Ga naar inhoud

Myxomatose - Discussietopic


MaddyB

Aanbevolen berichten

Griep muteert continu ja :)

En als aanvulling op jouw verhaal:

Antilichamen verkregen via de moeder (maternale antilichamen) werken inderdaad maar tijdelijk en doordat zij het 'vuile werk' op zich nemen, ontwikkelen de jongen op dat moment zelf geen antilichamen. Dus neemt de hoeveelheid moedermelk (met antilichamen) af, dan de bescherming die de jongen hierdoor hebben verkregen ook. Daarom moeten puppies en kittens al zo vroeg hun entingen krijgen. (En een booster, want je weet nooit precies wanneer de maternale antilichamen verdwenen zijn uit het lichaam, en daarmee of je eerste inenting al voldoende effect heeft gehad.)

Maternale antilichamen of antistoffen gemaakt door een ander ('serums' ) vallen onder passieve immunisatie. Het lichaam wordt er niet door getriggerd zelf antistoffen aan te maken, en dus is het effect maar tijdelijk.

Vaccinactie valt onder actieve immunisatie: er wordt dan een stof ingebracht (dood of verzwakt) waarbij het lichaam wel zelf aan de slag gaat om er een legertje tegen te bouwen. Ook als de stof verdwijnt en het legertje niet meer actief is, zijn er nog wel zgn. 'memory cellen' die onthouden wat ze moeten doen. Best kans dus dat als een dier (of mens) de eerste keer wat heftig op een vaccinactie reageert, de tweede keer dit niet of minder doet. Er ligt de tweede keer al een 'plan van aanpak' klaar namelijk, waarbij dat bij de eerste keer nog ontwikkeld moet worden.
En afhankelijk van de soort 'vijand' moet vaccinatie wel of niet herhaald worden om het lichaam weer een beetje te helpen herinneren hoe het allemaal ook alweer moest ;) .

Ik heb geen idee of het kan, maar als myxomatose (in afgezwakte vorm ?) doorgegeven kan worden via de moeder, zou dat een natuurlijke vorm van actieve immunisatie zijn. En dan kunnen de lampreien inderdaad antistoffen aan gaan maken waardoor ze weerbaarder zijn tegen myxomatose.

(plus natuurlijk wat jij, Lonja ook al zei; natuurlijke selectie helpt ook een handje. Survival of the fittest; overleving van degenen die zich het beste kunnen aanpassen.)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Myxomatose wordt via muggen en via direct (en indirect) contact overgebracht toch? Hoe wordt die mug dan eigenlijk 'besmet' (of drager/overbrenger, ik weet niet wat het juiste woord hier is)? Door een konijn met myx te steken? Of door in ontlasting van een met myx besmet konijn rond te zwerven?

 

Ik denk op dezelfde manier zoals malaria wordt overgebracht. Al is het bij myx een virus en geen parasiet. En zal het wss iets anders in elkaar zitten, maar wel het zelfde idee.

Even van wikipedia afgehaald bij malaria:

  1. De malariamug, een mug van het geslacht Anopheles, steekt iemand die al besmet is, en krijgt zodoende bloed met de parasiet binnen. In de darm van de mug vermeerdert de parasiet zich zowel geslachtelijk als ongeslachtelijk en gaat ook in de speekselklieren van de mug zitten. (cyste; holte waar de parasieten zitten)
  2. De mug steekt iemand die nog niet besmet is. Hierbij worden kiemen van de parasiet in het nog niet besmette menselijke lichaam geïnjecteerd. De muggen steken omdat ze bloed nodig hebben om eitjes te kunnen leggen. Malaria wordt dan ook alleen door vrouwtjesmuggen overgebracht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een heel gekke vraag, maar vhs bij konijnen, is dat vergelijkbaar met ebola voor mensen? Ik zit me dit eigenlijk al een dikke week af te vragen.

 

Vind het niet een gekke vraag, juist interessant zo'n vraag. Bij beide virussen gaan gepaard met bloedingen in het lichaam, dus lijkt me dat je het best zou kunnen vergelijken in dat geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar nooit van gehoord, MissV. En dan van dier op mens? Of ook andersom? 

Toen mijn ram ec kreeg heeft mijn da daar in ieder geval niets over gezegd.

Het is een zoönose. Alleen relevant (wat Christaaa zegt) voor mensen met een immuunsysteem issue, maar omdat ik nog wel eens kan kampen met drastische weerstandsissues en die twee E.cuniculi gevallen mijn kant uitkomen, heb ik er over gelezen. Overdraagbaar van dier naar mens, andersom heb ik niet gelezen. Overigens maak ik me nergens zorgen over hoor.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of dit hier thuishoort.....

In Etten Leur bij tuincentrum Life and Garden is een konijn verkocht met myxomatose.

De nieuwe baasjes hebben het diertje in laten slapen.

Het betreffende tuincentrum reageert nogal laconiek , het konijn waarmee deze samen zat is overleden en het hok is schoongemaakt......Kunnen zsm weer nieuwe in denk ik pfff.

Ik las dit vandaag, vond het nogal wat.

Regio Etten Leur wees gewaarschuwd en als je hier een konijntje vandaan hebt ga naar een dierenarts.

Dit kan toch niet? Is het gebrek aan kennis....gebrek aan intresse....laksheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blegh...

Volgens die dierenarts komt dit vaker voor bij konijnen die wel zijn ingeënt. Maar volgens de winkel was hij niet ingeënt. Dat het beestje het wel overleefd heeft dan... Beetje vaag verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .