Ga naar inhoud

Veilige en giftige planten/groenten.


ZaZa

Aanbevolen berichten

  • 4 weken later...

Misschien kijk ik scheef hoor, maar weet iemand hoe het zit met beuk? In de vogelkooi liggen beukensnippers en vooral Rakker vindt het leuk om daar zijn tanden in te zetten.. De vogels mikken ze er regelmatig naast namelijk. We ruimen dus nu maar alles op voor de konijnen de kamer in mogen. Toch valt er af en toe in die tijd wat naast en dan is Rakker er vaak sneller bij dan wij.. Kan dit kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk is dat mijn vraag ook want ik had afgelopen zomer ook beukensnippers in het toiletje en af en toe at marley er ook van heb toen de ontlasting in de gaten gehouden en was niks mis mee dus zal niet zo erg zijn  denk ik maar misschien hebben anderen er andere dingen over te melden ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ïk ben tot pagina 8 gekomen en toen was ik klaar met alles doorlezen hihi.
Iemand enig idee of de volgende dingen veilig/giftig zijn?:

-Kokos (het witte spul)

-Rosebottels

-Wilde appel (lijkt mij veilig, maar toch even checken of iemand het zeker weet)

-Paardenstaart

-Hazel noot blaadjes

-Hibiscus

-Koriander

-Melisse/balsem

-Goji bessen

-Calendula

 

-Spinazie zie ik niet staan, maar ik meen dat dit gas veroorzaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ïk ben tot pagina 8 gekomen en toen was ik klaar met alles doorlezen hihi.

Iemand enig idee of de volgende dingen veilig/giftig zijn?:

-Kokos (het witte spul)

-Rosebottels

-Wilde appel (lijkt mij veilig, maar toch even checken of iemand het zeker weet)

-Paardenstaart

-Hazel noot blaadjes

-Hibiscus

-Koriander

-Melisse/balsem

-Goji bessen

-Calendula

 

-Spinazie zie ik niet staan, maar ik meen dat dit gas veroorzaakt?

Gedroogde rozenbottel mogen ze, verse uiteraard ook, maar zijn hier geen favoriet. 

Paardenstaart is giftig, of op zijn minst niet aan te raden, zou het niet geven, maar denk ook niet dat ze het vrijwillig zouden eten. 

Hazelaar mogen ze (Is waarschijnlijk hetzelfde als hazelnoot, toch?) en wordt hier graag gegeten. 

Koriander mogen ze hier graag, maar ik vind het stinken, dus na één jaartje succesvol geteeld in de tuin, moeten ze het vanaf nu toch weer zonder stellen. 

Spinazie krijgen ze hier, met mate, maar toch een handvol per dag, zonder problemen, maar de mijne zijn wel echte groenteneters en ze krijgen het altijd gemengd met allerhande ander groenvoer. 

 

Met de rest kan ik je niet helpen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calendula is goudsbloem en vinden ze heerlijk hier, dat mag hoor. Wilde appel lijkt mij geen probleem, maar ik weet niet of je de appel zelf bedoelt of de blaadjes/ bast? Want te veel appel is niet goed, bevat veel suiker dus kleine stukjes geven. Blaadjes en bast mogen ze gewoon. 


Ik weet niet wat je met de melisse bedoelt, maar mocht je citroenmelisse bedoelen dan mag dat ook, vinden ze erg lekker!


Link naar reactie
Delen op andere sites

O mooi, citroenmelisse heb ik heel veel in de tuin staan. Dat gaat straks ook rond het buitenverblijf (om muggen een beetje op afstand te houden). Goudsbloem heb ik hier ook (wilde ik thee van maken maar dat smaakt me smerig!). Appelbloesem mag toch ook? Ik wil straks mijn man vragen of hij 2 takken wil afsnijden. Hebben ze allemaal weer wat te doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen ervaring met appelbloesem geven maar het mag zeker alleen je zult wel minder appels hebben :P Het is nu ook niet de tijd om appel te snoeien, dus voor de boom is het niet ideaal. Eigenlijk is de beste tijd daarvoor een vorstvrije periode in december/januari nadat het blad er helemaal af is. Maar los daarvan kan je het wel gewoon geven hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt!


Ik heb geen idee of het citroen melisse is, ik zie alleen melisse staan (ik ga het navragen)


 


Iemand nog een idee over:


- Hibiscus


- Goji bessen


- Kokos


 


Verder nog:


- Hop


- Venkel zaden (aangezien venkel mag, lijkt mij dat de zaadjes ook mogen?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is jammer. Want ik wil hop in de tuin zetten en Asti geloof ik ook, en wij konden beiden niet bedenken waarom het giftig zou zijn en er ook niet direct iets over vinden. Ik zal er nog eens een uitgebreide sessie op Google tegenaan gooien dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet nog dat het te maken had met 'iets' in de hopplant, dat je die stof, via het sap bv, op je vingers krijgt bij het plukken en als je dan per ongeluk met je vingers aan je mond komt, dat je daar dan ziek van wordt, maar ook van de 'dampen' van de hop, dat bij het verwerken van hop die stoffen vrijkomen, waardoor je ze kan inademen, waarna je misselijk en zo wordt. Zoiets, maar Google levert niet veel op, op dit moment, gezien konijnen 'hoppen' krijg ik zo'n 12000 hits, maar niet een juiste. :mdr: Ik weet nog dat ik bij het lezen schrok, omdat hop zoiets onschuldigs lijkt, je stopt het zelfs in je kussen om beter te slapen, daardoor dat het me altijd is bijgebleven. Mijn vader is ook opgegroeid op een hop-boerderij en heeft dus àltijd in de hop gewerkt, en ik heb hem ook nooit wat erover horen vertellen. Alhoewel er intussen al veel wetenschappelijke vordering gemaakt is, dus misschien nieuwe inzichten in de materie. Ik weet dus niet helemaal wat nu juist wààr is. Als ik het artikel, of een artikel, vind ... 


 


Ik dacht trouwens dat het Nicky_the was, die het gepost had. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb iets kunnen vinden over het verstoren van de hormonen bij plukkers: http://ecolonie.org/eco/nl/meewerken/projecten_en_ideen/plant-van-de-maand-hop---humulus-lupulus.php

Maar nu weet ik niet of konijnen überhaupt wel een hormoon-huishouding hebben met oestrogenen en als ik het zo lees worden er ook talloze positieve eigenschappen aan toegedicht, en zo'n plukker staat natuurlijk dag in dag uit tussen de hop. Sowieso is te veel van iets nooit goed, dus ik kan me ook voorstellen dat het met mate helemaal geen kwaad kan? Ik zoek nog even verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een artikel over de werkzame stoffen in hop: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/109180-de-geneeskracht-van-hop.html

Mijn moeder heeft het overigens ook in de tuin en heb van haar ook nog nooit iets gehoord over sap wat je niet aan je vingers moet krijgen of zo.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat bij het verwerken van hop (m.a.w. bier brouwen) dampen vrij kunnen komen waar je misselijk van kan worden. Dat stinkt best.

Zou je anders niet eens aan je vader kunnen vragen wat hij ervan weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil het hem morgen wel eens vragen, wie weet? 


 


Dit heb ik net gevonden: "Mensen die met de hand de rijpe hopbellen plukten, kregen nogal eens klachten die de 'hopplukkersziekte' genoemd werden. Ze bestonden uit verschijnselen als hoofdpijn, ademhalingsklachten en huidirritatie. De vraag is of dit te maken had met de hop of met de chemicaliën waarmee de hop werd bespoten gedurende het groeiproces." 


Ga hier even op verderzoeken. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .