Ga naar inhoud

Mijn zorgenkindje Lio


Lio en Leia

Aanbevolen berichten

Ik kan misschien eerst proberen om de pads er zo in te leggen zonder hoes. Het zijn geen echte slopers dus misschien lukt het wel.... 

Ik heb een oude traliekooi tegen hun rennetje gezet en daar hun toiletbakje in. Hopelijk herkennen ze de geur en willen ze het verder als toilet gebruiken. Bij de traliekooi hoort zo een plastieken hooiruifje dat je langs de buitenkant hangt. Ik dacht dat op deze manier het minste hooi in de bak zelf valt en dat hun rennetje dan ook properder blijft doordat toilet in traliekooi staat. Ik zal zien morgen hoe ze reageren 🤞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, dat is allemaal geen fijn nieuws.

 

Wat dat betreft is je dierenarts wel realistisch. Ik zou hier ook niet goed van zijn hoor.

 

Penisamutatie zal bij een konijn vast te riskant en duur zijn. Zoals iedereen hier hoopte ik toch op beter nieuws voor Lio. Dit is echt niet leuk.

 

Ben het met Lappie eens, je zorgt wel echt goed voor hem!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze dikke vriend is terug thuis 🥰 Probleem van abces is dat heel diffuus tussen weefsel zit waardoor ze het niet volledig konden wegsnijden. Ik moet nu 3 keer per dag spoelen en proberen 'open' te houden. En ook metacam. Hij doet het nu wel goed  is actief, heeft al gegeten, gekeuteld en geplast

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was ook wel verbaasd hoe goed hij  het al doet na zijn ingreep van gisteren 🙌. We gaan holte heel goed moeten spoelen want groeit heel snel dicht.... Daarnet de eerste keer gedaan, hij laat het wel goed toe 🥰.

Ze plassen flink op de puppypad, echt schattig. Ik heb in een hoekje wel nog een tweede toiletje gezet. Zo blijft hun rennetje wel netjes en Lio zijn piewietje proper.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel allemaal! Heel lief 😊. Ik zou het echt niet over mijn hart kunnen krijgen om het niet te doen. Het is wel niet evident, ik werk voltijds dus het is echt wel zien hoe ik alles gedaan krijg. En nu 3 keer per dag spoelen... het groeit precies echt wel snel dicht... 

@bunnyempress die puppypads werken echt goed. Ik heb ze nu in 2 toiletjes liggen zonder handdoek. Ze hebben daar direct pipi op gedaan en bijten er ook niet aan 👍. Ik ga dinsdag bij de action er nog wat halen. Scheelt een hoop werk en was. 

@happy211 fijn om te horen dat Artemis er verder geen last van heeft. Ik heb nog niet gezien dat Leia eraan likt maar ik borstel Lio toch 2 keer per week en gewoon met water schoonhouden is volgens de DA wel voldoende. Komt vermoedelijk door de scheefstand van zijn tandjes. Onze Lio heeft zijn mankementjes maar is zo een schatje. 🥰

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Lio en Leia zei:

😅😅. Ja, je wordt zelf toch instant happy als je ziet dat ze gelukkig en vrolijk zijn 🥰. Ik denk dat ik dat minder met een goudvis zou hebben maar ik zou er ook wel goed voor zorgen hoor 😅🙈

 

Hihi ja maar toch minder met een goudvis 🤪 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lio en Leia zei:

die puppypads werken echt goed. Ik heb ze nu in 2 toiletjes liggen zonder handdoek. Ze hebben daar direct pipi op gedaan en bijten er ook niet aan 👍. Ik ga dinsdag bij de action er nog wat halen. Scheelt een hoop werk en was. 

 

Super fijn dat het mijn tip jouw werk makkelijker maakt. Heel blij mee. ❤️

Je doet zoveel voor ze, dus elk makkelijker stapje is fijn. 👍 De onze kwamen ook van de action af. Wij waren ook tevreden.

Wel opletten dat er 2 verschillende maten zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hier zijn we weer...

Ondertussen is het twee weken geleden dat Lio zijn ingreep heeft gehad. Het spoelen lukte redelijk, hij liet het ook vrij goed doen. Maar na een paar dagen kwam al een korst. De DA had mij toen gezegd dat ik de korst echt moet losweken. Dit probeer ik steeds maar is niet evident. De wonde lijkt wel goed te genezen maar er komt wel nog steeds een korstje op. Met wondzalf probeer ik dat wat los te weken. Ik zie helaas ook nog etter, DA was er realistisch over .... we gaan effect moeten afwachten..... Ik weet ook dat het een utopie is dat hij nu ineens 'genezen" is. Maar wil echt alles uit de kast halen om het onder controle te houden zodat hij bij ons nog een mooi konijnenleventje kan hebben. 

Mijn vraag nu: ze zitten nog steeds in de garage. In een ren, kleiner dan wat ze gewoon zijn, raam open maar niet zoveel daglicht. Kan ik hem buiten zetten? Ik zorg nog met extra zeil dat er geen regen in kan. Bodem is antislip betonplex, kan ik ook goed proper houden. Maar ze hebben wel stro in nachthok nodig. Kan dit nu er nog steeds een korstje opkomt? Op zich is de wonde wel 'dicht' maar steeds dus een korst op. Komt die korst doordat er toch wat 'vuil' vrijkomt? Ik heb de DA al bijna gestalkd met mails en foto's 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Korsten zijn normale wondheling. Alleen, met een absces wil je de wond zo lang mogelijk open houden, zodat de evt. gevormde etter weg kan lopen en geen nieuw absces wordt. De wond heelt dan laagje voor laagje en als je geluk hebt, komt er dan nooit meer etter uit. Zeker als het kapsel van het absces is weggesneden. Mijn DA vertelde me onlangs dat ze een 🥕 had geamputeerd, omdat het konijn verwond was geraakt en de urine op 3 plekken eruit spoot. Gelukkig is alles goed gegaan en leeft het konijn nog steeds heel gelukkig.

 

Als ze twee weken binnen hebben gezeten, hoe groot was het temp. verschil tussen binnen/buiten? Volgens mij was je garage onverwarmd toch? Zodat ze geen wintervacht zouden verliezen? Dan is er alleen infectie risico als de wond open is, maar ik weet niet hoe diep de wonde op dit moment is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Etter van abces zit diffuus waardoor kapsel niet volledig is kunnen weggesneden worden. Dit maakt dat de dierenarts realistisch maar ook eerder pessimistisch is dat probleem opgelost is 😔.  Wonde is niet meer diep en wel mooi aan het genezen. Er komt inderdaad telkens een laagje korst op dat ik er probeer af te halen. Ik doe dit twee keer per dag. 

Garage is onverwarmd en als we thuis zijn raam open. Ik denk qua temperatuurverschil wel OK. 

Voor een amputatie ben ik heel erg bang. Mijn DA heeft hier ook niet over gesproken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Lio en Leia zei:

Etter van abces zit diffuus waardoor kapsel niet volledig is kunnen weggesneden worden. Dit maakt dat de dierenarts realistisch maar ook eerder pessimistisch is dat probleem opgelost is 😔.  Wonde is niet meer diep en wel mooi aan het genezen. Er komt inderdaad telkens een laagje korst op dat ik er probeer af te halen. Ik doe dit twee keer per dag. 

Garage is onverwarmd en als we thuis zijn raam open. Ik denk qua temperatuurverschil wel OK. 

Voor een amputatie ben ik heel erg bang. Mijn DA heeft hier ook niet over gesproken....

 

Ik weet ook niet of veel Dierenartsen het doen, amputeren of het aandurven. Lodewijk werd gecontroleerd vanwege die vieze poten en toen zei ze dat alles er goed uitzag  met zijn 🥕. Toen begon ze dus over een konijn die daar dus meer dan 1 gaatje had zitten en dat dit voor problemen zorgde. Vandaar dat ik weet dat ze het gedaan heeft.

 

Verder had ze idd ook een konijn met een abces bij de kaak behandeld, ruim 3! maanden met opname vanwege het spoelen en toen wilden de eigenaren hem niet meer terug. Want, ze gingen 'dit verhaal niet nog eens doen', en aangezien het terug kan komen kan ze niet beloven dat het 100% wegblijft na de operatie & het spoelen. Waar mijn wenkbrauwen omhoog gingen, aangezien ik haar vroeg wat ze dan gedaan hadden? Aangezien zij alle spoelingen e.d. had gedaan al die tijd. Tja, dat wist zij ook niet, maar nu had ze dus zelf weer een konijn. Ze zei wel dat hij een tam schatje was die al het spoelen gewoon verdroeg en dat ze binnenkort ging koppelen aan een maatje. Dus, die heeft wel een gouden mandje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees (ben bijna zeker) dat het bij Lio ook gaat terugkomen.... Jammer genoeg...Wat zijn mandje betreft heeft Lio denk ik ook wel geluk want ik wil ook alles wat binnen de mogelijkheden ligt proberen om hem nog een mooi leventje te geven. Hij is ook zo lief. Ik ben blij dat hij nu verder het wel goed doet. Eet goed, komt nog steeds naar mij toe als ik een 'snoepje' heb 😊

Veel mensen willen gewoon een 'ideaal' diertje wat ze wel willen verzorgen en eten geven maar verder niet teveel 'last'. Kan er bij mij ook niet goed in....zij zijn gewoon een deel van ons gezin 🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .