Ga naar inhoud

Euthanasie konijnen: jullie ervaringen?


elliebel

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb helaas geen leuk nieuws, zoals jullie in onderstaande post kunnen lezen. Nu heb ik daar het verhaal getypt van zijn ziekteperiode (waarover ik ook eerder wat vragen stelde aan jullie, dus lees het gerust als je dat wilt). 

 

 

Maar voor hier heb ik een andere vraag. Wie heeft er ook wel eens een konijntje laten inslapen bij de dierenarts, en hoe was jullie ervaring hiermee?

Nu is het zo gegaan bij mijn konijntje, en ik vraag me af of jullie daarin gelijke ervaringen hebben:

 

Wij kregen eerst alle ruimte om afscheid te nemen, zo'n 10-15 minuten. Daarna kwam de dierenarts en legde uit dat ze een spuit in zijn buik ging doen, heel rustig, en dat wij hem goed en stevig moesten aaien, zodat hij er zo weinig mogelijk van mee zou krijgen. Hij zou dan rustig inslapen in 5-10 minuten. Wij stonden allebei aan een kant en aaiden hem flink en hielden hem vast. Ik liet hem tegen mij aan leunen (vindt hij fijn) en hield hem vast tussen zijn bovenpoten deze keer, voelde zijn hartslag. Maar toen hij het spuitje kreeg, schrok hij daar wel van. Hij was bang en probeerde toen weg te rennen richting mijn vriend. Wij probeerden hem gerust te stellen door te praten en te aaien, maar ik voel me bij dat stukje wel naar. Is dat normaal?

 

Een paar seconden later viel zijn kopje al naar beneden, en was hij al overleden. Het ging dus echt heel erg snel, volgens mij zat nog niet eens de helft van de blauwe spuit erin (en zeker niet eens op een minuut). De dokter zei zelf ook: huh, is hij nu al ingezakt? Dan was hij echt flink verzwakt. 

 

Ik heb zelf na afloop de dierenarts nog gebeld, omdat ik zeker wilde weten dat hij geen pijn had gehad. Ze waren heel lief en zeiden dat ze de naald van de spuit natuurlijk wel voelen, maar dat ze van de vloeistof zelf geen pijn ervaren. Ze proberen een konijntje zo snel mogelijk buiten bewustzijn te laten zijn, zodat er geen gevoel meer is.

 

Maar online lees ik nu verhalen dat er bij dieren vaak eerst een verdoving wordt gegeven, en daarna pas de volgende spuit. Ik weet niet of dat hij mijn broekie is gebeurd. En ik vraag me dus af of dat bij jullie konijnen is gebeurd? Hoe was jullie ervaring? Schrokken ze ook?

 

Bedankt alvast.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verdrietig dat je je konijntje in moest laten slapen.. ik heb een hond en een konijn in laten slapen waar ik bij was, en één konijntje hebben ze tijdens een operatie laten gaan. De hond thuis, het konijn bij de dierenarts. Beiden werden eerst in slaap gebracht voordat ze het fatale spuitje kregen. Maar dat prikje vonden ze ook niet fijn, mijn hond piepte even, mijn konijn trok zijn pootje snel weg. Dat is sneu, dat wil je niet in die laatste minuten, maar daar is weinig aan te doen vrees ik. Ze moeten toch echt even prikken.. gelukkig is het maar heel kort en voelen ze daarna helemaal niks meer. Mijn konijn wilde nooit door ons aangeraakt worden, daarom was zijn vriendinnetje mee om hem te steunen. Mijn hond heb ik meteen na het eerste spuitje gerust kunnen stellen en ze is rustig in haar mandje met haar kop in mijn handen ingeslapen. 

 

Heel veel sterkte met het verlies van je konijntje 😢

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn direct de blauwe vloeistof ingespoten kreeg, heeft hij geen verdoving gehad van tevoren. Over het algemeen gaat de voorkeur er wel naar uit om eerst te verdoven. Wel is dit ook niet pijnloos, deze wordt namelijk in de dijspier gespoten en dat is geen prettige plek.

 

Ik kan me voorstellen dat het geen fijne ervaring is zo, maar ik weet niet of het qua pijn/schrikreactie anders verlopen was als er wel eerst verdoofd was. Heel veel sterkte!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn al mijn dieren (ik heb jaren ratjes gehad en die worden niet zo oud) eerst in slaap gebracht voor ze de definitieve spuit kregen. 
Aankomende week moet ook ik er weer aan geloven, altijd een naar en verdrietig moment... 😢

 

Heel veel sterkte! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn diertjes die ik tot nu toe heb gehad zijn katten. En al mijn katjes zijn op een andere manier overleden dan euthanasie. Eerst Jaenneke, zij is overreden door een auto, ze was 10 jaar. Smirre, hij was ook overreden door een auto, hij was een paar maanden, dan Oscar, hij is op dezelfde manier heengegaan als de andere twee. Maar dat heb ik zien gebeuren. Niet oké, die beelden, ik kan ze nog steeds herhalen in mijn hoofd. Ook echt hele nare momenten. Geen euthanasie, maar wel op een andere stomme manier. 

 

Nog enorm veel sterkte met het verlies van je grote vriend.❤️😪

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van vroeger herinner ik me geen 2e spuit, maar een proces wat inderdaad ongeveer een kwartiertje duurde. Het is zo lang geleden dat ik je niet meer kan vertellen of het beestje eerst in paniek was. Uiteindelijk is die heel rustig bij mij op schoot ingeslapen.

 

Bij mijn laatste ervaring met euthanasie, waren het wel 2 spuiten. Van de eerste spuit was hij wel even flink onrustig, maar viel daarna vrij snel in slaap. De dodelijke spuit heeft hij zelf niet meer meegekregen. Ook hij is rustig bij mij op schoot ingeslapen.

 

De dierenarts heeft de laatste keer wel uitgelegd waarom ze eerst in slaap gebracht worden, maar ik herinner me het verhaal niet echt meer. Het voordeel van eerst in slaap brengen is wel dat ze de dodelijke spuit precies goed kunnen zetten omdat het dier nergens meer op reageert.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Eefje:

Wat verdrietig dat je je konijntje in moest laten slapen.. ik heb een hond en een konijn in laten slapen waar ik bij was, en één konijntje hebben ze tijdens een operatie laten gaan. De hond thuis, het konijn bij de dierenarts. Beiden werden eerst in slaap gebracht voordat ze het fatale spuitje kregen. Maar dat prikje vonden ze ook niet fijn, mijn hond piepte even, mijn konijn trok zijn pootje snel weg. Dat is sneu, dat wil je niet in die laatste minuten, maar daar is weinig aan te doen vrees ik. Ze moeten toch echt even prikken.. gelukkig is het maar heel kort en voelen ze daarna helemaal niks meer. Mijn konijn wilde nooit door ons aangeraakt worden, daarom was zijn vriendinnetje mee om hem te steunen. Mijn hond heb ik meteen na het eerste spuitje gerust kunnen stellen en ze is rustig in haar mandje met haar kop in mijn handen ingeslapen. 

 

Heel veel sterkte met het verlies van je konijntje 😢

 

Hoi Eefje, dat klinkt ook verdrietig voor jou zeg. Wat mooi/fijn dat jouw hond met haar kop in jouw handen is overleden en dat je bij jouw konijntje de ander had meegenomen. Dat zal ze zeker gesteund hebben!

 

Ik vind het fijn dat je dat zegt, over die spuitjes. Daar heb je ook gelijk in en troost me wel, dankjewel. Het liefst wil je niet dat ze pijn of angst hebben in die laatste minuten, maar het spuitje moet er nou eenmaal in. En nog een eerste spuitje zou mijn konijntje dan wellicht nog meer stress hebben opgeleverd, want bij het tweede spuitje was hij eigenlijk echt mega snel weg. 

 

Het enige wat ik me gewoon blijf afvragen, aangezien ook hier meerdere mensen zeggen dat hun konijn twee spuitjes heeft gehad... doet die vloeistof van het tweede spuitje pijn? Want waarvoor geven ze dan vooraf een extra spuit?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Dollie:

Als je konijn direct de blauwe vloeistof ingespoten kreeg, heeft hij geen verdoving gehad van tevoren. Over het algemeen gaat de voorkeur er wel naar uit om eerst te verdoven. Wel is dit ook niet pijnloos, deze wordt namelijk in de dijspier gespoten en dat is geen prettige plek.

 

Ik kan me voorstellen dat het geen fijne ervaring is zo, maar ik weet niet of het qua pijn/schrikreactie anders verlopen was als er wel eerst verdoofd was. Heel veel sterkte!

 

Hoi Dollie, dankjewel voor je reactie. Eefje zei ongeveer hetzelfde en ik vind het heel fijn om dat te horen van jullie. Waarschijnlijk had hij op die prik inderdaad hetzelfde gereageerd qua schrikreactie, dus was het wellicht niet anders verlopen. Die gedachte is troostend. En gelukkig was hij heel snel weg bij de blauwe vloeistof. 

 

Het enige waar ik gewoon benieuwd naar blijf is of die blauwe vloeistof dan pijn doet. De dierenarts zei, toen ik achteraf opbelde, dat hij van de vloeistof zelf echt niets zou voelen. Maar wat is dan de reden dat ze vooraf extra verdoofd worden.. En waarom doet niet elke arts dat automatisch? Dat blijft voor mij wel een vraag (waar ik geen antwoord op verwacht hoor 😉). Thnx nogmaals!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei IreneM:

Veel sterkte, wat verdrietig 😪

Ik heb helaas 2 keer een konijn in moeten laten slapen. Zij zijn eerst in slaap gebracht, voordat ze de definitieve spuit kregen. Maar zij waren beide al zo verzwakt dat ze al niet op de verdoving reageerden. 

 

Ah, wat verdrietig van je twee konijntjes. Het blijft iets naars, he? Rot dat ze allebei al zo verzwakt waren, maar ergens voor dat moment wellicht wel fijn. 

 

Ons konijntje was in zijn hoofd eigenlijk nog steeds fit, alleen zijn lichaampje niet meer. Dus dat maakte het denk ik ook wat lastiger, hij had nog steeds wel vechtlust. Dankjewel voor je sterktewens! 🌸

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Hier zijn al mijn dieren (ik heb jaren ratjes gehad en die worden niet zo oud) eerst in slaap gebracht voor ze de definitieve spuit kregen. 
Aankomende week moet ook ik er weer aan geloven, altijd een naar en verdrietig moment... 😢

 

Heel veel sterkte! 

 

Hoi JacinthaBrehler, wat rot zeg. Dat klinkt heftig, dat je er komende week eentje moet laten inslapen. Waarom moet hij/zij worden ingeslapen? Lijkt me ook best pittig, omdat ze niet zo oud worden. Ik heb nu twee konijntjes kort achter elkaar verloren, en dat hakt er toch wel even goed in. Heel erg veel sterkte alvast gewenst bij dit verdrietige afscheid 🌸

 

En thanks voor je info over de twee spuitjes. Volgens mij heeft bijna iedereen hier wel een dierenarts met twee spuitjes. Ik hoop maar dat mijn konijntje niet veel pijn heeft gehad in dat korte moment, en vooral/enkel schrok van de spuit in zijn buik. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Punky🐰:

Mijn diertjes die ik tot nu toe heb gehad zijn katten. En al mijn katjes zijn op een andere manier overleden dan euthanasie. Eerst Jaenneke, zij is overreden door een auto, ze was 10 jaar. Smirre, hij was ook overreden door een auto, hij was een paar maanden, dan Oscar, hij is op dezelfde manier heengegaan als de andere twee. Maar dat heb ik zien gebeuren. Niet oké, die beelden, ik kan ze nog steeds herhalen in mijn hoofd. Ook echt hele nare momenten. Geen euthanasie, maar wel op een andere stomme manier. 

 

Nog enorm veel sterkte met het verlies van je grote vriend.❤️😪

 

Hoi Punky,

 

Wow, wat naar zeg. Dat lijkt me echt het verschrikkelijkste wat er is. En helemaal dat je het hebt zien gebeuren. Ik heb ooit een keer een hondje voor mijn neus aangereden zien worden op een kruispunt, en later eens een voor ons raam, beide kan ik me nog altijd herinneren en moest daar toen ook om huilen, en ik kende die honden niet eens. Laat staan als het je eigen huisdier is, bah. Heel erg veel sterkte met die beelden. Dat ze nu maar fijn bij elkaar mogen zijn.

 

En dankjewel voor je sterktewens! 🌸

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Kolino:

Van vroeger herinner ik me geen 2e spuit, maar een proces wat inderdaad ongeveer een kwartiertje duurde. Het is zo lang geleden dat ik je niet meer kan vertellen of het beestje eerst in paniek was. Uiteindelijk is die heel rustig bij mij op schoot ingeslapen.

 

Bij mijn laatste ervaring met euthanasie, waren het wel 2 spuiten. Van de eerste spuit was hij wel even flink onrustig, maar viel daarna vrij snel in slaap. De dodelijke spuit heeft hij zelf niet meer meegekregen. Ook hij is rustig bij mij op schoot ingeslapen.

 

De dierenarts heeft de laatste keer wel uitgelegd waarom ze eerst in slaap gebracht worden, maar ik herinner me het verhaal niet echt meer. Het voordeel van eerst in slaap brengen is wel dat ze de dodelijke spuit precies goed kunnen zetten omdat het dier nergens meer op reageert.

 

Hoi Kolino,

 

Wat fijn dat je huisdieren ondanks de euthanasie rustig bij jou op schoot zijn ingeslapen. Zo te horen kon de eerste spuit dus ook wel onrust veroorzaken, wat anderen hierboven ook al zeiden. Omdat het zo kort heeft geduurd bij mijn konijntje en het hopelijk ook vooral de schrikreactie was van de spuit, had het dan wellicht weinig verschil gemaakt.

 

Jammer dat je het verhaal niet meer herinnert, maar begrijpelijk hoor. Ja, ze zouden het dan wel meteen goed kunnen zetten op een pijnlijke plek. Gelukkig waren wij nu bij mijn konijntje, misschien was hij in zijn hoofd nog iets te fit om echt rustig te zitten en in onze armen in te slapen. En had dit dan niet echt voorkomen kunnen worden, eerste spuit of tweede spuit.

 

Thanks voor je reactie! 🌸

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei elliebel:

 

Hoi JacinthaBrehler, wat rot zeg. Dat klinkt heftig, dat je er komende week eentje moet laten inslapen. Waarom moet hij/zij worden ingeslapen? Lijkt me ook best pittig, omdat ze niet zo oud worden. Ik heb nu twee konijntjes kort achter elkaar verloren, en dat hakt er toch wel even goed in. Heel erg veel sterkte alvast gewenst bij dit verdrietige afscheid 🌸

 

En thanks voor je info over de twee spuitjes. Volgens mij heeft bijna iedereen hier wel een dierenarts met twee spuitjes. Ik hoop maar dat mijn konijntje niet veel pijn heeft gehad in dat korte moment, en vooral/enkel schrok van de spuit in zijn buik. 

 

 

Zie het topic van @JacinthaBrehler in gezondheid. Spook heeft vieze onderkant.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook tot nu toe alledrie de konijnen die ingeslapen zijn eerst rustig in slaap, door een injectie onder de huid. Daarna het middel voor euthanasie,  die prikken ze in de nier of het hartje aldus de dierenarts. Merk dat iedere dierenarts dit weer anders doet.

 

Twee van de drie konijnen waren al zo kalm dat ze rustig en vlot overleden, maar eentje ging erg onrustig. Het in slaap brengen duurde lang en ze had daardoor een extra spuitje verdoving nodig. Toen sliep hij eenmaal maar blijkbaar niet diep genoeg, waardoor hij 'schrok' van de euthanasie zelf en een soort van weg sprong. Hierdoor schoot het spuitje eruit en vloog er wat vloeistof door de lucht. Dit was best een naar moment, al zag ik dat de dierenarts hier weinig aan kon doen. Toen het opnieuw rustig doorgepakt wel met goed resultaat, maar hij bleef behoorlijk lang ademen. Ik denk wel vijf minuten. Bij de andere twee gevallen was het vaak binnen een minuut wel klaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@elliebel: Spook, een van mijn twee konijnen en het konijn dat aankomende week moet worden ingeslapen, heeft afgelopen zomer op een of andere manier haar rug gebroken. Het ging nog best heel goed met haar, maar de laatste week niet meer. Ze takelt lichamelijk steeds verder af. Haar hoofd wil nog, maar haar lijf en vooral de achterkant niet meer. Spook is net geen 3 jaar oud geworden.. 😢

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Eefje:

Ik meen ook dat het te maken heeft met de plek waar de tweede spuit gezet moet worden, dat komt wat nauwer, of moet op lastigere plekken, waardoor het beter gaat en geen stress geeft als het dier al slaapt. Zoiets

 

Ah ok, thanks! Ik had wel veel gezocht op de bijwerkingen, maar kon de reden niet precies vinden. Dankjewel voor de site, ik ga het eens doorlezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JacinthaBrehler:

@elliebel: Spook, een van mijn twee konijnen en het konijn dat aankomende week moet worden ingeslapen, heeft afgelopen zomer op een of andere manier haar rug gebroken. Het ging nog best heel goed met haar, maar de laatste week niet meer. Ze takelt lichamelijk steeds verder af. Haar hoofd wil nog, maar haar lijf en vooral de achterkant niet meer. Spook is net geen 3 jaar oud geworden.. 😢

 

Ah jeetje, ik heb je topic wel gelezen, maar besefte even niet dat het om jouw konijntje ging. Wat naar en sneu dat ze nog geen drie jaar oud is. Bizar dat een konijntje zo eigenzinnig kan zijn en gewoon door kan gaan met eten en lopen, enzovoort, he, ondanks een gebroken ruggetje? Spook ziet eruit als een schatje. Herkenbaar wat je zegt, van het hoofd en het lijfje. Het blijft een moeilijk besluit, maar doe wat je hart je ingeeft. Volgens mij heb je alles voor haar gedaan. En ik hoop dat je dit weekend nog flink wat quality time met haar hebt gehad en alles hebt gezegd en gedaan wat je nog met Spook wilde delen. Heel veel sterkte deze week 🌸🌺

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Renske34:

Hier ook tot nu toe alledrie de konijnen die ingeslapen zijn eerst rustig in slaap, door een injectie onder de huid. Daarna het middel voor euthanasie,  die prikken ze in de nier of het hartje aldus de dierenarts. Merk dat iedere dierenarts dit weer anders doet.

 

Twee van de drie konijnen waren al zo kalm dat ze rustig en vlot overleden, maar eentje ging erg onrustig. Het in slaap brengen duurde lang en ze had daardoor een extra spuitje verdoving nodig. Toen sliep hij eenmaal maar blijkbaar niet diep genoeg, waardoor hij 'schrok' van de euthanasie zelf en een soort van weg sprong. Hierdoor schoot het spuitje eruit en vloog er wat vloeistof door de lucht. Dit was best een naar moment, al zag ik dat de dierenarts hier weinig aan kon doen. Toen het opnieuw rustig doorgepakt wel met goed resultaat, maar hij bleef behoorlijk lang ademen. Ik denk wel vijf minuten. Bij de andere twee gevallen was het vaak binnen een minuut wel klaar. 

 

Hmm, ok. Ik hoop toch dat ze niet in zijn hart hebben geprikt, want dat mag volgens mij niet eens zonder extra verdoving. Wat naar van je derde konijn, dat klinkt als een vervelend einde voor het konijntje en voor jou om te zien. Maar idd, kan de dierenarts misschien weinig aan doen in dat geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei JacinthaBrehler:

@elliebel: Spook, een van mijn twee konijnen en het konijn dat aankomende week moet worden ingeslapen, heeft afgelopen zomer op een of andere manier haar rug gebroken. Het ging nog best heel goed met haar, maar de laatste week niet meer. Ze takelt lichamelijk steeds verder af. Haar hoofd wil nog, maar haar lijf en vooral de achterkant niet meer. Spook is net geen 3 jaar oud geworden.. 😢

 

Hoe ervaar jij het wachten op de euthanasie? Ik had het zelfde afgelopen zomer: een geplande euthanasie. Ik hoefde gelukkig maar 2 dagen te wachten maar jij een stuk langer als ik het goed las. Zelf vond ik dat heel lastig en speelde schuldgevoel een grote rol. Ik ontweek haar als het ware een beetje daardoor, tegelijk wilde ik haar extra verwennen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Renske34 Ik vind het heel moeilijk. Ik zit er eigenlijk al sinds woensdag tegenaan te hikken, want eigenlijk had ik toen in mijn achterhoofd de beslissing al genomen. Vrijdagavond heb ik de knoop definitief doorgehakt. Ik wil haar echt nog een paar fijne dagen geven, dus ik heb haar extra verwend met haar favoriete hapjes. 
Morgenochtend ga ik de DA bellen voor de afspraak, maar ik heb 1 arts waar ik mij prettig bij voel en wil eigenlijk graag de euthanasie door haar laten uitvoeren. Volgens mij is zij er op dinsdag, dus dan zou Spook er nog een dag langer zijn. Ik merk dat ik het vooral ook heel erg moeilijk vind om al op zoek te moeten naar een maatje voor Kliko en de opvang al aan te moeten schrijven terwijl zij er nog is. Dat voelt heel erg dubbel. Alsof ze er niet toe doet. Terwijl ik weet dat dat niet zo is en ik het doe omdat ik het beste voor Kliko wil. Maar zo voelt het niet. 😕

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge Renske...je zit in een gelijksoortige situatie...ik voel me ook zo...dat er meteen een nieuwe vriendin is... die van mij kwam steeds nadat ie bij haar zat te rouwen ..steeds tussendoor uithuilen en op m.n schoot ...ik vond het zo zielig...

Ik bracht hem voor koppelen naar een hele goede opvang..Hij leefde meteen op toen hij andere knijnen zag...

En m.n overleden konijntje blijft altijd in m.n hart...dat is bij jou dan ook zo..dat weet ik zeker..heel veel sterkte hoor..zorg dat ie eerst onder narcose gaat...dus geen spierverslapper ofzo...doen ze in Urecht ook ..

(Ik had verkeerd gelezen...dacht dat ie al was overleden.... en kliko nu al alleen zat..anders had ik niet meteen dat konijntje die een huis zoekt voor je voeten gegooit.excuus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .