Ga naar inhoud

Konijn overleden door gemis van baasje?


Romeny Smit

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik had een heel lief konijn genaamd woezel, hij woonde op mijn slaapkamer. Het was een speciaal konijntje, want er was iets met zijn rugje of pootjes, maar niemand wist wat, ook had hij lange tanden die geknipt moesten worden en hij eet geen hooi. Het zit zo ik ben in augustus 3 dagen op vakantie geweest. Mijn oom zorgde die drie dagen voor mijn konijn, maar ik kwam thuis en mijn konijn gedroeg zich niet hetzelfde, hij was stil en lag op 1 plekje. Hij heeft in die 3 dagen niks gegeten of gedronken. Een dag erna ging het mis, mijn konijn maakte rare bewegingen en geluiden. Mijn moeder belde de dierenarts maar die had pas de volgende ochtend plek, maar ik kon het echt niet meer aan en heb mijn moeder nog een keer gebeld en we konden terecht, toen we daar aankwamen, heeft de da een paar onderzoekjes gedaan en bleek er verder niks aan de hand te zijn behalve mijt, de dokter zei dat woezel wel had gegeten en gedronken maar niet zo veel, terwijl ik 100% zeker weet dat woezel niks gegeten of gedronken heeft, dus we gingen naar huis met medicijnen voor de mijt en dwangvoer, ik heb woezel dwangvoer gegeven en dacht dat dat goed ging, tot ik de volgende dag zijn mondje open deed en alles achter in zijn keel zag, ik kon hem optillen (wat normaal niet kan en echt een drama is) ik heb hem op mijn borst gelegd en ben toen met hem in slaap gevallen een paar minuutjes later werd ik wakker en was hij helemaal warm en reageerde amper, ik mijn vader geroepen en die heeft de dierenarts maar gebeld, ik heb woezel op bed neergelegd terwijl mijn vader ingesprek was met de dierenarts zag ik dat het te laat was, hij had zijn laatste adem uit gebliest. Ik kan hierdoor niet leuk denken aan mijn vakantie in Disney, omdat me leven compleet veranderde daarna. Mijn vraag is kan het zo zijn dat woezel niet meer ging eten en drinken omdat hij mij miste en daardoor is overleden? Hij is een jaar en 2 maanden oud geworden, plz help me met het antwoord

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, konijnen sterven niet omdat ze hun baasje missen. Er moet echt iets medisch mis zijn. Ik vermoed dat het in dit geval gas of verstopping is geweest, waardoor hij stopte met eten, waardoor de darmen helemaal stilvielen en hij is overleden. Gas is dan het meest waarschijnlijk want dat komt vaak in combinatie met mijt voor, door de stress van de jeuk.

 

Een konijn dat 24 uur niet eet is echt een spoedgeval. Voedsel dat een konijn eet doet er ongeveer 23,5 uur over om er als keutel uit te komen. Als je ziet dat jouw konijn niet eet, kun je het een paar uurtjes aankijken en je best doen er alsnog voedsel in te krijgen. Maar eet hij na een paar uur nog niet, dan moet je de dierenarts bellen voor die dag nog een afspraak. Voor het zo ver is, voordat de darmen stilgevallen zijn, moet je als konijnenbaasje al naar een dierenarts haasten, het is namelijk heel erg moeilijk om stilgevallen darmen weer goed op gang te krijgen. Afhankelijk van de oorzaak van het niet meer eten is er medicatie nodig om de oorzaak aan te pakken en er zijn dan medicijnen nodig die de darmen stimuleren, vaak in combinatie met dwangvoer. Drie dagen niet eten of drinken = stilgevallen darmen = dood voor elk konijn. 

 

Heel veel sterkte met het verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met Evee eens: jouw Woezel was ziek waardoor hij is overleden. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik n.a.v. jouw verhaal vermoed dat de dierenarts ook niet de juiste keuzes heeft gemaakt. Als je er zelf op tijd bij bent (niet dagen wachten, een ziek konijn is spoed) en naar een konijnkundige dierarts gaat dan had dit verdrietige einde misschien voorkomen kunnen worden... Veel sterkte met het verlies van Woezel.

Mocht je in de toekomst toe zijn aan een nieuw konijn dan adviseer ik jou (en je vader,moeder) om alle informatie op deze website goed door te lezen over konijnen zodat je een volgende keer weet wat je kan doen als je konijn anders reageert dan normaal. Daarnaast vind je veel informatie over eten en de ruimte (en een vriendje) die een konijn nodig heeft. Ook zou ik een betere dierenarts voor konijnen gaan zoeken. Daar zit echt veel verschil in weet ik uit ervaring.

Nogmaals sterkte met het verlies van Woezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-10-2018 at 22:24 zei Romeny Smit:

Hallo allemaal, ik had een heel lief konijn genaamd woezel, hij woonde op mijn slaapkamer. Het was een speciaal konijntje, want er was iets met zijn rugje of pootjes, maar niemand wist wat, ook had hij lange tanden die geknipt moesten worden en hij eet geen hooi. Het zit zo ik ben in augustus 3 dagen op vakantie geweest. Mijn oom zorgde die drie dagen voor mijn konijn, maar ik kwam thuis en mijn konijn gedroeg zich niet hetzelfde, hij was stil en lag op 1 plekje. Hij heeft in die 3 dagen niks gegeten of gedronken. Een dag erna ging het mis, mijn konijn maakte rare bewegingen en geluiden. Mijn moeder belde de dierenarts maar die had pas de volgende ochtend plek, maar ik kon het echt niet meer aan en heb mijn moeder nog een keer gebeld en we konden terecht, toen we daar aankwamen, heeft de da een paar onderzoekjes gedaan en bleek er verder niks aan de hand te zijn behalve mijt, de dokter zei dat woezel wel had gegeten en gedronken maar niet zo veel, terwijl ik 100% zeker weet dat woezel niks gegeten of gedronken heeft, dus we gingen naar huis met medicijnen voor de mijt en dwangvoer, ik heb woezel dwangvoer gegeven en dacht dat dat goed ging, tot ik de volgende dag zijn mondje open deed en alles achter in zijn keel zag, ik kon hem optillen (wat normaal niet kan en echt een drama is) ik heb hem op mijn borst gelegd en ben toen met hem in slaap gevallen een paar minuutjes later werd ik wakker en was hij helemaal warm en reageerde amper, ik mijn vader geroepen en die heeft de dierenarts maar gebeld, ik heb woezel op bed neergelegd terwijl mijn vader ingesprek was met de dierenarts zag ik dat het te laat was, hij had zijn laatste adem uit gebliest. Ik kan hierdoor niet leuk denken aan mijn vakantie in Disney, omdat me leven compleet veranderde daarna. Mijn vraag is kan het zo zijn dat woezel niet meer ging eten en drinken omdat hij mij miste en daardoor is overleden? Hij is een jaar en 2 maanden oud geworden, plz help me met het antwoord

Dankjewel allemaal, woezel was ook een best bijzonder konijn hij at eigenlijk nooit hooi en snoepjes wou die ook niet veel, zelf heb ik Eem erg schuld gevoel omdat het precies gebeurde toen ik weg was, ik heb nu 2 mannetjes wat aardig goed gaat (ik weet dat ik moet oppassen dat ze niet gaan vechten doen ze dat wel dan haal ik ze uitelkaar) het zijn de 2 zoontjes van mijn overleden konijn en hoop dat ze een gelukkig leven bij mij krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-10-2018 at 23:19 zei Romeny Smit:

Dankjewel allemaal, woezel was ook een best bijzonder konijn hij at eigenlijk nooit hooi en snoepjes wou die ook niet veel, zelf heb ik Eem erg schuld gevoel omdat het precies gebeurde toen ik weg was, ik heb nu 2 mannetjes wat aardig goed gaat (ik weet dat ik moet oppassen dat ze niet gaan vechten doen ze dat wel dan haal ik ze uitelkaar) het zijn de 2 zoontjes van mijn overleden konijn en hoop dat ze een gelukkig leven bij mij krijgen.

 

Dat is een combinatie die binnen enkele maanden zeer grote kans van mislukken heeft. Wat ga je doen als ze gaan vechten? Ga je dan voor beide een vriendinnetje zoeken? Of gaat er dan 1 weg en ruil je die om voor een dame? Apart en alleen houden is geen optie en worden de konijnen niet gelukkig van 😕

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk geen idee, ga sowieso niet omruilen voor dametje want heb dwergkonijntjes en als we die castreren hebben we grote kans dat ze niet meer uit hun slaap komen van de operatie, maar denk dat ik dan een aparte hok voor ze haal, ze vechten af en toe met elkaar maar meer spelend, als ik mijn stem ophef tegen hun weten ze dat ze moeten stoppen. Dus ik zie wel wat er gaat gebeuren. Maar ik zorg heel goed voor ze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwergkonijnen kunnen net als elk ander konijn gewoon onder narcose hoor! Konijnen opsluiten in een hok is sowieso niet goed, evenals konijnen alleen laten leven. Ik zou je even goed inlezen op deze website bij de informatie-artikelen en op het forum, zodat je je konijnen een goed leven kunt geven 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet zelf wel hoe ik een konijn moet opvoeden en moet houden, zelf heb ik me laten vertellen door een (professionele) konijnendierenarts dat het een grote kans van mislukken is om een dwergkonijn onder narcose te brengen, ik sluit mijn konijnen natuurlijk niet op. Ze zitten op mijn slaapkamer op zolder

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Romeny Smit het is echt onzin dat een dwergkonijn onder narcose brengen een groter risico is dan bij een ander konijn.

 

Je gaat je waarschijnlijk aangevallen voelen door wat ik typ, hoewel ik echt inhoudelijk op je vragen reageer en niet de intentie heb je aan te vallen. Dat wil ik eerst toch even duidelijk hebben. 

 

Je hebt echt foute informatie, en ik vrees dat de konijnen daar weer de dupe van gaan worden. Twee ongecastreerde rammen heeft echt 99.9% kans dat ze gaan vechten als ze gaan puberen. Je vorige konijn is overleden omdat de oppas niet wist dat een niet-etend konijn een spoedgeval is, wat toch echt wel basiskennis is voor elk konijnenbaasje.... Het spijt me, maar je komt niet over alsof je weet hoe je konijnen moet houden. Maar gelukkig ben je wel op bunnybunch op zoek naar informatie, en ben je dus bereid te leren. Dat is wel heel positief, een goede instelling! Hier komt dus nog wat extra informatie!

 

Wat betreft narcose: 

 

Als jouw dierenarts een grote kans van mislukking geeft, dan is dat waarschijnlijk zijn eigen ervaring met het opereren van (dwerg)konijnen. We hameren niet voor niets op dat mensen echt een konijnkundige dierenarts moeten zoeken. Een dierenarts moet er wel verstand van hebben, het is geen hond of kat.

 

Konijnen hebben wel echt een stukje extra controle en zorg nodig als ze onder narcose gaan, en ook voldoende nazorg (controle op de lichaamstemperatuur) na de operatie. Maar de kans dat een gezond konijn niet uit narcose komt na een castratie is echt heel erg klein. Persoonijk zou ik een meer ervaren dierenarts zoeken, want deze klinkt echt niet als konijnkundig.

 

Vroeger (dan heb ik het over 20-25 jaar geleden) was narcose inderdaad een dingetje bij konijnen, maar er is in de afgelopen tijd zoveel onderzoek gedaan naar veilige narcosemiddelen voor konijnen,  er zijn tegenwoordig ook zoveel veilige opties, dat de kans dat er problemen zijn echt zeer klein zijn, ongeacht het formaat van het konijn. Zelfs hamsters, ratten, muizen en cavia's kun je zonder problemen onder narcose brengen - en er uit halen - en die zijn echt nog wel kleiner dan een dwergkonijn. 

 

Het gebeurd wel eens dat een konijn niet uit narcose komt, maar de gevallen waarin dat is, is eigenlijk bijna altijd de reden dat het "reddingsoperaties" zijn. Als je dus een al sterk verzwakt / ziek konijn onder narcose brengt, voor een vaak toch wat complexere operatie dan een castratie (denk aan darmoperaties, moeilijke gebitsoperaties etc). Bij dat soort operaties zie je wel eens dat ze na de operatie niet goed wakker worden van de narcose.

 

En ohja, narcose hoeft tegenwoordig niet eens meer bij castratie, rammen kunnen ook onder plaatselijke verdoving gecastreerd worden. Voordeel daarvan is dat het herstel dan een stuk sneller gaat.

 

Extra leesvoer, ik hoop dat je het goed doorleest:

 

Koppelen & samen houden van konijnen (partner keuze etc): 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

Basisinfo over konijnen houden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

 

Uitleg over castratie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-10-2018 at 15:03 zei Romeny Smit:

Ik heb eigenlijk geen idee, ga sowieso niet omruilen voor dametje want heb dwergkonijntjes en als we die castreren hebben we grote kans dat ze niet meer uit hun slaap komen van de operatie, maar denk dat ik dan een aparte hok voor ze haal, ze vechten af en toe met elkaar maar meer spelend, als ik mijn stem ophef tegen hun weten ze dat ze moeten stoppen. Dus ik zie wel wat er gaat gebeuren. Maar ik zorg heel goed voor ze

 

Ik schrik hier wel een beetje van hoor. Sowieso is 2 mannetjes samen houden in 90% van de gevallen vragen om ellende als ze ouder worden. Voor jou niet leuk, maar al helemaal niet voor je konijntjes. En het verhaal over het castreren is (sorry voor mijn bewoording) de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Heb zelf ook dwerg, is met 6 maanden gecastreerd en hopt nog steeds vrolijk in het rond. Narcose wordt afgestemd op de leeftijd en het gewicht van je konijn en wanneer je het bij een konijnkundig dierenarts navraagt zal deze dit beamen.

 

Je zegt zelf dat je heel goed voor ze zorgt, je zou dat in mijn ogen compleet maken door een mannetje aan een vrouwtje te koppelen zodra het mannetje gecastreerd is. Daar maak je een konijn gelukkig mee. Dit vechten wat nu nog speels gebeurt gaat straks niet meer uit speelsheid zijn maar uit irritatie naar elkaar als de hormonen op gaan spelen. Denk er goed over na, je geeft je konijntjes zo niet het beste wat je ze kunt geven naar mijn mening.

 

Zie het niet als een aanval, dat is het absoluut niet! Just trying to be helpful.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al bij en professionele op de nadruk professionele konijndeskundige geweest met mijn 2 konijntjes, zelf moet je je natuurlijk ook bedenken dat een castratie niet gratis is. De PROFESSIONELE konijndeskundige heeft onderzoek gedaan en als ik mijn konijn onder narcose laat brengen heeft het een kleine kans van slagen. Mijn vorige konijn kwam van het platteland en merkte al gauw dat hij niet helemaal gezond was, waarschijnlijk hebben deze 2 mannetjes dat ook geërfd waardoor het dus gevaarlijker is om ze te laten castreren. Mochten ze echt ruzie gaan maken waarbij ze elkaar pijn doen haal ik ze uitelkaar en zoek ik voor 1 een andere goede familie en hou ik zelf er 1. Ze kunnen prima redden alleen dus daar geen zorgen over. Als ze uitelkaar moeten vinden ze dat niet erg. Ze zijn al wel vaker alleen geweest. Het is natuurlijk niet fijn als er tegen je wordt gezegd dat je niet goed zorgt voor je beestjes, terwijl ik een jaar voor mijn hele zwakke konijn heb gezorgd en ik wel degelijk weet hoe ik mijn Nijntjes moet opvoeden.mijn oom paste op mijn vorige konijn en nee hij is geen konijnenkenis, castreren is dus geen optie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel heel benieuwd wat voor onderzoek die PROFESSIONELE konijnendeskundige heeft gedaan.

 

En ik snap eerlijk gezegd ook niet helemaal wat de opmerking dat een castratie niet gratis is in je verhaal doet. Huisdieren kosten geld, dat weet je als je eraan begint. Als je dat er niet voor over hebt, kun je er naar mijn mening beter niet aan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik word opknipt boos, maar ik krijg alleen maar te horen dat ik niet goed zorg voor mijn konijnen. Terwijl ik dat wel doe. Ik heb al mijn verjaardagsgeld opgeoferd voor mijn konijnen zodat ze het goed hebben. Mijn enige vraag is kunnenkonijnen hun baasje missen en daardoor niet gaan eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet het idee dat het onwil is van jouw kant, dus als dat zo over kwam is dat zeker niet mijn bedoeling. Te weinig kennis dat wel, maar daar ben je in ieder geval wel goed naar op  zoek gegaan, door op bunnybunch terecht te komen. En ik heb een beetje het idee dat je misschien nog vrij jong bent (tiener?) en nog geen eigen inkomen hebt / niet zelf de uiteindelijke beslissingen over jouw konijnen mag maken? Dat je afhankelijk bent van bijv. je ouders voor dat soort beslissingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 15 en woon bij me ouders, maar de konijnen zijn van mij, ik zorg voor ze en ze zijn op mijn slaapkamer, mijn ouders betalen wel alles, ik heb wel zelf een hok van 200 euro gekocht omdat ik ze graag wou verwennen. Mijn vraag is nog steeds of een konijn door het gemis van zijn baasje niet gaat eten. Ik had een hele hechte band met mijn konijn ik was er dag en nacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei Romeny Smit:

Ik ben 15 en woon bij me ouders, maar de konijnen zijn van mij, ik zorg voor ze en ze zijn op mijn slaapkamer, mijn ouders betalen wel alles, ik heb wel zelf een hok van 200 euro gekocht omdat ik ze graag wou verwennen. Mijn vraag is nog steeds of een konijn door het gemis van zijn baasje niet gaat eten. Ik had een hele hechte band met mijn konijn ik was er dag en nacht

 

Volgens mij heb ik al antwoord gegeven op die vraag in mijn eerste reactie: 

 

Op 3-10-2018 at 10:47 zei Evee:

Nee, konijnen sterven niet omdat ze hun baasje missen. Er moet echt iets medisch mis zijn. Ik vermoed dat het in dit geval gas of verstopping is geweest, waardoor hij stopte met eten, waardoor de darmen helemaal stilvielen en hij is overleden. Gas is dan het meest waarschijnlijk want dat komt vaak in combinatie met mijt voor, door de stress van de jeuk.

 

Een konijn dat 24 uur niet eet is echt een spoedgeval. Voedsel dat een konijn eet doet er ongeveer 23,5 uur over om er als keutel uit te komen. Als je ziet dat jouw konijn niet eet, kun je het een paar uurtjes aankijken en je best doen er alsnog voedsel in te krijgen. Maar eet hij na een paar uur nog niet, dan moet je de dierenarts bellen voor die dag nog een afspraak. Voor het zo ver is, voordat de darmen stilgevallen zijn, moet je als konijnenbaasje al naar een dierenarts haasten, het is namelijk heel erg moeilijk om stilgevallen darmen weer goed op gang te krijgen. Afhankelijk van de oorzaak van het niet meer eten is er medicatie nodig om de oorzaak aan te pakken en er zijn dan medicijnen nodig die de darmen stimuleren, vaak in combinatie met dwangvoer. Drie dagen niet eten of drinken = stilgevallen darmen = dood voor elk konijn. 

 

Heel veel sterkte met het verlies.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt zo te lezen een nestje gehad van je konijn met een afwijking? Was dat gepland of is dat per ongeluk gegaan?

En wat de anderen betreft, ze willen je helpen en adviseren dat je NOG beter voor je konijnen kan gaan zorgen. Je wil toch het beste voor je konijnen neem ik aan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-10-2018 at 21:44 zei Romeny Smit:

Ik word opknipt boos, maar ik krijg alleen maar te horen dat ik niet goed zorg voor mijn konijnen. Terwijl ik dat wel doe. Ik heb al mijn verjaardagsgeld opgeoferd voor mijn konijnen zodat ze het goed hebben. Mijn enige vraag is kunnenkonijnen hun baasje missen en daardoor niet gaan eten

 

Er worden je alleen maar tips gegeven waardoor je nog beter voor je konijntjes kunt zorgen. Als je wel goed voor ze zorgt zou je ook blij kunnen zijn met deze tips toch?

 

Het verhaal van die PROFESSIONELE konijnendeskundige vind ik nog steeds raar, misschien eens een idee om het eens bij een andere konijnkundige dierenarts te laten checken? Narcose kan namelijk een risico zijn bij konijntjes met een zwakke konijntjes of bij konijntjes die simpelweg nog te jong zijn.

 

En je konijn kan niet dood gaan door jou te missen. Ze kunnen je wel herkennen als hun baasje maar hechten zich niet zodanig aan je als aan een soortgenootje. Lijkt me dus onwaarschijnlijk. Zo te horen in de openingspost van dit topic was er waarschijnlijk iets meer mis met je konijn dan je misschien in eerste instantie had gedacht. Een konijn wat geen hooi eet is redelijk problematisch, hooi is nodig om het darmstelsel op gang te houden en is het primaire voer voor konijn. Dat hij geen hooi at kan ook komen door die te lange tanden wat je zelf aan gaf, dat is ontzettend pijnlijk voor een konijn en het knippen/slijpen ervan bij de dierenarts is mega stressvol. Denk dat je een konijntje met een zwakke gezondheid te pakken had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het nestje was niet echt gepland, het was in de zomer en ik deed mijn konijn met mijn broertjes konijn in een ren buiten, alleen mijn konijn vond dat nogal geweldig en 8 weken daarna hadden we een leuk nestje van 3 konijntjes we wisten in die 8 weken al wel dat ze zwanger was, voor de rest zijn deze konijntjes gezond. Dierenarts is bij ons geweest om van alles te checken en het bleek allemaal goed te zijn, bedankt voor jullie reacties en ik zou heeeeel goed zorgen voor de 2 konijntjes die ik nu heb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .