Ga naar inhoud

Myxomatose - Discussietopic


MaddyB

Aanbevolen berichten

Als de dierenambulance hier kwam aanzetten met een konijn verdacht op myxomatose werd hij naar de dierenarts gebracht en lieten we hem inslapen.

Je kan het risico gewoon niet lopen dat alles besmet raakte.

Heb geen ervaring met het zelf hebben van zo'n diertje maar volg je gevoel hierin. Heel veel sterkte knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer Dolly dat je hier de hele discussie aan gaat.


Laat ik zo zeggen ik heb nog nooit een konijn in de opvang gehad met myxomatose, ik ben wel dierenartassistent opgeleid, ook daar nog nooit, maar het punt is dat je als opvang veel en veel meer contacten hebt. Bezorgde baasjes die je bellen voor advies en al die baasjes geef ik stuk voor stuk netjes advies en ook als zij nog niet op het punt van inslapen zitten, want ik begrijp heel goed dat ze een kans willen geven. Echter nog geen enkele van deze baasjes die mij gebeld/gemaild etc. heeft, heeft een konijn gehad dat het overleefde.


Ook op dit forum ken ik geen enkel niet ingeënt konijn dat het overleefde. 


Dus iemand hoop inpraten lijkt ontzettend lief, maar is niet realistisch. Iemand kan beter op het ergste voorbereid zijn en het meevallen dan denken joh die Dolly zei van die mildere variant en ja nu is de kans veel groter dat mijn konijn het gaat overleven. Begrijp je wat ik bedoel? 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou vanavond even uitleggen waar nou die 10% overlevingskans vandaan komt, maar ik zie het eigenlijk niet meer zo zitten om dat nog uit te leggen, aangezien er gelijk een reactie alweer op komt van jou Dolly, met andere zaken over inenten en dat het 3 maanden zou werken en manier van besmetten, of dat invloed heeft en dingen die helemaal niet kloppen en dan moet ik daar ook alweer allemaal uitleg over gaan geven omdat het raar voelt om die uit zijn verband getrokken gedachten zo maar te laten staan, terwijl het weer een ander onderwerp is. Het wordt gewoon een hele discussie zo die ik hier niet op zijn plek vind en een hoop wanordelijke informatie die alleen maar verwarrend is voor degene die dit topic gestart is en die het op het moment denk ik al moeilijk genoeg heeft.

Als de topicstarter nog vragen heeft dan reageer ik daar graag op, en ik vind het jammer dat dit topic zo afdwaalt. Sorry daarvoor Babette19.

Dolly zoals gezegd lees eens een boek en bijvoorbeeld onderzoek of zo hierover, misschien ook de bijsluiter van de vaccinatie, lees je in, ga ook eens naar een lezing, zoek op internet naar informatie en open daarna je eigen topic als je dan nog vragen hebt. Dit is gewoon geen plek om al je gedachten te spuien over hoe jij denkt dat het zit en welke dingen jij je allemaal afvraagt.

Ik vind het jammer dat je ondanks herhaalde opmerkingen hierover gewoon doorgaat.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lonja, jammer dat je je zo uit laat lokken tot het weigeren van het geven van informatie.  Ik ben blij dat ik jullie wat heb uitgehoord over die overlevingskansen en ik denk Ts ook wel. Alleen maar zeggen dat het geen zin heeft, vind ik echt te zuinig met informatie als iemand zijn geliefde huisdier dreigt te verliezen.

Wat jullie zien als politiek incorrect gedrag van mij, bezorgt Ts alle informatie die ze nodig heeft om te beslissen, bedankt daarvoor. Soms hebben jullie een zetje in de rug nodig, blijkbaar. Als dat mijn rol is hier op het forum, dan vind ik dat prima. Reageer je vooral af op mij met ervaringsverhalen en feiten want ik vind jullie veel te weinig argumenten geven.

 

aangepast door Marjoleintje
Niet op de man spelen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt nu min of meer geïnsinueerd dat konijnen die in of bij een huis leven geen myxomatose kunnen krijgen.

Alleen opvangen krijgen konijnen met myx binnen die buiten leefden en verzwakt zijn.

Wil je uitkijken met zulke uitspraken, voor niemand hun konijn meer laat inenten.

1 van mijn meiden kreeg alleen de myx ogen, verder niks alleen de ogen. Omdat ze was ingeënt met een rare stof tegen myx en vhd die maar 3 maanden werkzaam is en waar zelfs mijn dierenarts nooit van gehoord had.

Na onderzoek van haar bleek het wel te kloppen trouwens.

Maar ze had door die foute vaccinatie dus wel 1 symptoom en dat is ook gewoon een huiskonijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zag net dit voorbij komen. Dacht deel het in dit topic even, nu we er toch een los topic van hebben gemaakt.

 

https://www.facebook.com/#!/146707995538750/photos/a.153708684838681.1073741830.146707995538750/263970117145870/?type=1&theater

Bij een tuincentrum, verkopen ze daar nog konijnen? 

Ziet er erg zielig uit...:( Arm beest...zou zo'n tuincentrum preventief actie ondernemen bij z'n andere dieren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook zo Dollie, dus die mag je ook gewoon erbij betrekken hoor. Absoluut :)
Het is meer dat eigen ervaringen m.b.t. myx (ook gewoon de klassieke variant) nu ook een eigen plekje hebben gekregen, voor wie er verder geen hele discussie omheen wil, maar slechts wat steun/raad/eigen ervaringen. Zeg maar meer lotgenotencontact ;)
Ook in dat topic kan natuurlijk weer naar dit topic verwezen worden, als de mogelijk nieuwe variant (?) ter sprake komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik wou het topic over Miffy niet vervuilen, dus heb mijn mond maar gehouden. Maar wat is dat ineens voor een gezwets dat er een nieuwe variant is van myxomatose, een zogenaamde mildere? Het is een feit dat er altijd konijnen zullen zijn die myx overleven. Zeldzaam, maar ze zijn er. Een soort survival of the fittest. Maar das geen mildere variant. Ook bij konijntjes die reeds geent zijn, of dat nu nog geldig is of niet. Er blijven altijd wat antistoffen achter die ervoor zorgen dat het ietsje milder verloopt. Maar... Ten eerste kan dat bij een niet meer geldige variant van de enting nog altijd de dood betekenen. En ten tweede is het hetzelfde virus, maar omdat het lichaampje er meer tegen vecht dan een ander konijn, verloopt het milder, maar dat is het niet..

Correct me if i'm wrong, maar dan zou ik graag literatuur willen zien die de mildere variant bevestigd. Anders geloof ik toch meer in mijn variant. En tevens, als ik het goed onthouden heb, de visie van de dierenarts van het konijnencongres.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik wou het topic over Miffy niet vervuilen, dus heb mijn mond maar gehouden. Maar wat is dat ineens voor een gezwets dat er een nieuwe variant is van myxomatose, een zogenaamde mildere? Het is een feit dat er altijd konijnen zullen zijn die myx overleven. Zeldzaam, maar ze zijn er. Een soort survival of the fittest. Maar das geen mildere variant. Ook bij konijntjes die reeds geent zijn, of dat nu nog geldig is of niet. Er blijven altijd wat antistoffen achter die ervoor zorgen dat het ietsje milder verloopt. Maar... Ten eerste kan dat bij een niet meer geldige variant van de enting nog altijd de dood betekenen. En ten tweede is het hetzelfde virus, maar omdat het lichaampje er meer tegen vecht dan een ander konijn, verloopt het milder, maar dat is het niet..

Correct me if i'm wrong, maar dan zou ik graag literatuur willen zien die de mildere variant bevestigd. Anders geloof ik toch meer in mijn variant. En tevens, als ik het goed onthouden heb, de visie van de dierenarts van het konijnencongres.

Misschien bedoelde Dolly het anders, dat er verschillende varianten van het pokkenvirus zijn wat de myx. veroorzaakt? Verder heeft niemand het volgens mij over een mildere variant gehad.

 

http://www.dierenartsvankessel.nl/diensten/vaccinatie/viraleziekten/konijn.html

 

Een vraag trouwens (ik heb verder geen eigen ervaring met myx.): als je konijnen zijn ingeent, maar ze zitten buiten, plaatsen jullie dan een hor of een klamboe om muggen buiten de deur te houden. Ik was wat aan het

lezen en men had het over een hor plaatsen...maar veel van de buitenverblijven die ik hier voorbij heb zien komen, hebben geen hor...ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gister nog een hele discussie met mn broer gehad over virussen, inenten en de griepprik. Mn broer heeft er zijn master in gehaald in het zoeken naar iets dat werkt bij een virus of wat voor ziekte dan ook.

Zoals ik het begrepen heb is dat een gemaakt virus als myx en vhs vrijwel niet muteert. Het enige dat zou kunnen is dat er een genetische mutatie bij konijnen aan de gang is door de inentingen dat zij zelf een mutatie maken die het virus wel aan kan. Hierdoor lijkt myx misschien milder maar dat is dus niet zo, let wel op mijn woorden het zou KUNNEN en LIJKT. De kans dit daadwerkelijk ook zo is is dus vrijwel te verwaarlozen.

Ik ben overigens van mening dat je echt heel voorzichtig met uitspraken rondom dit soort dingen moet zijn. De mens is een raar wezen dat maar heel weinig nodig heeft om hoop te hebben. En vaak blijkt die hoop dan achteraf niet terrecht te zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met gemaakt Femke? Het komt niet uit een laboratorium of zo hè?

 

Ik dacht dat myx en vhs door de mens ingebracht was in australie om zo van het konijnenoverschot af te komen? Tenminste zo heb ik het altijd begrepen

 

Volgens mij muteren beide virussen wel hoor. Een virus dat zijn gastheer doodt voordat het zich kan vermenigvuldigen en verspreiden is niet efficiënt. Je verwacht dus dat in de loop van de tijd de virussen minder dodelijk worden.

Ik zal het van de week nog eens na vragen maar zoals ik het begrepen had muteert een virus zich amper.

Ik heb het zelf niet gestudeerd maar krijg veel van mn broer mee die daar wel voor gestudeerd heeft, aangezien hij cumlaude is geslaagd geloof ik m ook wel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Het is dacht ik niet bekend of de Zuid-Amerikaanse konijnen zich in de loop van de evolutie hebben aangepast aan het virus en het virus aan hen, of dat het nooit zo dodelijk is geweest bij Zuid-Amerikaanse konijnen. Dat is namelijk een andere soort dan het Europese Konijn dat wij hier hebben, die in Australië zitten en waar onze tamme konijnen van afstammen. In andere werelddelen heb je heel andere soorten konijnen. Even een zijsprongetje; De VHD die genoemd werd komt ook niet uit een laboratorium ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok ik had altijd begrepen dat geintroduceert door de mens ook betekende gemaakt door de mens ;) thanks iig voor de uitleg :)

Iig neemt dat niet weg dat het aannemelijker is dat een soort/lichaam evolueert en dus een mutatie onder gaat waardoor ze "niet vatbaar" wordt voor een bepaalde ziekte, dan dat een virus muteert en zwakker word. Dit komt over het algemeen niet snel voor.

Nogmaals: dit is allemaal zoals ik het van mijn broer begrepen heb en wat mij nog een beetje bij staat van biologie. Kan ook best zijn dat ik het verkeerd begrepen heb maar ik wil het met alle liefde nog eens na vragen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog even een plaatje van het Braziliaanse Konijn, dan zie je dat het best een ander beestje is: http://attila.inbio.ac.cr:7777/pls/portal30//IMAGEDB.GET_BFILE_IMAGE?p_imageId=3346&p_imageResolutionId=2


Het is net zoiets als het verschil tussen het aidsvirus bij mensapen en bij mensen. Mensapen worden er amper ziek van, voor mensen is het een ander verhaal.


Braziliaanse Konijnen krijgen van myxomatose een wond achter de oren die weer weg gaat en meer niet. In een laboratorium met proef-konijnen voor iets ander kregen die Europese Konijnen myxomatose en daar verliep het heel anders bij. Later zijn ze dus op het idee gekomen van hee daar kunnen we dus mooi die konijnen in Austrailië mee uitroeien.




Volgens mij muteren beide virussen wel hoor. Een virus dat zijn gastheer doodt voordat het zich kan vermenigvuldigen en verspreiden is niet efficiënt. Je verwacht dus dat in de loop van de tijd de virussen minder dodelijk worden.




Dit is inderdaad ook zo, al is het VHD-virus wat minder geneigd om te muteren omdat het tóch nog efficiënt kan zijn; jonge konijnen zijn namelijk niet vatbaar voor het virus dus blijven er altijd gastheren over, waardoor het virus goed kan overleven zo lang konijnen maar veel jongen blijven krijgen. En tsja, dat is nou net bij de konijnen af bij die beestjes, dus dat zit wel goed voor het VHD-virus. Ook verspreid het virus zich via sporen op de grond zoals keutels, en is dus minder afhankelijk van gastheren, waardoor het ook niet veel uitmaakt of die langer blijven leven. Konijnen zelf ontwikkelen langzaamaan al wel immuniteit.


 


De kans dat het Myxomatose-virus muteert is groter. Men denkt wel dat dit gebeurd is. In de jaren '50 kwam het virus voor het eerst in Nederland en gingen eigenlijk alle konijnen dood met een langzame beweging van Zuid naar Noord, maar een heel enkel konijn overleefde. Er waren toen nog maar heel weinig konijnen meer. In de jaren '80 leek het weer beter te gaan, sterftecijfers varieerden nu van 50-95%. Het virus doodde de konijnen minder snel (eerst waren ze binnen 3 weken dood) en ook het konijn zelf heeft resistentie ontwikkeld, een combinatie van factoren dus.


 


Waar komt dan die 10% overlevingskans vandaan? Ook al muteerde het myxomatose-virus; de konijnenpopulatie uiteindelijk in de jaren '90 mede door allerlei andere factoren op ongeveer 10% blijven hangen van wat die voor de uitbraak van myxomatose was. Zo'n 10% op de totale populatie heeft dus Myxomatose overleefd, dus grofweg gezegd heeft een konijn 10% overlevingskans op myxomatose. Maar dan kijk je naar de totale populatie, en niet naar individuele gevallen. Een kolonie kan nog steeds prima voor 95% aan myxomatose sterven, dan heeft een konijn maar 5% overlevingskans, en dan hebben we het dus al over een mildere variant van het oorspronkelijke virus. Maar als je een konijn bent in een kolonie die stamt van overlevenden en heeft je moeder myxomatose gehad terwijl ze je zoogde dan wordt je overlevingskans al behoorlijk wat groter, en heb je daarbij nog een leuke variant van het virus die het graag lang gezellig houdt dan heb je misschien wel 50% overlevingskans.


 


Helaas hebben onze tamme konijnen zich niet aangepast aan het virus, er heeft geen natuurlijke selectie plaatsgevonden, wij hebben niet de konijnen met de beste weerstand omdat we eeuwenlang op leuke stipjes en hangende oortjes en extreem groot en extreem klein hebben gefokt en niet op weerstand. En toen de myxomatose uitbrak hebben wij er een enting in gezet en onze fokkonijnen zitten in schuren, daar zijn geen genetische mutaties uitgefilterd voor de survival of the fittest. Dus die evolutionaire voordelen hebben tamme konijnen niet. Zij hebben geen moedermelk gehad van een konijn wat op dat moment besmet was door myxomatose, die kans is ook al verkeken.


De enige kans die onze tamme konijnen dan maar net moeten hebben is dat er een milde variant van het virus langs komt, maar dan nog maakt het veel minder kans te overleven dan het wilde konijn omdat het afweersysteem van het tamme konijn niet zo goed is als die van het wilde door de fok. En met een beetje pech is dat een variant waar een konijn 12 weken mee rond loopt voordat hij overlijdt in plaats van 12 dagen, want ook dat is voor het virus een handige mutatie en dat bestaat tegenwoordig net zo goed en blijft uiteindelijk net zo dodelijk.


Wij kunnen wel het afweersysteem helpen door het konijn binnen te zetten waardoor het meer energie overhoudt  om ziekteverwekkers aan te kunnen vallen, en we hebben antibiotica en ontstekingsremmers, dus dat is dan weer een pluspunt.


 


De 10% is dus geen keihard cijfer, het kan er wat boven zitten, het kan er wat onder zitten, voor wilde konijnen waarschijnlijk veel hoger, voor tamme konijnen is het waarschijnlijk geen gek cijfer. Je kan als je wilt het percentage wilde konijnen nemen dat eraan sterft, 50-95%, maar ik denk zelf dat je die 50% overlevingskans met tamme konijnen never nooit niet gaat halen, alleen al het feit dat tamme konijnen niet door konijnen gezoogd zijn die een besmetting hadden maakt al zoveel verschil gezien de gemiddelde leeftijd in een konijnen-populatie. Als de helft van een populatie uit jonge konijnen bestaat (en dat is in werkelijkheid veel hoger) terwijl de ouders binnen een paar dagen dood zijn aan myxomatose maar de jongen de anti-stoffen binnen hebben gehad en het dus niet krijgen, dan heb je al een populatie die voor 50% overleeft. En dan tel ik alle andere factoren helemaal niet mee. 50% overlevingskans voor een tam konijn dat nooit ingeënt is is dus naar mijn idee niet reëel.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok ik had altijd begrepen dat geintroduceert door de mens ook betekende gemaakt door de mens ;) thanks iig voor de uitleg :)

Iig neemt dat niet weg dat het aannemelijker is dat een soort/lichaam evolueert en dus een mutatie onder gaat waardoor ze "niet vatbaar" wordt voor een bepaalde ziekte, dan dat een virus muteert en zwakker word. Dit komt over het algemeen niet snel voor.

Nogmaals: dit is allemaal zoals ik het van mijn broer begrepen heb en wat mij nog een beetje bij staat van biologie. Kan ook best zijn dat ik het verkeerd begrepen heb maar ik wil het met alle liefde nog eens na vragen :)

Het is altijd in het voordeel van het virus om zwakker te worden in de zin van minder dodelijk. Anders was inmiddels de mensheid wel uitgeroeid door de Spaanse Griep. Wij krijgen ook nog steeds allemaal griep, het ene jaar is het griepvirus wat milder, het andere jaar juist heftiger, maar het zijn allemaal mutaties. Virussen muteren aan de lopende band, Maar een virus heeft een gastheer nodig om in te leven en dan is het niet handig als je gastheer na een dag het loodje legt, dan krijgt het virus nauwelijks tijd zich te verspreiden via bijvoorbeeld een mug in het geval van myxomatose en dan is het gauw afgelopen met die variant van het virus. Een virus wat lang kan leven in zijn gastheer verspreidt zich veel meer en zal dus veel meer voorkomen.

 

Als je bedoelt met zwakker worden dat het minder virulent wordt, dus minder besmettelijk, dan heb je wel gelijk, want hoe besmettelijker hoe meer virus natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk meer zoals jij al omschreef, konijntjes "muteren" doordat ze via moedermelk de antistoffen binnen krijgen. Daar komt het grof weg op neer. En voor de rest heb je eigenlijk al alles gezegd, vrijwel hetzelfde als mn broer mij al verteld had :)

Enige puntje blijft dan nog over griep bij de mens, er zijn meen ik 32 soorten griep, de ene is heftiger dan de ander, als jij er als kind zijnde al eens overheen gekomen bent heeft jou lichaam al de juiste antistoffen in huis om er de volgende keer tegen te vechten. Maar bij griep is er bijna geen pijl op te trekken welk griepvirus dit jaar zal toe slaan. (Zelfde overigens met waterpokken als kind zijnde kun je er van winnen, krijg je het als kind niet maar wel op volwassenleeftijd is je kans op overleven ook ineens een stuk kleiner)

Wat leren we vandaag dus: je kan beter als kleintje (konijn of mens maakt niet uit) van mams de antistoffen mee krijgen dan wanneer je op latere leeftijd nog es gaat beginnen met ziek worden :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd, maar immuniteit door het opnemen van antistoffen bijvoorbeeld via moedermelk of met het virus zelf door bijvoorbeeld inenting werkt maar tijdelijk.

Mutatie is iets anders, dan is er een dier (of virus) met een gekke genetische eigenschap. Als die eigenschappen zorgen dat het dier/ virus daardoor succes kan hebben binnen de omstandigheden waarin het leeft, meer dan zonder die eigenschappen, dan kan er veel nageslacht komen met ook die genen en zo ontstaat er op de hele lange termijn evolutie. Bij konijnen gaat dit natuurlijk sneller dan bij mensen, een konijn krijgt natuurlijk met 1 jaar oud al diverse nakomelingen, die het jaar erop weer nakomelingen krijgen etc dus genetische veranderingen in een soort vinden sneller plaats dan bij soorten als de mens.

Er zijn hoogstwaarschijnlijk konijnen zo al een beetje geëvolueerd richting minder erg onder de indruk van myxomatose (zij kregen nakomelingen, de konijnen die dood gingen aan myxomatose minder, even theoretisch algemeen gezien). Dat is genetisch, daar worden ze mee geboren en gaan ze mee dood en geven ze door aan het nageslacht.

Maar dat is wat anders dan de resistentie door moedermelk. Dat werkt maar tijdelijk. Dat geven ze niet door en is geen mutatie.

Met die 32 griep-varianten, muteren die niet zelf in eindeloos veel varianten weer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .