Ga naar inhoud

Veilige en giftige planten/groenten.


ZaZa

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...

Het staat er bij tomaat al bij. Oké blijkbaar weten sommige mensen dus inderdaad niet dat het allebei nachtschade is. Ik ben eigenlijk al verbaasd dat jij dat niet weet, dat nachtschade erg giftig is, omdat je zelf plantjes kweekt. Misschien is dat dus wel iets om erbij te vermelden blijkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vraagje over bestrijdingsmiddelen.. Binnenkort heb ik voor het eerst een tuintje. Het is een hele kleine betegelde tuin met een smalle border. Het lijkt me wel leuk om in die border plantjes te planten die ze mogen eten. Ook zou ik graag een paar bloembakken en potten neerzetten met eetbare planten. Maar stel nu dat ik plantjes zoals kamille, aardbei, framboos, dovenetel, viooltjes etc etc koop bij een tuincentrum of kwekerij.. Zijn die dan niet giftig omdat ze behandeld zijn met allerlei chemische middelen? Hoe hebben jullie dit gedaan?


 


Ik zou liever niet zelf zaaien omdat ik echt niet goed ben met planten en al vaker op mijn balkon dingen geprobeerd heb die niet uitkwamen en zo..


 


Als er verder nog tuinexperts zijn die tips hebben voor planten met mooie bloemen, die niet giftig zijn en het goed doen in een bloembak en in de schaduw houd ik me aanbevolen! 8-|


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dovenetel koop je niet bij een tuincentrum denk ik, dat is net zoiets als paardebloem en weegbree.

Maar de dingen die eetbaar zijn voor mensen die zijn veilig voor consumptie. Viooltjes zijn natuurlijk ook eetbaar voor mensen maar wordt over het algemeen niet verkocht voor consumptie. Dus daar zou ik het eigenlijk niet bij weten, maar ik zou me er ook niet teveel zorgen over maken. Eventueel zou je het bij het tuincentrum kunnen vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je biologisch geteelde kruiden/planten koopt dan heb je geen last met gif. Voor zover ik weet gebruiken ze daarvoor namelijk geen bestrijdingsmiddelen. Ik dacht dat de meeste kruiden bij tuincentra wel bio zijn, maar planten wordt een stukje lastiger. Je zou kunnen kijken of je een biologische kwekerij kan vinden. Zal vast moeten bestaan, waar halen de bio-winkels anders hun spullen vandaan ;)


 


Begrijp ik nou goed dat je je konijnen tussen de plantjes wil laten lopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok.. Ik ken wel een biologische kwekerij, die heeft voornamelijk kruiden geloof ik maar ook wel andere planten. Ben er lang geleden eens geweest, zal er in het voorjaar nog eens gaan kijken.


 


Ik wil de konijnen niet per se tussen de planten laten lopen, maar ik wil graag plantjes in de borders zetten die ze mogen, zodat het niet zo erg is als ze er af en toe van eten. En ik zou het leuk vinden om veel planten in bloembakken en potten te zetten voor de gezelligheid (want een ommuurde betegelde tuin is nogal hard en kaal), maar het zou leuk zijn als ik daar dan af en toe dingen van kan plukken voor de konijntjes als aanvulling op de groente die ze krijgen. (en ik wil me niet al te veel zorgen maken over gevallen blaadjes en bloemen)


 


Ik wil in de bakken dan graag wat kruiden zoals peterselie en tijm planten, maar ook wat mooie dingen die ze ook kunnen eten zoals kamille en goudsbloem.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik was nog eens de giftige plantenlijst aan het bekijken en tot mijn verbazing staat perzik hier op. Pak er wat @random sites van dierenartsen e.d. bij en daar staat dat perzik wel gegeten mag worden door konijnen. Ik weet dat de pit net als bij appel wel giftig is (cyanide). Maar hoe zit het nu werkelijk met het vruchtvlees?


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

zijn de bladeren van een blauwe regen ook giftig? ik heb (en ik geloof dat het de blauwe regen was) in de lijst zien staan dat de vruchten en zaad ervan erg giftig zijn. Ook de bladeren of niet? We hebben namelijk zo'n boom in onze tuin staan, dicht bij de ren, de ren is nu wel overdekt met gaas waardoor er minder blaadjes in komen, en als er liggen ruim ik die meteen op en haal ik ze weg. Het is dus nog niet gebeurd dat ze het hebben gegeten, maar ik wou het toch wel even voor de zekerheid weten ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was nog eens de giftige plantenlijst aan het bekijken en tot mijn verbazing staat perzik hier op. Pak er wat @random sites van dierenartsen e.d. bij en daar staat dat perzik wel gegeten mag worden door konijnen. Ik weet dat de pit net als bij appel wel giftig is (cyanide). Maar hoe zit het nu werkelijk met het vruchtvlees?

 

De perzik op zich is veilig, hoewel het echt wel heel veel suikers bevat en de meeste konijnen daar last van zullen krijgen. Overigens geen perzik uit blik gaan voeren, wel alleen vers.

 

De pit in de perzik is echter wel giftig, net als het hout. Dat dus niet voeren!

 

Eigenlijk al het fruit met één pit, daarvan is de pit en het hout giftig.

 

Persoonlijk zou ik het niet aan de veilige lijst van te voeren groenten en fruit toevoegen voor mijn konijnen, omdat er gezondere en veiligere alternatieven zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 3 weken later...
  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .