Ga naar inhoud

Mijn zorgenkindje Lio


Lio en Leia

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Ik heb al in andere topics het verhaal van Lio verteld maar het blijft maar aanslepen...  Dus toch maar een eigen topic over Lio. 

Lio heeft problemen aan zijn geslachtsdeel sinds iets meer dan een jaar. Hij is nu twee jaar en 4 maanden. Het staat scheef waardoor hij zichzelf steeds volplast. Zijn huidje heb ik goed onder controle, dus geen urinebrand maar zijn piemel raakt heel snel ontstoken. In verleden al geprobeerd om operatief te corrigeren, zonder succes. Bij ontsteking behandeld met fucidinezalf, zonder succes. Vorig jaar kuur van wekelijks injectie penicilline gedurende 3 weken, had wel effect. 

3 weken geleden zijn we teruggekomen van vakantie en had hij een grote etterbol aan zijn piemeltje. Metacam en 2 keer per dag insmeren met antibioticazalf. Na bijna 3 weken is het groot gezwel minder maar verschillende kleine etterbolletjes.

Laatste dagen maak ik mij echt wel zorgen want Lio is minder actief en ook afgevallen. Vandaag terug naar dierenarts. De kleine etterbolletjes heeft hij doorprikt en moet ik verder met de antibioticazalf behandelen. De dierenarts heeft hem volledig onderzocht, tanden, ogen, oren en aan organen gevoeld. Zijn maagje lijkt gevoelig. Hij weegt nu 1,490 kilo. Vorige keer bij de dierenarts 1, 800 gram. Lio eet wel maar ik zie verschillende momenten dat Leia hooi aan het eten is en hij ligt in het schuilhokje. Hij eet vanalles wel maar niet veel dus. De dierenarts vermoedt dat hij een reactie op de Metacam doet omdat zijn maagje bij onderzoek gevoelig reageerde. Ik moet dus nu stoppen met Metacan en 3 keer per dag Ciseral gedurende 3 dagen om zijn darmen goed te blijven stimuleren. Verder moet ik zijn gewicht in het oog houden en verder de zalf. 

Ik hoop dat hij snel beter wordt want vind het echt heel zielig voor hem.. ❤️

  • Verdrietig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zielig voor onze mannetjes😥

 

Onze da geeft steeds een lading probiotica pillen mee. Zijn capsules en die moet ik open maken en de helft eruit schudden. Dat pak ik dan weer op met een basilicum blaadjes en nog een blaadje en dat smikkelt hij lekker op. Speciaal voor het maagje door al die ab kuren. De grote krijgt het nu ook omdat hij 1 keer per week alles laat lopen.

 

Misschien eens vragen bij je da.

Sterkte met de kleine...  veel afgevallen arm schaap🥺

Hier gelukkig steeds wat bij.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ze dat hier hebben, die capsules. Als probiotica wordt vaak biergist gegeven, maar ik zie dat niet echt helpen voor de maagpijn.

 

Wat ik me afvraag, hadden injecties niet gekund? Dus niet meer oraal, maar de meloxycam prikken, dan heeft hij wel ontstekingsremmers maar geen pijnlijke maag meer. Niet iedere dierenarts vindt het oke als de baas zelf prikt.

 

Andere optie, maagbeschermers, ik weet alleen zo de naam niet van degene die ze bij konijnen gebruiken. Ik verbaas me een klein beetje over de cisaral, omdat ie wel poept toch? Of ook niet goed? Dat er iets wordt gegeven om de maag te ledigen snap ik, maar dan verwacht ik emeprid (metoclopramide) en mochten de darmen niet goed lopen dan natuurlijk cisaral.

 

Zelf gebruik ik in eerste instantie gember, maar oregano, kamille, tijm, salie, venkel(zaad), pepermunt, zijn allemaal zo dingen die ik even uit m'n mouw schut die de maag wat rust kunnen geven. Gember is eigenlijk de effectiefste maar niet echt toepasbaar bij konijnen, het kan wel, maar de meeste lusten het niet. Volgens mij zou weegbree ook nog goed moeten werken, misschien heb je dat in huis/tuin? Als je eetlust wil opwekken kun je nog bijvoorbeeld peterselie en selderij proberen.

 

Hopelijk gaat het snel beter.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de tips! Ik had vorige keer zelf ook naar de injecties gevraagd omdat hij deze vorig jaar gekregen heeft. De dierenarts had ze toen zelf wekelijks 3 keer na elkaar gezet. Dierenarts zei mij toen ik ernaar vroeg dat we best eerst op deze manier starten. Ik weet niet goed waarom. Zijn er misschien toch nadelen of risico's aan verbonden? 

Zijn keutels zijn inderdaad nog goed. Is het eerder preventief dat hij de ciseral geeft? Ik hoop dat daar geen risico's aan zijn dat ik dit 3 dagen geef terwijl zijn darmen nog werken.

Ik heb gisteren apart in een mandje nog timothyhooi gegeven en hij kwam toch wat sprieten eten. Selder en  peterselie heb ik in huis. Bij de gedroogde kruiden heb ik ook pepermunt dus dat kan ik straks ook geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de dierenarts denkt dat het zonder pijnstilling kan, dat kun je zeker proberen, maar ik zou het wel in de gaten houden. Als het niet beter gaat, dan toch aan de bel trekken. Kan ook dat de dierenarts bang is voor complicaties en dat je die niet ziet snel genoeg ziet als je pijnstilling geeft. Wat mij niet helemaal lekker zit is dat een konijn met pijn moet eten, konijnen staan toch bekend om eten te weigeren bij pijn. Dat de orale pijnstilling is gestopt is natuurlijk wel belangrijk. Injecties zet je 1 keer per dag normaal gesproken.

 

Cisaral heeft wel wat invloed, wat ik vaak zeg als je het meerdere dagen geeft, de darmen hoeven het tijdens de medicatie niet meer zelf te doen, dus die moeten daarna weer wennen aan dat er geen medicatie komt. Dat kan wel weer voor problemen zorgen. Ik ben niet zo van preventief cisaral geven dus. Maar ik weet niet wat de dierenarts heeft gehoord, misschien klonken de darmen wel wat traag. Dan kun je het wel geven om in ieder geval te zorgen dat het niet erger wordt. 3 dagen kan geen kwaad hoor, maar zelf bouw ik dan liever wel af, het hoeft niet, maar ik vind dat voor mijn eigen gemoedsrust fijner. Ik bouw die zekerheid in om er zeker van te zijn dat de darmen het weer goed zelf doen. Ik weet niet welke dosis je nu geeft? 2x daags 0,25ml?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog met verlof thuis dus kan hem gelukkig heel goed in het oog houden. Hij heeft daarnet wat hooi met gedroogde pepermunt gegeten. Ik zal zien hoe hij straks op zijn groenten reageert. Nu zijn ze allebei in chillmodus 😴. De dosis cisaral is wel hoger hoor. Het is 3 x 0,75 ml. En fit gedurende 3 dagen. 

Hij is gisteren gewogen bij de dierenarts. Wanneer weeg ik hem best terug? Morgen of zaterdag? Of is dit te snel om wat effect te zien? 

Moest hij nu volledig stilvallen met eten ga ik zeker aan de alarmbel trekken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

0,25ml is per kg (had ik vergeten er bij te zetten), dus als je een konijn van 3 kilo hebt kan dit kloppen. Normaal is 2 tot 4 keer, voor preventief vind ik 3 keer best veel. Ik heb zelf overigens wel getest of het lager kon dan die 0,25. Dat kan, maar ik zou na moeten zoeken hoeveel lager dat was. Uit mijn hoofd zeg ik zo 0,15ml per kg. Maar voor die 3 dagen zou ik daar geen zorgen over maken. Wel zou ik afbouwen, na 3 dagen, niet meteen stoppen maar steeds meer tijd tussen de giften te laten zitten. Je geeft nu om de 8 uur, theoretisch gezien, dit doen ze vaak zodat je snachts nog kunt slapen. Van 3x naar niks vind ik persoonlijk te groot, zou op z'n minst nog een dagje 2x geven. Doe dan 1 keer na 12 uur en dan nog een keertje na rond de 16 uur, beetje afhankelijk van hoe het uitkomt. Je zou dus ook kunnen afbouwen naar 0,45ml/0,5ml in jouw geval na die 3 dagen, mocht je zoiets hebben van ik vind het eng om in 1 keer te stoppen.

 

Qua wegen, ik zou in principe wekelijks wegen, maar ik kan me voorstellen dat het lastig is om zo lang te wachten. Kijk vooral naar wat er in gaat. Er is verder niks aan de hand toch, hij is afgevallen omdat hij te weinig eet? Tenminste dat is wat ik uit je verhaal haal. Als hij niet meer gaat eten komt hij ook niet aan. Mocht hij moeilijk blijven doen met eten zou ik denk ik telefonisch contact zoeken op vrijdag en vragen of ondersteunen met dwangvoeding een optie kan zijn en of er opties zijn om zijn maag minder pijnlijk te maken. Voordat je belt zou ik dan even wegen voor een huidige stand van zaken wat betreft het gewicht. Mocht hij geen ondersteuning nodig hebben zou ik van het weekend wegen, zaterdag of zondag. In het weekend is het toch altijd wat lastiger om zorg te vinden, dus vandaar het advies van vrijdag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hij valt af omdat hij minder goed eet. Lio weegt normaal 1,8 kg  nu 1,490 kg. Ik zag in de bijsluiter dat maximum dosis Cisaral 0 5 ml per kg. Hij heeft dus de maxmumdosis wat ik nu ook wel veel vind. Tja, de volledige dosis geven lukt toch niet goed.. deze ochtend zag hij de spuit en dacht hij dat het de Metacam was en dat lust hij graag. Hij nam het binnen maar je merkte dat hij door had dat het iets anders was. Deze middag dan hoofd wegdraaien en echt uitstralen van "laat mij nu toch eens met rust". Tja, ... ik moet ook twee keer per dag zijn Willie verzorgen @Lappie2 🤣.

Mijn zoon heeft dan nog een poging gedaan. Uiteindelijk gelukt met een stukje witloof. Hij eet dus maar minder en ook kieskeuriger. Bij de groentjes nam hij het witloof eruit terwijl hij anders ook selder en wortelloof volledig opeet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine update. Lio weegt nu 1,536 kg. Vorige week dinsdag was dit nog 1,390 kg. Ik ben blij dat hij toch wat bijgekomen is...Hij lijkt ook terug wat vrolijker.

Zijn piewietje ziet er een beetje beter uit. Ik doe de verzorging nog dagelijks maar wel maar 1 keer per dag. Ik merk dat hij hierdoor ook wat meer op zijn gemakje is ipv twee keer. Wanneer ik erop druk blijft er wel nog etter uitkomen. Het zit echt onder zijn voorhuidje... lastig. Ik heb de dierenarts gemaild met de update. Ik wacht verder zijn advies af. Ik zou echt wel graag hebben dat al die etter eens weg raakt. Ik weet nu niet hoelang ik nog verder die antibioticazalf Surolan mag gebruiken. Op lange termijn misschien nadelen. Ik ben nu iets meer dan 3 weken bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo. Ik blijf nog steeds surolan smeren. Wanneer ik erop druk komt er nog steeds etter uit. Het lijkt zelfs dat de etter er beter en ook in grotere hoeveelheid uitkomt. Kan het zijn dat het dan minder diep zit en dus de goede weg opgaat? Hij is terug actiever en eet opnieuw beter dus dat is wel positief. Oef! Morgen ga ik hem nog eens wegen. Vorige week zei de DA nog twee weken verder behandelen met Surolan. Ik denk wel dat het helpt. Geslachtsdeel ziet minder rood maar dus nog steeds die pus. Ik behandel nu al meer dan een maand met die antibioticazalf. Eerst reinig ik met fysiologisch serum en dan druk ik er wat op met een doekje en dan dus Surolan. Weet iemand of langdurig behandelen met die antibioticazalf Surolan niet nadelig is? 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben echt een beetje radeloos aan het worden. Weken ben ik aan het smeren met Surolan. Ik probeer de etter er steeds een beetje uit te duwen. Een paar weken geleden heeft de dierenarts de gezwelletjes open geprikt maar we zijn terug naar af. Heb de foto nu ook terug doorgestuurd naar de dierenarts. Die behandeling slaat echt niet aan. Verder eet hij wel en is actief maar nog steeds niet op zijn oude gewicht...

20230903_170817.jpg

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het geen virus zijn? Ik moet denken aan papilloma, maar ik denk niet dat dit het is. Dat is meer wratachtig. Vroeger dachten ze dat het konijnen met geweien waren. Maar er zijn 2 varianten van. Moet je even goed zoeken om foto's van het andere beeld te zien.

 

Ik heb ook even aan pasteurella of stafylokokken zitten denken, maar dan had antibiotica toch iets moeten doen lijkt mij. Of de gebruikte antibiotica pakt net die variant niet mee. Het gaat om Staphylococcus aureus en Pasteurella multocida, je kunt natuurlijk wel even kijken of de antibiotica die je hebt ingezet daar tegen werkt.

 

Syfilis hebben we het geloof ik ook al over gehad, is nog niet 100% uitgesloten of wel?

 

Verder denk ik nog in de richting van talg, maar dat kan ik nog niet helemaal plaatsen. Het is wel huid, dus onmogelijk is het niet. In hoeverre zouden het cystes kunnen zijn?

 

Myxomatose is natuurlijk ook bekent om de bulten, maar je zult je konijn ongetwijfeld ingeënt hebben.

 

Ik vind iets in combinatie met een virus of bacterie het meest voor de hand liggende. Je hebt ook nog iets van mycoplasma, dat is ook soort bacterie. Je zou even kunnen kijken wat ik in het topic van onze poolse dwerg heb gezet voor opties. Het meeste heb ik hier wel genoemd, maar het kan zijn dat ik iets ben vergeten.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

6 uren geleden, Lio en Leia zei:

Ik ben echt een beetje radeloos aan het worden.

Bij mensen kan dit ook op de schaamlippen voorkomen en als het dat is, is het onschuldig. Het heet dan epidermoid cystes.

Daar lijkt het erg op. Aan leegknijpen heb je niets. Het moet in zijn geheel, ook het zakje waar het inzit, weggehaald worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Het heet dan epidermoid cystes. Daar lijkt het erg op. Aan leegknijpen heb je niets.

Precies dat, is dweilen met de kraan open als dat het is.

 

Ik zou die 2 bacteriën die ik noem ook niet uitsluiten, die geven ook dergelijke bultjes. Er komen nog wat andere varianten voor bij konijnen, maar meestal zijn het deze 2.

 

Een kweek zou een optie kunnen zijn, maar ik zou dan onder de microscoop ook even kijken wat voor cellen het zijn. In geval van cystes moet je ze overigens juist niet open maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor het advies! Ik bespreek het zeker verder met de dierenarts. 

Ik had ook al de vraag gesteld of geen syfilis is maar hij denkt van niet...Een test kan volgens de DA ook geen volledige zekerheid geven...

Een kweek om juist te zien welke bacterie/virus het juist is lijkt mij ook wel zinvol...

Vorig jaar had Lio ook een tijdje last van ontsteking maar toen waren het minder 'ettergezwellen'. Een penicilline kuur gedurende drie weken  met telkens week ertussen gaf wel effect.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je zijn maatje meebehandeld tijdens de kuur met penicilline? Zeker omdat het effect had is dat wel goed om te weten. Want zo niet, dan durf ik syfilis niet uit te sluiten.

 

Ik vind het zo sneu voor hem, het ziet er zo naar uit. moet je je voorstellen dat dat je de hele dag zit te irriteren. Ik hoop echt voor hem en voor jou dat de oorzaak snel wordt gevonden.

 

Hoe is het nu met zijn maagje? Hij moest toch stoppen met pijnstillers omdat hij daar pijn kreeg?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een goed advies om toch te testen. Bij ons zei ze ook dat het onwaarschijnlijk leek.

 

Maar je ziet na bijna 2 maanden stunten eindelijk die swab gedaan (dankzij @Kolino)  nu na penicilline is het zo goed als weg. Woensdag krijgen ze beiden de penicilline. 

Waarschijnlijk is de grote de drager want hij heeft helemaal niks.

 

Ziet er naar uit die wratten. kleine had ze wat kleiner en korsterig omdat hij ze steeds zelf kapot beet.

Nu helemaal mooi en niks meer te zien🥰

Wel nog elke dag zalfje erop en ander zalfje op zijn neus want de neus heeft nog wat kleine harde bultjes. Maar ook bijna weg.

 

 

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een huisarts weet ook niet alles van bultjes en kan het wel eens goed mis hebben. Dat lijkt me bij een DA ook. Eigenlijk zou een dermatoloog het beter weten.

Wij zijn ooit een keer met onze hond bij de universiteit in Utrecht geweest. Je weet niet wat je ziet als je binnenkomt. Net een gewoon ziekenhuis met bordjes als: oogheelkunde, dermatologie. De diagnose was daar zo gesteld.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Kolino zei:

Heb je zijn maatje meebehandeld tijdens de kuur met penicilline

Neen omdat DA er echt vanuit ging dat het geen syfilis is. Hij geeft de oorzaak aan zijn plasprobleem (zichzelf volplassen). Zijn huidje op zijn pootje en rond zijn geslachtsdeel staat wel vrij mooi. Dat heb ik goed onder controle, spray er twee keer per werk skinrepair voor konijnen op.  Dus dan denk ik niet dat het van daar komt. 

Ik ga echt aandringen op de penicilline behandeling en ook voorczijn vriendinnetje. Zijn er risico's verbonden  verbonden aan penicilline mocht het toch geen syfilis zijn? Ik denk het niet?

Ik vind ook echt heel erg voor hem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Lio en Leia zei:

Klopt. Hij eet wel beter maar ik denk dat hij veel stress heeft doordat ik hem dagelijks behandel. Heb vandaag dagje overgeslagen... 

Ja het is zo stressvol en hij haat het om opgepakt te worden ... Ben ook blij en hij ook dat we het nu maar 1 keer per dag doen. 

 

De grote heb ik vandaag met stofzuiger haren weggehaald, 😜

Die heeft totaal geen stress. Lag gewoon te genieten tijdens het borstelen en zuigen🤣 terwijl de kleine alweer in zijn tunnel zat te stressen van de herrie.

 

Nu liggen ze als Siamese tweelingen te pitten🥰

Slaap lekker🤗

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .