Ga naar inhoud

Overstappen van voer lukt niet


Hallo Hoi

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Ik wil overstappen van care+ naar science selective, of misschien mixen omdat ze allebei hun voordelen hebben maar nou lukt het bij Pluisje nooit om van voer te wisselen. Vandaag kwam de zak voer binnen, maar ik zie het nu alweer, ze eet alleen de care+ brokken op en de andere laat ze liggen. Ik heb al eerder geprobeert over te stappen op iets anders en dan at ze liever niks dan dat ze die nieuwe brokken ging eten en Pluis eet ook al geen hooi dus durf ik dat niet al te lang uit te proberen bang dat ze zichzelf uithongert. Hoe moet ik dit aanpakken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je allen dat nieuwe voer erin doen. Dan gaat ze het vanzelf wel eten, maar als het oude voer prima is en ze vindt het lekker. Dan zou ik niet wisselen. Ik had vroeger gemixt voer en toen aten ze alleen de lekkerste gedeeltes (Snuffie werd echt dik :0 ) toen ben ik overgestapt op alleen biks. Misschien moet je niet zoveel biks geven en juist heel veel hooi.dan eet ze het vanzelf wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Nikki15:

Dan moet je allen dat nieuwe voer erin doen. Dan gaat ze het vanzelf wel eten, maar als het oude voer prima is en ze vindt het lekker. Dan zou ik niet wisselen. Ik had vroeger gemixt voer en toen aten ze alleen de lekkerste gedeeltes (Snuffie werd echt dik :0 ) toen ben ik overgestapt op alleen biks. Misschien moet je niet zoveel biks geven en juist heel veel hooi.dan eet ze het vanzelf wel.

Voor Pluis is de science selective ook heel belangrijk. Dus overstappen moet wel. Er zitten nu alleen science selective brokken in maar ze eet het niet. Nog manieren om het voer aantrekkelijker te maken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn stel laat me nog net niet struikelen als ik ze kom voeren. Jazz was in het begin niet zo op eten, maar sinds Pixie er is heeft hij volgens mij gemerkt dat als hij niet gelijk aanvalt er niets meer is. Zij wilde in het begin niet zo goed hooi eten, maar ze krijgen maar beperkt brokjes en ik heb er gedroogde kruiden door gedaan. Ik geef ook timothy hooi, volgens mij vinden ze dat lekkerder. Nu eten ze het allebei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is Fibafirst van Supreme een vele betere keuze denk ik. Maar goed. Dwingen tot eten kun je ze niet, maar ze moet wel blijven eten om te voorkomen dat de darmen stilvallen. Mengen moet je sowieso en het is vrij logisch dat eerst de bekende en lekkere brokjes worden gekozen. Ik zou de SS (als je daar nog steeds perse naar wil overstappen, ik zou dat toch nog eens heroverwegen, maar goed. Ik heb niet zo'n hoge pet op van jouw dierenarts, eerlijk gezegd) als lekkers tussendoor aanbieden. Uit je hand in plaats van zo'n staafje wat je voorheen gaf. Eenmaal gewend aan de smaak, worden brokken vaak sneller geaccepteerd. Of stop ze eens in een voerballetje, in een eierdoos, een dichtgevouwen wc-rolletje of bestaand intelligentiespeelgoed. Maar bied het in elk geval op een andere manier aan als de 'standaard' manier. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Pluisje krijgt geen snoep. Een voerballetje kan ik proberen maar daar is ze meestal snel op uitgekeken. En ik snap jullie reacties, maar ik hoef geen advies over voer, ik wil gewoon graag weten hoe ik het voer aantrekkelijker kan maken. 

Volgens mij heeft @Deeskuh88 je dat hierboven uitgebreid uitgelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het heel langzaam moeten doen want mijn konijn wilde eigenlijk niets weten van SS. Maar ik moest wel switchen omdat ze bij het vorige baasje echt dat slechte supermarktvoer kreeg. Echt 80%-20% verhouding en dan eten ze sowieso (al dan niet per ongeluk) wat SS brokjes mee. Ze begon er als het ware aan te wennen en het is wel goed gekomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overstappen doe je altijd in meerdere dagen, altijd rustig aan. Zeker als er al spijsverteringsproblemen zijn. Dag één geef je maar een paar nieuwe brokjes, en verder gewoon de oude brokjes. In dit geval dus bijvoorbeeld 75% care+ en 25% supreme. Dat hou je een paar dagen zo aan, wel bij een konijn met gevoelige darmen. Als het goed gaat en de ontlasting goed blijft, stap je dan over naar 50% van elke brok. Half om half dus. Dat hou je ook zo een aantal dagen. Als dat ook goed gaat, doe je weer een stapje verder, 75% supreme en 25% care+. Gaat dat weer een paar dagen goed, dan ga je volledig over op de supreme. 

 

Maar... Als het konijn de brokken van supreme echt niet lekker vind, dan zal zij ze ook niet met smaak gaan eten. Ik zou lekker op de care+ blijven. De supreme brokjes zou je uit de hand als extra-tje kunnen bijvoeren, als ze het dan wel wil aanpakken. Maar konijnen kunnen qua voedsel best kieskeurig zijn. Care+ heeft een veel sterkere geur dan SS, dus dat kan best de reden zijn dat Pluisje de voorkeur geeft aan de Care+. Als het goed is krijgt een konijn echt maar een afgemeten hoeveelheid brokjes, en vallen ze  daar ook echt hongerig op aan. Het zou binnen een minuut of 20 opgegeten moeten zijn, en dat was dan de hele portie voor die dag. Van geextrudeerde brokken zoals de SS en care+ meestal maar zo'n 15 gram per kg lichaamsgewicht van het konijn. Weegt pluisje 2kg, dan zou ze dus per dag maar 30 gram brokjes mogen hebben. Geef je meer dan dat, dan eten ze slecht hooi, laten ze blinde darmkeutels liggen (die aan de kont blijven plakken) en loop je kans op chronische spijsverteringsproblemen. Ook heb je kans dat ze te veel van de voedingsstoffen binnen krijgen, een brok kan bijv. een prachtig calciumgehalte hebben, als je te veel brok geeft, krijgen ze dan alsnog te veel calcium binnen. Het is altijd even goed zoeken naar de juiste hoeveelheid voor het konijn, maar als je een goede balans hebt is de kans op spijsverteringsproblemen al minimaal. 

 

Ook ik snap de overstap niet goed. Er zijn wel wat kleine voordelen, maar die zijn nou ook weer niet zo groot dat ik het konijn zou "dwingen" over te stappen. 
Care+ heeft even veel vezels als de supreme selective brokken. Het eiwitgehalte is in de beaphar brokken iets lager, en het calcium gehalte is weer iets hoger. De calcium-fosfor verhouding is in de supreme brok wel weer beter dan in de care+ brok, maar er is hier geen sprake van nier- of gebitsproblemen. Beide brokken bevatten granen. Ik ben dus wel heel benieuwd wat de doorslaggevende reden was voor deze overstap. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het dan verstandiger is om je energie te stoppen in het vinden van goed hooi wat ze wel eet, dan dat je wisselt van brok. 

 

Hier een artikel vol tips om konijnen meer hooi te laten eten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/hooi/

 

Hooi is zo ontzettend belangrijk voor konijnen. Het is het belangrijkste voedsel wat er is voor konijnen. Belangrijker nog dan de brokken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je krijgt ook antwoorden, alleen waarschijnlijk niet de antwoorden die je wilt horen. Maar wij hebben allemaal het welzijn van jouw konijn voor ogen. En je kunt boos worden omdat wij het niet met je eens zijn, maar jou zou er ook eens over na kunnen denken waarom dat zo is. Ik ga er vanuit dat jij ook alleen maar het beste wilt voor Pluisje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Ik zou oppassen met niks anders geven. Als ze dan echt niks eet, kunnen haar darmen stil vallen en dat is echt een groot probleem. Het is best lastig om haar aan de nieuwe brok te krijgen blijkbaar. Misschien is het nog een idee om er eerst een soort papje van te maken. Water koken en over de science gooien en goed af laten koelen. Dan ruikt het wat sterker. Eventueel kan je er dan nog een beetje geraspte wortel door doen om het aantrekkelijker te maken. Niet ideaal, maar misschien nog het proberen waard en dan steeds minder water bij de brok doen tot ze de droge brok eet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Ik wil overstappen. Dit heb ik gedaan inn overleg met allerlei mensen. En ik hoef jullie goedbedoelde adviezen niet ik wil alleen zoveel mogelijk manieren hoe ik pluis aan dit voer kan krijgen. Maar ik geef haar gewoon niks anders. Krijgt ze vanzelf wel honger. 

 

Dit werkt dus niet bij konijnen, ze kunnen daar zo koppig in zijn dat ze er uiteindelijk aan overlijden. 

 

Hooi moet je echt elke dag vers en onbeperkt aanbieden, zo komt ze nooit zonder voedsel te zitten. Brokjes geef je met mate. Als ze de Care+ goed eet zie ik echt niet in waarom je naar ss over zou stappen. Ik zou het lekker bij de care+ houden als ze daar graag van eet.  Dan is het jammer van de zak ss die je gekocht hebt, maar dan is dat niet de juiste brok voor jouw konijn. En ik blijf het toch herhalen ook al wil je het niet horen: hooi hooi en nog eens hooi is echt het belangrijkste. Probeer verschillende soorten, bied regelmatig vers aan, probeer verschillende plaatsen. 

 

Wortel zou ik niet aanraden voor een konijn met darmproblemen, dat bevat veel suikers, maak je de darmen alleen maar verder mee van slag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Hallo Hoi:

Ik wil overstappen. Dit heb ik gedaan inn overleg met allerlei mensen. En ik hoef jullie goedbedoelde adviezen niet ik wil alleen zoveel mogelijk manieren hoe ik pluis aan dit voer kan krijgen. Maar ik geef haar gewoon niks anders. Krijgt ze vanzelf wel honger. 

Dat is je goed recht. Het voordeel van adviezen is dat je zelf kunt bepalen wat je ermee doet. Al vraag ik me wel een beetje af wat je hier dan komt doen. 

 

Besef wel dat als een konijn 24 uur niet eet, de darmen stilvallen en je konijn hierdoor zal overlijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Jamesthebunnybutler:

Hoi,

 

Ik zou oppassen met niks anders geven. Als ze dan echt niks eet, kunnen haar darmen stil vallen en dat is echt een groot probleem. Het is best lastig om haar aan de nieuwe brok te krijgen blijkbaar. Misschien is het nog een idee om er eerst een soort papje van te maken. Water koken en over de science gooien en goed af laten koelen. Dan ruikt het wat sterker. Eventueel kan je er dan nog een beetje geraspte wortel door doen om het aantrekkelijker te maken. Niet ideaal, maar misschien nog het proberen waard en dan steeds minder water bij de brok doen tot ze de droge brok eet. 

Dankjewel ik ga het proberen. Heb dit ook wel eens geprobeerd en het werkt meestal niet. Maar anders kan ik altijd nog een beetje dwangvoeren. Dan went ze aan de smaak. Werkt wellicht ook wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze iig maar hooi eet vallen de darmen niet stil. Hoewel ze natuurlijk ook de brokken moet gaan eten. Als ik je een advies mag geven... Dwangvoeren zou ik echt niet doen. Dat is heel stressvol voor Pluisje en je hebt kans dat ze daardoor juist helemaal niet meer gaat eten. Ik denk eerder dat het averechts werkt en ze juist een afkeer krijgt van de brokken door de stress. Dwangvoeren moet je alleen in nood doen, als ze echt niks wil eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .