Ga naar inhoud

2x mijn konijn totaal onverwacht dood.. :(


gewoonjessica

Aanbevolen berichten

Sterkte met het verlies van je twee konijntjes.

Eigenlijk is alles al genoemd mbt hoe en wat, het is altijd gissen in dit geval.

 

Betreft het inenten bij dierenwinkel konijntjes, meestal betreft dit inderdaad de oude entstof. 

Je hebt gewoon groothandels die ze leveren bijv. Animal Fun in Nijkerkerveen, zijn ook allemaal ingeënt en leveren aan dierenwinkels en tuincentra. Volgens mij wel met de oude inenting inderdaad. En natuurlijk zijn er zo nog veel meer bedrijven. 

wat is dat voor soort bedrijf dan? goed of slecht? mijn konijntje kwam namelijk uit de intratuin in nijkerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'uitval' wat een fijne benaming... maar goed, dat zegt nog niet alles, ik weet niet of iedereen dat meldt.

Wat voor stickertje stond er in de entboekjes?

 

ja dat wou ik dus ook al nakijken maar ik heb de paspoorten terug moeten geven toen ik met beide konijnen terug ging naar de winkel dus ik zou het echt niet weten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de opvang kun je prima terecht voor een gezond konijn maar wat Rian bedoelt is dat daar bijvoorbeeld ook dumpers terecht komen en daar weet je sowieso niet van waar ze ooit vandaan zijn gekomen.

Maar de konijnen die ze bij een goede opvang plaatsen hebben een dierenarts check up gehad, zijn meestal geënt en de rammen zijn gecastreerd.

Zij handelen in het belang van het dier en plaatsen het niet als het niet in orde is, een dierenwinkel weet heus wel dat er zwakke en zieke konijnen tussen zitten maar een dierenwinkel (de meesten) handelt niet in het belang van zijn dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de meeste konijnen in de opvang zijn tussen de zes maanden en twee jaar, die hebben die enorm kwetsbare fase gehad. Natuurlijk zijn er ook wel jonge konijnen in de opvang als je dat graag wil, maar bij een goede opvang gaan die niet weg voor ze minimaal acht weken zijn (hier gaan ze zelfs pas met tien weken weg) en dan zijn ze al wat sterker en minder kwetsbaar. 


 


Een raskonijn is niet automatisch gezonder of sterker en er zijn ook niet echt rassen die er om bekend staan heel gezond te zijn. Het hangt namelijk heel erg af van de fokker en van wat die belangrijk vindt, als de fokker als eerste prioriteit heeft een mooi konijn te fokken dan kan het best zijn dat dat weer niet de meest gezonde konijnen zijn. Daarom moet je altijd en overal (ook bij een opvang) kritisch naar de dieren kijken en ook vragen stellen, bijvoorbeeld wat de fokker belangrijk vindt of wat de geschiedenis van het dier is. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat ik echt wil weten wat er nou gebeurt is, ben ik het nog veder aan het uitzoeken geweest. ik herinner me dat in de paspoorten aangegeven stond dat ze na ongeveer 2 maanden alweer opnieuw moesten ingeënt worden. is dit normaal bij jonge konijnen of betekend dat dat ze met het oude vaccin zijn geënt? ergens op een website las ik dat konijnen jonger dan 10 weken niet ziek kunnen worden van de ziekte VHS. weet iemand of dit klopt? mijn konijntjes kwamen met ongeveer 8 weken bij me wonen, toen ze 10 weken en ongeveer 3 (andere 4) oud waren kwamen ze te overlijden. kan het zijn dat ze de ziekte al bij zich draagte en er niet goed voor zijn ingeënt maar wegens de leeftijd er niet eerder ziek van zijn geworden? of lijken de symptomen totaal niet op deze ziekte? ik heb er veder ook geen verstand van maar wil wel heel graag weten hoe dit nou kon gebeuren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

En de meeste konijnen in de opvang zijn tussen de zes maanden en twee jaar, die hebben die enorm kwetsbare fase gehad. Natuurlijk zijn er ook wel jonge konijnen in de opvang als je dat graag wil, maar bij een goede opvang gaan die niet weg voor ze minimaal acht weken zijn (hier gaan ze zelfs pas met tien weken weg) en dan zijn ze al wat sterker en minder kwetsbaar. 

 

Een raskonijn is niet automatisch gezonder of sterker en er zijn ook niet echt rassen die er om bekend staan heel gezond te zijn. Het hangt namelijk heel erg af van de fokker en van wat die belangrijk vindt, als de fokker als eerste prioriteit heeft een mooi konijn te fokken dan kan het best zijn dat dat weer niet de meest gezonde konijnen zijn. Daarom moet je altijd en overal (ook bij een opvang) kritisch naar de dieren kijken en ook vragen stellen, bijvoorbeeld wat de fokker belangrijk vindt of wat de geschiedenis van het dier is. 

zit er dan ook nog veerschil tussen een konijn uit een assiel of een konijnen opvang halen? een konijnen opvang zit hier niet echt in de buurt (is meer dan een uur rijden)  en waar zou ik op moeten letten als ik een konijntje via marktplaats koop? ik heb nog even geen idee waar ik een nieuw konijntje ga halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan vanaf 5 weken oud geënt worden met het vaccin van Nobivac, dit geeft bescherming tegen myxomatose en VHS en werkt ongeveer een jaar. Een jong konijn hoeft dus niet na 3 maanden weer geënt te worden, dus waarschijnlijk zijn jouw konijntjes met het oude vaccin behandeld.

Myxomatose heeft vaak wel duidelijke verschijnselen, zoals dikke rode oogjes, gezwollen geslacht en piepende ademhaling. Waarschijnlijk had je dat wel gemerkt.

VHS heeft wat minder zichtbare symptomen, zoals koorts, pijn en soms uitwendige bloedingen.

Een konijnenopvang is eigenlijk ook gewoon een asiel, maar dan voor konijnen en vaak ook knaagdieren. Ik zou je toch aanraden om daar de volgende keer een leuk koppeltje konijnen te halen. De achtergrond van de konijnen is daar bekend en ze geven goede voorlichting over het houden van konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via marktplaats weet je eigenlijk niet wat je in huis haalt, wat dat betreft is een goede opvang een stuk betrouwbaarder. Via marktplaats zijn ook veel handelaren en foute fokkers/vermeerderaars actief.

Wil je perse gaan voor marktplaats, zou ik voor een konijn gaan waar bijv niet meer naar omgekeken wordt oid zodat je die een beter leven kunt geven. Er staan genoeg stakkers op maar ook dan hoeft de adverteerder niet eens eerlijkt te zijn over waarom hij het konijn weg doet. Ik zou je dan altijd adviseren met het konijn wat je dan ophaalt langs een dierenarts te gaan voor een enting, check, geslachtsbepaling en evt castratie.

Heb je hier op de site toevallig al gekeken in de lijst met opvangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via marktplaats weet je eigenlijk niet wat je in huis haalt, wat dat betreft is een goede opvang een stuk betrouwbaarder. Via marktplaats zijn ook veel handelaren en foute fokkers/vermeerderaars actief.

Wil je perse gaan voor marktplaats, zou ik voor een konijn gaan waar bijv niet meer naar omgekeken wordt oid zodat je die een beter leven kunt geven. Er staan genoeg stakkers op maar ook dan hoeft de adverteerder niet eens eerlijkt te zijn over waarom hij het konijn weg doet. Ik zou je dan altijd adviseren met het konijn wat je dan ophaalt langs een dierenarts te gaan voor een enting, check, geslachtsbepaling en evt castratie.

Heb je hier op de site toevallig al gekeken in de lijst met opvangen?

daar heb je gelijk in. ik heb wel al op de site gekeken bij het lijstje opvang maar er zit bij mij niks in de buurt. nou heb ik een auto dus voor mij is dat niet zo'n probleem alleen moet het konijn ook een uur in de auto mee terug en vind het nogal zonde om voor niks te rijden. De konijnen uit het asiel bij ons in de buurt spreken mij op dit moment niet zo aan.. die hadden momenteel geen knuffel konijnen zitten. zal nog wel even verder gaan kijken en de konijnen opvang eens bellen om te vragen of ze volgens hun geschikte konijntjes hebben zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat autorijden kunnen ze voor een keertje wel aan hoor, het is voor het goede doel. Ik heb mijn voedsters ook 5 kwartier in de auto meegenomen om een leuke konijnenkerel met ze uit te zoeken bij een goede konijnenopvang. En na een half uur samen met zo'n enge konijnenman in een rennetje te hebben doorgebracht gingen ze dan samen met die ram weer in de reisbox 5 kwartier terug naar huis. Een hele belevenis voor ze, maar ze hebben er een heel lief vriendje aan over gehouden :) (dit klinkt alsof het om een trio gaat, maar ik heb de voedsters afzonderlijk van elkaar mee naar de opvang genomen en ieder een eigen vriendje uit laten kiezen)

Bovendien heb ik de indruk dat een uur autorijden nou niet veel erger voor ze is dan een half uur. Als ze naar de dierenarts moeten zijn ze ook helemaal van het padje. Maar je moet het natuurlijk niet regelmatig doen. Jij zoekt er 2, dus bij jou hoeven ze alleen maar met je mee naar huis te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .