Ga naar inhoud

Veilige en giftige planten/groenten.


ZaZa

Aanbevolen berichten

Goed dat je dat gevonden hebt. Misschien kun je er wat weghalen zodat je er twee overhoudt, zodat er misschien hooguit heel af en toe eens een keer een blaadje op de grond valt wat je niet ziet. Want zoals ik al zei is met tien planten de kans veel groter dat ze het af en toe binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bunnysgirl: ik vind dat je een beetje raar advies geeft. Je kan nooit zeker weten of ze het eten of niet. En om nou te zeggen laat ze allemaal maar staan terwijl ze schadelijk zijn vind ik erg vreemd. Het komt op mij over dat je de mooie planten boven de gezondheid van je konijn zet.


 


Op zo'n moment moet je kijken wat beter is en als de oplossing daar is dat er wat minder moeten staan en de rest naar weg of naar boven dan is het toch zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Ik zei al dat ik niet weet wat de gevolgen zijn als ze er regelmatig van eten, matig giftig zegt ook dat het niet meteen zo is dat een konijn er dood van neervalt, het heeft niet gelijk vreselijke consequenties als een konijn een keer in zijn leven een keer per ongeluk een blaadje ervan opeet, maar als je tien planten hebt staan dan wordt de kans wel groot dat dit vaker gebeurt en dan kan het uiteindelijk wel problemen geven. Waarom dan zoveel planten laten staan Bunnysgirl? Een mooie plant die niet erg giftig is en sowieso buiten bereik van de konijnen staat kan prima, maar als het er tien zijn en de konijnen zo 5 blaadjes per jaar eten omdat jij zegt dat het wel kan, en over 3 jaar heeft het konijn maagproblemen, mag Djohn dan naar jou toe komen om te zeggen dat jij het op moet lossen? Want volgens jou moest hij de planten laten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik niet terug vind op het forum, maar misschien wel interessant is: sedum, ofwel vetkruid. Ik heb meerdere artikels gevonden dat dit niet schadelijk is voor konijnen, maar dat ze het toch niet lusten.


 


Bij ons dus niet, de blaadjes vinden ze heerlijk. Ik ga er maar vanuit dat de informatie die ik gevonden heb correct is. Jammer, de planten staan nu erg mooi in bloei en er blijft weinig van over :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Djohn, is het mogelijk om de planten zo neer te zetten dat zelfs als er blaadjes vallen ze niet direct in het gebied komen van de nijntjes. Dan hoef je ze niet weg te doen voor je nijntjes..


 


Ik persoonlijk zou er wel van alles aan doen om er voor te zorgen dat ze de gevallen blaadjes niet eten, want matig giftig kan wel heel gevaarlijk zijn in combinatie met iets dat je konijnen kunnen oplopen waardoor hun weerstand verlaagd raakt.


 


Maar als ik plaatjes van de plant zie ga ik er al vanuit dat je ze toch niet op de grond hebt staan, en als dat zo is, dan denk ik dat de kans dat een blaadje op de grond valt klein is, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Djohn, is het mogelijk om de planten zo neer te zetten dat zelfs als er blaadjes vallen ze niet direct in het gebied komen van de nijntjes. Dan hoef je ze niet weg te doen voor je nijntjes..

 

Ik persoonlijk zou er wel van alles aan doen om er voor te zorgen dat ze de gevallen blaadjes niet eten, want matig giftig kan wel heel gevaarlijk zijn in combinatie met iets dat je konijnen kunnen oplopen waardoor hun weerstand verlaagd raakt.

 

Maar als ik plaatjes van de plant zie ga ik er al vanuit dat je ze toch niet op de grond hebt staan, en als dat zo is, dan denk ik dat de kans dat een blaadje op de grond valt klein is, toch?

 De kans dat zo'n blad spontaan valt is als je het goed verzorgt en de bijna dode bladeren weg haalt 0% kans ik heb dezelfde plant al maanden lang. en  ik heb de planten juist afgeschermd bij de venster bank en savonds zit het gordijn ervoor en  ik verzorg mijn planten altijd erg goed. 

 

Nee ze staan op mijn tafel in de vensterbank en op mijn tv meubel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

ik heb veel gezocht naar deze plant op het forum, en ook meerdere keren op de lijsten gekeken, maar tenminste als ik goed heb gekeken vind ik niets over de eikenboom en zijn bladeren of dat ze giftig zijn of niet, ik heb op het internet rondgekeken naar van welke boom het blad precies was en ik heb uiteindelijk een afbeelding gevonden van het blad dat net hetzelfde was als het blad waar mijn nijn van heeft zitten eten, dit bleek te komen van een amerikaanse eikenboom, hier zijn wel meerdere soorten in maar die kon ik niet zo goed vinden, zou graag een afbeelding plaatsen van het blad maar is momenteel niet mogelijk. ik wou dit graag weten omdat zoals ik al zei een van de konijntjes hiervan heeft zitten eten, het blad was per toeval in de ren gewaaid had het echt niet gezien want normaal haal ik altijd alle blaadjes uit de ren, gelukkig heb ik het op tijd gezien, nu heeft mijn konijn enkel een paar hapjes kunnen nemen maar toch maak ik me zorgen of het schadelijk is of niet


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Iedereen! :) 

Na mijn topic ben ik er nog steeds niet over uit.  http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/76030-wat-voor-takken-zijn-veilig-voor-konijnen-te-eten/

 

ik heb al veel doorgezocht maar ik weet het nog steeds niet.... 

 

Ik zie dat mijn konijnen   berken takken, hazelaar takken, wilgentakken en tamme kastanje takken (fruit takken weet ik maar ik haal de takken uit het bos).   mogen in de lijst die hier op deze site  staat 

 

maar ik kan niets vinden in de lijst of konijnen: Esdoorn, Els, beuken,linden en eiken takken mogen.  Mogen ze dat wel hebben??? Ik hoorde in het topic van mij dat Els wel mag. Maar ik vraag me dan wel af waarom het dan nog niet toegevoegd aan de veiliglijst hier van het bunny bunch?  

 

ik wil natuurlijk wel weten of die bomen niet giftig zijn of niet. Of dat het  wel gezond is om te geven? want ik las ergens dat fruit takken en wilgentakken de gezondste takken zijn en de andere zijn niet giftig maar ook niet gezond klopt dit? 

Ik hoop dat jullie het weten. Zodat ik binnenkort vele soorten takken uit het bos kan halen ;) 

 

Groetjes Djohn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenartsen zou ik ook niet op vertrouwen wat betreft voeding voor konijnen. Heb wel zoveel rare adviezen gehoord en gekregen die echt niet goed waren.

Knuffels Belleke

 

Dat is best wel tegen strijdig... eigenlijks je moet die mensen ergens vertrouwen en ergens dus ook niet! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft ziektes wel maar ik heb het idee dat er in de opleiding weinig over voeding geleerd wordt.

Dierenartsen die bij flessen nijntjes melk met slaolie erin adviseren dat is wel een heel erg slecht advies.

Een tijdje geleden had ik mijn konijn ook iets gegeven wat giftig was pruimentakken en hij wist er niets over. Dat die takken giftig waren niet maar ook niet wat ik moest doen.

Het is daarom inderdaad moeilijk om nu wel te weten te komen wat je wel of niet moet geven.

Ik blijf altijd maar een beetje bij de veilige dingen die ik altijd al geef zoals witlof, andijvie, wortelloof, etc.

Geen sla , tomaat enz.

Mischien luisteren naar je gevoel, opzoeken op internet vind je er niets over dan gewoon niet geven.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dierenarts adviseerde hier toen koemelk met koffiemelk. Hele discussie met haar, want het stond toch echt in het boek (uit 1954 of zoiets), terwijl ik zei dat ze bij Konijnenbelangen de goede formule hadden. Dus ik snap je wel Belleke.


 


Ik weet het antwoord op je vraag niet helaas. Maar ik geef hier ook maar een beperkt aantal groentes en takken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft ziektes wel maar ik heb het idee dat er in de opleiding weinig over voeding geleerd wordt.

Dierenartsen die bij flessen nijntjes melk met slaolie erin adviseren dat is wel een heel erg slecht advies.

Een tijdje geleden had ik mijn konijn ook iets gegeven wat giftig was pruimentakken en hij wist er niets over. Dat die takken giftig waren niet maar ook niet wat ik moest doen.

Het is daarom inderdaad moeilijk om nu wel te weten te komen wat je wel of niet moet geven.

Ik blijf altijd maar een beetje bij de veilige dingen die ik altijd al geef zoals witlof, andijvie, wortelloof, etc.

Geen sla , tomaat enz.

Mischien luisteren naar je gevoel, opzoeken op internet vind je er niets over dan gewoon niet geven.

Knuffels Belleke

 

Thanks voor je ervaring delen en thanks voor je advies! ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .