Ga naar inhoud

2x mijn konijn totaal onverwacht dood.. :(


gewoonjessica

Aanbevolen berichten

omdat ik op internet er nog niet wijzer van word, heb ik voor het eerst hier een account aan gemaakt om mijn vraag te stellen. een tijdje terug heb ik bij de Intratuin een konijntje gekocht. ik verwachte een gezond dier te kopen en vond het belangrijk dat het konijn bij aanschaf al ingeënt was. Het leek ook een gezond konijn maar toen wij hem 17 dagen hadden merkte ik tijdens het avond eten (om 5 uur) dat het niet goed met hem ging.. om half 8 was ons lieve konijntje er niet meer :( de dag erna zijn we terug gegaan naar het tuincentrum en hebben we een nieuw konijntje gehad. ook met dit konijntje leek het goed te gaan maar op de 16de dag kwam ook deze plots te overlijden op precies de zelfde manier en zelfs bijna de zelfde tijd (kwart over 7..) ik snap er niks van :s ik heb na mijn idee altijd goed voor beide konijntjes gezorgd. het hok hield ik dagelijks schoon en 2x in de week verschoonde ik het helemaal en spoelde dan ook de bak met alleen water af. de konijntjes hadden altijd water en hooi tot hun beschikking en kregen dagelijks een beetje droog voer, het zelfde voer als dat de Intratuin en de fokker ook al gaven is mij verteld. en veder kregen ze niks anders te eten en het hok stond trouwens binnen in de huiskamer maar natuurlijk niet bij de kachel en niet in de tocht. weet iemand misschien waardoor dit heeft kunnen gebeuren? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst sterkte, het is niet leuk om twee dieren zo snel te verliezen. 


 


Je zegt dat je merkte dat het niet goed ging met het konijntje om vijf uur en dat het om half acht niet meer leefde. Welke symptomen had dat konijn en dat konijntje daarna?


 


Welk merk brokken gaf je? Misschien dat je ons iets meer informatie kunt geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me ook af welke symptomen je konijn had rond de klok van 5 voor hij rond half 8 overleed? Wat was er te zien/ te merken? Voor in de toekomst is het handig als je ziet dat je konijn iets mankeert een dierenarts te bezoeken, al wil ik hier niet mee zeggen dat je deze konijnen er mee had kunnen redden. Daarvoor is er te weinig informatie wat er mis was met de konijntjes. Sneu dat je dit 2 keer is overkomen.


 


Ik zou je in ieder geval afraden nog konijnen bij een tuincentrum of dierenwinkel te kopen. De meeste konijnen daar komen van de broodfok waar konijnen te vroeg bij hun moeder vandaan worden gehaald, er niet wordt gefokt op gezondheid maar op uiterlijk etc. Het kan dus best zijn dat je al een ongezond konijn in huis hebt gehaald. Daarnaast steun je met dieren kopen in tuincentra/dierenwinkel die broodfok terwijl er in de opvang zoveel konijnen zitten te wachten op een goed thuis.


 


Verder zou je kunnen kijken of er iets in het hooi gezeten heeft? Ik heb eerder dit jaar eens uit nood een zak hooi gekocht in de intratuin (haal het normaal bij de boer) en dat zat vol met lupine wat giftig is voor konijnen. Het hele schap stond er vol mee bleek later en al die zakken zaten vol lupine. Niet zo'n beste zaak.


Al is het natuurlijk allemaal achteraf en kom je er waarschijnlijk niet achter waar het precies aan gelegen heeft.


 


Het is handig om te weten als je weer aan konijnen begint dat ze naast een kooi een vaste ren nodig hebben en gezelschap van een soortgenootje. Niet dat je konijnen daar aan zijn overleden want daarvoor waren ze nog maar erg kort bij jou, er zitten wel meer konijnen een tijdje alleen voor ze het gezelschap van een ander konijnen krijgen (bijv door castratie etc) maar het is wel goed om te weten denk ik mocht je weer besluiten konijnen aan te schaffen. Hier op de site kun je er ook erg veel over lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar zeg! Sterkte.


 


Zoals Anjo zegt zijn de meeste dierenwinkel konijntjes niet zo sterk. Daar zou ik dus niet weer voor kiezen. Beter haal je een iets ouder konijn uit de opvang (liefst 2 natuurlijk ;) ), zodat je meer kans hebt op een gezond diertje.


 


Ik betwijfel eigenlijk wel of jouw konijnen echt ingeënt waren. Ik weet niet wat je voor een konijntje betaalt bij de intratuin, maar een vaccinatie kost al 25 euro of meer, meestal. Dat kan helemaal niet uit voor zo'n winkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar zeg! Sterkte.

Zoals Anjo zegt zijn de meeste dierenwinkel konijntjes niet zo sterk. Daar zou ik dus niet weer voor kiezen. Beter haal je een iets ouder konijn uit de opvang (liefst 2 natuurlijk ;) ), zodat je meer kans hebt op een gezond diertje.

Ik betwijfel eigenlijk wel of jouw konijnen echt ingeënt waren. Ik weet niet wat je voor een konijntje betaalt bij de intratuin, maar een vaccinatie kost al 25 euro of meer, meestal. Dat kan helemaal niet uit voor zo'n winkel.

Hier bij de groenrijk staat ook aangeplakt dat ze ingeënt zijn en dat je een vaccinatieboekje meekrijgt. Maar inderdaad kan je beter naar een konijnenopvang gaan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier bij de groenrijk staat ook aangeplakt dat ze ingeënt zijn en dat je een vaccinatieboekje meekrijgt. Maar inderdaad kan je beter naar een konijnenopvang gaan.

 

Misschien ben ik erg wantrouwend, maar ik geloof er niks van. Qua kosten kan het gewoon niet, volgens mij.Tenzij een konijntje daar 50 euro kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ben ik erg wantrouwend, maar ik geloof er niks van. Qua kosten kan het gewoon niet, volgens mij.Tenzij een konijntje daar 50 euro kost.

Ik geloof er ook vrij weinig van, maar ik denk dat als ze geënt zijn, ze bij de vermeerderaar al geënt zijn en dat hij er een behoorlijke lage prijs voor betaalt gezien zij toch iedere 6 weken tig kleintjes hebben en ze naar mijn idee ook zelf enten ipv bij een dierenarts.

Verder sluit ik me bij de rest aan, erg naar voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vaccinatie mag volgens mij alleen gegeven worden door dierenartsen en assistenten. Dus zelf enten gaat denk ik niet op, of het moet illegaal gebeuren.

Ik vraag me ook af hoe intratuin winst zou kunnen maken met het verkopen van geënte konijnen.

Gewoonjessica: heel veel sterkte, wat moet dat vreselijk rot voor je zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is nou al de tweede keer dat ik een verhaal typ in dit topic en hop, ineens is het weg. Weer opnieuw dan maar.


 


Ik heb eeuwen (;)) geleden mijn 1e konijn uit de dierenwinkel gehaald omdat ik toen ook niet beter wist. Die werd wel geënt, toen ik hem kocht maakten we een afspraak voor een paar weken later om terug te komen, dan kwam er op een zaterdag middag een dierenarts alle konijntjes van dat nest tegelijk enten. Als ik het me goed herinner kostte hij iets van 30 euro incl de enting.


Ze vertelden ook dat ze duurder waren dan de andere dierenwinkel in het dorp omdat dat met de enting te maken had. 


 


Maar omdat het in dit geval de intratuin is én het konijn al geënt zou zijn voor verkoop weet ik ook niet of dat te vertrouwen is. Maar al zouden ze geënt zijn heb je nog geen garantie op een gezond konijn uit een tuincentra, het is gewoon geen plek om een dier te verkopen of aan te schaffen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen vaak wel 1 of andere enting, maar dat is niet de jaarlijkse enting.

Mijn meiden waren ook geënt, maar met een stof die maar 3 maanden werkzaam is. De dierenarts had nog nooit van die enting gehoord maar heeft het gecheckt en het werkt inderdaad maar 3 maanden.

Ik weet natuurlijk niet of het in dit geval zo is hoor, maar ik denk ik geef het toch even mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enting die dit soort konijntjes krijgen is de "oude" enting tegen myxomatose. Tegenwoordig is er een nieuwe enting die langer werkzaam is, de oude enting was inderdaad maar 3 maanden werkzaam. Dierenartsen werken niet meer met dit vaccin. Maar omdat dit oude vaccin goedkoper is (kost maar paar euro) kom je hem nog wel vaak tegen bij de konijntjes die in dierenwinkels verkocht worden. Je kan er dus wel van uitgaan dat je konijn wel echt is ingeent. Alleen is het niet echt zinvol omdat het nog met de oude enting was.


 


Wat er mis is geweest met dit konijntje is zo heel lastig te zeggen. De jonge dierenwinkelkonijntjes hebben vaak last van verstopping, gasbuik, ringworm of coccidiose. Maar er zijn nog zoveel andere dingen die aan de hand kunnen zijn geweest. Sterkte met het verlies in ieder geval.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies van je twee konijntjes.


Eigenlijk is alles al genoemd mbt hoe en wat, het is altijd gissen in dit geval.


 


Betreft het inenten bij dierenwinkel konijntjes, meestal betreft dit inderdaad de oude entstof. 


Je hebt gewoon groothandels die ze leveren bijv. Animal Fun in Nijkerkerveen, zijn ook allemaal ingeënt en leveren aan dierenwinkels en tuincentra. Volgens mij wel met de oude inenting inderdaad. En natuurlijk zijn er zo nog veel meer bedrijven. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vaccinatie mag volgens mij alleen gegeven worden door dierenartsen en assistenten. Dus zelf enten gaat denk ik niet op, of het moet illegaal gebeuren.

Ik vraag me ook af hoe intratuin winst zou kunnen maken met het verkopen van geënte konijnen.

Gewoonjessica: heel veel sterkte, wat moet dat vreselijk rot voor je zijn geweest.

 

Zelfs assistenten mogen geen vaccinaties geven, maar wat je al zegt, dat het niet mag betekent niet dat het niet gebeurt.

 

En niet dat ik verkoop in dierenwinkels op wat voor manier dan ook wil goedpraten, maar er zijn best dierenwinkels die hun konijnen wel netjes laten inenten met het vaccin van Nobivac. Dat wij minimaal 25 euro voor een vaccinatie betalen wil niet zeggen dat zij dat ook doen natuurlijk. En daarnaast wordt er sowieso niet of nauwelijks winst gemaakt op de verkoop van levende have, het gaat erom dat je er nog een kleine gevangenis bij koopt en een zak McDonalds voer en zo'n mooie knaagsteen en noem nog maar wat rommel op.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Betreft het inenten bij dierenwinkel konijntjes, meestal betreft dit inderdaad de oude entstof. 

Je hebt gewoon groothandels die ze leveren bijv. Animal Fun in Nijkerkerveen, zijn ook allemaal ingeënt en leveren aan dierenwinkels en tuincentra. Volgens mij wel met de oude inenting inderdaad. En natuurlijk zijn er zo nog veel meer bedrijven. 

Dat vind ik dan ook weer erg bijzonder. Bij Aaenhunze was het financieel lastig te betalen voor de vaccinatie. Daarom zijn we vrij lang door gegaan met de oude vaccins. Die waren echter al een tijd niet te krijgen, voor de opvang moest sluiten. Ik denk dat het zeker 2 jaar geleden is dat we over gegaan zijn op de nieuwe vaccinaties. Zijn ze voor een winkel dan nog gewoon beschikbaar?

En welke dierenarts werkt dan mee aan het vaccineren met een slecht vaccin?

 

Natuurlijk heeft TS niks aan deze discussie, maar ik vind het toch erg kwalijk. Bij jonge diertjes zijn er wel waarschijnlijkere diagnoses, maar VHS kan ook zo snel gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet, maar ik weet wel dat oude vaccins nog wel gewoon op de markt zijn. 


Natuurlijk was het oude vaccin ook van Merial en wat we nu gebruiken van Nobivac (Intervet), ik neem aan dat het ook niet verboden is dat Merial door blijft gaan met de productie? 


Maar logischer wijs als iedereen overstapt zal dat wel gebeuren, zou je zeggen?


Al zijn er volgens mij zelfs nog wel meerdere vaccins.


 


Maar ik weet dus niet met welk vaccin bijv. zo'n groothandel als Animal Fun de dieren laat inenten. Interesseert me persoonlijk ook niet, want ingeënt of niet, ze komen dan alsnog van een groothandel....... 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is krijgt een gevaccineerd konijn een vaccinatieboekje mee waarin aangegeven staat welke entstof gebruikt is en wanneer een herhaling nodig is, dus dan zou dat wel duidelijk moeten zijn. En aangezien bij het nieuwe vaccin van Nobivac één stickertje dat in het boekje geplakt kan worden op het flesje zit (anders dan bij paarden bijv.) kan daar al niet echt mee gefraudeerd worden bij mijn weten. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf twijfelde ik ook al of ze wel echt ingeënt zijn.. ik heb 35 euro betaald en daarvoor zouden ze dan moeten zijn ingeënt en krijgen ze een paspoort mee. het paspoort stelde echter niet zo veel voor en bestond maar uit 4 blaadjes.. ze pakte een leeg paspoort  waar ze even een inenting sticker inplakte en datum van een paar dagen terug bij schreven.. veder stond er eigenlijk niks is dat paspoort. de sympotonen die er waren is dat ik rond 5 uur eerst merkte dat mijn konijn een beetje duf en slapjes erbij lag, daarna ging het snel achteruit en werd het steeds erger. de konijnen konden niet meer op hun benen blijven staan en ging op hun zij liggen. op een gegeven moment gingen ze rond tollen op hun zij.. dat hebben ze niet lang gedaan (10 seconde ongeveer) maar ze hebben het wel allebei gedaan. daarna weer stil op hun zij liggen later nog een keer "rennen"terwijl ze op hun zij lagen en dus niet veder vooruit kwamen (ook beide ongeveer 10 seconde) daarna weer op hun zij liggen later gingen ze zelfs nog piepen maar ook maar heel kort. toen ging het hard ik zag de adem haling snel slomer worden en toen was het voorbij.. je staat gewoon helemaal machteloos terwijl ik dat beestje zo graag wou helpen. het hooi kwam ook bij de intratuin vandaag en ze kregen kwa voer ; start voor / volledig voeder voor jonge konijnen (DVO) dat voer was mij aangeraden en het zou het zelfde voer zijn wat ze ook al daar en bij de fokker kregen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me ook af welke symptomen je konijn had rond de klok van 5 voor hij rond half 8 overleed? Wat was er te zien/ te merken? Voor in de toekomst is het handig als je ziet dat je konijn iets mankeert een dierenarts te bezoeken, al wil ik hier niet mee zeggen dat je deze konijnen er mee had kunnen redden. Daarvoor is er te weinig informatie wat er mis was met de konijntjes. Sneu dat je dit 2 keer is overkomen.

 

Ik zou je in ieder geval afraden nog konijnen bij een tuincentrum of dierenwinkel te kopen. De meeste konijnen daar komen van de broodfok waar konijnen te vroeg bij hun moeder vandaan worden gehaald, er niet wordt gefokt op gezondheid maar op uiterlijk etc. Het kan dus best zijn dat je al een ongezond konijn in huis hebt gehaald. Daarnaast steun je met dieren kopen in tuincentra/dierenwinkel die broodfok terwijl er in de opvang zoveel konijnen zitten te wachten op een goed thuis.

 

Verder zou je kunnen kijken of er iets in het hooi gezeten heeft? Ik heb eerder dit jaar eens uit nood een zak hooi gekocht in de intratuin (haal het normaal bij de boer) en dat zat vol met lupine wat giftig is voor konijnen. Het hele schap stond er vol mee bleek later en al die zakken zaten vol lupine. Niet zo'n beste zaak.

Al is het natuurlijk allemaal achteraf en kom je er waarschijnlijk niet achter waar het precies aan gelegen heeft.

 

Het is handig om te weten als je weer aan konijnen begint dat ze naast een kooi een vaste ren nodig hebben en gezelschap van een soortgenootje. Niet dat je konijnen daar aan zijn overleden want daarvoor waren ze nog maar erg kort bij jou, er zitten wel meer konijnen een tijdje alleen voor ze het gezelschap van een ander konijnen krijgen (bijv door castratie etc) maar het is wel goed om te weten denk ik mocht je weer besluiten konijnen aan te schaffen. Hier op de site kun je er ook erg veel over lezen.

 

Kwa symptomen heb ik net een reactie geplaatst maar wou toch ook even op jou reactie reageren. op dit moment even geen konijntjes meer moet er even van bekomen. maar zodra we een nieuw konijntje gaan aanschaffen komt die zeker niet meer bij een tuincentrum of dierenwinkel vandaag. ik twijfelde inderdaad nog of ze een konijnen vriendje moesten hebben maar dacht zelf dat een konijn die genoeg aandacht krijgt dat niet echt nodig had.. heb ik dus mis zou het onthouden voor als we weer een konijntje aanschaffen.

 

het hooi kwam bij de intratuin vandaan, hoe weet je of daar lupine in zit? toch gek dat ze het verkopen als het schadelijk is. waar zou ik dan het beste hooi kunnen halen? en waar moet ik op letten? 

 

bedankt voor je reactie trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar zeg! Sterkte.

 

Zoals Anjo zegt zijn de meeste dierenwinkel konijntjes niet zo sterk. Daar zou ik dus niet weer voor kiezen. Beter haal je een iets ouder konijn uit de opvang (liefst 2 natuurlijk ;) ), zodat je meer kans hebt op een gezond diertje.

 

Ik betwijfel eigenlijk wel of jouw konijnen echt ingeënt waren. Ik weet niet wat je voor een konijntje betaalt bij de intratuin, maar een vaccinatie kost al 25 euro of meer, meestal. Dat kan helemaal niet uit voor zo'n winkel.

 

ik heb 35 euro voor het konijntje betaald de tweede kreeg ik omdat de eerste dus overleden is. (en nu dus beide ;( ) of ze echt ingeent zijn twijfelde ik achteraf ook aan, zal toch wel voor zo'n groot bedrijf? lees anders even mijn andere reactie daarin heb ik net alles verteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .