ze ook geen last van te hebben. Of in de zomer van 15 graden naar 30 graden in 2 dagen tijd


Ik snap die gedachte, maar let er wel op dat die temperatuurstijging of daling altijd geleidelijk is. Meestal elk uur een paar graden. En je kan kiezen hoe je daar mee omgaat. Wij een muts of sjaal in de ochtend als het fris is op de fiets, maar niet in de middag bij het wandelen voor de lunch. Zij kunnen schaduw opzoeken of het zonnetje, bij elkaar gaan liggen (of juist niet), beschutting opzoeken van het hok of schuilhuisje of wilgenbrug etc., stro nestje en in of uit de wind. 
 

Als ze in 1x 10 graden verschil hebben tussen buiten en binnen, dan kunnen ze dus haast niets. Als ze dan ook nog binnen gaan rennen, want het is nieuw/eng/ontdekken ofzo, dan kunnen ze dus wel snel oververhit raken. Ze kunnen immers niet zweten. 
 

Hoewel je het beter kan vermijden, hoeft je konijn niet ziek te worden. Een weerstand schommeling kan prima goed aflopen. Zeker bij jonge gezonde konijnen. Maar voorkomen is beter dan genezen. 
 

Fijn dat het zoveel beter gaat. Je zit dicht bij de 5 graden verschil die ze aanraden, dus ik denk dat het gewoon helemaal goed gaat komen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de hele binnenkooi in de ren gezet (zodat ik haar niet hoef te 'vangen') en ze herkende alles gelijk. Begon overal te snuffelen en te 'kinnen'. Ze rende ook een paar keer op en neer, alsof ze het gemist had 😄 Dus ze voelt zich wel weer thuis in haar hok.

 

Het enige waar ik me wat zorgen over maak is dat ze een kale plek op haar buik heeft en de koude nachten.

Er is voldoende stro in het nachthok, ik heb er nog extra stro in gedaan en haar knaagspeeltje daar weggelegd, maar vaak gaat ze er toch niet langdurig zitten. Ze zit dan op de koude stenen.

 

Ik weet niet of ze het volledig snappen waar ze warm en droog kunnen zitten. Ze kunnen bijvoorbeeld droog zitten, maar blijven dan toch in de stromende regen zitten. Zo ook met kou: ze kunnen lekker beschut in de stro zitten, maar gaan op de koude stenen in de open ren zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij ze bevangen zijn door ziekte en/of pijn, gaan ze echt gewoon wel naar binnen als ze dat willen.

Scarlett zit het liefst in de regen, maar als het echt tekeer gaat, schiet ze wel onder beschutting. Lodewijk zit bij het eerste drupje zo'n beetje al binnen.

Bij kou wil ze ook gewoon echt graag buiten zitten, ook met -6. Lodewijk ligt liever binnen, maar als hij haar mist, gaat hij toch bij haar zitten.

 

Voor ons is dat echt raar, want... liever warm en droog toch? Maar zij hebben gewoon niet zoveel last van nat en zeker niet zoveel last van kou als wij mensen.

Zolang je haar goed ziet eten, goed ziet keutelen e.d. hoef je je echt geen zorgen te maken.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe heb ik niet het idee dat ze er veel last van heeft. Het lijkt alsof er niets gebeurd is 🙂

Mica is een zo'n ongeleid projectiel type konijn 😁 Gisteravond liep ze weer tegen het openstaande deurtje van de ren en toen ik even ergens bezig was hoorde ik gerammel en toen ik keek zag ik haar langs de zijkant vd kooi naar beneden vallen. Volgens mij probeerde ze van buiten in het nachthok te springen terwijl de deur dicht was en knalde toen tegen die deur en viel naar beneden 🤪  Sommige konijnen kun je voor hun eigen veiligheid beter opsluiten 😄

Maar ik ben blij dat ze weer de oude is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat de castratie achter de rug is en ze genoeg hersteld is om naar buiten te kunnen.

 

Het is verstandig dat je de herkoppeling in dit geval pas over een week of 6 gepland hebt. Ze is nu gecastreerd, maar het duurt een aantal weken voor de hormonen een beetje op orde zijn. 
 

Mica is nu dus weer terug in haar buitenverblijf. Maar heb je het verblijf intussen ook verplaatst? Eerst stond het vlakbij de ram, maar dat verkleint de kans op een geslaagde herkoppeling. Ik zou ze nu echt ver uit elkaars buurt zetten, en ook ver uit elkaars buurt houden. En dus ook niet de een los laten lopen en dan dicht bij de ander laten. Ze moeten nu echt ver uit elkaar blijven, zodat ze elkaar zoveel mogelijk vergeten. Dan kan over een aantal weken de herkoppeling, op voor beide konijnen onbekend terrein, een soort frisse start zijn. 
 

Als ze elkaar nu blijven zien dan heb je grote kans dat ze het gaan uitvechten zodra ze weer bij elkaar kunnen bij de herkoppeling. Daarom moeten ze elkaar nu vergeten, dan wordt het weer een vrij nieuwe koppeling. 
 

Misschien heb je het al zo aangepakt hoor, maar dat is me niet duidelijk. Het zou natuurlijk super zijn als ze over een aantal weken weer een gelukkig koppel zijn. De kans daarop wil je zoveel mogelijk vergroten.

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

De herkoppeling staat inderdaad pas gepland in de eerste week van Januari. Dus 6 weken na de castratie. Een koppelvakantie, dus neutraal terrein en onder toezicht van een deskundige.


Ik heb ze nu zoveel als mogelijk uit elkaar in de tuin met een ondoorzichtig schot ertussen. Ze kunnen elkaar niet zien. Mogelijk wel ruiken en horen. Maar daar valt weinig aan te doen.

 

Ik kan het verblijf van Mica niet verplaatsen. Dit is te groot. Het staat in de lengte richting in de tuin. In de breedte past niet. Aan de andere lengte-kant vd tuin gaat om praktische redenen niet. Nadeel van een grote kooi... maar toen ik die kocht had ik hier geen rekening mee gehouden.

Sommige onderdelen van ieders verblijf zullen nog wel de geur van het andere konijn hebben. Ik heb wel de wilgenbruggetjes en bodembedekking/zand etc vervangen.

 

Als ze op koppelvakantie zijn was ik wel van plan alles uit elkaar te halen, schoonmaken en dan beide verblijven aan elkaar te koppelen. Dan is de opzet veranderd, behalve de grote kooi. Dit hangt ook af van of de koppeling kans van slagen heeft. Als blijkt dat het niet meer werkt tussen die twee dan heeft het weinig zin alles aan elkaar te koppelen...

 

Als ze (hopelijk) gekoppeld terug komen, zou ik ze tijdelijk in een ren in de garage kunnen zetten. Heeft niet mijn voorkeur omdat ik ze dan niet in de gaten kan houden. Mijn garage ligt niet vast aan het huis. En het is er vrij donker. Misschien een cameraatje...

 

Ik kan wel een nieuwe kooi kopen en zandbak, maar mogelijk ga ik ergens volgend jaar verhuizen, dus dat maakt het allemaal wat lastiger.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt als een goed plan. Voor de geur hoef je geen nieuw verblijf aan te schaffen. Hoe groot was hun verblijf toen ze nog samen waren (en als ze straks hopelijk weer samen zijn)? Volgens mij heb je ooit een foto gedeeld, maar ik weet het niet meer. 
 

Ik vind het een goed idee om ze tijdelijk in de garage te zetten als ze terugkomen van koppelvakantie. Heb je een afspraak gemaakt over hoe lang ze op koppelvakantie mogen blijven? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .