Ga naar inhoud

EC of iets anders?


Miekmoek

Aanbevolen berichten

Wat een schrik en veel zorgen nu. Ik wens jullie heel veel sterkte.

 

Ik was met Floor veel te laat door onkunde mijnerzijds onkunde da.

 

De puppy pads heb ik destijds ook gebruikt, en een vetbed. Dat maakte de zorg voor mij draaglijker, voor zover je daar van kunt spreken. Voor Floor leek het ook fijn.

aangepast door bobbyonthefloor
Foutje hersteld
Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Miekmoek zei:

Krijgt ze trouwens met 70 ml dwangvoeding ook genoeg vocht binnen? Ik weet niet of het haar praktisch lukt om te drinken.. Ze kan wel bij het drinkfles en waterbakje, maar heb haar er niet naar toe zien gaan.

 

Ik weet niet of dit voldoende vocht is. Krijgt ze ook groenvoer en wil ze dat nu aannemen? In ieder geval is het wel een gedeelte van de vochtbehoefte, want Scarlett dronk echt minder na dwangvoer, dat was heel merkbaar. @Kolino weet dat vast wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het echt alleen maar dwangvoer is dan is 75ml voor 1,5kg konijn de standaard, voor 2 kg konijn dus 100ml. Dat voldoet aan de basis vochtbehoefte. Om te zeggen of het genoeg is moet ik dus weten wat Saar weegt. Ik reken altijd met 50ml/kg lichaamsgewicht. Een konijn zal 50-100ml/kg vocht per dag tot zich nemen. Hoe meer groenvoer hoe minder ze nog bij hoeven drinken.

 

Eerlijk is eerlijk, ik ben ook als de dood voor E.C. Maar de kans dat je er ooit mee in aanraking komt als je konijnen hebt is wel heel reëel. E.C. kan op zoveel plekken in het lijf schade aanrichten, maar de symptomen zijn voor alle plekken anders. Zeker naarmate een konijn ouder wordt en de weerstand minder dan moet je echt goed gaan opletten. 

 

Hopelijk lukt het om haar een fijn plekje te geven. balans houden kost wel veel energie, die heeft ze ook nodig om tegen de gevolgen van de parasiet te vechten. Ik denk dat ik met opgerolde handdoeken zou werken. Dan kun je haar daar tegen aan zetten, maar kan ze toch rondlopen als ze dat zou willen. De hele dag in je eigen plas liggen is ook niet goed natuurlijk. Een lagere instap voor het toilet, of puppypads zoals je zelf voorstelt lijkt me een slim plan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is 1,5 kg, dus dan is rond de 70 ml gelukkig goed. We lengen de dwangvoer ook aan met iets extra water, dus dan krijgt ze iets meer vocht.

 

Ze loopt te veel voor opgerolde handdoeken. Had dat al wel geprobeerd. We gaan vanavond alles omzetten en kijken wat het handigst is. M'n man wilde liever bij één van onze catcubes de onderrand eruit zagen, maar weet niet of dat gaat lukken en of er niet scherpe randen zullen ontstaan. Puppypads worden morgenmiddag bezorgd. Tot die tijd ligt ze op de tapijttegels, die absorberen gelukkig ook redelijk wat vocht. Alleen voor ons meer schoonmaakwerk.

 

Ik was ook als de dood voor EC, maar helaas.. En ze is nog maar 3 jaar 😥 En echt geen enkel symptoom de afgelopen week gezien; een scheef koppie was me echt meteen opgevallen. 

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

E.C. werkt als volgt (tenminste ze denken dat het zo werkt), die parasiet nestelt zich ergens, vermeerdert zich en dan krijg je ineens een uitbraak (denk dan aan het principe van een paddenstoel die zijn sporen ineens verspreidt) van een heleboel deeltjes. Het lichaam reageert daarop met een afweerreactie, net als wat je ziet bij een auto-immuunziekte, dat het lichaam zich dus tegen zichzelf keert. Daardoor ontstaan dus ontstekingsreacties en zwellingen en die veroorzaken de klachten. Dat gaat dus nooit geleidelijk, maar altijd acuut.

 

Neem jezelf niks kwalijk hoor, je had niks kunnen zien. Tenminste niet symptomatisch, de parasiet had je wel kunnen terugvinden in de urine de afgelopen weken, maar wie gaat dat nou zonder reden controleren? Ik niet in ieder geval. Ik ga er vanuit dat mijn konijnen drager zijn van de parasiet, het merendeel van de konijnen is dat. Maar dan nog hoop ik dat mijn konijnen het bespaart blijft.

 

Je bent er echt vroeg genoeg bij, op de dag van symptomen beginnen met panacur is het beste wat je kunt doen en ook het enige wat je had kunnen doen. Ik vind echt dat je heel goed nadenkt over hoe je haar het beste kunt ondersteunen. In het topic van iemand anders gaf ik aan, misschien is vitamine B iets, ik ben wel van mening dat dit bij de konijnen met neurologische verschijnselen wel een goede optie is. Omdat de zenuwen weer moeten regenereren. Daar helpt vitamine B dus bij.

 

Mocht je in plastic gaan zagen, dan zou je met een aansteker de scherpe randjes kunnen bewerken. Wel oppassen dat je het niet in de brand steekt, alleen verwarmen zodat het plastic wat smelt. Ideaal is het niet natuurlijk, maar dan kunnen ze zich niet meer bezeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je een tijdelijk schuilhuisje voor haar maken van een omgekeerde doos i.p.v. aan de catcube te gaan zagen? Dozen zijn makkelijk aan te passen, te vervangen en kosten niks. Of wat iemand al opperde:  de wilgenbrug als schuilplaatsje gebruiken. Dat is ook makkelijker met verschonen dan de catcube. En Saar kan er zonder drempels in en uit. Arm schaapje. Ze heeft wel de beste kans, omdat je er zo super snel bij was gelukkig. Sterkte, het is echt zo'n situatie waar je flink wanhopig van kan worden, wat is het beste voor Saar, wat doen we haar aan, lijdt ze, blijft ze eten, drinken, plassen en keutelen......

 

In het algemeen: zou het te overwegen zijn om al onze moppies standaard panacur te geven om te voorkomen dat die rotparasiet kans krijgt zich te vermeerderen en verspreiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Kolino zei:

Dat gaat dus nooit geleidelijk, maar altijd acuut.

Zo acuut en heftig ineens had ik alleen echt niet verwacht. Meestal hoor je hier op Bunnybunch toch ook verhalen over een scheef kopje of een zwakke achterhand.

 

35 minuten geleden, Kolino zei:

Neem jezelf niks kwalijk hoor, je had niks kunnen zien.

Nee hoor, dat doe ik gelukkig ook niet. We verzorgen onze beestjes goed en handelen altijd meteen wanneer we symptomen zien. Ook al kost een consult met het nieuwe spoedtarief bij Evidensia €194 🤬🤬🤬

 

38 minuten geleden, Kolino zei:

Mocht je in plastic gaan zagen, dan zou je met een aansteker de scherpe randjes kunnen bewerken

Hoeft gelukkig niet meer 🥳 Kwam om 2 uur thuis van werk voor dwangvoeding en zag haar in een catcube zitten, heeft ze dus uit zichzelf gedaan 😃 En nu net zie ik dit; 

 

Waarin ze aan 't einde ook zelf de catcube weer in springt 

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, JokeC zei:

Misschien kun je een tijdelijk schuilhuisje voor haar maken van een omgekeerde doos

Ja had ik ook al aan gedacht idd, nu zijn t wel echte karton klagers hier 😬 Maar gelukkig lijkt het dus dat we niets meer hoeven. Alsnog vanavond verblijf herorganiseren als we klaar zijn met werken, graafbak zal ze echt nog lang niet gebruiken. Maar we zien al verbetering 🥳

 

8 minuten geleden, JokeC zei:

In het algemeen: zou het te overwegen zijn om al onze moppies standaard panacur te geven om te voorkomen dat die rotparasiet kans krijgt zich te vermeerderen en verspreiden

Denk dat we dat iig bij stressvolle situaties gaan doen. Billy behandelen we nu voor de zekerheid mee en hij eet zijn panacur gewoon met een basilicumblaadje. Als Saar dat later ook gaat doen, is het een kleine moeite om periodiek een behandeling te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, JokeC zei:

In het algemeen: zou het te overwegen zijn om al onze moppies standaard panacur te geven om te voorkomen dat die rotparasiet kans krijgt zich te vermeerderen en verspreiden?

Daar denk ik inderdaad ook wel eens over. Alleen heeft behandeling geen zin als de parasiet niet actief is. Het enige wat panacur doet is de actieve parasiet inactief maken. Zo kan hij zich niet meer vastzetten en vermeerderen. Van uitroeien is dus geen sprake. Bij konijnen die al een besmetting hebben doorgemaakt valt er wel iets te zeggen om preventief te handelen bij stressvolle situaties. Want dan is de kans heel groot dat de parasiet actief wordt door de (lichamelijke) stress en ben je dus al bezig met behandelen als hij actief wordt en meteen weer inactief wordt gemaakt.

 

In theorie zou je natuurlijk alle konijnen bij hele stressvolle situaties kunnen behandelen, maar dingen als onweer of dat zoals nu ineens het weer van 20 naar 30 graden schiet, dat kun je niet voorspellen. Plus dan blijf je bezig met iedere keer weer een kuur geven. Dat is gewoon niet realistisch. Waar ik de meeste moeite mee heb zijn de organen waarbij je niet meteen ziet dat ze zijn aangegrepen, zoals de lever. Een lever zie je pas klachten geven als hij echt bijna helemaal naar de knoppen is. Het zou mij niks verbazen dat de parasiet alweer een volgend orgaan te pakken heeft genomen voor je weet dat je konijn E.C. heeft in het geval van de lever.

 

Ik hoop echt dat ze ooit iets vinden wat die parasiet uitroeit, tot die tijd blijft het opletten en meteen naar de panacur grijpen als het mis gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het verschil ook opvallend ja, je ziet wel dat ze echt last heeft. Mijn gevoel zegt dat het door het scheve koppie moeilijker is om diepte te zien. Maar ik vind echt dat ze het heel goed doet!

 

@JokeC Die problemen zijn met name met Albendazol, dat gebruiken we gelukkig niet. Het blijft natuurlijk wel iets dat ook door de lever en daardoor ook door de nieren verwerkt wordt. Het afvalstoffensysteem komt dus wel onder druk te staan. Maar niet dusdanig dat ik me zorgen maak. Meloxicam is spannender en ook dat kun je als je niet te hoog doseert voor langere tijd geven. Het langste dat ik fenbendazol achtereen heb gegeven is 3 maanden geweest. Met de 20mg voor 2 weken en dan 10mg voor de rest van de tijd. Daar heb ik geen bijwerkingen van gezien. Het blijft een afweging, preventief is 1x daag 20mg/kg, dat is hetzelfde als een wormenkuur (die kan zelfs dubbel zo lang zijn). Als je dat 2 keer per jaar zou doen, geen probleem, voor zowel de lever als de nieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Miekmoek zei:

M'n man wilde liever bij één van onze catcubes de onderrand eruit zagen

Dat vind ik zonde van de catcube. Je kunt hem op zijn kant zetten maar ook gewoon een kartonnen doos toch nemen? Gelukkig zag ik later bij je berichten dat het niet meer nodig was.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update; het gaat ook vanochtend weer beter met Saar. Haar kopje staat weer minder scheef, haar pupillen bewegen eigenlijk helemaal niet meer zo gek heen en weer. Ze is zeker nog steeds niet de oude en niet mobiel, maar ik had niet zo snel verbetering verwacht.

 

Enige is dat zo nog niet zelf eet, dus we zitten nog aan die stomme dwangvoeding vast. Ze eet af en toe één hapje wortelloof of peterselie, en heel af en toe één brokje of meadowloop. Dit is ook voordat we dwanvoeding geven, ze heeft er gewoon echt geen zin in.

 

Ook weet ik niet of we wel keutels van haar vinden. Baart me ook wel zorgen. Vandaag gaat m'n man met onze eigen dierenarts bellen voor overleg.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, bunnyempress zei:

Super fijn dat er weer herstel te zien is. Als je kleinere keutels ziet - dan zijn die van haar.

Met dwangvoer geven krijg je kleinere keutels - dat was toen goed te zien bij Scarlett.

Dus ik verwacht dat er dus kleinere tussen zitten.

Ja die zien we dus niet echt.. We zien wel wat kleinere, maar daar zit ook redelijk veel hooi in. Als die van haar zijn is dat natuurlijk een goed teken, want dan eet ze hooi als wij er niet zijn, maar eigenlijk verwacht ik dat niet als ze niet eens wortelloof op eet.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Miekmoek zei:

Ja die zien we dus niet echt.. We zien wel wat kleinere, maar daar zit ook redelijk veel hooi in. Als die van haar zijn is dat natuurlijk een goed teken, want dan eet ze hooi als wij er niet zijn, maar eigenlijk verwacht ik dat niet als ze niet eens wortelloof op eet.. 

 

Er zitten wel veel vezels in dwangvoer, dus het zou kunnen dat het ze toch van haar zijn zonder dat ze hooi eet. Ik moet eerlijk zeggen, het was zo'n duidelijk verschil bij ons dat ik hem niet hem 'opengemaakt' om te kijken wat er echt in zit. Mogelijk weet iemand anders hoe ze er van binnen uitzien met dwangvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten inderdaad veel vezels in dwangvoer, maar een deel daarvan komt uit inuline en dat zie je niet terug, dat neemt gewoon veel water op. Daarom moet je dwangvoer wat iets langer staat weer een beetje met water bijmengen soms. Je ziet wel een beetje de vezeltjes van de korte stukjes timothy, wat gewoon hooi is natuurlijk. Dus ja je kunt hooi zien in de keutels als je dwangvoert, zonder dat ze hooi eet.

 

Helaas kan de darm door weinig voeding, maar ook door de parasiet vertragen, ik vermoed dat ze even langs de dierenarts moet als je gaat bellen. De dierenarts kan door de telefoon niet zien hoe het met de darmen gaat. Het is wel normaal om cisaral aan de behandeling van E.C. toe te voegen. Ik zou het ook even hebben over de nistagmus, die tollende ogen. Vaak is er dan toch even wat meer nodig dan alleen panacur. Ik zou ook vanwege de eetlust vragen om de inzet van emeprid tot de kop weer nagenoeg recht staat en de oogjes weer normaal staan. Heel soms worden benzodiazepines ingezet, diazepam bijvoorbeeld, als er veel neurologische klachten zijn, denk aan epilepsie enzo. Ik zeg niet dat het in dit geval nodig is, maar vragen naar de mening van de dierenarts zou kunnen. Je kunt ook dexamethason overwegen, maar eerlijk, ik zou dat nu niet inzetten. Als er iets van ontstekingsremmer nodig is, pak ik liever meloxicam. De vitamine  B injecties zou ik ook even bespreken.

 

O maar de keutels bij dwangvoer zien er gewoon normaal uit, alleen maar heel klein. Als ik een inschatting moet maken, de helft van normaal?

 

Lang verhaal kort, ik zou de behandeling uitbreiden met emeprid en cisaral, dat zonder twijfel en de rest echt even overleggen. Emeprid kan helpen om weer zelf meer te pakken, want minder misselijk en cisaral om de darmen te ondersteunen die zeker een klap kunnen krijgen van die rot parasiet.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks @Kolino! Emeprid geven we nu sowieso 3x daags. Daarvan kreeg ze een injectie bij de spoed. Ik zat ook te twijfelen over cisaral. Dierenarts is gebeld en zei dat we op controle moesten komen over een paar dagen als er geen verbetering is in eetlust. Maar mocht ik ook morgen nog steeds twijfelen over de keutels dan gaan we wel iets eerder of overleggen of we mogen starten met cisaral. Ik geloof dat we dat nog hebben liggen.

 

Oogjes staan gelukkig weer normaal. Dus ik denk dat extra medicatie bovenop de panacur niet nodig is. Ik ga wel naar vitamine B vragen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .