Ga naar inhoud

Veilige en giftige planten/groenten.


ZaZa

Aanbevolen berichten

Wilma heeft net via een knap staaltje acrobatiek een hapje weten te nemen van de vissenstaartpalm (caryota mitis). Nu is dit al een onbekende plant en googlen met caryota mitis toxicity levert op dat de vruchten giftig zijn (voor mensen). Niet veel succes dus eigenlijk. Weet iemand dit? Hoe zit het met andere palmsoorten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zitten toch geen blaadjes meer aan? Die van mij lusten helaas allebei alleen het blad, de radijs zelf niet. Ik kan me er iets bij voorstellen, radijsjes hebben best een scherpe smaak.

Hier vond eerst alleen Pip het lekker, Jasmijn en Fred waren er niet zo dol op. Maar had van de week een zakje voor ze mee genomen, er renden drie konijntjes met een radijsje in hun bekkie door de kamer heen en nummer vier zat verdwaast om zich heen te kijken waar het lekkers nou gebleven was :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja vinden ze hartstikke lekker!

@ Deeskuh: Ik weet het ook nooit, je zou denken van wel maar het staat er ook vaak niet bij qua veilige planten dus ik geef het maar niet voor de zekerheid.

Ja, op een tuinsite vond ik weer terug dat oregano en marjolein praktisch hetzelfde is en marjolein mogen ze weer wel. Belleke heeft het volgens mij ook gehaald bij de aldi en zowiezo in haar kruidentuin staan.. Lijkt mij dus dat het wel kan..

Marjolein door velen naar de latijnse naam Oregano genoemd is een keukenkruid dat in de taliaanse keuken net zoals de Basilicum veel wordt gebruikt. Marjolein of Oregano is ook nog bekend onder de naam Majoraan.

Komt van www.eetbaretuin.info

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Marjolein en Oregano hetzelfde zijn wist ik wel, ik kon er alleen nooit goede info over vinden of het nu iets voor konijnen is of niet. Belleke als jouw konijnen het overleefd hebben dan zullen die van mij er ook aan moeten geloven :P

Ik ga ze het eens gauw proberen te geven, het is een van de weinige dingen die groen blijven in de winter.

Hier vond eerst alleen Pip het lekker, Jasmijn en Fred waren er niet zo dol op. Maar had van de week een zakje voor ze mee genomen, er renden drie konijntjes met een radijsje in hun bekkie door de kamer heen en nummer vier zat verdwaast om zich heen te kijken waar het lekkers nou gebleven was :P

Hahaha, wat grappig! Hm misschien waren Jasmijn en Fred toch de normaalste van al die konijnen, want ik weet ook nog dat alle 6 konijnen die van de huisbaas zaten het ook niet lustten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dit is grappig:

Lijst met giftige planten:

denneboom ook het water waar naalden in drijven matig sufheid, darmproblemen, lever- en nierschade, hartproblemen

Webshop

Vaak word er gezegd dat dennenappels giftig zijn omdat het vruchten zijn van een naaldboom. Dit is echter niet waar. Dennebomen zijn niet giftig voor konijnen. Wilde konijnen eten zelfs de twijgen en vruchten van dennenbomen als er in de winter verder niet veel te vinden is. Een denneboom is dus niet giftig voor konijnen, en denneappels ook niet.

Onze huiskonijnen kunnen veel plezier beleven aan een dennappel. Het zorgt voor lichaamsbeweging als ze er lekker mee in het rond gooien en als ze er van eten is dat ook geen probleem, denneappels bevatten veel onverteerbare vezels.

Deze denneappels zijn 100% natuurlijk.

Weet iemand welk van de 2 juist is??

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tweede is juist.

Dennenbomen staan op het lijstje omdat de spar (kerstboom) die wij in huis hebben giftig is door de middelen waar deze mee behandeld is, en omdat de wel taxus wel heel giftig is, sommige mensen zien die aan voor dennenboom. Dus eigenlijk is het een soort "veiligheid" waar wij voor kiezen, door er op te zetten dat de dennenboom giftig is. Overigens is de dennenboom geen boom waar veel van gegeten zou moeten worden door onze huiskonijnen, zet het dus niet op het menu van je konijn en geef ze ook geen boomstronken hiervan of iets dergelijks. Zoals je in het stukje leest eten wilde konijnen het ook alleen bij schaarste.

Maar een dennenappel is gewoon veilig speelgoed en knaagmateriaal voor konijnen, dat is het punt van het tweede stukje.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mijn oma hebben we een palmtakje gekregen voor aan het kruisje (jaja, katholiek). Maar dat kruis hangt boven het deurgat van de keuken, waar de nijnies dus ook lopen. Normaal vallen de blaadjes niet af, maar moest dat nu eens gebeuren...

Zijn palmtakjes giftig? Ik kan alleen vinden voor palmstruik en buxus. De een is gevaarlijker dan de ander, dus wat nu.

Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja is een koolsoort. Dus zoals met alle soorten kool: Altijd met mate en in combinatie met andere veilige groenten geven. Hetzelfde geldt voor bloemkool.

Van mijn oma hebben we een palmtakje gekregen voor aan het kruisje (jaja, katholiek). Maar dat kruis hangt boven het deurgat van de keuken, waar de nijnies dus ook lopen. Normaal vallen de blaadjes niet af, maar moest dat nu eens gebeuren...

Zijn palmtakjes giftig? Ik kan alleen vinden voor palmstruik en buxus. De een is gevaarlijker dan de ander, dus wat nu.

Iemand een idee?

Volgens mij zijn palmtakjes vaak van buxus inderdaad, ik zou er geen enkel risico mee lopen want een heel kleine hoeveelheid is al dodelijk. Misschien kan je het even ergens anders hangen waar de konijnen niet komen, op de slaapkamer of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast het konijn, hou ik veel planten en ik wil zeker weten welke ik extra veilig moet wegstoppen. (Ik bedoel de plantdelen, dus niet de vruchten)

Van Eucalyptus en Tomaat weet ik al dat ze giftig zijn.

Heb verder (bos)aardbeien, paprika, drakenbloedboom, courgettes, gezaaide mandarijn, kindje op moeders schoot, gezaaide knoflook en mini cactusjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .