Ga naar inhoud

Kou! - Algemeen "wat te doen bij koud weer" topic


Evee

Aanbevolen berichten

Op 23-2-2018 at 17:06 zei Rian:

Konijntjes overleven het inderdaad wel. Het is echt geen probleem, die kou. Een snugglesafe heb je echt niet nodig. Dat hebben ze ooit een keer uitgevonden omdat ons mensen dat lekker leek, want wij houden wel van kruikjes. Maar voor buitenkonijnen? Echt dikke vette onzin. Commercieel is het. Voor een ziek konijn heb je het ook niet nodig, want die horen binnen te zitten met dit weer. En als ze zichzelf echt niet op temperatuur kunnen houden, horen ze bij de dierenarts onder een warmtelamp te liggen. 

Weet je hoe dik en warm een konijnenvacht is? Zorg dat je in het nachthok een dikke laag stro hebt zitten (je zult zien dat ze er nauwelijks gebruik van maken), zorg dat ze normaal kunnen eten en drinken en lekker rond kunnen rennen. 

Wij mensen zijn wel trieste pipo's met -10, al is dat ook nog maar omdat we het niet gewend zijn, in landen waar het -40 is gaan ze gewoon naar hun werk zonder gejammer. Beetje westerse verwende volkjes zijn we ;)

Nogmaals, gezonde dieren hebben met dit weer geen problemen. Alleen mensen doen daar moeilijk over :'D

 

Ik ben het toch niet met je eens wat je zegt over een ziek konijn. Als ik hier een konijn met een gasbuik heb (wat meestal 's avonds als de da dicht is begint) is zo'n snuggle safe enorm handig. Een konijn met gas kan zich meestal niet op temperatuur houden en dan moet je ze wel opwarmen. Ook voor mensen die in tussentijd wachten tot ze naar de dierenarts kunnen, kunnen alvast het konijn proberen warm te krijgen met een snuggle safe. Als een konijn flink onderkoeld is, is het gewoon noodzaak om die temperatuur zo snel mogelijk weer op peil te krijgen, en alleen binnen zetten is dan niet voldoende. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg een konijn dan warmer dan het gewoon tegen me aan te houden in de tijd dat ik ermee naar de warmtelampen bij de dierenarts ga. En trouwens, een konijn met een gasbuik heb ik nog nooit warm hoeven houden. Ging altijd vanzelf weer over.  

Echt, dat geval komt er bij niet in, en die verhalen overtuigen me ook allemaal niet. Maar ik wens jullie er allen veel plezier mee ;p

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw eigen lichaamstemperatuur is te laag om een konijn op de juiste temperatuur te krijgen. Maar ieder z'n ding. Ik ren niet meteen met een konijn met een gasbuik naar de dierenarts. Tegenwoordig doet mijn da geen spoeddienst meer 's nachts en moet ik naar de spoedkliniek in Amsterdam helaaaaas..... want die is echt NIET goedkoop en dan is het maar te hopen dat je een konijnkundige dierenarts treft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat net te kijken naar een snuggle safe voor mijn beide Lotharinger konijnen van bijna een jaar oud..

ze zitten samen in de buitenhok met een beschutting en nachthok.. 

Ik twijfel nu door de verhalen van sommige of ik het wel of niet moet gaan doen. Aangezien ze beide gezond zijn, maar die extreme kou komende nachten... zullen ze dat wel zonder snuggle safe kunnen??? Als ze elkaar hebben, nachthok en stro..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige wat ik buiten heb gedaan is een stukje plexiglas voor een deel van het schuilhok zodat ze nog meer beschut kunnen zitten en extra stro in het hok. Maar negen van de tien keer zie ik ze OP het hok zitten in de ren. Dus ik denk niet dat ze het koud hebben. Ik vind het alleen enorm irritant dat hun water steeds bevriest.... 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga straks de snugglesafe onder het waterbakje zetten, misschien helpt dat. Vandaag overdag was het zelfs bevroren, terwijl het volgens onze thermometer (die aan het hok hangt) toch boven nul was. Mijn konijnen maken een gaatje in het ijs, zodat ze toch het water daaronder kunnen drinken. Slimme beestjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Domino:

Jouw eigen lichaamstemperatuur is te laag om een konijn op de juiste temperatuur te krijgen. Maar ieder z'n ding. Ik ren niet meteen met een konijn met een gasbuik naar de dierenarts. Tegenwoordig doet mijn da geen spoeddienst meer 's nachts en moet ik naar de spoedkliniek in Amsterdam helaaaaas..... want die is echt NIET goedkoop en dan is het maar te hopen dat je een konijnkundige dierenarts treft. 

Ik weet niet zo goed wat je nou allemaal wil zeggen hiermee, ik ga ook niet met een konijn met een gasbuik naar de dierenarts en ik heb ze ook nog nooit warm hoeven houden dus waar we nou precies over zitten te discussieren is me eigenlijk niet duidelijk 0;) Het ging over de snuggere seef toch?

Maar goed, terug naar het koude weer en Siberie-light toestanden, ik las een geweldige column in de Volkskrant over wat voor aanstellers we toch zijn met ons weekje vriesweer :'D

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Rian:

Ik weet niet zo goed wat je nou allemaal wil zeggen hiermee, ik ga ook niet met een konijn met een gasbuik naar de dierenarts en ik heb ze ook nog nooit warm hoeven houden dus waar we nou precies over zitten te discussieren is me eigenlijk niet duidelijk 0;) Het ging over de snuggere seef toch?

 

Volgens mij reageerde Domino op dit stukje, maar ik kan het mis hebben ;): "En als ze zichzelf echt niet op temperatuur kunnen houden, horen ze bij de dierenarts onder een warmtelamp te liggen."
 

14 uur geleden zei Okki:

Ik ga straks de snugglesafe onder het waterbakje zetten, misschien helpt dat. Vandaag overdag was het zelfs bevroren, terwijl het volgens onze thermometer (die aan het hok hangt) toch boven nul was. Mijn konijnen maken een gaatje in het ijs, zodat ze toch het water daaronder kunnen drinken. Slimme beestjes!


Dat lijkt me nog best een slim idee om te voorkomen dat je konijn ijs hapt :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie duidelijk verschil. In het bakje dat op de snugglesafe staat zit 's ochtends een laagje ijs, terwijl in de andere bakjes een grote ijsklomp zit. Dus ondanks dat het water niet de hele nacht ijsvrij blijft,  hebben de konijnen toch langere tijd water tot hun beschikking dan zonder snugglesafe.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat moet je eigenlijk qua temperatuur aanhouden? Voor vannacht en morgennacht geven ze -8 op, maar de gevoelstemperatuur -17 tot -20. 

Ik ga morgenochtend vroeg kijken, want mn man zei me net dat hij bunny vanmorgen redelijk koud vond, ook in zijn nek en hij had het idee dat bun het liefst opgetild wilde worden.... dat gekke beest zit ook het grootste deel van de nacht zonder beschutting in de open ren.8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is koud zijn in de nek ook niet heel erg, het houd in dat ze zelf hun warmte vasthouden en niet verliezen. Maar het moet ook niet steenkoud aanvoelen.

Hier hebben Charlie en harold echt een soort cocon gemaakt in het stro in het nachthok waar ze samen in liggen. Echt zo lief om te zien. Joris en Brenda zitten vooral "onder de grond". Waterbakjes is nu wel een dingetje aan het worden, echt wel nodig om die een paar keer per dag te verversen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beaphar scoort geen punten bij mij... op fb zetten ze dat je druivensuiker in het drinkwater van je konijn moet doen, zodat het moment van bevriezen uitgesteld word.

 

Lekker, dan zit je met het koude weer met een konijn met spijsverteringsproblemen. Wil je echt hebben met dit weer.

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .