Ga naar inhoud

Vriendje heeft een aanval gehad ?!⁹


GSD

Aanbevolen berichten

Het ging best goed met Vriendje tot aan vandaag.

 

Zijn linkerachterpoot geeft vanaf zijn knie geen reactie. Dus hij hinkt nog steeds op 3 poten, maar hij past zich goed aan. Hij at en waste hij zichzelf weer. Hij ligt wel veel.

 

Hij gebruikt nog steeds Meranox, Metacam en cisaral. 

 

We dachten echt dat hij aan de beterende hand was. 

Tot aan vanochtend.....

 

Hij had gisteren niet veel eten gehad, dus wilde ik hem wat blaadjes paksoi geven.

Normaal reageert hij daar gelijk op. 

Nu niet.

 

Ik wil weg lopen en hoor vervolgens lawaai achter mij. Zie ik opeens Vriendje in de rondte stuiteren. Over de waterbak heen, dus ook nog nat.

Ik heb hem voorzichtig vastgehouden en daarna opgepakt en tegen mij aangehouden. (Ik weet niet of dat goed is, maar het was mijn eerste reactie) Het zag er doodeng uit.

 

Als ik terug kijk op de camerabeelden zie ik dat hij begint met trillen, dan omvalt op zijn zij en dan in de rondte om blijft stuiteren. 

 

Het lijkt wel op een epileptische aanval met rond tollen. 

 

Hij heeft een poosje met rendier neusgaten stil gezeten, maar wast zich inmiddels weer.  

 

Snuffie was de afgelopen 2 dagen constant met hem bezig. Vanacht lag ze nog stijf tegen hem aan, met haar kop op zijn rug. 

Na deze aanval negeert ze hem volledig.

Ze kijkt wel naar hem, maar komtniet in zijn buurt.

 

Op het moment dat ik dit typ, sjeest Vriendje keihard rondjes door het verblijf heen om te willen spelen.

 

Vriendje is sinds 9 mei aan de Meranox en hij was stabiel. 

 

Is iemand hier bekend mee ?

 

Dat vriendje ondanks de meranox en weken stabiel geweest te zijn, nu dit opeens heeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt alsof er iets in de hersenen verkeerd gaat/ is gegaan. Dit kan natuurlijk een gevolg zijn van E.C. Hoeveel weegt hij en hoeveel medicatie geef je (in mg/ml)?

 

Kun je de beelden naar je dierenarts doorsturen? Ik twijfel wat voor advies ik je moet geven. Er zijn best wat factoren die zoiets uit kunnen lokken. Het meest voor de hand ligt een zwelling/afweerreactie en dat de parasiet de hersenen heeft bereikt. In dat geval zou ik tijdelijk de meloxicam verruilen voor cortisonen. LET OP: die twee middelen kunnen niet tegelijk gebruikt worden, dus je moet eerst de ontstekingsremmer uit het lijf hebben voor je injecties kunt geven. Hoe dan ook, zorg dat je dierenarts de beelden kan beoordelen en laat je aan de hand daarvan verder helpen. Ik denk niet dat je dit zonder actie voorbij kunt laten gaan.

 

Oja even als aanvulling, het middel dat ik bedoel met cortisonen is dexamethason.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij weegt 1.7 kg en heeft in week 1,  2 x daags 1 ml gekregen.

Daarna is dat verhoogd naar 2 x daags 1,5 ml ivm het advies om de dubbele dosis te geven in de eerste 2 weken.

Sinds 2 weken krijgt hij 2 x daags 1 ml.

Zijn gewicht is stabiel sinds hij cisaral krijgt.

 

Onze eigen dierenarts is er morgen weer. Ik heb een collega gesproken.

Ik zal zo bellen waar ik beelden heen kan sturen. 

De dierenarts kan iig thuis komen ivm Vriendje stress level, de warmte en dat hij last heeft van zijn evenwicht. Dat scheelt iig weer.

 

Snuffie komt inmiddels wel weer bij hem in de buurt. Vriendje zelf eet hooi en kijkt me aan als of er niets gebeurd is. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me naar om te zien zo’n aanval 😣 heb er gelukkig geen ervaring mee en dus helaas ook geen tips. 
Ik hoop dat je dierenarts weet wat het kan zijn, zodat je de juiste behandeling kunt beginnen. Ik zou inderdaad ook het filmpje laten zien aan je dierenarts. 
Sterkte ermee! Hopelijk knapt Vriendje helemaal op! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, klinkt niet verkeerd die meranox-dosering. Volgens mij mag je zelfs, 0,7ml geven op dit moment. 10mg per kg. Dus die dosis is in ieder geval niet te laag. Ik vind het wel zorgwekkend dat het er nog doorheen lijkt te breken. Ik zit nog even na te denken over bijwerkingen van de andere medicatie die je geeft. Ze worden wel als veilig gezien om langer te geven.

 

Ik zou bijna zeggen, misschien heeft een bloed-/urineonderzoek zin. Maar de vraag is of de oorzaak nu er niks meer aan de hand lijkt dan nog terug te vinden is.

 

Heb je het maatje meebehandeld? Ik zou dat ook even opperen bij de dierenarts, dan weet je zeker dat ze beiden geen besmettelijke parasiet meer uitscheiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuffie wordt niet mee behandeld omdat ze geen klachten of symptomen laat zien.

 

Vriendje lijkt wel meer te drinken. Anders zie ik hem bijna nooit bij de waterbak. In de afgelopen 24 uur al 4 x. 

 

Snuffie heeft natuurlijk gezien wat er met Vriendje gebeurde. Ze heeft nu 3 x heel even naast hem gezeten, maar ze wast hem niet en gaat niet meer naast hem liggen.

Kan ook even tijd nodig hebben vanwege de schrik misschien ?

 

Tot aan de aanval waste ze Vriendje constant. We noemen hem al pater Vriendje omdat ze hem een kale plek op zijn hoofdje heeft geslikt. 

Totaal tegenovergestelde van hoe ze nu met hem omgaat. 

 

Vriendje zelf eet gewoon hooi en ligt veel. Dit doet hij al 2 vanaf dat hij begon te hinken. Hij wast zijn voorpootjes wel regelmatig. In de plasbak gaat hij al niet meer sinds hij meranox krijgt. 

 

Ik durf ook niet echt aan te dringen omdat de aanval kwam, nadat ik hem wat blaadjes paksoi wilde geven. 

 

Ik weet niet in hoeverre hij de associatie legt met mij en zijn aanval. Ik wil namelijk ook niets erger maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen ontdekte ik deze ontlasting bij Vriendje toen ik hem dwangvoer gaf.

 

Hij eet af en toe wat hooi en wat blaadjes paksoi.

Verder gaat hij buiten het zicht van de camera liggen, na uitgebreid in de lens te hebben gekeken.

20230622_061857.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vermoeden is dat Vriendje heeft een aanval heeft gehad, omdat de dubbele meranox dosering terug is gegaan naar de normale dosering. 

8 dagen nadat dat de dosering aangepast was. 

 

Er is nu ook een lichte witte waas te zien ver in zijn rechter oog. 

 

Hij heeft vanmiddag een dexamethason injectie gehad en de meranox is weer op de dubbele dosering gezet.

Naast de meranox, metacam, cisaral en nu emeprid er bij, is het nu er op of er onder.

 

Hij kreeg bij de dierenarts in de wachtkamer weer een kleine aanval door de stress. 

Zo jammer dat dierenartsen niet thuis kunnen komen in deze situatie waarbij stress het erger maakt.

 

Het laatste poging/redmiddel is nu in gezet en nu is het afwachten of Vriendje gaat reageren op de dexamethason. En of 1 injectie genoeg is om hem een boost te geven zodat de meranox weer op volledige kracht gaat werken. 

 

Elke dag een injectie is geen optie voor Vriendje.  

Dat kan ik hem niet aan doen. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel is het totale aantal injecties, is dat niet 3 normaal gesproken? Dat zou ik dan geloof ik wel doen, idd alles er maar tegenaan..

Veel sterkte gewenst en duimen dat de medicatie aanslaat🤞

Wel rare ontlasting op de foto. Heeft hij ook wel gewone keutels?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je het ook gehad over meebehandelen van de partner? Normaal geproken zou ik zeggen, boeieh, maar nu denk ik dat het verstandig is. Om alle mogelijke infectiebronnen uit te sluiten. Wat je zelf zegt, het is er op of er onder. Ik heb nog niet eerder gehoord dat een konijn terug moest op de hoge dosering, heb je die wel in totaal 2 weken gegeven?

 

Eventueel zou je nog opname of het zelf zetten van de injecties kunnen overwegen. Vraag ook even na hoeveel uur er tussen de injectie en de volgende dosis metacam moet zitten, want deze medicatie kan onder geen beding tegelijk gegeven worden!

 

3 injecties wordt inderdaad aangeraden, maximale is 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft vanaf 9 mei, 5 dagen lang 2 x 1 ml gekregen, toen 21 dagen lang 2 x 1,4 ml meranox gekregen. 

12 juni is hij terug gegaan naar 2 x 1 ml.

 

Al die tijd heeft hij ook 2 x daags voor 6,5 kg metacam hond en 0,9 ml cisaral gehad.

 

20 juni is hij slechter gaan eten.

 

21 juni kreeg hij die epileptische aanval en sindsdien staat zijn linker achterpoot ook anders en plast hij daarover heen. 

 

Wat ik begrepen heb mag ik hem zelf niet spuiten. Ik wilde op dat moment geen stennis schoppen want vriendje moest daar weg. Hij bezweek daar bijna door stress.

Hij zocht gewoon "hulp" bij mij, terwijl hij mij ook niet leuk vindt.

Vriendje houd niet zo van mensen.

Hij was aan het tandenknarsen totdat hij weer in het vervoersmandje zat.

 

Daarnaast is het nog afwachten of het wel helpt. Ik zie na 6 uur nog geen veranderingen bij hem.

Bij geen verbeteringen of veranderingen morgen, kunnen ze niets meer voor hem doen, heb ik er uit begrepen. 

 

Mijn eigen dierenarts is er helaas niet.

De volgende konijnkundige dierenarts in onze omgeving is er ook niet. 

 

2 andere praktijken hebben een patiënten stop. 

1 praktijk zit gewoon te ver weg. Dat kan ik vriendje niet aandoen.

 

En geen enkele dierenarts wil mij dexamethason geven, zonder hem zelf gezien te hebben. Wat best logisch is.

Ook willen ze niet op huisbezoek komen wegens personeels te kort.

 

Vriendje heeft geen slijm keutels meer gehad zoals op de foto. Ze zijn klein en iets plakkerig. Hij wil ook bijna geen eten, los van een paar sprietjes hooi en wat gedroogde weegbree. 

 

Ik geef hem om de 6 uur 10 tot 15 ml dwangvoer en Rehydration. Dat neemt hij wel.

 

Ik weet verder niets meer te bedenken, voor wat ik nog kan doen of wie ik nog kan bellen en inzetten.

 

Wanhoop begint inmiddels aardig op te lopen. 

Ik wil hem zo graag helpen maar stuit op een berg van onmogelijkheden.

 

Het belangrijkste is dat het voor Vriendje te doen moet blijven. 

 

Bij mijn andere 3 dieren, 2 katten en 1 konijn voelde ik dat het tijd was. Dat het niet meer kon. Die hadden opgegeven.

Nu heb ik het tegenovergestelde gevoel.

 

Dan zie ik weer gedrag bij hem, dat hij nog niet op wil geven.

Dan slikt hij een paar minuten lang zijn maatje weer. Iets wat hij in de weken hier voor niet meer deed. 

Of hij sjeest ineens een rondje door het verblijf. 

Hij is ook nog erg vinnig. Er zit nog behoorlijk wat pit in het beestje.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dus zelfs 3 weken de hogere dosis. Jeetje dat is geen goed teken als het dan niet onder controle is. Wat naar dat je eigen dierenarts er niet is dat er ook geen konijnkundige is die je wil helpen. In welke omgeving woon je? Misschien dat iemand op het forum nog een behulpzame dierenarts weet. Ik lees in je bericht dat je al stad en land hebt afgebeld. Het is natuurlijk ook geen best middel, dus heel logisch dat ze dit niet zomaar mee geven.

 

Ik heb net een studieartikel gevonden die de werkzaamheid van dexamethason betwist. Het is wel interessant om te lezen, maar nog niet echt hoopvol dat er goede behandeling is gevonden tegen E.C. (artikel is uit 2015)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We wonen in Ter Apelkanaal. 

 

Ik heb noorder dierenkliniek in Veendam (afwezig wegens vakantie), sterkliniek in Emmen, zod in sleen al benaderd.

Beide patientenstop.

 

Assen is te ver weg om heen te gaan.

Hij zal dat niet gaan redden. Deze hoge dosis stress zorgt voor een aanval. Dat is gewoon niet eerlijk tegenover vriendje.

 

Ik geloof dat de dierenarts bij onze eigen praktijk (niet onze eigen arts) vriendje dexamethason heeft gegeven, omdat ik er om gevraagd heb en dat hij sws niet veel kans meer heeft en dit de laatste strohalm is.

Mede omdat vriendje nog zoveel wil en laat zien. Of om van mijn gezeur af te zijn. 

 

Ik zie dat hij ook meer moeite krijgt met rechtop zitten. 

Hij wil wel gaan eten heb ik het idee.

Maar op het moment dat hij het op wil pakken, draait hij zich om en gaat dan weer ergens anders zitten. 

 

Misschien wil ik te snel iets zien, misschien komt er geen verandering.

Het niet weten maakt het zo lastig. 

 

Ik wilde hem zo graag een waardig einde geven, als het zo ver was.

Gewoon hier in zijn eigen huis met Snuffie.

Wat er ook in eerste instantie afgesproken was.

Ziekte, vakantie, onderbezetting, kan niet in het weekend .....etc. 

 

Het wordt gewoon onmogelijk gemaakt.

Geen enkele dierenarts wil of kan helpen om wat voor reden dan ook. 

Verder dan de assistente kom ik niet.

 

Ik hoor mijn moeder al zeggen, het is maar een dier. 

 

Tuurlijk weet ik dat vriendje zijn doodsangst tenminste kan duren tot aan de eerste injectie. 

Maar in doodsangst kan dat moment erg lang duren voor Vriendje.

 

Ik denk dat ik dan voor een moment ga kiezen als het donker, laat en rustig is. 

 

Ik betaal dan liever iets meer dan dezelfde stress van vanmiddag te herhalen met een volle wachtkamer en een blaffende hond. 

 

En tergelijkertijd  voel ik me nu net een kleuter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt naar om te lezen dat je zoveel doet, maar tegen muren op loopt. Misschien zou je een rijdende dierenarts kunnen proberen. Is wel niet de beste op konijnengebied, maar voor euthanasie niet relevant. Ik kom even niet op de naam, misschien dat iemand anders dat weet. Mocht het zo ver komen is dat misschien nog iets?

 

Ik durf niet te zeggen wanneer je verbetering moet gaan zien. De zwelling/irritatie moet minder worden, dat is niet 123 opgelost. Ik zou echt kijken hoe het na een dag is en dan bekijken wat realistisch is.

 

Doe je verhaal gerust hier, dat kan ook helpen om je gedachten op orde te krijgen. Ik denk dat de meesten van ons wel een konijn met E.C. hebben gehad. Ervaring genoeg en ook begrip dat je het voor Vriendje zo goed en zo stressvrij mogelijk wil aanpakken allemaal. Sterkte met alles!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag dat Ter Apelkanaal vlakbij Duitsland ligt. Misschien kun je daar een da zoeken? Ik las eerder deze week toevallig een bericht van iemand die vaker naar Duitsland ging voor injecties ivm artrose bij een hond. En in Rotterdam zit een da die aan huis komt. Dat is natuurlijk veel te ver weg, maar je zou contact kunnen opnemen om te vragen of zij een da bij jou in de buurt kennen die ook thuis komt. 

 

Het is echt een waardeloze situatie dit. Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu met Vriendje? Ik ken geen verhalen dat cataract zo snel opkomt. Enige wat ik me kan bedenken is dat het een acute ontstekingsreactie moet zijn op de parasiet. De pupil en lens zijn verder nog normaal van vorm? Even om te checken of de oogdruk normaal is.

 

Mijn konijn heeft cataract in 2 ogen, maar ik weet eigenlijk niet hoe snel dat is opgekomen, wat mij wel opvalt is dat je het 's avonds en bij lamplicht beter kunt zien. Dat zou ook kunnen verklaren waarom het ineens zo opvalt. Je had het gisteren over waas achterin het oog, is dat groter/erger geworden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik op dit moment kan delen, is dat Snuffie en Vriendje samen achter elkaar aanrennen bij de regenboogbrug. 

 

Vriendje was op.

Het dapper ventje is in 4 dagen tijd zo hard achteruit gegaan. 

 

Het is mij een raadsel hoe deze rot parasiet door de meranox heen gebroken is.

 

Ook Snuffie ging van niets naar snel.
Althans ze heeft het erg goed weten te verbergen.

 

Beiden waren in hun hoofdjes en ogen geïnfecteerd. 
Beiden hadden in een paar uur tijd witte lenzen.
Snuffie had het ook nog in 1 oor.

 

Snuffie zorgde echt heel goed voor Vriendje.

Als Vriendje over zijn toeren was na zijn medicatie ronde, legde Snuffie haar hoofdje op zijn rug om hem te kalmeren.

Ze hielp hem met wassen en activeerde Vriendje om te gaan eten.

 

Vanaf het eerste moment dat ze elkaar zagen, waren het 4 oren op 1 vacht.

Een gouden koppel. 

Ze hebben nooit geen ruzie gehad.

Slechts af en toe waren ze het niet eens over de inrichting van hun huis.

Dan lagen ze elk aan een kant van de kamer met de ruggen naar elkaar toe.

 

Het proces er verder om heen moet ik eerst duidelijk zien te krijgen. 

 

Nu begrijp ik het allemaal niet.

 

Verder kan ik mij hier nog niet over uitlaten. 

 

Zo zorg je 2,5 maand lang intensief voor Vriendje. 

En zo zijn ze niet meer op hun kamer en ligt Snuffie haar ontbijt van vorige week zaterdag nog op hun bord. 
Slechts een paar hapjes heeft ze nog gegeten.

 

Het enige wat ik nog over heb, zijn uren aan videobeelden van de camera. 

 

Ik wilde eerder reageren maar ik kon het gewoon niet. 
Jullie leefden zo met ons mee en zijn zo behulpzaam geweest. 
Mijn excuses hier voor. 

 

Ik ben inmiddels kapot van onrecht, woede, onmacht, wanhoop, verdriet en schuldgevoelens. 

 

Het enige waar ik nu troost uit haal is dat ze samen zijn en samen blijven. 
Dat de stress en het lijden voorbij zijn.

 

Ik hoop als ik alles duidelijk heb weten te krijgen, en Snuffie en Vriendje recht aangedaan is, ik jullie hun verhaal kan komen vertellen.


 

  • Verdrietig 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat een ellende 😥 Ik kan je voor nu alleen maar heel veel sterkte wensen. Ik kan me zo goed voorstellen dat je dit eerst moet verwerken. Weet dat de E.C. parasiet genadeloos is, als die op de verkeerde plekken toeslaat sta je machteloos. Het enige wat tot nu toe bewezen werkt, is meranox (fenbendazol). Als dat niet werkt, dan kun je niks meer, dan heeft de parasiet vrij spel.

 

Ik vind het zo rot dat mijn gevoel, de partner ook te moeten behandelen, klopt 😞 Je hebt er nu niks meer aan en ik weet ook niet waarom ik zoiets zeg. Het is gewoon gevoel, ervaring, Ook ik heb konijnen verloren waarbij ik achteraf mezelf verwijten maak, hoe ik de dingen heb aangepakt. Je krijgt ze er niet mee terug en ja, het is makkelijker gezegd dan gedaan om jezelf daar niet gek mee te maken. Ik hoop dat het met de tijd een plekje vindt, wel een mooie gedachte dat ze elkaar hebben. Je bent altijd welkom om je verhaal te delen als je er aan toe bent!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook niet mag afwijzen, volgens mij, is dat Snuffie het zo lang zo goed heeft gedaan, zonder (zichtbare) symptomen, voor Vriendje. Je zegt zelf dat ze zo goed voor hem gezorgd heeft altijd, dus het is heel goed mogelijk dat hij haar op de been hield, en pas toen het einde verhaal was voor hém, hoefde het voor haar ook niet meer. En hoe zwaar en vreselijk dit is voor jou, heel veel sterkte hiermee, is het eigenlijk ook heel mooi, dat ze zo in vrede hebben samengeleefd en uiteindelijk ook samen zijn vertrokken. ❤️

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .